שלום לכולם

גור42

New member
מה שכתבת על אינשטיין, זה וודאי? ../images/Emo13.gif

אני לא חושב שיש מישהו שבאמת מבין את תורת היחסות של אינשטיין, ומפקפק בה. אשמח לשמוע מדוע אתה חושב אחרת. בכל מקרה, עד כמה שידוע לי, מעולם לא קרה בהיסטוריה של המדע, שתורה מדעית מבוססת הופרכה לחלוטין. אפילו המכניקה של הניוטון, שלכאורה "הופרכה" על-ידי תורת אינשטיין, בעצם נותרה בעיקרה נכונה. אינשטיין השתמש בחוקי ניוטון כדי לפתח את התורה שלו, ורק הוסיף עליהם עוד אקסיומה אחת (האקסיומה שאומרת שמהירות האור קבועה). כמובן, האקסיומה האחת והיחידה הזאת הפכה את תפיסת העולם שלנו על פיה, אבל רוב ההנחות של ניוטון נותרו תקפות גם בתפיסה החדשה. בהחלט ייתכן, ואף סביר, שיבוא יום וגם התורה של אינשטיין תעודכן. אבל מניסיון 500 השנים האחרונות במדע, מאוד לא סביר שאחת התיאוריות המבוססות כיום תופרך לחלוטין. ובאשר לטענה שיש עדיין הרבה דברים שאיננו יודעים, אני מסכים לחלוטין. הנסתר בטבע רב על הגלוי. אבל מה שגלוי, מדהים ביופיו. וחלק גדול ממה שגלוי, גם ודאי. אכן, לא צריך להיבהל מחוסר וודאות. אבל אם חקירת האמת חשובה לנו, אז גם לא צריך להחדיר אי-וודאות בכוח למקומות שבהם היא אינה נמצאת...
 

ניאו30

New member
חח לא ודאי

שמע,אני לא אתיימר להבין במשהו שאני לא מבין...ואני לא מבין בפיזיקה...אבל בהחלט נחשפתי לאחרונה לגישות אחרות...שסותרות את ניוטון זה בטוח(סותרות היא אולי מילה לא מדוייקת,הכוונה לרואות את הדברים בצורה אחרת,חולקות עליו נגיד) ...ולגביי איינשטיין-אני לא משוכנע בוודאות...אבל אני זוכר שכן,רק לא זוכר את הפרטים.אז בסדר,גם אם קראתי על זה וקראתי על זה-העניין כאן הוא לא מה נכון ומה לא נכון,אלא עצם הפקפוק...או התוספת...או הראייה האחרת של הדברים...האם זה אומר שתורת איינשטיין לא נכונה?האם זה לא אמת?בוודאי שלא...אבל אולי היא לא כל האמת,או לא האמת המוחלטת,וזו בסופו של דבר הנקודה שלי. החוסר וודאות היא לא משהו סתמי...תסתכל על ההיסטוריה של המדע...כל פעם מגלים משהו חדש...עד לפני כמה מאות שנים חשבו שכדור הארץ שטוח,ראו את זה בתור אמת...זה אותו דבר בעיניי...השאלה גם על איזה טווח זמנים את ה מדבר-על התקופה הנוכחית ביחס לעבר או על התקופה הנוכחית ביחס הן לעבר והן לעתיד...כעומדת בטווח.
 

גור42

New member
אבל גם חצי-אמת יכולה להיות ודאית.

זה שאנחנו לא יודעים הכל, לא אומר שאיננו יכולים להיות בטוחים לפחות בחלק מהידע שכבר יש לנו. אין ספק, שיש דברים בהם אנחנו יכולים להיות בטוחים. שתיים ועוד שתיים הם ארבע. היקום החומרי מורכב מאטומים. מים מורכבים ממימן וחמצן. תפוחים נופלים כלפי מטה ולא כלפי מעלה, וכשתפוח נופל זה תמיד בתאוצה של 9.8 מטר לשנייה בריבוע. וכדור הארץ *אינו* שטוח
ברור שעם הזמן, גם לעובדות הכי באנאליות מתגלות זוויות ראיה חדשות. נוסף ידע חדש, שנותן גם פרשנות חדשה לידע הישן. אבל מידה מסויימת של וודאות תמיד יש. אחרת, אם לא היינו יכולים להיות בטוחים בשום דבר שהוא, איזה טעם היה בחקירת האמת?
 

ניאו30

New member
אולי לא הסברתי את עצמי טוב

אין לי ויכוח עם כך שיש אמיתות מסויימות של החיים,שכרגע נראות כמוחלטות.הנקודה שלי היא האפשרות שבעתיד הם לא יהיו כאלו.אם זה קשה לדמיין אז זה סיפור אחר.אצלי במחשבה זה לא נשלל מראש,והנקודה כאן היא החוסר וודאות באשר לזה. סתם דוגמא לאטומים-הרי כשגילו את האטום חשבו שהוא החלק הקטן ביותר של החומר, ועכשיו כבר גילו חומרים חדשים-קווארקים נדמה לי קוראים להם(?)-ומי יודע מה יגלו מחר.אבל,כשגילו את האטום,ועברו כך וכך שנים,וזה התייצב בתור מוסכמה מוחלטת-אמת מוחלטת שזה החלקיק הקטן ביותר של החומר,ועכשיו מתברר שלא כך הוא הדבר. אותו כנ"ל בקשר למים-הרי בעבר בכלל לא ידעו על החומרים האלו,מימן וחמצן.גם קראתי משהו שבעבר הרחוק רחוק המים היו שונים מאלו של ימינו,וכך גם האוויר והאדמה,ודברים אחרים.ההרכב שלהם השתנה.אז כל כך קשה לדמיין,לפחות לדמיין,את האפשרות הזו שההנחה שנראית כל כך טריויאלית לכולנו-שמים מורכבים ממימן וחמצן-היא שגויה? ככה גם באשר לדברים האחרים שהזכרת.אז בזמנו זו היתה אמת,עכשיו זו האמת,בעתיד תהיה אמת אחרת.האמת האובייקטיבית, המוחלטת,לא השתנתה...מה שהשתנה זה התפיסה שלנו,ההבנה שלנו את האמת,החלקים ממנה שנחשפו בפנינו...וכל הנקודה שרציתי להגיד היא,שלפחות בטווח הנראה לעין,אנחנו לעולם לא נוכל להגיע לאמת האובייקטיבית המוחלטת,אלא נגיע לאמיתות שישתנו עם הזמן (וכשאני אומר זמן אני מתכוון למאות ואלפי שנים).במובן הזה,החיפוש אחר האמת נועד כדי להתקרב אליה,כדי לחשוף בפנינו עוד ועוד,ולא כדי להגיע אליה.זאת אומרת-אנחנו רוצים להגיע אליה,אבל לעולם לא נצליח בצורה מוחלטת ותמיד יישאר פאן מסתורי בכל מה שקשור לחיים,לאדם,לטבע וכדומה.לא יודע,ככה זה פשוט נראה לי,ואולי אני סתם מקשקש. אבל אם האמת המוחלטת תהיה יום אחד ידועה לנו בשלמותה-מה נעשה כאן?איזו משמעות יכולה להיות לחיינו כשהכל וודאי וברור? זה לאפשרות שנדע יום אחד את "הכל",אבל הכוונה שלי היתה גם ביחס למה שקרויי אמיתות חלקיות או חצאי אמיתות,שצריך לקחת בחשבון שגם הן לא נכונות...ודווקא דרך הטעויות האלו אנחנו מתקרבים יותר אל האמת,שהרי לא מדובר בדרך של קו ישר,אלא בדרך עקלקלה ומורכבת. ועוד לא התחלתי לדבר על הדבר שהוא אולי העיקרי בכל העניין של החוסר וודאות הזה,וזה שאולי התהליכים שכיום אנחנו משייכים לחומר בכלל לא מוסברים באמצעות החומר(כמו בדוגמאות שנתת),באמצעות העולם הפיסי,אלא הם קשורים לתהליכים שקורים בעולמות שאנחנו לא מכירים,או לא מכירים טוב,ולא מודעים להם רוב הזמן-כמו עולם הרוח.לא מתיימר להבין בזה יותר מדיי,רק להפתח לאפשרות שזה קיים,שהתפיסות המדעיות של ימינו מבוססות על הנחות מסויימות שיתבררו כלא נכונות,וכמובן שכרגע לא ניתן לדעת את זה,בגלל עצם מוגבלותינו המחשבתית-הכרתית.
 

גור42

New member
נו - אתה רק מאשר את מה שאני אומר...

שוב, אם ניקח את הדוגמא של האטומים: פעם חשבו שהם לא ניתנים לחלוקה. היום חושבים אחרת. הקווארקים שהזכרת, הם בסך הכל אחד הרכיבים שנמצאים בתוך האטום. כך או כך, העולם עדיין מורכב מאטומים, וזוהי אמת שקשה לי מאוד להאמין שאי-פעם תופרך. ברגע שראינו אטומים במיקרוסקופ, העניין סגור. ואני מסכים איתך, שייתכן שבעוד 1000 שנה עולם החומר כבר לא יעניין אותנו. ייתכן שנגיע לכזו מדרגה רוחנית, שהאמירה של "העולם החומרי מורכב מאטומים" כבר לא תהיה כזה שוס. אבל שוס או לא - זו עדיין תהיה אמת. אולי אמת שכבר לא מעניינת אף אחד, אבל עדיין אמת. ומים, צר לי לאכזבך, תמיד היו מורכבים ממימן וחמצן. אולי מה שקראת נגע להרכב מי הים על כדור הארץ, שבנוסף למים עצמם הם גם מכילים מלחים שונים. אבל מים מזוקקים, טהורים, מורכבים לעולם ממימן וחמצן. הרכב שונה, פירושו תכונות שונות, וה"מים" כבר לא היו יותר מים...
 

ניאו30

New member
גור,אפשר להפסיק כאן נכון?

כי זה חוזר על עצמו...יש לשנינו אמנם גישות שונות,אבל לא מנוגדות...ולא סותרות...נקודת המבט שונה,זה הכל.
 
אהה התכוונתי למה שניאו כתב

בערך שלוש הודעות לפניך. אני מסכימה איתך שלא מדובר כאן בחוסר וודאות, אלא ברבדים שונים לאותו עניין. היופי הוא שלאותו עניין/נושא יש אינסוף היבטי הסתכלות, ועומק. יש שהתייחסו לפס' או רעיון באופן הסמנטי שלו ,דקדוקי ,רעיוני ,פשט, דרש, וסוד. יש היעדיפו ללכת צעד אחר צעד לכבוש את כל היעדים כולם.
הכל אפשרי , איש איש ודרכו והוא. ללא ספק זה מוסיף עניין חכמה ומחשבה. רק הבעיה היא שככל שמוסיפים עניין והשכלה כך מצטמצמות האפשרויות לחלוק את דברי החכמה עם אנשים אחרים.
ועל זה נאמר "מוסיף דעת מוסיף מכאוב".
 

ניאו30

New member
איילת,לא הבנתי את כוונתך

התנצלות?ממש לא,זו דעתי...את לא חייבת להסכים...חוץ מזה,מהמשפט שאמרת לגור "...רק הבעיה היא שככל שמוסיפים עניין והשכלה כך מצטמצמות האפשרויות לחלוק את דברי החכמה עם אנשים אחרים..." עולה נימה מתנשאת,וחבל על זה.אפשר היה להסתפק בכך שלא מסכימים,ולוותר על משפטים שיפוטיים כגון אלו...וגם להיות ענווים באשר לידיעתנו המוחלטת את העולם ושאר הדברים...בכל מקרה,כתבת כתבת-אין מה לעשות,אבל אולי להבא...
 
אתה טועה טעות מרה

ודווקא לזה התכוונתי שאנשים לא מבינים . מייחסים התנשאות לאדם שבסה"כ אמר משהו שמגיע מתוך כאב. לצערי מעטים האנשים המסוגלים באמת להבין . ברשותך לא אסביר את עצמי מעבר לזה. והמבין יבין ,מי שלא מבין כנראה לא היה צריך להבין.
 

ניאו30

New member
מרה??

טועים-טעות-טועה...כולם טועים...לא צריך לעשות מזה אובר-דרמטיזציה...בכל מקרה,כמאמר הגשש-איפה כאן הטעות? אבל אמרת שאת לא רוצה להכנס לזה,ואפשר גם להבין...את זה.
 
אני חושבת שאם אני לא מבינה משהו

ניאו , אני שואלת את השני למה הוא מתכוון? ולא מסיקה מסקנות ומאשימה את השני בהתנשאות.
 

ניאו30

New member
את מצחיקה איילת

הלא זה בדיוק מה שעשיתי...שאלתי היכן הטעות,אבל אמרת שאת לא רוצה להכנס לזה,ועניתי שאני מבין אותך ואין בעיה. בכל מקרה,אני מרגיש שזה נגרר למקומות לא טובים,אז אין טעם להמשיך,וזה גם מעייף.
 
זה לא עניין של התנצלות

רק שנראה שבהודעה הראשונה שלך היית אוהד, ובהמשך הפכת למתנצל? אתה מבין? פתאום היתה סטיה חדה שמאלה ,בלי קשר לכלום. אבל אח"כ הבנתי את הקשר אז בסדר.
עכשיו הכל מובן .
 
כתוב בחז"ל , שהקב"ה ברא עולמות

והחריבם עד אשר הגיע לסקיצה שמצאה חן בעיניו דהיינו, העולם הזה . היות ואין סתירה בין דת ומדע , ישנה סברה לפיה " המפץ הגדול" הוא או הם אותם עולמות שהוחרבו ,בדרך לתוכנית שסיפקה את רצונו.
 
לחיי חלומותנו....

החלום שלי לשנה הוא באמת לסיים את התואר ולמצוא עבודה בתחום שבו אני אהיה מרוצה ומקווה לא להתפשר על כל תחום. חוץ מזה אני רוצה להתחיל להרחיב את משפחיתי- לא כל כך עולה בקנה אחד עם בעלי אבל בסדר, אני יעבוד על זה בחצי השנה הקרובה. חלום נוסף הוא להמשיך ללמוד על עצמי ולהגיע מודעות עצמית גבוהה עם ביטחון באישיות שלא ולא להתקע במשברים ודכאונות למינייהם. שיהיה בהצלחה לכולנו
 
בהצלחה לך בחלומותייך!../images/Emo140.gif

אני כבר עובדת.(הלכתי מראש למוסד לימודים כזה שאוכל לשלב בו עבודה והתפתחות בה בצורה טובה) אך אני מחכה לסיום התואר מכיוון שאני רוצה יותר זמן לעסוק במוסיקה הקלאסית ותולדות האמנות. כרגע אני עובדת ולומדת.אך כשאסיים ללמוד,תהיה לי רק העבודה. כלומר שיהיה לי יותר פנאי להקדיש למוסיקה ולאמנות ביחד עם הריקוד. כרגע עם עבודה והתפתחות בה ביחד עם לימודים אקדמאיים אין לי את הפנאי להקדיש יותר למוסיקה ולאמנות. אז זהו.זה החלום שלי בנוסף לריקוד. מוסיקה ואמנות. ובנוסף מאוד רוצה לחזור ללמוד צרפתית.זאת שפה שאני מאוד אוהבת. בגלל היחס שבה לכל אדם.(וו ולא תו) ובכלל,אני מאוד אוהבת את הזרם האיפרסיוניסטי בציור. ומתעניינת בתרבות צרפת. בצרפת גם צמח הבלט שכה אוהבת. ובכלל,כל התחום האמנותי שם מפותח. אז זה עוד חלום שלי.לחזור ללמוד צרפתית.
 

גור42

New member
מישהו אמר מוסיקה קלאסית? ../images/Emo9.gif

אשמח לשמוע עוד. את מנגנת? כותבת? או רק מאזינה?
 
בינתיים

רק מאזינה. והולכת לקונצרטים ולהרצאות בנושא. לכן מחכה שאסיים ללמוד. כדי שאוכל להקדיש לזה הרבה יותר. ניגנתי פעם קצת זמן אך כרגע לא מתאפשר לי. לנגינה צריך להקדיש זמן. אך לאחר סיום לימודיי מתכוונת לחזור לנגן. וכן מתכוונת בהמשך גם לקחת קורסים באוניברסיטה הפתוחה ובמקומות נוספים בנושא. אני מאוד מתעניינת בתולדות המוסיקה הקלאסית.ומתכוונת בהמשך להקדיש לזה יותר. לחיי חלומותיי.
 
למעלה