תרגול אדם בים - רוח גבית/מלאה

מאיר ריבא

New member
תרגול אדם בים - רוח גבית/מלאה

בתי הספר מלמדים תרגילים כאלה ואחרים לאיתור והגעה לאדם בים - אם אינני טועה, התרגול נעשה ברוח קדמית בלבד.
בזמנו תרגלנו "אדם בים" עם ספינקר על הסי-ביסקיט של רוני רביב, אך הייתי שמח לקרוא דעות והצעות של החברים בפורום לתגובה במקרים בהם איש הצוות נפל לים ברוח גבית או מלאה עם מערך רגיל ועם ספינקר אסימטרי/סימטרי.

(אנא, לא להציע שיטות איך למנוע נפילה - זה דיון אחר...)
 

מטש2

New member
תרגול זה דבר אחד. מקרה אמיתי זה שונה

בתרגול יש לך צוות שיכול לתפעל במהירות גם את הספינקר וגם את הראשי (במידה ומאובטח בגבית עם "פריוונטר"). במציאות בהפלגות ארוכות ייתכן מאד שבקוקפיט יש רק אדם אחד (השני כאמור נפל) או במקרה הטוב שניים. כמובן שהסיכוי שמישהו ייפול למיים גדול יותר בים חזק וברוח חזקה, ויש סיכוי טוב שהסירה תהיה במהירות גבוהה ותתרחק מהר מהנופל. סכנה ממשית לאבד אותו.

ההנחיות שלי לצוות בהפלגות ארוכות כאלו (גם באוקיינוס וגם בקרוזינג אחר) היא לא להתחשב בנזק למפרשים או למנור, להסתובב מיד כדי לאבד מהירות, ולנסות לחזור עם מנוע כדי להישאר קרוב ככל האפשר ובקו ראיה עם האדם שבים. יש להניח שהרעש מהמפרשים והסירה יעיר מהר את כל מי שבפנים ואם לא צריך כמובן לקרוא לכולם, להשתלט על ברדק ולאסוף את הנופל.... כמובן שזה בנוסף לאמצעים הרגילים והחשובים של זריקת גלגל הצלה ושמירת קשר עיין מתמיד.
 

avrunin1

New member
אין חכם כבעל נסיון

מכיוון שנפלתי בחצייה הראשונה שלי למים באוקיינוס האטלנטי בעת שניסיתי לטפל במוט הספינקר ברוח 25 קשר וגיבועים של 5 מטר להלן כמה תובנות להצלת חיים
1.צופה שלא עוזב מבט (מומלץ AIS אישי וחגורת הצלה)
2.הפעלת מנוע במהירות המקסימלית האפשרית וחזרה לנופל
3.זריקת גלגל הצלה קשור לחבל צף מאחורי הסירה
4.הקפת האדם כך שהחבל ובסופו הגלגל המחובר יגיעו לנופל(כמו באיסוף שוחה בסקי מים)
5.האטת הסירה רצוי מול הרוח כדי שהנופל יוכל להחזיק בחבל ולעלות לסירה

אי אפשר ואין משמעות למפרשים למעט שיחרורם המקסימלי כי אין צוות ואין זמן
מסוכן להתקרב לנופל מהצד או מהחרטום בגלל עוצמת הגלים והרוח
מרגע שהנופל מחזיק בחבל לדאוג שהסירה תעצור או תנוע בפחות משלושה קשר
כמובן רצוי מול הרוח
 

zina71955

New member
"תירגול" אדם בים ברוח גבית

אני מסכים עם מטש. תיגולים למבחן או במסגרת אימון כלשהוא לא דומים למצבים אמיתיים.. חלק לא מבוטל מהסירות בעולם מםליג בצוות של 2 . אז לא בא בחשבון כלל תימרון מפרשים.. הגישה שלי היא לעבור הכי מהר אל מול הרוח. להתניע מנוע ולעשות גישה עם מנוע מול הרוח. כל השאר שולי. גלגל הצלה וצופה ברור. אבל אם אתה נשאר לבד זו בעיה..
 

מאיר ריבא

New member
תרגול מול מציאות

ברור שזה לא זהה, אך לפחות נותן ךצוות איזו שהיא הבנה של מה יכול לקרות וכיצד כדאי להגיב.
מטש: מסכים שחיי האדם קודמים לעלות מפרש או מנור, אך עדיין נשארת השאלה מה עושים טכנית. סתם לעלות עם ספינקר לתוך הרוח יכול גם להסתיים ב-broach או מפרש מתחת לסירה.
אני תוהה למשל לגבי הנחיה של לשחרר את הספינקר שיעוף קדימה למים (כולל חיתוך מיתרים/מעלן לפי הצורך) ואז עליה לרוח.
ואיך בדיוק עולים במהירות לרוח עם שני חלוצים על מוטות?
 

מטש2

New member
תרגול ומציאות

יש דברים שאפשר לתרגל עם סיכוי מינימלי לנזק. למשל עם ספינקר מנופח עליה לתוך הרוח עד שהספינקר יתנפנף. גם אם יהיה BROACH - זה חלק מהתרגול ולא אסון גדול : אין היגוי לכמה זמן כשהסירה נכנסת לרוח, אבל BROACH זה לא התהפכות או TOUCH DOWN וצריך להתנסות גם בזה. הייתרון הוא שעצרנו ככה את ההתרחקות המהירה מהנופל.
בתרגול צריכים לעצור לפני שהמפרש מסתבך בצלבים ובתורן, אבל במקרה אמיתי שייקרע המפרש אבל שנחזור לנופל בזמן. בעוונותי קרה לי כבר (מזמן - 1982) שחזרתי 10 מייל מול הרוח (במלטמי של 20 קשר+, לא סערה) עם חצי ספינקר מלופף על הוונטה הקדמית ("חצאית") בלי יכולת לשחרר או להוריד, בסירה של 30 רגל. זרקנו עוגן בלילה באי קטן ורק לפנות בוקר הרוח ירדה והצלחנו לשחרר את הספינקר הקרוע. בשום מקרה לא היתה כאן סכנה לסירה.
&nbsp
שחרור מעלנים (או מיתרים) ללא בקרה הוא יותר מסוכן היות ובאמת המפרש יכול ליפול מתחת לסירה או שהמיתרים שמשתוללים ברוח ייכנסו לפרופלור. כך ששחרור מהיר צריך להיות מבוקר וישר לתוך הסירה תוך הקפדה על כך שאין חבלים במיים. במצבי חירום קורה לא אחת שמתוך לחץ מדליקים מנוע ופתאום יש חבל במיים ואז פתאום אין מנוע בדיוק כשצריך אותו. יש להניח שבהפלגה עם ספינקר ברוח חזקה יש כמה אנשים בקוקפיט כך שיש מי שיעבוד וישגיח על ההורדה - וכאן שוב יש מקום לתרגול.
&nbsp
עם שני חלוצים על מוטות ספינקר אני לא רואה שום בעיה להסתובב מול הרוח. שייתפסו שני החלוצים הפוך וייתנגדו למנוע, לא קרה כלום, אבל עצרנו את ההתרחקות מהנופל גם אם ההתקדמות מול הרוח איטית או כמעט בלתי אפשרית. אחרי שעצרנו את ההתרחקות עכשיו אפשר לגלגל במהירות האפשרית את שני החלוצים על ה GIB ROLLER ולהמשיך בחילוץ.
 

סינבד

New member
אם נפל אדם לים ויש מי שראה אותו בנפלו,

מה שאמרו קודמי גם לדעתי הוא הדבר הנכון. להניע מנוע ולהגיע אל האדם בים בלי להתחשב במפרשים (עד כמה שזה אפשרי).
ויסלח לי מאיר, אבל בחברת הדליברי בה עבדתי בעבר קרה מקרה שאיש המשמרת שקם להחליף את קודמו מצא שאין את מי להחליף. שלושה ימים הם הסתובבו באקינוס עד שהיו בטוחים שבמקרה הטוב טרפו את הבחור הכרישים ובמקרה הרע הוא המשיך לצוף עד שאפסו כוחותיו.
&nbsp
ולכן אני מתדרך את מי שמפליג איתי שאין לצאת מהקוקפיט, גם לא עם חצי גוף כדי לזרוק לים משהו שנפל על הסיפון, בטח לא בשביל להשתין מעבר לדופן, אלא אם יש אדם נוסף שמיודע ושם לב למי שיוצא מהקוקפיט.
באותו תדריך אני אומר לצוות, אם תיפלו למים תתפללו שהכרישים יטרפו אתכם ולא תצטרכו לשחות אל מותכם (ככה, במילים כאלו) כי אלו בערך כל האופציות שעומדות בפני מי שנפל לים.
ובסיפא של דברי אני מסביר שאם האדם שאתה משגיח עליו נפל לים, הדבר הנכון לעשותו הוא להניע מנוע ולגשת אל האדם בים.
 

מאיר ריבא

New member
סינבד: אם אדם נופל...

מה הטענה? שמניעה חשובה? ברור שזה בא לפני הכל ואפשר לפתוח דיון נוסף על שיטות מניעה ושיטות איתור. יש אינסוף חומר בנושא.
הדיון שפתחתי הוא ספציפית לטכניקת עצירה וחזרה במקרים קיצוניים של שייט במורד הרוח עם מפרשים הקשים לאיסוף.
 

zina71955

New member
אין ספק שהעובדה שהמצבים בשטח שונים לא צריכה למנוע תרגול.

ראיתי הרבה סירטונים של תירגולים בתנאים וצורות שבפועל לעולם לא יהיו דומים למה שבאמת קורה בשטח ובמזג אוויר גרוע. זה לא אומר שלא צריך לתרגל. לטעמי. צריך מייד לשחררר את המעלנים של המפרשים הקדמיים מה ומי שלא יהיו/יהיה משום שבעלייה מול הרוח הם מהווים סכנה ואני לא מתכוון לנזק שלהם אלא לזה שהם עלולים לגרום. וזה תלוי במזג האוויר. אם אתה בסערה תתפלל. עברתי אירוע של אדם בים באונייה בסערה גבית וגלים של 10-11 מטר. לא יכולנו להסתובב. במיידית. הסיבוב הצריך תימרון מורכב ולא במיידית. התנעת מנוע במקביל. אין מה לחשוב אפילו על תימרון אחר. וכל התירגולים במיפרשים הם לצורך תיאורטי בלבד. ו - אם אתם צוות של 2 בלבד כפי שהרבה סירות מפליגות מהירות התגובה תלויה במיומנות הנשאר על הסיפון ובמזג האוויר. באשר ליציאה מהקוקפיט בלילה. זו הוראת קבע ברורה בכל מצב. אתה רוצה לצאית מהקוקפיט. לכל צורך שהוא תעיר אותי ותיקשר בחבל ביטחון. ולהתפלל אפיולו בלב תמיד טוב גם אם לא מועיל. לפני שנים רבות מאוד כשעבדתי על מכמורתן עם ראיס איטלקי, חזרנו מתורכיה לחיפה. באמצע הלילה בערפל כבד אני שומע תוך כדי שינה את הספינה מורידה טורים קפצתי לתא ההגה ואני רואה שאנחנו נכנסים לנמל והאיטלקי אומר לי "כייפה, כייפה" אני מסתכל סביבי ואומר לו "ביירות, ביירות" תופס את ההגה ועושה סיבוב. האיטלקי כורע על ברכיו ואומר "פוברה מיו , פוברה מיו".
שתהיה לנו שבת שלום.
 

אריאל ק

New member
האם הילוך אחורי יכול להיות לברכה במקרים מסוימים ?

במקרים שבהם אפשר לשוט אחורה בלי להסתובב, אלא בעזרת מנוע והילוך אחורי, האם יש סיבה להימנע מכך (במידה והמדחף לא מאד קרוב לפני המים ולירכתיים, ולאחר גלילת חכות וחבלים שאולי נגררים מאחור) ?
 
למעלה