שלום לחברי הפורום.

אב15

New member
שלום לחברי הפורום.

ברשותכם אני מדי פעם גם ישתתב בפורום.לא יודע אם אני שואל בפורום נחון.אבל איך מסברים בצורה הגיונית גלאים שנותן מדרש למשל רבקה בת 3.תודה אל תשובותכם.
 

זיו 10

New member
הדברים ודאי מוסברים על פי הפשט

אבל אתה צריך לדעת שיש אבדל בין הדורות שלנו לדורות הקדמונים!יש חולשת הדורות.אנחנו יכולים להבחין בחולשה רק אם נלך שני דורות לאחור.על אחת כמה וכמה אלפי דורות.מקוה שעזרתי בי
 

אב15

New member
בין כך ובין כך...

נידמה בכל זאת יש איזה הסבר על פי הדרש או רמז .בכל זאת תודה.
 

זיו 10

New member
נכון אבל.....

גם דברים שאנחנו מבינים כפשוטם כמו עשרת הדיברות יש להם הסבר על פי הסוד או דרש וכו`
 
שמעתי...

שבוע שעבר, שישנו מדרש שאומר שרבקה הייתה בת 3 כדבריך, וישנו מדרש שאומר שרבקה היתה בת 40... אבל לא ידוע לי היכן זה כתוב... מה גם שכמו שכבר אמרו לפני, יש הרבה הבדלי דורות... זה כמו שבדרות הראשונים היו נישאים בגיל 500...
 

אב15

New member
בין כך ובין כך...

נידמה בכל זאת יש איזה הסבר על פי הדרש או רמז .בכל זאת תודה.
 
אני לא מבין מה הבעיה בזה שרבקה

הייתה בת 3 נו ואז? הוא יכול רק לקדש אותה ולבעול אותה בגיל יותר מבוגר זה לא סותר כלום... ועוד משהו שנראה לי נכון אל תשכחו שבגיל 3 היא יצאה לשאוב מים!!! מה שאומר שכנראה הדורות אז היו קצת שונים מה שגם קצת מובן אחרי הכל עברו 5500 שנה בערך שזה די הרבה....
 

שיבולית

New member
לעניות דעתי-

זה מה שמובא בסדר עולם רבא, בגלל החישוב מרגע שאנו שומעים על לידת רבקה (לאחר העקידה) ועד לשידוך... (שהרי בעקידה יצחק היה בן 37 ובשידוך 40, מכאן שחלפו 3 שנים) אני נוטה לדיעה שהיא לא הייתה בת 3 (לא מסתדר לי עם כל הפעולות שלה), מה גם שזה שהיא מוזכרת רק לאחר העקידה לא אומר שהיא לא נולדה קודם (פשוט שכאן רלוונטי להכניס את עניין לידתה...) בכל מקרה אשמח לשמוע הסבר המחשזק את עניין הגיל ומה חז"ל רצו ללמדנו באומרם שהייתה בת 3...
 

פלגיה

New member
עם מה לא מסתדר לך גיל 3?

עם רעיית גמלים? עם כיבוד אורח וגמליו במים? עם שמחה בראיית תכשיטי זהב? לא נראה לי מאוד מופרך. הכרתי כמה בנות שלוש שהיו מסוגלות לנהוג ככה.
 

שוחר1

New member
אני לא מכיר בנות שלוש שהיו מציעות

"וגם גמליך אשקה" כבר ראינו שהמדרש בא לסבר את האוזן, וראינו מדרשים סותרים על עוג מלך הבשן אחד אומר שאליעזר היה עוג אחד אומר שהפליט שבא לבשר לאברהם על חתימת לוט, היה עוג, ועוד. אני יכול להביא אין סוף דוגמאות. אני לא מאמין שהמדרש התכוון במאמת שהיא בת שלוש, אולי רצו להגיד כי היא הייתה כבת 3 בתומתה
 

פלגיה

New member
אתה לא מכיר בנות 3 שחיות במשק

ורגילות לטפל בגמלים. מתאים לי מאוד שילדה בת 3 תציע להשקות גם את חיית המחמד של האורח שלה. וחוץ מזה - היא באמת היתה מיוחדת, לכן היא נבחרה.
 

שיבולית

New member
עם כמה דברים-

מבחינה פיזית - השקיית עשרה גמלים. מבחינה אישיותית - היכולת להחליט כ היא רוצה ללכת עם העבד והנכונות להיפרד מהמשפחה (מאמא!!!) וללכת למקום רחוק. ומבחינה הבנתית - הנפילה מהגמל בעת שהיא רואה את יצחק על כל המשמעות הגלומה בכך... יתכן ובדורה של רבקה זה היה מקובל ובשל ירידת הדורות היום זה נראה לי תמוה...
 

פלגיה

New member
על הטיעון הפיזי אני לא יכולה לענות

כי אני לא יודעת בכמה מאמץ כרוכה השקיית 10 גמלים. הנכונות להיפרד מהמשפחה זאת שאלה מעניינת. אבל יש לזכור שעד כמה שנראית לנו קשה הפרידה מאמא, הרי שלענ"ד הקשר החזק שלה לא היה עם אמה אלא עם המינקת. והמינקת הלכה איתם. אבל אכן היתה כאן הפתעה כי אחרת הם לא היו אומרים "נקרא לנערה ונשאלה את פיה". ציפו שהיא תאמר שהיא רוצה להישאר בבית. הנפילה מהגמל - אני לא יודעת מה "המשמעות הגלומה בכך", ועד כמה רבקה באמת הבינה את כל ההשלכות. הנפילה מהגמל מרוב התרגשות מסתדרת לי מאוד עם גיל 3.
 
../images/Emo6.gifחחחחחחחח

אני נזכר בפעם ההיא שאחותי עלתה לרכוב על גמל באחד בטיולים המשפחתיים לדרום והיא הייתה בת 16. ואיזה צרחות היא הרימה חחחחחחחחח כל האזור חשב שיש פיגוע אז תחשבו מה זה להשקות!! (אני יודע שיש הבדל בין עירונית לכפרית אבל שעשע אותי להזכר בזה)
 

mgb

New member
נפילה מהגמל או הטיה??

בס"ד שלום לגב' שיבולית! ידוע שתרגום אונקלוס לא רק מתרגם אלא מפרש. רש"י לא פעם מאזכר את פירוש אונקלוס פעמים לסתור ופעמים להביא ראיה ממנו(כללי רש"י נמצאים לרוב, בסוף כל חומש רגיל). בפסוק נכתב (בראשית כ"ד, ס"ד): "וַתִּשָּׂא רִבְקָה אֶת-עֵינֶיהָ, וַתֵּרֶא אֶת-יִצְחָק; וַתִּפֹּל, מֵעַל הַגָּמָל" ואונקלוס מתרגם: "וּזְקַפַת רִבְקָה יָת עֵינַהָא, וַחֲזָת יָת יִצְחָק; וְאִתְרְכֵינַת, מֵעַל גַּמְלָא." ורש"י מפרש: ותפל - השמיטה עצמה לארץ כתרגומו ואתרכינת הטתה עצמה לארץ ולא הגיעה עד הקרקע כמו הטי נא כדך ארכיני (ש"ב כא) ויט שמים וארכין ל' מוטה לארץ ודומה לו (תהילים לז) כי יפול לא יוטל כלומר אם יטה לארץ לא יגיע עד הקרקע. כלומר רבקה הרכינה את ראשה ולא נפלה ממש!! בברכה
 

mgb

New member
פירוש רבנו בחיי על התורה

בס"ד להשלמה ראיתי להביא פירוש רבנו בחיי לפסוק זה: "ותפול מעל הגמל - אין הכונה שנפלה אלא לשון הטיה שהטתה את עצמה מעט לצד אחד אבל נשארה על הגמל. וכן יורה לשון מעל כי אילו נפלה היה אומר ותפול מהגמל. ועל-כן, תרגם אונקלוס ואתרכינת, הטיל בו תרגום הטי נא כדך שהוא ארכיני. וכן הזכיר הכתוב בנעמן (מלכים ב ה) ויראה נעמן רץ אחריו ויפל מעל המרכבה לקראתו ויאמר השלום. שאין הכונה בו אלא שהטה את עצמו מעט במרכבה נגד הרץ הבא. ומזה אמר לו אלישע (שם) כאשר הפך איש מעל מרכבתו לקראתך. והחכם ראב"ע פירש ותפל מעל הגמל ברצונה כמו ויפל על פניו..." בברכה
 

mgb

New member
ועוד פירוש- "החזקוני"

בס"ד מעיין שכאן ה"חזקוני" מציין את גילה הקטן של רבקה בהקשר ל"תכונה ילדותית" מפורסמת של פחד מזרים.. ומו-כן, צ"ע אם כאן סבור ה"חזקוני" שרבקה נפלה ממש ובכך סותר את דעת רש"י, האונקלוס, ורבנו בחיי בבקשה: "ותרא את יצחק ותפל מעל הגמל ראתה אותו הדור ובעל קומה ופרצוף מהלך לעבר השדות בלא דרך כי בושה והיא היתה קטנה בת שלש שנים כסבורה אנס או לסטים הוא ונתבהלה ונפלה. ד"א ותפל מעל הגמל מסורס הוא אחר ותאמר אל העבד וכן הפי' ותרא את יצחק ותאמר אל העבד מי האיש הלזה ההלך בשדה לקראתנו ויאמר העבד הוא אדני ואחר כך ותפל מעל הגמל ותקח הצעיף ותתכס, מרוב צניעות הפילה עצמה מרצונה כמו ויפול על פניו" בברכה
 

שיבולית

New member
תודה על הפירושים הרבים,

המשותף לכולם הוא חכמתה הרבה של רבקה שזיהתה יפה את המצב והגיבה תגובה הולמת הראויה לאחת מהאימהות. קשה לי הפירוש שהרכינה עצמה על מנת להסתתר כי חששה מיצחק - שמא הוא ליסטי או אנס, גם כי בדמיוני ליצחק אין מראה כזה (טוב אבל זה הדימיון שלי...) וגם כי הייתה מלווה במשלחת מכובדת ורצינית הכוללת את המינקת שלה ואת העבד... כך שלא הייתה לבדה.
 
למעלה