שלום למומחים
מביאה קטע של חבר ושואלת עבורו:

צפנתי

New member
שלום למומחים
מביאה קטע של חבר ושואלת עבורו:

מה שם הקושי שלי? איזה איבחון יגלה זאת? ואיך אפשר להשתפר?

האם איבחון לליקויי למידה, איבחון להפרעות קשב וריכוז? (או שזה בא יחד?) איבחון אחר?

הנה פרטי ההתמודדות:

אני בן 50,. לפני כ-15 שנה שמתי לב לראשונה לכך שהיכולת שלי בהבנת טקסטים, בהבנת הרצאות, במעקב אחרי סרטי קולנוע עם כתוביות היא לקויה. כמו כן הבחנתי לראשונה בגמגום קל. הואיל ולא מדובר בכל טקסט, בכל סרט או בכל הרצאה אלא בחלק מהם (למשל תאטרון אני מבין מצויין ועוקב אחרי ההצגה) , לא שמתי לב לכך שכנראה כבר בנעורי התעוררו קשיים אלו. יתכן שגם העובדה שסיימתי בקלות לימודי משפטים באוניברסיטה גרמה לי לטעות ולא להכיר בצרה הזו. עם זיהוי הבעיה הלכתי לרופא נוירולוג קוגניטיבי והוא פסק ככל שזכור לי כי יתכן שעברתי אירוע מוחי קטן אבל שאני מסוגל לבצע את כל מטלות החיים ולכן המליץ להמשיך את שגרות חיי. הואיל וכמעט בכל סרט קולנוע שאני הולך אליו, אני מאבד את הסרט, ובכל רומן שאני מתחיל לקרוא אני מתייאש אחרי 10 דקות, החלטתי ללכת שוב לרופא בעל סבלנות שערך עימי מבדקים של neuro trax
במסגרת זו בדקו: expanded Go nogo, verbal memory, problem solving, stroop interference, non verbal memory, finger tapping, catch game, stage info proc, verbal function, visual spatial processing
יש בידי את הדווח המלא של הבדיקה בכל אחד מהטסטים הללו
לבסוף כתב הפרופסור: ""בבדיקה שבוצעה היום, כמו בבדיקות קודמות נמצא זכרון מילולי תקין, קשב מיידי מעל הממוצע ( זוכר 9 ספרות לפנים ו 8 לאחור), תפקודים ניהולים נוספים תקינים. ליקוי קל בהעתקת צורות משתנות – פרסברציה בודדת. תפקודי שפה – שיום תקין במטלת שיום על שם בוסטון. שטף פונמי 20 לדקה וכן שטף סמנטי 20 לדקה. שאלון סריקה להפרעות קשב וריכוז, איננו תומך באבחנה של הפרעת קשב וריכוז. קשב מיידי תקין. עם זאת המטופל מתלונן על קושי באירגון דבריו כאשר צריך לדבר מול קהל או יושב בישיבות, על קושי לחבר פיסות מידע ולעשות איטגרציה, על צורך לחזור ולקרוא מסמכים לעיתים 3 פעמים.

מה עושים מכאן? למי פונים? האם יש צורך באיבחון? איזה?

תודה רבה למנהלת על הפורום
 

lolly87

New member
שלום

מה אותו פרופסור הציע אחרי המבדקים שלו? הוא לא המליץ ללכת לאבחון/טיפול כלשהו? הוא מכיר את הבנאדם יותר ממה שאני יכולה להכיר על גבי הפורום..
אני הייתי מסתכלת על ההמלצות שהוא כתב, ואם הוא לא כתב חוזרת שוב לאותו פרופסור ומבקשת המלצות לדרכי טיפול ואבחון מידת הצורך..
&nbsp
בכל מקרה, התרומה הקטנה שאני אולי יכולה לתרום:
אבחון לקויות למידה לא יסייע במקרה כזה, כי הנורמות שקיימות באבחונים הנפוצים למבוגרים הם עד גיל 30+ (אבחון מת"ל). בגיל חמישים ומעלה, אני כבר לא בטוחה שיסכימו לאבחן אותו, וגם לא בטוחה שזה יהיה אפקטיבי.
אבחון קשב וריכוז גם לא רלוונטי לדעתי, כי המבדקים מציינים במפורש שאין הפרעת קשב וריכוז ככל הנראה.
לגבי הגמגום, כדאי לנסות לפנות לקלינאית תקשורת, מאוד נפוץ שאנשים שחוו אירוע מוחי מטופלים אצל קלינאיות תקשורת (זה גם יכול לעזור בארגון דבריו מול קהל או ישיבות וכו').
לגבי המעקב אחרי כתוביות בסרטים, הבנת טקסטים וכו', אפשר לתרגל מיומנויות שפעם היו לו או לא היו לו. ללמד אותו מיומנויות חדשות, דברים שיכולים לעזור. אני לא חושבת שקלינאית תקשורת עוסקת בכך או יודעת איך לעבוד על זה, אולי כדאי למצוא מורה להוראה מותאמת למבוגרים.
בהצלחה!
 

צפנתי

New member
תודה גדולה וסליחה על פער הזמן.

אכן אותו פרופסור הפנה אותו לבדיקה נוספת. גם יצאה תקינה. הערבתי לו את תשובתך.
&nbsp
אשמח להמלצות עבורו, אם ישנן כאן, לקלינאית תקשורת ומורה להוראה מותאמת למבוגרים באזור הצפון.
 

lolly87

New member
שלום

אני לא מכירה בכלל באזור הצפון, אוכל לנסות לברר אם תרצו.
 

lolly87

New member
ניסיתי לברר לך

ולא הצלחתי, אני לא מכירה אנשי מקצוע שעובדים עם גילאים כאלה בצפון, אבל בטוח שיש.
אולי כדאי לפרסם בקבוצות שונות בפייסבוק ולהגיע לקהל יעד מתאים שאולי מכיר אנשי מקצוע למבוגרים באזור הצפון.
 
למעלה