שפינוזה והאסכולה הולהזיאנית.

שפינוזה והאסכולה הולהזיאנית.

הפילוסוף היהודי ברוך שפינוזה בסיפרו "מאמר תיאולוגי מדיני" (שחובר בשנת 1670) מברר היטב את סוגיות האמונה והחקירה בה,על כל יסודותיה, אני ממליץ לך לקרוא את ספריו ולראות ששפינוזה מעולם לא יצא מנקודות יסוד אנטי-דתיות או סותרות לאלה הדתיות,ולכן לא היתה קיימת שום אכסיומה בחקירתו. לאחר חקירה מייגעת רק בפרק השמיני! בסיפרו "תיאולוגי-מדיני" הוא כותב כך: "ברור כשמש בצהריים...כי החומש לא נתחבר בידי משה,כי אם בידי איש אחר שחי דורות רבים אחרי משה", ולאחר דיון ממושך מכאן והלאה (גם באנקטודות בספרי הנביאים) הוא מציין כך: "הקביעה שהתורה וספרי הנביאים הראשוניים נכתבו כולם בידי אותו המחבר הלא הוא עזרא הסופר (450 לפנה"ס)".. הפרופסור הגרמני לתיאולוגיה ומחקר -יוליוס ולהאוזן כתב חיבור בשנת 1878 בשם "תולדות ישראל", (חיבור שמעתיקים קטעים בודדים ממנו הרבה מחזירים בתשובה ללא מסקנותיו של ולהאוזן עצמו...) ולהאוזן התייחס בעיקר בחיבורו לסוגיית שיוך חיבור התורה,מי חיבר אותה ובאיזו תקופה, לשיטת חקירתו של ולהאוזן לא היה קיים מעולם ספר בעל חמישה אפיזודות, ("חומש"-"pentateuch") אלא ספר בודד המחולק בתוכו לשישה חלקים ("ששת"-"HEXATEUCH"),הכולל בתוכו את בראשית,שמות,ויקרא,במדבר,דברים,ויהושוע , ההנחה שגם ספר יהושוע הוא חלק מן הקודקס הנ"ל שנוי במחלוקות בין חוקרי ומבקרי המקרא,והדבר נשאר בספק עד ימנו אנו. חשוב לציין שמחקריו של ולהאוזן אינם יש מאין,את מחקריו הוא משעין על חוקרים רבים שהמפורסם מבינהם הוא הפרופ´ ז´אן אסטרוק הצרפתי (1684-1766), ששימש גם כרופא בכיר,ופירסם ספר בשנת 1753 בשם "השערות על דבר התעודות בהן השתמש משה כדי לחבר את ספר בראשית", עוד חוקרים רבים כגון דה-וטה,גראף,אטקה ועוד יצרו את מה שקרוי כיום: "האסכולה הולהאוזינית" מחקריה של האסכולה הנ"ל הסבירה במחקריה שהתורה איננה חיבור רציף ואחיד שכתב מחבר אחד,אלא אוסף של מקורות כתובים שנקבצו לספר אחד ע"י עורך בתקופה מאוחרת הרבה יותר למשה. הן נאספו מכיוון שהיה להם ערך משותף והוא:סיפורי האבות,יציאת מצריים,הנדודים המדבריים. ואולם לכל מקור שהם בדקו היתה גירסא שונה ממקור אחר. וכיום יודעים לסווג את שיטת המחקר הזו באותיות: מקור א´-נקרא J´ (התחלת שם השם באנגלית) מקור ב´-נקרא E´ (התחלת המילה ELOHIM) מקור ג´-נקרא P´ (מקור הכהני-PRIEST) מקור ד´-נקרא D´ (דיוטרונומי-"דברים") -----------------------------------
 

חי אדר

New member
טעון בדיקה

כל תלמיד מתחיל באוניברסיטה יודע כי אסכולות אלו, כבר יסודות הנחתם זוקקות שינויים ותחלופה. וזה אינו צריך לפני ולפנים. מכל מקום, כבר קאסותו בסיפרו ´תורת התעודות´ הציג עמדה חלופית המכרסמת את תשתית הטיעון של ספינוזה וולהזן. טיעוניהם הם ישנים מכדי שאפשר יהיה להשתית עליהם ביקורת רצינית. והיום זה גלוי וברור למיטב החוקרים בתחום המקרא. מה גם שלא נכח את המגמתיות שהיתה לספינוזה ואי הדיוקים שלו בתפיסת הדברים. וכבר הוכיח זאת בטוב טעם ודעת פרופ´ ירושלמי, בספר האקדמיה למדעים כמדומני כרך ו´. ןוכן פרופ´ יוסף בן שלה בסיפרו פרקים בתורתו של שפינוזה, ציין: כי העיונות שלו לדגת אין להסבירה בכלים מדעיים אלא על רקע פסיכולוגי. וכוונתו שזה מעין נקמה של שפינוזה על החרם שעשו לו הקהילה.
 
למעלה