שלום לכולם! המספר 13 בדתות :

פרויז1

New member
שלום לכולם! המספר 13 בדתות :

מהו יחס האסלם והנצרות למספר 13. יחס היהדות : מספר חיובי. תודה.
 

פרויז1

New member
יש אסמכתא לגבי האמונה האסלמית

ביחס למספר 13 ? כי זכור לי מילדותי באירן, שבתים שמספרם היה 13, על לוחית המספר של הבית היה כתוב : 12+1 בפרסית כמובן!
 

gady18

New member
המספר 13 נחשב למספר חסר מזל

בעיני הנוצרים כנראה בגלל השליח ה 13 יהודה איש קריות.
 

sailor

New member
יהודה לא היה השליח ה-13

מספר המסובין היה 13 (מרים המגדלית כנראה רק הגישה ולא הסבה). והאבסורד הוא כמובן שהסעודה האחרונה היתה ליל הסדר, אבל ישוע נצלב בי"ג ניסן, גם לתאריך זה מיחסים את הקללה של 13.
 
ישוע נצלב לא סתם ב-13 לחודש

אלא ביום שישי ה-13. הסבר נוסף שאני מכיר להיותו של יום שישי ה-13 מקולל הוא שב-13.10.1307 נאסרו אנשי המסדר הטמפלארי, מה שהוביל לשריפתם של רבים (כולל מנהיג המסדר, ז'אק דה מוליי שעלה על המוקד ב-1314 אחרי שנות עינויים בכלא) מהטמפלארים.
 

sailor

New member
אבל זה לא מסביר את הסתירה

עם ליל הסדר קרי "הסעודה האחרונה".
 
זה היה אחד מהנושאים שהביאו

לסכיזמה המזרחית, מה אוכלים במיסה. הביזאנטים טענו שצריך לאכול לחם מפני שישוע נצלב בערב החג ולכן הוא הסעודה האחרונה לא היתה ליל הסדר, המערביים טענו שצריך לאכול מציות מפני שבסתם סעודה לא מקריבים את קורבן הפסח, שאסור לשבור בו עצם.
 

galgal21

New member
בתנ"ך ובברית-החדשה

אין שום יחס. בעצם אין שם שום קשר מאגי לשום מספר.
 
בודאי שיש

בתנ"ך יש מספרים טיפולוגיים, 7 12 50 70 120 וכמובן 40 שחוזר על עצמו פעמים רבות. למספרים האלה אמנם אין משמעות מפורשת אבל ברור שיש אליהם יחס מיוחד. להבדיל, בברה"ח בולט המספר 12 כמספר מאגי, מנין השליחים הוא 12 וכתוב במפורש שלאחר מותו של יהודה נאלצו מיד להשלים את החבורה כדי שהמספר יחזור ל 12. המספר 666 כמספר החיה גם הוא מספר שמוזכר בברה"ח כמספר החיה אם כי דוקא הוא כנראה אינו מאגי.
 

galgal21

New member
למספרים בתנ"ך יש משמעות

סימלית אך לא מגית. המספר 2 למשל הוא מספר שמציין הדגשה על תכונה או מצב מסוים. המספר 3 מדגיש את אותו מצב או תכונה בצורה כפולה ומכופלת. המספר 7 מציין משהו מושלם וטהור מבחינה שמימית. המספר 6 מציין משהו חסר, מעוות או מפלצתי. המספר 10 מציין משהו מושלם על הארץ. כך למשל המספר 666 מדגיש בצורה כפולה ומכופלת את התכונה המבוטאת במספר 6 (כלומר המספר הזה מציין משהו מפלצתי בצורה קטסטרופלית). אבל אין משמעות מגית למספרים אלו. אם תגור בדירה מספר 7 לא יהיה לכך מזל טוב ואם תגור בדירה מספר 6 לא יהיה לך מזל רע.
 
הערונת

12 השליחים מסמלים כמובן את 12 שבטי ישראל. כך גם ניסי הלחם והדגים- בראשון נאספו 12 סלי פירורים מלאים, המסמלים את 12 שבטי ישראל. בשני נאספו 7 סלים, המסמלים את הפניה לגויים (כמעט מיד אחרי האשה הכנענית). דרך אגב, פרשנות שלי ל-11 העמודים התומכים את שער כנסית הקבר: כל אחד מסמל שליח, מלבד יהודה (עד כאן לא חידשתי כלום). התוספת שלי- המשמעות היא ששבט יהודה נגרע מעם "ישראל שברוח".
 
כמה שבטים יש בישראל?

בוא ונספור: 1 ראובן 2 שמעון 3 לוי 4 יהודה 5 יששכר 6 זבולון 7 דן 8 גד 9 אשר 10 נפתלי 11 אפרים 12 מנשה 13 בנימין אמממה, ליעקב היו 12 בנים (אפרים ומנשה הם בני יוסף כמובן) ולשבטי ישראל היו 12 נחלות (לשבט לוי אין נחלה משלו) וככה יצאו לנו 12 שבטים. וחוצמזה, למה כל כך חשוב שכל אחד מהשליחים יעמוד מול שבט בתקופה בה שבטי ישראל כבר הוגלו בגלות אשור ונעלמו? ההתעקשות על המספר הזה והחלפת יהודה בשליח חדש מראה לנו שיחסו משמעות רבה דוקא למספר 12.
 
וכמה נחלות היו?

גם לשבט שמעון לא היתה נחלה משלו, והוא ישב בנחלת יהודה. למה חשוב שכל שליח יעמוד מול אחד משבטי ישראל? לא יודע. אולי כל שליח צריך לייצג אחד מבני יעקב, או שבסוף תקופת בית שני עדיין ראו את עצמם היהודים כשליטי 12 השבטים שעשרה מהם נעדרים (למה עשרה, דרך אגב? חלק משבט לוי, שבט שמעון, שבט יהודה ושבט בנימין עדיין היו ביהודה). אני מסכים שיחסו חשיבות רבה למספר 12, אבל סביר להניח שהיתה לזה סיבה.
 
זוכר את פילגש בגבעה?

האיש האפרתי חילק את פילגשו ל 12 נתחים ושלח אותם לרחבי ישראל התלבטתי איך החלקים נשלחו. האם שבט בנימין קיבל חתיכה? על פניו נראה שלא. ברור גם שלא היה נתח ללוי כי ללוי אין כתובת אחת. חשבתי שאולי שבט דן ומנשה המפוצלים קיבלו שתי חתיכות כל אחת. אולי זה מתרץ גם את השאלה שלך.
 
כמובן שזוכר

למרות שתמיד תהיתי לגבי הפרטים הטכניים. קודם כל, איך האיש שלח את הנתחים? ובימים האם אין אי מייל בישראל כידוע. היה צריך להשתמש בדואר שליחים. הפרט הבא נפתר כבר בטקסט. איך שולחים 12 נתחי בשר ל-12 שבטי ישראל בלי שיצחינו? כאן כתוב שהאיש ניתח את הפילגש לעצמיה. כלומר הוא לא הסתפק בזה שהוא חתק אותה לחתיכות, הא גם חילץ את העצמות. וכאן מגיע עוד פרט קשה- איך תיאמו בני ישראל כולם את הגעתם למצפה ביחד?
 
למעלה