תהייה בנוגע לשירים

shno

New member
תהייה בנוגע לשירים

זה רק אני, או שבאמת כל השירים במתייחסים לאבא - הם או בהקשר של "אבא נלחם, אבא מת, אבא נפל" או בהקשר של "אבא מבהיל, אבא מפחיד, אבא יבוא מהעבודה ויעשה נו נו נו"? יש שיר מוכר שמתייחס לאבא סתם כאבא, בלי דימויים שליליים מסביב?
 
אבא כמלווה במסע החיים

אצל שלמה ארצי ב"ארץ חדשה" (מתוך האלבום המופלא "חום יולי אוגוסט") - האבא מלווה את בנו במסע סוריאליסטי. מעניין שבהמשך, כאשר בנו של ארצי כתב את "שבע עשרה", הוא שמר את מוטיב הליווי אב-בן, אך הפך אותו מעט, וכעת הבן הוא זה ש"עובר עם אבא את משבר גיל הארבעים". ועוד מקום בו מופיע האב כדמות רגישה (באופן חיובי, כמובן) אשר קשורה לבנה וקשורה לזכר אביה הוא "כל עוד", השיר המ-ד-ה-י-ם של יוני רכטר ועלי מוהר (מתוך האלבום המרגש "מחשבות ואפשרויות"). ומי שלא מכיר אותו - שירוץ וישיג אותו (באופן חוקי, כמובן
), כי זה באמת שיר שמצמרר את העור וגורם לדמעות של התרגשות. ארנון
 

שי ז.

New member
בטח שיש

בדיסק "רינת בארץ המילים" אבא מתואר כ"אבא זה חיבוק" וכו' ב"זרעים של מסטיק" אבא נסע לעיר והילדים חושבים מה הוא יביא משם.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
גם אני שמתי לב, בעיקר בשירי ילדים לתסמונת "אך הסוף היה מבהיל, בא הביתה אבא פיל, פיל פילון נבהל מאד, ומיד התחיל לצעוד" אבל בשירים למבוגרים יש גם רוח אחרת, כמו למשל: זמר לבני ביצוע: חוה אלברשטיין מילים: נתן יונתן לחן: נחום היימן לכשתגדל ליאור שלי, ילדי, תאחז בי אבא פתי, בידי. בצעדים כבדים ורועדים, אלך איתך אל עבר הבתים. תיקח, ליאור, שתי זרועותי תיקח, חיבקוך עת היית ילד רך. ואם עייפו מעט הן לא תשכח, אין ידיים אוהבות כל כך. אם לבדך תלך בערב סתיו, עמך יצא שירי המאוהב, כרוח שערך הזהבהב, הוא ילטף באהבה של אב. לכשתגדל... וכאשר עם ילדתך תפסע ילדי, אשלח את זה הזמר יחידי, בכל אשר תלך בדמי ביתי, איתך אהיה ילדי, עדי כלותי. לכשתגדל ליאור שלי, אל גיל ואור, את אבא ושירו זכור תזכור, אולי תמימים היו בתיו של המזמור, אך אהבוך כלבבם, ילדי ליאור.
 

9910

New member
השירים האלו

שכתב נתן יונתן לליאור בנו מעט בעייתיים לדיון משום שלפחות חלקם נכתבו לאחר מותו, ועל רקע מערכת יחסיו הרעועה עם בנו השני, אולם אני מסכים שלמשל באל הנירים האפורים (אחד הספרים שהכי אהבתי בילדותי) ישנם כמה שירים נפלאים שמציגים אבהות מדריכה ואוהבת. עוד ראוי לציון בהקשר של אבהות מדריכה את השיר נשל הנחש אותו הקדיש מאיר אריאל לאביו.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
האם ההקשר בו נכתב השיר באמת חשוב מבחינת המשמעות והמסר שלו? זו אולי שאלה ששייכת לפורום אחר, אבל נדמה לי, שיצירת אמנות אמיתית, עומדת בזכות עצמה, והרקע הביוגרפי של היוצר אינו משמעותי.
 

shno

New member
אני מניח שזה אינדיבידואלי מאוד

יש מי שזה לא ישנה לו, ויש מי שכן. כמובן שאם לא מכירים את נסיבות השיר - זה פותר את הבעיה. אבל כאשר נסיבות השיר ידועות - יהיו אנשים שירתעו מלעשות בשיר שימוש תלוש מההקשר המקורי של השיר.
 

9910

New member
בעייני ההקשר חשוב

במקרה הזה, מכיוון שהשיר הופך משיר על אבהות לשיר על אובדן.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
אז לדעתך, אין לשיר שום אמירה בפני עצמו, וכל משמעותו תלויה בקורות חייו של המחבר? ברור לי, שידיעת קורות חייו משפיעה על החיבור הרגשי שלנו לשיר. אני חולקת על הטענה, שמשמעותה של יצירה נגזרת מיוצרה ונסיבותיו. יצירות שלא עומדות בפני עצמן, אינן אמנות, לעניות דעתי. זה לא נושא הפורום, אז סליחה...../images/Emo9.gif
 

9910

New member
אני חייב להסביר

הדיון עוסק בשירי ילדים בעלי משמעות, המכוונים לתפקידים מסורתיים של האב, או לתפקידים מודרניים, השיר עליו דיברתי אינו הוא בעל משמעות מיוחדת בשל הנסיבות שהובילו לכתיבתו, ככלל ודאי שיש לשירים אמירה שאינה קשורה בהכרח לקונטקסט שבו הם נכתבו, למשל כל השירים של נושאי המגבעת, אולם מכיוון שהדיון עוסק מלכתחילה בשירים בעלי אמירה מן הראוי להסתכל גם על הקונטקסט.
 

7יעלה

New member
ילד אתה שואל

ילד אתה שואל ואבא לא תמיד יודע ילד רוצה תשובה ואבא לא תמיד מוצא זה נכון, שאבא יודע לשחק ולבנות ארמונות על המים הוא ממציא ספורים ואתה צוחק והאור מתמלא בעיניים אך עם יד הלב גם אם זה כואב אבא לא יודע הכל תדע ילדי כשרק תהיה גדול אהלן שנו וחנול , קפצתי לברך על הפורום החדש !!!!!
 

shno

New member
תודה רבה!

יאללה - כנסי להריון ושלחי הנה את הבעל...
 

schlomitsmile

Member
מנהל
שניהם שירים מהחיים... מה לעשות, רוב האבאים עובדים קשה והרבה, ונרדמים כשהילד שר להם שיר, הקטן יכול לבקש מאבא'לה לבוא ללונה פארק ולבלות איתו, אבל אבא, איך לומר? - כשהבכור שלנו היה בן 4 בערך, הוא סיפר לי פעם סיפור על ילד שהיה מאד עצוב, כי הוא התגעגע לאבא שלו, שהיה על כוכב הלכת עבודה...
 
יש את השיר "אבא ונועה"

מתוך "אפרוחים" פשוט שיר מקסים. לא זוכרת את המילים, אבל מדובר שם על אמא שהולכת ונועה נשארת עם אבא, שמטפל בה כל היום.
 

אום נטע

New member
Remember Ehud Manor

He was a proud father who wrote songs about his children and my favorite of those is Yalduti Hashnia. IMHO he was the ultimate lyrical father. x BTW, you have a lovely forum here. I hope many fathers will join it (I showed it to Abu Netah maybe he'll join you one day). x
 

schlomitsmile

Member
מנהל
ואלה, נכון! הוא באמת כתב לא מעט בעניין, למשל: בן ביצוע: מתי כספי מילים: אהוד מנור לחן: מתי כספי בן, נסה אם תוכל והבן שאמא ואבא רוצים כבר ללכת לישון, מחר יום ראשון. אולי תפסיק לחייך כבר אלי, תפסיק לעשות לי עיניים זה לא יעזור אני לא אחזור. רצוי שתלמד עכשיו ומיד שכל שתרצה אולי לא יצא צריך לוותר פחות או יותר זה לא כל כך קל בפרט או בכלל כי יש גם שנים ללא שושנים - תקשיב יהודה כי זו היא עובדה. בן, אתה לפעמים מעצבן נסה לחלום זה מרגיע אני לא רוצה לצעוק על תינוק. אבל, תראה מה עשית, חבל הערת את שתי הבנות אז תזכור בעתיד אינך בן יחיד רצוי שתלמד עכשיו ומיד שכל שתרצה אולי לא יצא צריך לוותר פחות או יותר זה לא כל כך קל בפרט או בכלל ויש גם שנים ללא שושנים, תקשיב יהודה כי זו היא עובדה. נו, טוב, הערת את כל הרחוב אז בוא כבר אלי לידיים ושוב נגלה איך הבוקר עולה.
 
למעלה