שלום לכולם יש לי שאלה

justborn

New member
שלום לכולם יש לי שאלה

אני לא מעוניין לפגוע באף אחד אבל היתי רוצה לדעת איך זה שאתם מאמינים בזה שיש תורה שבע"פ שמהר סיני הועברה דרך משה, יהושוע, שופטים ונביאים אך אין לזה שום איזכור בתנ"ך?
 

פלגיה

New member
זה ה"בעל פה"

דרך ההעברה שלה היא חלק ממנה. יש משנה במסכת אבות פרק א' שאומרת את סדר ההעברה "משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע ויהושע לזקנים וזקנים לנביאים ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה". חייבת להיות כזאת כי אי אפשר להבין את התנ"ך ואת ציוויו (מה זה "פרי עץ הדר"? מה זה "טוטפות"? ועוד, בלי שיש פרשנות נלווית)
 

justborn

New member
באמת חייבת להיות כזאת?

האם לזקני העם אין סמכות לקבוע כיצד לקיים את המצוות?
 

פלגיה

New member
זקני העם קבעו בחלקם

על פי כללים שנקבעו מראש, והועברו מסיני. יש גם חלק של התורה שבע"פ שהוא באמת "הלכה למשה מסיני", אבל כל הזאר - נקבע ע"י הזקנים, בעזרת כללים ידועים.
 

רוניטו

New member
הכל עניין של אמונה, גם באבותינו

השאלה לגבי התורה שבעל פה? האם נמסרה למשה וכן הלאה... וכן השאלה האם בכלל מעמד הר סיני התקיים?. קשורות זו בזו. תמיד כששואלים אותי, איך אתה מאמין שהתקיים אירוע כזה? זה לא רציונלי. אני משיב: האירוע התקיים קבל עם ועדה, כל אבותינו היו עדים לו, אם אנחנו לא מאמינים להם, אנחנו קובעים כי אבותינו הם חבורה של שקרנים. אם אני לא מאמין לאבי אבי, ולאביו לפניו, אזי למי עלי להאמין? תאמינו לי אף אחד לא אוהב לחשוב שהוריו שקרנים. אשמח לתגובות
 
מה גם...

שהרי את חג שבועות אנחנו עושים לזכר מתן תורה כך שאי אפשר להכחיש שהיה מעמד שכזה... כנ"ל לגבי פסח (יציאת מצרים...)
 

justborn

New member
ברור שהיה מעמד הר סיני

השאלה היא האם התושב"ע באמת ניתנה שם והיא דבר ה` כמו התנ"ך.
 

פלגיה

New member
לפחות חלק ממנה כן

אותן הלכות שאומרים עליהן "הלכה למשה מסיני", וכן 13 דרכים שבהן דורשים את התורה. יש חלק אחר - גזרות ותקנות חכמים, שלא ניתנו בסיני, והן נקבעות ע"י חכמי כל דור ודור, ומשתנים בהתאם למציאות משתנה. הם הסיבה שהמצוות המקויימות אצל האתיופים שונות בחלקן מהמצוות שאנו מקיימים. (וברור שבאתיופיה לא שמעו למשל על חנוכה ועל פורים)
 

mgb

New member
איזכור בתורה על תושב"ע

בס"ד שלום לך! תחילה אבקש להדגיש שאם שאלתך לדעת ולהבין(גם אם לא תסכים ותקבל..) חלילה, אינה פוגעת והיא בהחלט רצויה ובמקום(תרתי משמע..)!! הבט, יהודי יקר! אם אני מבין היטב את מה שכתבת הרי שאתה מכיר בעובדה שהמסורת, היידע והתורה שבכתב(לפחות..) לא שונתה ועברה במדוייק מדור לדור. אם-כן, אתה מודה שאם נפתח את התורה ונראה פסוקים המצביעים על חובתנו לשמוע לדברי חכמים הרי שאנחנו כבר ב"חצי דרך" להבין את תמיהתך! ישנה מצווה וזה לשונה: דברים פרק יז פסוק י: וְעָשִׂיתָ, עַל-פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ, מִן-הַמָּקוֹם הַהוּא, אֲשֶׁר יִבְחַר יְהוָה; וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת, כְּכֹל אֲשֶׁר יוֹרוּךָ. ואם כן כך מבאר הרמב"ם את הפסוק בתורה(שמות כ"ד, י"ב): "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, עֲלֵה אֵלַי הָהָרָה--וֶהְיֵה-שָׁם; וְאֶתְּנָה לְךָ אֶת-לֻחֹת הָאֶבֶן, וְהַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה, אֲשֶׁר כָּתַבְתִּי, לְהוֹרֹתָם." כל המצוות שניתנו לו למשה בסיניי--בפירושן ניתנו, שנאמר: "ואתנה לך את לוחות האבן, והתורה והמצוה" (שמות כד,יב): "תורה", זו תורה שבכתב; ו"מצוה", זה פירושה. וציוונו לעשות התורה, על פי המצוה. ומצוה זו, היא הנקראת תורה שבעל פה." (ע"כ לשון הרמב"ם) כלומר שבתורה כבר ישנו פירוש או הוראה מובנית של חיוב לשמוע לחכמים איך ליישם וכיצד לפרש את התורה! אבל, לשאלתך העיקר הוא שאת פירוש זה קיבל משה כבר במעמד הר סיני יחד עם התורה שבכתב. ופירוש זה הלך צמוד עם התורה לאורך כל הדורות!! האם יש שינוי בין מצווה מסויימת שלפני 1000, 2000, 3300 שנה, קיימו לאופן קיום המצווה היום?? צא וחפש!! לא תמצא!! למה?? כי המסורת והפירוש נשמר בדקדקנות ובדייקנות מאז ועד ימינו! בברכה ובתודה על השאלה!
 

justborn

New member
הפרוש של הרמב"ם לא משכנע מספיק

הרי כתוב בתורה שמשה כתב את כ ל התורה עד הסוף (שמות כד פס` ד ודברים לא פס` כד). ולמה אצל העדה האתיופית יש הלכה אחרת? זה מראה לי שהתושב"ע היא משתנה ולכן היא לא ניתנה בהר סיני.
 

mgb

New member
האתיופים והמסורת

בס"ד תודה על השאלה.. אתייחס לכך אי"ה ובלנ"ד בתחילת שבוע הבא. שבת שלום!
 

uuuaaa

New member
ובכן

כמו שכתב המנהל, ישנם איזכורים לתושב"ע גם בתנ"ך. גם כתוב בספר דברים "וזבחת כאשר ציויתיך" ולא מופיע בשום מקום בתורה פירוט כיצד זובחים או שוחטים בהמה, רק בתושב"ע. מלבד זאת ללא התושב"ע לא ניתן להבין כלום בתורה הכתובה. כתוב בתורה שמי שעושה מלאכה בשבת חייב מיתה, אך לא כתוב מהי מלאכה, האם זה הגיוני ? כתוב שמי שלא מתענה ביום כיפור חייב כרת אך לא כתוב מהו עינוי זה, אולי צריך לעמוד בשמש כל היום ? האם זה הגיוני שה' יחייב מיתה ללא שהגדיר במדוייק מהי מלאכה ומהו עינוי ?? אולי להזיז את היד נחשבת מלאכה ?? וסתם שאלה, למה משה רבנו היה צריך להיות בהר סיני 40 יום ולילה ? את התורה שבכתב ניתן לקרוא תוך כמה שעות.
 

justborn

New member
אולי "וזבחת" הכוונה

"והקרבתה קורבן". ועל זה יש פירוט רחב בתורה. מה זה עינוי ביום כיפור? כתוב "ועניתם את נפשותיכם" הכוונה לחשבון נפש. מה זה מלאכה בשבת? בתנ"ך יש הסבר לזה (למשל הדלקת אש, מסחר). בכל אופן אני חושב שכדי למצוא פרוש לתורה יש לבקש זאת מאלוהים בתפילה.
 

uuuaaa

New member
ובכן

נכון, לזבוח זה להקריב קורבן, היכן כתוב בתורה כיצד שוחטים בהמה ?? מה שכתוב בתורה זה סוגי הבהמות הכשרות, הגיל ומקום וזמן השחיטה, אך לא כתוב בשום מקום כיצד לשחוט בפועל. לא יכול להיות מצב כזה שכל אחד יפרש איך שמתחשק לו. אתה תפרש חשבון נפש ומישהו אחר יפרש שזה לאכול 2 קילו מלח ?? אבל כתוב בתורה "משפט אחד יהיה לכם" ! כולם צריכים לנהוג אותו דבר ועל פי אותם חוקים. ואם כל אחד יפרש כרצונו אז לא ייתכן מצב שבית דין יעניש אי פעם, כי כל אחד יכול לומר שהוא התפלל לה' וקיבל ממנו פירוש לתורה. גם כתוב "אל יצא איש ממקומו ביום השבת" - מה הכוונה ? אסור לזוז סנטימטר ? אולי אסור לצאת מהבית ??
 

justborn

New member
האם זה משנה כיצד שוחטים בהמה?

לשופטים יש זכות לקבוע את הפרטים של קיום המצוות. השאלה היא האם זה הועבר מהר סיני או לא.
 

uuuaaa

New member
חשוב ועוד איך

ה' אמר שצריך לשחוט כמו שהוא ציוה. השופט צריך לשפוט על פי תורה אחת קבועה. אם כל אחד יפרש את התורה איך שמתחשק לו אז לא יהיה ניתן לשפוט אפילו רוצחים, קל וחומר על שאר הפשעים והחטאים. התושב"ע הועברה מהר סיני, זה בטוח. למה שמישהו ישב וימציא תושב"ע ? כדי להקשות על החיים ? מלבד זאת, יש לנו רשימות מפורטות ביותר של האנשים שקיבלו את התורה, דור אחר דור עד משה רבנו, וכמו כן מדובר באנשים צדיקים ביותר שלא ישקרו אפילו עבור כסף. ודרך אגב, איך אתה מגדיר את עצמך ? חילוני/קראי/נוצרי/יהודי משיחי/אחר ??
 

מiKה2ת2ו

New member
אוקי..תראה..

כנראה אתה לא מודע אבל כל הסיפור מופיע בפרקי אבות...ושאלות כאלה שואלים רבנים!לא סתם אנשים מאיזה פורום!
 

רוניטו

New member
אל תזלזלי בפורום, אמנם הוא חדש,

אבל כבר רואים פה תשובות אמיתיות ורצניות
 

justborn

New member
תראי מאוהבת

פרקי אבות זה גם חלק מהתושב"ע. אבל בתורה שבכתב לא כתוב במפורש שיש גם תורה שבעל פה יש רק רמזים. ומשה אמר שהוא כתב את כל התורה. ולמה רק רבנים יכולים לשאול שאלות כאלה?
 
למעלה