שלום, שלחו אותי אל ד"ר אביתר רייטר

מצב
הנושא נעול.

0Pandemonium0

New member
שלום, שלחו אותי אל ד"ר אביתר רייטר

שלום, שלחו אותי אל ד"ר אביתר רייטר
מפורום ערוץ ההיסטוריה. אשמח לקבל עזרה בנושא היסטוריית הרכבת, בעיקר במאה ה-19. איך פעלו אז הרכבות? מאילו שנים? איך התפתחו? באיזו מהירות נסעו הרכבות הראשונות האלה, וכו'. תודה.
 
היסטוריית הרכבת

שלום, שלחו אותי אל ד"ר אביתר רייטר
מפורום ערוץ ההיסטוריה. אשמח לקבל עזרה בנושא היסטוריית הרכבת, בעיקר במאה ה-19. איך פעלו אז הרכבות? מאילו שנים? איך התפתחו? באיזו מהירות נסעו הרכבות הראשונות האלה, וכו'. תודה.
היסטוריית הרכבת
התשובות לשאלות ששאלת פורסמו לאורך השנים באלפי ספרים עבי-כרך (לצערי לא בעברית) וניתן מלא בהן אנציקלופדיות שלמות. מרביתן קיימות בצורה מתומצתת באינטרנט באתרים שונים, כל אחד בהתאם למדינה בה נוצר. דוגמה יפה לסקירה מפורטת של הסטורית הרכבות בבריטניה, מולדת הקטר והרכבת המודרנית, ניתן למצוא באתר הזה. ננסה בכל זאת לסכם מאוד בקצרה את הנושא, ונשמח לענות על שאלות ממוקדות יותר: הרעיון של מסילה לכרכרות נולד עוד בתקופת הרומאים, ואולי אף פני כן, בדמות חריצים שנחצבו בדרכי האבן, והתפתח באופן הדרגתי מאז. המסילה הרשמית הראשונה הופיעה במכרות בתחילת המאה ה-17, אולם עד תחילת המאה ה-19 כל הקרונות הונעו בכח האדם או הבהמה. הקטר הראשון בעולם היה קטר קיטור, שנבנה בבריטניה ב-1803-1804, ובסביבות 1829 הופיע קטר הקיטור המודרני הראשון, אחרי שנבנו כבר רבים אחרים מתקדמים פחות. חיידק הקמת מסילות הברזל התפשט בעולם די מהר, בהתחלה בבריטניה עצמה ואחר כך בשאר אירופה ובצפון אמריקה ובהמשך ברוב מדינות העולם. לדוגמה, בגרמניה נחנכה מסילת הברזל הראשונה בשנת 1835 ובארץ ישראל רק ב-1892. כל הקטרים הראשונים היו קטרי קיטור, בהם הורתחו מים לאדים (קיטור) שנדחסו ושימשו להנעת בוכנות המחוברות באמצעות טלטלים לגלגלי הקטר. בעשור הלפני-אחרון של המאה ה-19 הומצא הקטר החשמלי, שבו הותקן מנוע חשמלי שקיבל את החשמל מבחוץ (פסים או חוטים) או מסוללה. מעט לאחר מכן הומצא מנוע הדיזל, ולא חלף זמן רב עד שנבנה קטר הדיזל הראשון. היו שיטות רבות אחרות להנעת רכבות, אבל אלו העיקריות שתפסו. הרכבות הראשונות נמשכו/נדחפו על-ידי בהמות או אנשים, והוגבלו למהירויות אלו. לאורך המאה ה-19 זינקו המהירויות כך שבתחילת המאה ה-20 כבר נשבר מחסום ה-100 מייל לשעה (כ-160 קמ"ש) ושיא העולמי הנוכחי לקטרי קיטור, 126.3 מייל לשעה הושג באמצע שנות ה-30, אם כי היה מדובר בנסיעות מיוחדות, ולא בשירות סדיר, ודבר זה נכון גם לשיאי המהירות הנוכחיים - 357 קמ"ש לקטר חשמלי, 515 קמ"ש לרכבת על פסים וכמה עשרות קמ"ש יותר לרכבת בעלת עילוי מגנטי.
 
מעט תיקונים הכרחיים:

היסטוריית הרכבת
התשובות לשאלות ששאלת פורסמו לאורך השנים באלפי ספרים עבי-כרך (לצערי לא בעברית) וניתן מלא בהן אנציקלופדיות שלמות. מרביתן קיימות בצורה מתומצתת באינטרנט באתרים שונים, כל אחד בהתאם למדינה בה נוצר. דוגמה יפה לסקירה מפורטת של הסטורית הרכבות בבריטניה, מולדת הקטר והרכבת המודרנית, ניתן למצוא באתר הזה. ננסה בכל זאת לסכם מאוד בקצרה את הנושא, ונשמח לענות על שאלות ממוקדות יותר: הרעיון של מסילה לכרכרות נולד עוד בתקופת הרומאים, ואולי אף פני כן, בדמות חריצים שנחצבו בדרכי האבן, והתפתח באופן הדרגתי מאז. המסילה הרשמית הראשונה הופיעה במכרות בתחילת המאה ה-17, אולם עד תחילת המאה ה-19 כל הקרונות הונעו בכח האדם או הבהמה. הקטר הראשון בעולם היה קטר קיטור, שנבנה בבריטניה ב-1803-1804, ובסביבות 1829 הופיע קטר הקיטור המודרני הראשון, אחרי שנבנו כבר רבים אחרים מתקדמים פחות. חיידק הקמת מסילות הברזל התפשט בעולם די מהר, בהתחלה בבריטניה עצמה ואחר כך בשאר אירופה ובצפון אמריקה ובהמשך ברוב מדינות העולם. לדוגמה, בגרמניה נחנכה מסילת הברזל הראשונה בשנת 1835 ובארץ ישראל רק ב-1892. כל הקטרים הראשונים היו קטרי קיטור, בהם הורתחו מים לאדים (קיטור) שנדחסו ושימשו להנעת בוכנות המחוברות באמצעות טלטלים לגלגלי הקטר. בעשור הלפני-אחרון של המאה ה-19 הומצא הקטר החשמלי, שבו הותקן מנוע חשמלי שקיבל את החשמל מבחוץ (פסים או חוטים) או מסוללה. מעט לאחר מכן הומצא מנוע הדיזל, ולא חלף זמן רב עד שנבנה קטר הדיזל הראשון. היו שיטות רבות אחרות להנעת רכבות, אבל אלו העיקריות שתפסו. הרכבות הראשונות נמשכו/נדחפו על-ידי בהמות או אנשים, והוגבלו למהירויות אלו. לאורך המאה ה-19 זינקו המהירויות כך שבתחילת המאה ה-20 כבר נשבר מחסום ה-100 מייל לשעה (כ-160 קמ"ש) ושיא העולמי הנוכחי לקטרי קיטור, 126.3 מייל לשעה הושג באמצע שנות ה-30, אם כי היה מדובר בנסיעות מיוחדות, ולא בשירות סדיר, ודבר זה נכון גם לשיאי המהירות הנוכחיים - 357 קמ"ש לקטר חשמלי, 515 קמ"ש לרכבת על פסים וכמה עשרות קמ"ש יותר לרכבת בעלת עילוי מגנטי.
מעט תיקונים הכרחיים:
מנוע הדיזל הומצא בשנת 1893.... קטר הקיטור המהיר בעולם יושב ב- NRM בעיר יורק ומספרו - 4468. אפשר לספר עליו כאן ימים רבים.... השיא על רכבת פסים הוא 581 קמ"ש ולא 515... עילוי מגנטי - 599 קמ"ש הושג באוקטובר 2005. יום טוב.
 
איזה חברה/סוג רכבת...

מעט תיקונים הכרחיים:
מנוע הדיזל הומצא בשנת 1893.... קטר הקיטור המהיר בעולם יושב ב- NRM בעיר יורק ומספרו - 4468. אפשר לספר עליו כאן ימים רבים.... השיא על רכבת פסים הוא 581 קמ"ש ולא 515... עילוי מגנטי - 599 קמ"ש הושג באוקטובר 2005. יום טוב.
איזה חברה/סוג רכבת...
הגיעה ל - 581 קמ"ש
 
היא שברה ב-24 קמ"ש את השיא הקודם שע

רכבת נסיונית ביפן לפני 5 חודשים על
מסילת ברזל (לא ריחופית-מגנטית). כתבתי על כך בזמנו כאשר זה היה טרי. אחפש לך את המאמר.
היא שברה ב-24 קמ"ש את השיא הקודם שע
שעמד על 557 קמ"ש גם ביפן. על שיא קודם זה הופיע בזמנו מאמר נרחב בידיעות-אחרונות.
 
ואגב: עמית חובש מוטס: מלח הארץ 2 הי

היא שברה ב-24 קמ"ש את השיא הקודם שע
שעמד על 557 קמ"ש גם ביפן. על שיא קודם זה הופיע בזמנו מאמר נרחב בידיעות-אחרונות.
ואגב: עמית חובש מוטס: מלח הארץ 2 הי
היא חוברת שאין בה איזכור לרכבות האשלג. גם לא בחוברת הראשונה. אני לא ממש התלהבתי מהמיחזור המאפיין את החוברות האלה. אין חדש תחת השמש. לצערי, הציון שלי לחוברות הוא 5 לכל היותר. כבר היקאנו את הנכתב מכל הכיוונים וחבל שעורך הסדרה שכח שצריך גם לחדש לעיתים.... הנה הקישור: הערה: רכישה לא מומלצת לחובבי רכבת האשלג. אם מישהו באמת מתעקש, שיבוא אלי לקרוא לפני שהוא רוצה לרכוש.
 
אולי מתאים יותר לפורום כימיה...../images/Emo8.gif

ואגב: עמית חובש מוטס: מלח הארץ 2 הי
היא חוברת שאין בה איזכור לרכבות האשלג. גם לא בחוברת הראשונה. אני לא ממש התלהבתי מהמיחזור המאפיין את החוברות האלה. אין חדש תחת השמש. לצערי, הציון שלי לחוברות הוא 5 לכל היותר. כבר היקאנו את הנכתב מכל הכיוונים וחבל שעורך הסדרה שכח שצריך גם לחדש לעיתים.... הנה הקישור: הערה: רכישה לא מומלצת לחובבי רכבת האשלג. אם מישהו באמת מתעקש, שיבוא אלי לקרוא לפני שהוא רוצה לרכוש.
אולי מתאים יותר לפורום כימיה...

לחובבי רכבת אין מה לעשות עם חוברת כזו.
 
יש טענה שהקטר 05-002 היה הכי מהיר

מעט תיקונים הכרחיים:
מנוע הדיזל הומצא בשנת 1893.... קטר הקיטור המהיר בעולם יושב ב- NRM בעיר יורק ומספרו - 4468. אפשר לספר עליו כאן ימים רבים.... השיא על רכבת פסים הוא 581 קמ"ש ולא 515... עילוי מגנטי - 599 קמ"ש הושג באוקטובר 2005. יום טוב.
יש טענה שהקטר 05-002 היה הכי מהיר
ולא המאלארד" הבריטי (הכוונה לקטר קיטור. צביקה (אבו איל) רכניץ ואני השתתפנו במסע מיוחד של קטר תאום ל"מאלארד" (4468) ששיחזר את המסע. אמנם הוא לא הגיע ל 125 מי"ש אבל הוא טס... ה"מלארד" היה קטר מטיפוס A4 וממצה את אומנות בניית קטרי הקיטור האנגלים. בתמונה ה"מלארד" Mallard
 
והנה ה 05-002 (שכחתי לכתוב - גרמני)

יש טענה שהקטר 05-002 היה הכי מהיר
ולא המאלארד" הבריטי (הכוונה לקטר קיטור. צביקה (אבו איל) רכניץ ואני השתתפנו במסע מיוחד של קטר תאום ל"מאלארד" (4468) ששיחזר את המסע. אמנם הוא לא הגיע ל 125 מי"ש אבל הוא טס... ה"מלארד" היה קטר מטיפוס A4 וממצה את אומנות בניית קטרי הקיטור האנגלים. בתמונה ה"מלארד" Mallard
והנה ה 05-002 (שכחתי לכתוב - גרמני)
 
הרכבת המהירה בעולם

מעט תיקונים הכרחיים:
מנוע הדיזל הומצא בשנת 1893.... קטר הקיטור המהיר בעולם יושב ב- NRM בעיר יורק ומספרו - 4468. אפשר לספר עליו כאן ימים רבים.... השיא על רכבת פסים הוא 581 קמ"ש ולא 515... עילוי מגנטי - 599 קמ"ש הושג באוקטובר 2005. יום טוב.
הרכבת המהירה בעולם
עד כמה שאני יודע, שיא המהירות לרכבות על פסים הוא עדיין 515 קמ"ש. גם לפי וויקיפדיה (המאמר מעודכן להחודש), השיאים של 552 ו-581 קמ"ש הם של רכבות בעילוי מגנטי, וה-TGV הצרפתי עדיין מחזיק בשיא של 515 קמ"ש לרכבות על פסים רגילים. אם תמצא כתבה יותר מעודכנת שמתקנת את מה שאני יודע, אשמח לראות וללמוד, כמובן.
 

yblumann

New member
אבל לא בשרות נוסעים...

הרכבת המהירה בעולם
עד כמה שאני יודע, שיא המהירות לרכבות על פסים הוא עדיין 515 קמ"ש. גם לפי וויקיפדיה (המאמר מעודכן להחודש), השיאים של 552 ו-581 קמ"ש הם של רכבות בעילוי מגנטי, וה-TGV הצרפתי עדיין מחזיק בשיא של 515 קמ"ש לרכבות על פסים רגילים. אם תמצא כתבה יותר מעודכנת שמתקנת את מה שאני יודע, אשמח לראות וללמוד, כמובן.
אבל לא בשרות נוסעים...
המספרים מרשימים, אבל מה שיותר "מעשי" היא המהירות המרבית בתנאי שרות רגילים. לדעתי, היאה מסילה בין שנגחי בסין לשדה התעופה ב Pudong- 420 קמש.
 
נכון מאוד (במקרה זה Maglev)

אבל לא בשרות נוסעים...
המספרים מרשימים, אבל מה שיותר "מעשי" היא המהירות המרבית בתנאי שרות רגילים. לדעתי, היאה מסילה בין שנגחי בסין לשדה התעופה ב Pudong- 420 קמש.
נכון מאוד (במקרה זה Maglev)
 
לא 420 אלא 431

אבל לא בשרות נוסעים...
המספרים מרשימים, אבל מה שיותר "מעשי" היא המהירות המרבית בתנאי שרות רגילים. לדעתי, היאה מסילה בין שנגחי בסין לשדה התעופה ב Pudong- 420 קמש.
לא 420 אלא 431
מנסיון - זה מאוד מהיר.
 
הייתי נזהר מלהסתמך על ויקיפדיה

הרכבת המהירה בעולם
עד כמה שאני יודע, שיא המהירות לרכבות על פסים הוא עדיין 515 קמ"ש. גם לפי וויקיפדיה (המאמר מעודכן להחודש), השיאים של 552 ו-581 קמ"ש הם של רכבות בעילוי מגנטי, וה-TGV הצרפתי עדיין מחזיק בשיא של 515 קמ"ש לרכבות על פסים רגילים. אם תמצא כתבה יותר מעודכנת שמתקנת את מה שאני יודע, אשמח לראות וללמוד, כמובן.
הייתי נזהר מלהסתמך על ויקיפדיה
אשר בה מצאתי לאורך השנים המון טעויות. אחפש לך בארכיון הגזירים שלי את המאמר. כזכור לי הודגש שם כי המדובר ברכבת הנוסעת על פסי רכבת ולכן הוספתי הערה בהודעה הקודמת. ככלל, צריך מאוד להיזהר ממידע הלקוח מאתרי אינטרנט ואף מאתרי היצרנים בעצמם שאף בהם הופיעו טעויות שתוקנו לא פעם אחת. יום טוב.
 
מסכים בהחלט - מחכה להוכחה

הייתי נזהר מלהסתמך על ויקיפדיה
אשר בה מצאתי לאורך השנים המון טעויות. אחפש לך בארכיון הגזירים שלי את המאמר. כזכור לי הודגש שם כי המדובר ברכבת הנוסעת על פסי רכבת ולכן הוספתי הערה בהודעה הקודמת. ככלל, צריך מאוד להיזהר ממידע הלקוח מאתרי אינטרנט ואף מאתרי היצרנים בעצמם שאף בהם הופיעו טעויות שתוקנו לא פעם אחת. יום טוב.
מסכים בהחלט - מחכה להוכחה
 

amit1270

New member
"לאורך השנים"...

הייתי נזהר מלהסתמך על ויקיפדיה
אשר בה מצאתי לאורך השנים המון טעויות. אחפש לך בארכיון הגזירים שלי את המאמר. כזכור לי הודגש שם כי המדובר ברכבת הנוסעת על פסי רכבת ולכן הוספתי הערה בהודעה הקודמת. ככלל, צריך מאוד להיזהר ממידע הלקוח מאתרי אינטרנט ואף מאתרי היצרנים בעצמם שאף בהם הופיעו טעויות שתוקנו לא פעם אחת. יום טוב.
"לאורך השנים"...
כמה שנים כבר קיימת ויקיפדיה?
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה