שלום לכולם. אגירת חפצים מיותרים.

תאנה 2

New member
שלום לכולם. אגירת חפצים מיותרים.

איך נקראת התופעה של אנשים שאוספים ושומרים עוד ועוד חפצים בלי הפסקה? עיתונים, בגדים, כלים ועוד ועוד. הרבה מהחפצים הם ממש אשפה. מה הטיפול הנפוץ לתופעה כזאת? איך מציגים לחולה שבכלל יש לו בעיה והוא זקוק לטיפול? תודה לעונים
 
בערבית - אגרנות כפייתית

באנגלית hoarding. זו תופעה שמשוייכת לכלל התופעות הכפייתיות תחת הכותרת של OCD - Obsessive Compulsive Disorder, שבבסיסם קיימת חרדה. הטיפול הוא קודם כל תרופתי - להרגעת החרדה, ובקביל טיפול קוגניטיבי התנהגותי. בגדול אי אפשר "להציג" לחולה שבכלל יש בעייה מעבר לכך שמציבים לו גבולות ואומרים לו שככה לא מוכנים לגור איתו. שאו שהוא מקבל טיפול, או שעוזבים אותו לגמרי בערימות הזבל.
 

תאנה 2

New member
תודה. ועוד שאלה

הצבת הגבולות לא מצליחה כאשר הבית שייך לאדם שאוגר את החפצים ולשאר דיירי הבית אין אופציה חלופית. טובעים מרוב זבל. אין מקום לזוז בבית. דירה בת שלושה חדרים מלאה כולה באשפה. הצילו!!! מה עושים?
 
הביטי,

אם לא מצליחים לזרוק את הזבל, לנקות את הבית ולהשיג טיפול - מחפשים מקום חלופי לגור האופציות הן תמיד אצל האדם היותר בריא והיותר גמיש. שתי האופציות לא קלות: לא קל לזרוק לו, לא קל למצוא מקום אחר לגור - השאלה היא מה מבין שני הדברים הלא קלים הללו בכל זאת פחות מסובך. הרי התשובה ברורה: כדי להשיג שינוי, או שמנקים או שעוברים דירה אם לא רוצים או לא יכולים לעשות את אחד מאלו, נשארים בזבל. אי אפשר גם לא לזרוק וגם שיהיה נקי, בדיוק כמו שאי אפשר פתאום למצוא כסף ברחוב ולגור במקום אחר. כשאת אומרת "הצילו" את בעצם מבקשת נס. או שפתאום תהיה רווחה כלכלית שתאפשר לזוז מהררי הזבל, או שמישהו בין לילה יבריא מההפרעה הכפייתית שלו. לבקש נס זה בסדר גמור אם את מוכנה לחכות עד שהוא יואיל בטובו להגיע. אם אי אפשר לחכות יותר צריך לעשות משהו שהוא לא כיף, לא נעים, ולא מי יודע מה פשוט: לעשות כל מה שאפשר כדי הרוויח יותר כסף ולגור יותר ברווחה, או לטפל באיש כפייתי ולהציב גבולות.
 

תאנה 2

New member
אוקי. אני ברחתי ומה שאר המשפחה?

לא כולם יכולים לעבור. איך מטפלים באדם שלא משתף פעולה? היא לא תלך לטיפול. היא לא תודה שיש לה בעיה. בעבר זרקנו חפצים מאחורי גבה וכעת היא מאשימה אותנו ואומרת שבגללנו היא לא יכולה לזרוק (אולי היא צודקת). יש לנו אבא מבוגר וחולה שאין לו מקום אחר לגור בו ואנחנו מודאגים מאד. אשמח לכל עצה והכוונה.
 
לדאבוני

אי אפשר לכפות טיפול על אדם מבוגר שלא רוצה ולא מוכן לטפל בעצמו. כל עוד היא לא פסיכוטית, לא מסוכנת לעצמה או לאחרים - המשפחה סובלת. אתם יכולים לנסות להתייעץ ולערב פסיכיאטר או את לשכת הרווחה... יכול להיות שיש לכם קייס מבחינה תברואתית ולערב רשויות.
 

תאנה 2

New member
היא לא מסכנת את עצמה או אחרים

היא לא תהיה מוכנה לקבל טיפול. לפי מה שאני מבינה, זהו מקרה אבוד והסיכוי לשנות את המצב קלוש מאד. חבל...
 
למעלה