שרשור חדש - החיידקים בחיינו

שרשור חדש - החיידקים בחיינו

אני רוצה לשרשר כל יופ פרק על חיידקים. אני יתחיל בהכירות בסיסית איתם ואחר כך אני יעבור לחידושים וגילויים ואיך בעצם הם יכולים לתרום לנו.
 
פרק ראשון

צורתם וגודלם של החיידקים והייחוד במבנה שלהם החיידקים הם קטנים מתאי צמחים או בעלי-חיים, ומבנה תאיהם פשוט הרבה יותר. בפרק זה נבחן את מבנה החיידק, ונשווה אותו למבנה תאיהם של אורגניזמים אחרים. החיידקים הם הזעירים שביצורים החיים בעלי מבנה תאי. ממדי החיידקים נאמדים במיקרונים. גודלם של רוב החיידקים נע בין 2 ל-5 מיקרונים אורך ובין 0.2 ל-2 מיקרונים רוחב. רק סוגי חיידקים מעטים מגיעים לגודל גדול מ-20 מיקרונים. החיידקים מופעים במספר מוגבל של צורות" הצורות הנפוצות הן תאים דמויי מקלות - מתגים כדורים ובעלי צורה סלילית (ספירילים). החיידקים אם אמנם יצורים חד-תאיים, אך יש ולאחר החלוקה התאים אינם נפרדים זה מזה ונשארים צמודים, וכך נוצרות קבוצות או משובות. קיימים חיידקים כדוריים )קוקים( הנשארים מחוברים בזוגות, בקבוצות של ארבע, בצורת מחרובת או בצורת אשכול. החיידקים המוארכים - המתגים - נשארים לעיתים דבוקים זה אל זה בצורת חוטים כאשר קצה המתג האחד צמוד לקצה המתג השני. הספירליים נשארים בדרך כלל בודדים. צורת האקטינומיצטים - שהם בעלי חשיבות רבה כי מפיקים מהם מספר רב של חומרי אנטיביוטיים - מסובכת יותר: התאים מייצרים מעין תפטיר מסועף, הדומה לתפטיר פטריות עובש, אך גודל ומבנה תאיהם כגודל וכמבנה תאי חיידקים.
 
פרק שני

מבנה הדופן של תאי החיידקים דופן התא קובע את צורת תא החיידק, מקנה לו יציבות, ומונע התפוצצות התא בסביבה שבה ריכוז המומסים נמוך. דופן החיידק אינו מכיל תאית המהווה את החומר העיקרי בדופן התא הצמחי, ואף לא כיטין, הנמצא בדופן תאי הפטריות. המרכיב המאפיין את דפנותיהם של מרבית החיידקים הוא רב-סוכר מסובך בשם מוראין במבנה מולקולת המוראין מחוברות שרשראות הסוכרים בעזרת שרשראות של חומצות אמיניות. לפי מבנה הדופן ניתן למיין את החיידקים לשתי קבוצות: בקבוצה אחר מהווה המרואין את המרכיב העיקרי של הדופן, והוא מופיע בשכבה עבה יחסית בקבוצה השניה שכבת המרואין דקה, ומחוצה לה נמצאת שכבה של חומר שומני. ניתן להבדיל בקלות בין שני טיפוסי החיידקים בעזרת שיטת צביעה מיוחדת המכונה "צביעת גראם" תחילה צובעים את החיידקים בגנציאן סגול ואחר כך בתמיסת יוד, בתוך התא נוצר קומפלקס סגול של שני חומרי הצבע, הסגול נשטח בקלות על ידי כהל מתאי בעלי שכבת מוראין דקה )חיידקים גראם-שלישיים(, אולם איננו נשטף מתאים בעלי שכבת מוראין עבה, ואלו נשארים סגולים )חיידקים גראם חיוביים(. תכונות הדופן תגובת התאים בצביעת גראם משמשים כבסיס במיון חיידקים. מבנה הדופן הוא בעל חשיבות גם מנקודת השקפה רפואית: החומר האנטביוטי פניצין מפריע ביצירת דופן החיידק, ובנוכחותו של נוצרת שכבת המוראין הקשוחה, כך התא מתפוצץ בקלות כתוצאה מהפרשי לחץ אוסמוטי בפנים ובחוץ.
 
למעלה