<+>5 סנט מוריץ והר קורבץ'

מצב
הנושא נעול.

nitsansh

New member
תוספת קטנה: המובלעת המערבית הזו נמצאת בקצה

העמק נקרא אובר-אנגדין שפרושו בשפה הרומנשית
עמק אין הגבוה (אובר=גבוה, גדין=עמק).
הנהר אין הוא אחד מיובלי הנהר דנובה כלומר המים שיורדים בסנט מוריץ נשפכים לים השחור.
האוכף שמפריד בין אגן הניקוז של הדנובה ואגן הניקוז של הנהר פו שנשפך לים האדריאטי נמצא לא רחוק מסנט מוריץ בכוון דרום-מערב ומהווה חלק מקו הרכס של האלפים המרכזיים שבהמשכו המערבי נמצאות הפסגות הגבוהות ביותר של רכס האלפים ובראשן המון בלאן. חלק מהרכס הזה מהווה גם גבול מדיני בין שוייץ ואיטליה וגבול לשוני ותרבותי בין דוברי השפות הגרמאניות והלטיניות.
קו הרכס הזה חוצה גם את מעבר ברנינה שנמצא דרומית-מזרחית בדרך לטיראנו באיטליה והוזכר באחד השרשורים הקודמים. בצד הדרומי של קו הרכס נמצאים נהרות שנשפכים לאגם קומו. בחלק הזה של הרכס נמצאות 2 פסגות גבוהות מעל 4000 מטר שהן המזרחיות ביותר בגובה זה ברכס האלפים כולו. בהמשך מזרחה עובר על קו הרכס הגבול בין אוסטריה מצפון לאיטליה ובהמשך סלובניה בדרום. כל הנהרות בצד הדרומי של הרכס נשפכים לים האדריאטי ואלה שמצפון לים השחור דרך הדנובה עד הגבול האיטלקי-סלובני. ממנו פונה קו פרשת המים לכוון דרום-מזרח לאורך קו הרכס שחוצה את סלובניה, קרואטיה ובהמשך גם בוסניה, מונטנגרו, אלבניה, מקדוניה ובולגריה. באזור זה עובר הגבול הדתי-לשוני-תרבותי בין הלטינים-קתולים והסלאבים-אורתודוקסים.
בחלק השוייצרי של אגן הניקוז של הים האדריאטי מדברים איטלקית, וזה כולל גם את 2 החלקים הקטנים בדרום קנטון גראובינדן מדרום-מזרח ודרום-מערב לסנט מוריץ. לא זכור לי מה הרקע ההסטורי של "סיפוח" 2 האזורים הנ"ל לגראובינדן (דוברי האיטלקים מכנים אותו גריג'וני) אבל זה בטח חלק מהקנטון כבר מאות שנים.
גראובינדן, שפרושו בגרמנית "הברית האפורה" הוא הקנטון הגדול ביותר בשטחו בשוייץ אבל בין הקטנים באוכלוסייתו, יש בו 3 שפות רשמיות (גרמנית, איטלקית ורומנשית) ונמצאים בשטחו מקורותיהם של 3 נהרות חשובים - ריין, דנובה ופו. מבחינה זו ניתן לראות בו את המרכז הגיאוגרפי של אירופה שבו עובר הגבול הטבעי בין מזרח ומערב ובין צפון ודרום. למעשה אנגדין הוא מעין שלוחה של אגן הניקוז של הדנובה בין אגן הניקוז של הים האדריאטי מדרום ואגן הניקוז של הריין שנשפך לים הצפוני מצפון. הגבול בין אגני הניקוז של הריין והדנובה עובר על קו הרכס שמצפון לסנט מוריץ ומפריד בין החלק הדרומי והצפוני של קנטון גראובינדן שבו נמצאת "עיר הבירה" חור (CHUR)ובהמשך מהווה את הגבול בין המחוזות טירול ופורארלברג באוסטריה ואח"כ מפריד בין המדינות באיירן (בווריה) ובאדן-וירטנברג בגרמניה וממשיך מערבה עד היער השחור שבו נמצאים מקורות הדנובה (הנקראת בכלל דונאו בחלק הגרמני שלה). מרבית שטח שוייץ נמצא באגן הניקוז של הריין, למעט החלק הדרומי של גראובינדן, קנטון טיצ'ינו כולו והחלק המערבי של שוייץ דובר הצרפתית (חלק מקנטון ואלה, חלק מפריבורג, חלק מנשאטל, ווד וז'נבה) שמתנקז לנהר הרון שנשפך לים התיכון בדרום צרפת.
אנקדוטה גיאוגרפית: יש 2 חלקים קטנים בצפון איטליה סמוך לגבול עם עם שוייץ שמתנקזים לכוון צפון, אחד לדנובה ואחד לריין, כאשר כל שאר מדינת המגף מתנקז לים התיכון. בחלק המזרחי נמצאת עיירה הנקראת ליויניו שבה יש פטור ממכס ולכן ידועה כמקום פופולרי לחובבי קניות... בעונת החורף כאשר המעבר שמקשר אותה עם העיר סטלויו סגור יש לה קשר תחבורתי רק דרך שוייץ, ולמובלעת הקטנה השניה שנדמה לי שאין בה אף יישוב קבע אין בכלל שום קשר תחבורתי ישיר עם שאר איטליה ויש אנשים מעטים שבכלל שמעו עליה.
תוספת קטנה: המובלעת המערבית הזו נמצאת בקצה
ה"שפיץ" של איטליה שבו נמצאת העיירה קיאבנה אשר נמצאת בעמק שמצפון לאגם קומו. ממנה מתפצל לכוון מזרח הכביש לכוון סנט מוריץ דרך מעבר מאלויה החוצה את קו פרשת המים בין הדנובה והפו שהזכרתי קודם וכביש נוסף לכוון צפון שעולה למעבר שפליגן הנמצא על הגבול בין איטליה ושוייץ. המעבר נקרא על שם העיירה שפליגן שכפי שניתן לנחש נמצאת מצפון למעבר בשטח שוייץ בעמק שנקרא "יער הריין" (ריינואלד) שבקצהו המערבי נמצא מעבר חשוב שחוצה את הרכס המרכזי בשם סן ברנרדינו ומתחתיו כרויה מנהרה שבה עובר הכביש הראשי שמחבר בין קנטון טיצ'ינו ומזרח שוייץ. מדרום למעבר הזה מדברים איטלקית אך זה עדיין שטח ששייך לקנטון גריג'וני (גראובינדן), כך שיש בעצם 3 חלקים "איטלקיים" של הקנטון הזה בצד הדרומי של קו הרכס. השטח הזה מתנקז לאגם מאג'ורה שחלקו הצפוני נמצא בשוייץ ורובו באיטליה, והוא הנקודה הנמוכה ביותר של שוייץ (193 מ' מעל פני הים).
במעבר סן ברנרדינו נמצא מקורו של אחד משלושת היובלים העליונים של נהר הריין הנקרא בשם הינטר-ריין (הינטר=אחורי). היובל השני הוא פורדר-ריין (פורדר=קדמי) שמקורותיו הם במעבר אובראלפ שבו נמצא הגבול בין קנטון גראובינדן וקנטון אורי, אשר מתנקז צפונה אל אגם פירואלדשטאטרזה (אגם ארבעה קנטוני היער) אשר גם הוא הוזכר באחד השרשורים...
אני יכול לשער שהשרשור הבא יעבור במעבר הזה שנמצא על קו הרכבת המפורסם GLACIER EXPRESS.
היובל השלישי והפחות ידוע נקרא אפרס-ריין והוא מתפצל מהינטר-ריין מעט מזרחה משפליגן לכוון דרום-מזרח. סמוך לגבול האיטלקי-שוייצרי מתפצל מאפרס-ריין יובל קטן המנקז את העמק ואל-די-ליי. העמק הנ"ל הוא אותה מובלעת איטלקית שמתנקזת אל הריין. ממש סמוך למקום שבו הגבול חוצה את העמק נבנה סכר שהפך את העמק הנ"ל לאגם מלאכותי. אל הסכר הזה מובילה דרך קטנה מהעמק שבו זורם הינטר-ריין. סמוך למקורותיו של אפרס-ריין נמצא כפר קטן (24 תושבים ע"פ ויקיפדיה) בשם יוף (JUF) בגובה של 2126 מ'. זהו יישוב הקבע הגבוה ביותר בשוייץ ובאירופה בכלל.
אם חשבתם שלכפר קטן כזה לא מגיעה תחבורה ציבורית אז אתם טועים בגדול... 8 פעמים ביום מגיע לכפר אוטובוס של הדואר השוייצרי... הלואי שהיישוב שלי שיש בו בערך פי 30 תושבים היה מקבל שרות כזה...
 

nitsansh

New member
בעצם יש עוד חלק של גראובינדן שמתנקז דרומה אבל

תוספת קטנה: המובלעת המערבית הזו נמצאת בקצה
ה"שפיץ" של איטליה שבו נמצאת העיירה קיאבנה אשר נמצאת בעמק שמצפון לאגם קומו. ממנה מתפצל לכוון מזרח הכביש לכוון סנט מוריץ דרך מעבר מאלויה החוצה את קו פרשת המים בין הדנובה והפו שהזכרתי קודם וכביש נוסף לכוון צפון שעולה למעבר שפליגן הנמצא על הגבול בין איטליה ושוייץ. המעבר נקרא על שם העיירה שפליגן שכפי שניתן לנחש נמצאת מצפון למעבר בשטח שוייץ בעמק שנקרא "יער הריין" (ריינואלד) שבקצהו המערבי נמצא מעבר חשוב שחוצה את הרכס המרכזי בשם סן ברנרדינו ומתחתיו כרויה מנהרה שבה עובר הכביש הראשי שמחבר בין קנטון טיצ'ינו ומזרח שוייץ. מדרום למעבר הזה מדברים איטלקית אך זה עדיין שטח ששייך לקנטון גריג'וני (גראובינדן), כך שיש בעצם 3 חלקים "איטלקיים" של הקנטון הזה בצד הדרומי של קו הרכס. השטח הזה מתנקז לאגם מאג'ורה שחלקו הצפוני נמצא בשוייץ ורובו באיטליה, והוא הנקודה הנמוכה ביותר של שוייץ (193 מ' מעל פני הים).
במעבר סן ברנרדינו נמצא מקורו של אחד משלושת היובלים העליונים של נהר הריין הנקרא בשם הינטר-ריין (הינטר=אחורי). היובל השני הוא פורדר-ריין (פורדר=קדמי) שמקורותיו הם במעבר אובראלפ שבו נמצא הגבול בין קנטון גראובינדן וקנטון אורי, אשר מתנקז צפונה אל אגם פירואלדשטאטרזה (אגם ארבעה קנטוני היער) אשר גם הוא הוזכר באחד השרשורים...
אני יכול לשער שהשרשור הבא יעבור במעבר הזה שנמצא על קו הרכבת המפורסם GLACIER EXPRESS.
היובל השלישי והפחות ידוע נקרא אפרס-ריין והוא מתפצל מהינטר-ריין מעט מזרחה משפליגן לכוון דרום-מזרח. סמוך לגבול האיטלקי-שוייצרי מתפצל מאפרס-ריין יובל קטן המנקז את העמק ואל-די-ליי. העמק הנ"ל הוא אותה מובלעת איטלקית שמתנקזת אל הריין. ממש סמוך למקום שבו הגבול חוצה את העמק נבנה סכר שהפך את העמק הנ"ל לאגם מלאכותי. אל הסכר הזה מובילה דרך קטנה מהעמק שבו זורם הינטר-ריין. סמוך למקורותיו של אפרס-ריין נמצא כפר קטן (24 תושבים ע"פ ויקיפדיה) בשם יוף (JUF) בגובה של 2126 מ'. זהו יישוב הקבע הגבוה ביותר בשוייץ ובאירופה בכלל.
אם חשבתם שלכפר קטן כזה לא מגיעה תחבורה ציבורית אז אתם טועים בגדול... 8 פעמים ביום מגיע לכפר אוטובוס של הדואר השוייצרי... הלואי שהיישוב שלי שיש בו בערך פי 30 תושבים היה מקבל שרות כזה...
בעצם יש עוד חלק של גראובינדן שמתנקז דרומה אבל
לא מדברים בו איטלקית אלא את השפה הרומנשית. זהו הקצה המזרחי ביותר של שוייץ ממזרח למעבר אופן הנקרא ואל מוסטייר שמתנקז לנהר אדיג'ה. העייירה מוסטייר הסמוכה לגבול היא היישוב המזרחי ביותר בשוייץ.
למעשה בקטע הזה הנהר שמנקז את העמק זורם לכוון צפון-מזרח ואחרי הגבול מתמזג עם החלק העליון של אדיג'ה שנקרא וינשגאו או ואל ונוסטה. הנהר הזה זורם לכוון מזרח עד העיר מרן/מראנו, ורק אז פונה דרומה.
 

Ccyclist

Well-known member
מצבה של הרומנש אינו טוב במיוחד.

בעצם יש עוד חלק של גראובינדן שמתנקז דרומה אבל
לא מדברים בו איטלקית אלא את השפה הרומנשית. זהו הקצה המזרחי ביותר של שוייץ ממזרח למעבר אופן הנקרא ואל מוסטייר שמתנקז לנהר אדיג'ה. העייירה מוסטייר הסמוכה לגבול היא היישוב המזרחי ביותר בשוייץ.
למעשה בקטע הזה הנהר שמנקז את העמק זורם לכוון צפון-מזרח ואחרי הגבול מתמזג עם החלק העליון של אדיג'ה שנקרא וינשגאו או ואל ונוסטה. הנהר הזה זורם לכוון מזרח עד העיר מרן/מראנו, ורק אז פונה דרומה.
מצבה של הרומנש אינו טוב במיוחד.
במפות שמתייחסות לשפות המדוברות בשוויץ הקנטון מופיע במקווקוו רומנש-גרמנית, וזאת לעומת ייצוג הצרפתית והאיטלקית בקנטונים שלהן.

בסנט מוריץ למשל פקיד הקבלה האיטלקי-איטלקי הסביר לי שהעיר עצמה היא בעיקר של דוברי גרמנית.

באוטובוס הכריזה היתה קודם בגרמנית ואחר-כך ברומנש.

אמנם שמעתי אנשים מדברים בשפה, אבל נראה שמעמדה הידרדר למצב של שפה שניה כמעט בחבל הארץ שלה.

(וברשת הרכבות הארצית אין כריזה, שילוט או אפילו ראשי תיבות בשפה הזו, שרוב דובריה בשוויץ).

אמנם היא לא במצב הפטאלי של הווילישית (שבחלקים רבים מווילס איש אינו דובר אותה, הייצוג שלה בשילוט נועד לבטא אוטונומיה פוליטית, ואינני מאמין שחצי מהתלמידים שלמדו אותה בבית הספר יזכרו אותה אחרי גיל 18) אבל מצבה בהחלט בנסיגה לעומת מעמד האיטלקית כפי שחוויתי אותה בקנטון טיצ'ינו.
 

nitsansh

New member
מטבע הדברים השפות מתערבבות...

מצבה של הרומנש אינו טוב במיוחד.
במפות שמתייחסות לשפות המדוברות בשוויץ הקנטון מופיע במקווקוו רומנש-גרמנית, וזאת לעומת ייצוג הצרפתית והאיטלקית בקנטונים שלהן.

בסנט מוריץ למשל פקיד הקבלה האיטלקי-איטלקי הסביר לי שהעיר עצמה היא בעיקר של דוברי גרמנית.

באוטובוס הכריזה היתה קודם בגרמנית ואחר-כך ברומנש.

אמנם שמעתי אנשים מדברים בשפה, אבל נראה שמעמדה הידרדר למצב של שפה שניה כמעט בחבל הארץ שלה.

(וברשת הרכבות הארצית אין כריזה, שילוט או אפילו ראשי תיבות בשפה הזו, שרוב דובריה בשוויץ).

אמנם היא לא במצב הפטאלי של הווילישית (שבחלקים רבים מווילס איש אינו דובר אותה, הייצוג שלה בשילוט נועד לבטא אוטונומיה פוליטית, ואינני מאמין שחצי מהתלמידים שלמדו אותה בבית הספר יזכרו אותה אחרי גיל 18) אבל מצבה בהחלט בנסיגה לעומת מעמד האיטלקית כפי שחוויתי אותה בקנטון טיצ'ינו.
מטבע הדברים השפות מתערבבות...
אין אף אדם שגדל בשוייץ ויודע רק שפה אחת... בבתי ספר חובה ללמוד לפחות שפה נוספת מהשפות הרשמיות בנוסף לשפה הראשית, ורק במקומות מעטים אם בכלל הרומנש היא שפת הלימוד העיקרית.
אם זכרוני אינו מטעני, האזורים שבהם חיים רוב דוברי הרומאנש הם עמק אנגדין התחתון (לא העליון שבו נמצאת סנט מוריץ אלא בהמשך העמק לכוון מזרח) והחלק העליון של הריין.
לפי הסטטיסטיקות שאני זוכר ויכול להיות שהן לא מעודכנות, דוברי גרמנית הם כ-70 אחוז מילידי שוייץ, דוברי צרפתית כ-20 אחוז ואיטלקית כ-5 אחוז. דוברי רומאנש הם בקושי אחוז אחד מהאוכלוסיה.
הם אינם מהוים רוב בקנטון גראובינדן שהוא כפי שציינתי בין הקטנים בשוייץ מבחינת אוכלוסיה מהסיבה הפשוטה שכולו נמצא באזור האלפים (בכך הוא משתווה רק לקנטון ואלה (אם לא מחשיבים את החוף של אגם ז'נבה) ולקנטונים הקטנים אורי, שוויץ, אונטרואלדן על 2 חלקיו, גלארוס ואולי גם אפנצל על 2 חלקיו). רוב תושבי שוייץ חיים באזור שנקרא מיטל-לאנד שמצפון לאלפים ומדרום לז'ורה.
בכלל האלפים הם רק כמחצית משטח שוייץ כולה, ואני משער שלא יותר מ-10% מהאוכלוסיה חיים בחצי הזה.
 

amit1270

New member
אין מה להשוות

מצבה של הרומנש אינו טוב במיוחד.
במפות שמתייחסות לשפות המדוברות בשוויץ הקנטון מופיע במקווקוו רומנש-גרמנית, וזאת לעומת ייצוג הצרפתית והאיטלקית בקנטונים שלהן.

בסנט מוריץ למשל פקיד הקבלה האיטלקי-איטלקי הסביר לי שהעיר עצמה היא בעיקר של דוברי גרמנית.

באוטובוס הכריזה היתה קודם בגרמנית ואחר-כך ברומנש.

אמנם שמעתי אנשים מדברים בשפה, אבל נראה שמעמדה הידרדר למצב של שפה שניה כמעט בחבל הארץ שלה.

(וברשת הרכבות הארצית אין כריזה, שילוט או אפילו ראשי תיבות בשפה הזו, שרוב דובריה בשוויץ).

אמנם היא לא במצב הפטאלי של הווילישית (שבחלקים רבים מווילס איש אינו דובר אותה, הייצוג שלה בשילוט נועד לבטא אוטונומיה פוליטית, ואינני מאמין שחצי מהתלמידים שלמדו אותה בבית הספר יזכרו אותה אחרי גיל 18) אבל מצבה בהחלט בנסיגה לעומת מעמד האיטלקית כפי שחוויתי אותה בקנטון טיצ'ינו.
אין מה להשוות
אני מניח שאם הייתה מדינה שכנה עם כ-60 מיליון דוברי רומאנש, גם השפה הזאת לא הייתה במצב קשה.
 
אני מניח שלכפר באים תיירים ומבקרים

תוספת קטנה: המובלעת המערבית הזו נמצאת בקצה
ה"שפיץ" של איטליה שבו נמצאת העיירה קיאבנה אשר נמצאת בעמק שמצפון לאגם קומו. ממנה מתפצל לכוון מזרח הכביש לכוון סנט מוריץ דרך מעבר מאלויה החוצה את קו פרשת המים בין הדנובה והפו שהזכרתי קודם וכביש נוסף לכוון צפון שעולה למעבר שפליגן הנמצא על הגבול בין איטליה ושוייץ. המעבר נקרא על שם העיירה שפליגן שכפי שניתן לנחש נמצאת מצפון למעבר בשטח שוייץ בעמק שנקרא "יער הריין" (ריינואלד) שבקצהו המערבי נמצא מעבר חשוב שחוצה את הרכס המרכזי בשם סן ברנרדינו ומתחתיו כרויה מנהרה שבה עובר הכביש הראשי שמחבר בין קנטון טיצ'ינו ומזרח שוייץ. מדרום למעבר הזה מדברים איטלקית אך זה עדיין שטח ששייך לקנטון גריג'וני (גראובינדן), כך שיש בעצם 3 חלקים "איטלקיים" של הקנטון הזה בצד הדרומי של קו הרכס. השטח הזה מתנקז לאגם מאג'ורה שחלקו הצפוני נמצא בשוייץ ורובו באיטליה, והוא הנקודה הנמוכה ביותר של שוייץ (193 מ' מעל פני הים).
במעבר סן ברנרדינו נמצא מקורו של אחד משלושת היובלים העליונים של נהר הריין הנקרא בשם הינטר-ריין (הינטר=אחורי). היובל השני הוא פורדר-ריין (פורדר=קדמי) שמקורותיו הם במעבר אובראלפ שבו נמצא הגבול בין קנטון גראובינדן וקנטון אורי, אשר מתנקז צפונה אל אגם פירואלדשטאטרזה (אגם ארבעה קנטוני היער) אשר גם הוא הוזכר באחד השרשורים...
אני יכול לשער שהשרשור הבא יעבור במעבר הזה שנמצא על קו הרכבת המפורסם GLACIER EXPRESS.
היובל השלישי והפחות ידוע נקרא אפרס-ריין והוא מתפצל מהינטר-ריין מעט מזרחה משפליגן לכוון דרום-מזרח. סמוך לגבול האיטלקי-שוייצרי מתפצל מאפרס-ריין יובל קטן המנקז את העמק ואל-די-ליי. העמק הנ"ל הוא אותה מובלעת איטלקית שמתנקזת אל הריין. ממש סמוך למקום שבו הגבול חוצה את העמק נבנה סכר שהפך את העמק הנ"ל לאגם מלאכותי. אל הסכר הזה מובילה דרך קטנה מהעמק שבו זורם הינטר-ריין. סמוך למקורותיו של אפרס-ריין נמצא כפר קטן (24 תושבים ע"פ ויקיפדיה) בשם יוף (JUF) בגובה של 2126 מ'. זהו יישוב הקבע הגבוה ביותר בשוייץ ובאירופה בכלל.
אם חשבתם שלכפר קטן כזה לא מגיעה תחבורה ציבורית אז אתם טועים בגדול... 8 פעמים ביום מגיע לכפר אוטובוס של הדואר השוייצרי... הלואי שהיישוב שלי שיש בו בערך פי 30 תושבים היה מקבל שרות כזה...
אני מניח שלכפר באים תיירים ומבקרים
 

nitsansh

New member
זו לא אטרקציה תיירותית ידועה

אני מניח שלכפר באים תיירים ומבקרים
זו לא אטרקציה תיירותית ידועה
העמק שבקצהו שוכן הכפר יוף נמצא מחוץ לנתיב השחוק של התיירים כמו עמקים אחרים שהם מעין דרך ללא מוצא כי אין בקצה העליון שלהם מעבר הרים סלול המקשר אותם לעמק בצד השני של קו הרכס.
קו האוטובוס שמגיע ליוף משאת את כל הכפרים בעמק וזו פשוט תחנת הקצה שלו. אוטובוס הדואר בשוייץ משמש בעיקר לקשר תחבורתי למקומות מהסוג הזה ואין אף מקום יישוב בשוייץ שאינו מקבל שרות תחבורה סביר ללא קשר לגודלו.
המבנה הגיאופוליטי של שוייץ הביא לכך שיש קונסנזוס בנושא אחריות המדינה הפדרלית והקנטונים לספק תחבורה ציבורית לכל התושבים וזו, אם תרצו, מדיניות לעידוד יישובי הספר בגרסה השוייצרית.
בלי לבדוק אני יכול לשער שרמת המינוע הפרטי בשוייץ היא בין הנמוכות בעולם המפותח מכיוון שהתחבורה הציבורית בשוייץ ייתרת את הצורך ברכב פרטי לכל אזרח. אפשר בשוייץ להגיע לכל מקום בכל שעה סבירה 365 ימים בשנה.
חלק מההשקעה בפיתוח ואחזקת התחבורה הציבורית מוחזר ע"י השימוש הרב יחסית שעושים התיירים. בשוייץ אפשר לבקר בכל מקום ללא צורך ברכב שכור. אותה תשתית תחבורה מעולה שבה נוסעת התחבורה הציבורית הרגילה משמשת גם מוצרי פרימיום המיועדים לתיירים כגון רכבות עם חלונות פנורמיים. לרוב מדובר באותה רכבת שכוללת קרונות רגילים וגם את הקרונות הפנורמיים. רק במקרים בודדים מדובר ברכבות או קוי אוטובוס מיוחדים לתיירים.
זה מאפשר נסיעה באותם מסלולים במחיר של תחבורה ציבורית דגילה לתיירים שהפרנקים השוייצרים כינם מצויים בשפע בכיסיהם. אמנם המחירים בשוייץ יקרים לתייר בהשוואה למדינות השכנות אבל יש תמורה להשקעה.
השרשור הנ"ל וקודמיו מעידים על כך...
 

Ccyclist

Well-known member
<+>5 מאורת הנבל של ג'יימס בונד

<+>5 סנט מוריץ והר קורבץ'
לשירשור הזה הינכם מתבקשים להביא מעילים כי הולך להתקרר...

ביום החמישי לטיול היינו בעיירה סנט מוריץ ובבירור בערב שלפני התברר שהפיסגה הגבוהה ביותר שאמצעי התחבורה אליה פתוח היא קורבץ'.

המלון בסנט מוריץ היה ממש מעל לתחנה עם נוף לאגם ולהרים.
<+>5 מאורת הנבל של ג'יימס בונד
אמנם לא הופיע באף סרט בונד, אבל העיצוב המיושן והמיקום מתאימים לתפקיד.
 

Ccyclist

Well-known member
<+>5 מפת רכבלים ומסלולי סקי

<+>5 סנט מוריץ והר קורבץ'
לשירשור הזה הינכם מתבקשים להביא מעילים כי הולך להתקרר...

ביום החמישי לטיול היינו בעיירה סנט מוריץ ובבירור בערב שלפני התברר שהפיסגה הגבוהה ביותר שאמצעי התחבורה אליה פתוח היא קורבץ'.

המלון בסנט מוריץ היה ממש מעל לתחנה עם נוף לאגם ולהרים.
<+>5 מפת רכבלים ומסלולי סקי
המפה הזו משתמשת בסמלים סטנדרטיים כמו הנורה הירוקה כדי להראות אילו רכבלים פעילים. ניתקל בכזו בעתיד...

חוץ משני הרכבלים שסיקרתי יש רכבל פעיל שלישי שמוביל לתחנת ביניים בלבד. משום שהיה לנו יום שלם אחד בסנט מוריץ עשינו רק נסיעה אחת לפי העיקרון של האמצעי הפתוח שיגיע הכי גבוה.
 

Ccyclist

Well-known member
<+>5 קרון הרכבל העליון

<+>5 סנט מוריץ והר קורבץ'
לשירשור הזה הינכם מתבקשים להביא מעילים כי הולך להתקרר...

ביום החמישי לטיול היינו בעיירה סנט מוריץ ובבירור בערב שלפני התברר שהפיסגה הגבוהה ביותר שאמצעי התחבורה אליה פתוח היא קורבץ'.

המלון בסנט מוריץ היה ממש מעל לתחנה עם נוף לאגם ולהרים.
<+>5 קרון הרכבל העליון
 

Ccyclist

Well-known member
<+>5 נוף מרציף הרכבל העליון

<+>5 סנט מוריץ והר קורבץ'
לשירשור הזה הינכם מתבקשים להביא מעילים כי הולך להתקרר...

ביום החמישי לטיול היינו בעיירה סנט מוריץ ובבירור בערב שלפני התברר שהפיסגה הגבוהה ביותר שאמצעי התחבורה אליה פתוח היא קורבץ'.

המלון בסנט מוריץ היה ממש מעל לתחנה עם נוף לאגם ולהרים.
<+>5 נוף מרציף הרכבל העליון
 

Ccyclist

Well-known member
<+>5
ירידה ברכבל ה ת ח ת ו ן

<+>5 סנט מוריץ והר קורבץ'
לשירשור הזה הינכם מתבקשים להביא מעילים כי הולך להתקרר...

ביום החמישי לטיול היינו בעיירה סנט מוריץ ובבירור בערב שלפני התברר שהפיסגה הגבוהה ביותר שאמצעי התחבורה אליה פתוח היא קורבץ'.

המלון בסנט מוריץ היה ממש מעל לתחנה עם נוף לאגם ולהרים.
<+>5
ירידה ברכבל ה ת ח ת ו ן
ברכבל העליון היה צפוף ולא יכלתי להידחף לחזיתו בטענה שאני מייצג את שידורי הטלוויזיה הבלתי חינוכית בפורום תח"צ של תפוז, אז לא יצא לי לצלם. עם הצופים סליחה.

ברכבל התחתון (שהוא גדול יותר) היה מרווח מספיק כדי למצא מקום בחלון שהשקיף לעמק, והנה רצף ירידה עד לתחנת הבסיס.
 

Ccyclist

Well-known member
<+>5 תחנת סנט מוריץ, עם שלט אונסק"ו

<+>5 סנט מוריץ והר קורבץ'
לשירשור הזה הינכם מתבקשים להביא מעילים כי הולך להתקרר...

ביום החמישי לטיול היינו בעיירה סנט מוריץ ובבירור בערב שלפני התברר שהפיסגה הגבוהה ביותר שאמצעי התחבורה אליה פתוח היא קורבץ'.

המלון בסנט מוריץ היה ממש מעל לתחנה עם נוף לאגם ולהרים.
<+>5 תחנת סנט מוריץ, עם שלט אונסק"ו
החזרה לסנט מוריץ לא היתה חלקה כל-כך. האוטובוס הרלוונטי הבא היה בעוד 45 דקות אז היה זמן לאכול באיזה בית קפה. חבל שהרכבל לא נותן לתיירים מידע מדוייק כי בקלות היינו מבלים לפחות חצי שעה בפיסגה במקום לרדת ולהמתין בחניון סתמי.

אחרי שחזרנו לסנט מוריץ צילמתי את התחנה, והנה השלט ה"מרשיע" - הרכבת הראטית על כל תחנותיה, נופיה וחישמוליה היא אתר מורשת עולמי של אונסק"ו.
 

Ccyclist

Well-known member
<+>5
תחנת סנט מוריץ - מהגבעה שמעליה

<+>5 סנט מוריץ והר קורבץ'
לשירשור הזה הינכם מתבקשים להביא מעילים כי הולך להתקרר...

ביום החמישי לטיול היינו בעיירה סנט מוריץ ובבירור בערב שלפני התברר שהפיסגה הגבוהה ביותר שאמצעי התחבורה אליה פתוח היא קורבץ'.

המלון בסנט מוריץ היה ממש מעל לתחנה עם נוף לאגם ולהרים.
<+>5
תחנת סנט מוריץ - מהגבעה שמעליה
בדרך למלון עצרתי ולקחתי את הפנורמה הזו.

ניתן לראות שהציוד הנייד שינה את מיקומו בהשוואה לרצפים שצולמו בתחנה לפני הנסיעה להר.

חדי העין שבכם יצליחו להבחין בחוטי החישמול העילי אבל לרובכם הם לא "יסתירו" כלום, והשוויצרים מיקמו את המלון שמעבר לתחנה ממש לידם.
 

Ccyclist

Well-known member
<+>5
קלוז אפ למערך רכבות בתחנה (בערב)

<+>5 סנט מוריץ והר קורבץ'
לשירשור הזה הינכם מתבקשים להביא מעילים כי הולך להתקרר...

ביום החמישי לטיול היינו בעיירה סנט מוריץ ובבירור בערב שלפני התברר שהפיסגה הגבוהה ביותר שאמצעי התחבורה אליה פתוח היא קורבץ'.

המלון בסנט מוריץ היה ממש מעל לתחנה עם נוף לאגם ולהרים.
<+>5
קלוז אפ למערך רכבות בתחנה (בערב)
בערב יצאנו לאכול במסעדה שליד האגם, אך לא בעיירה ובדרך צילמתי את הקרונות האלו בתחנה.
 

Ccyclist

Well-known member
<+>5 ד"ש לשעת ערב ממיודעינו הר קורבץ'

<+>5 סנט מוריץ והר קורבץ'
לשירשור הזה הינכם מתבקשים להביא מעילים כי הולך להתקרר...

ביום החמישי לטיול היינו בעיירה סנט מוריץ ובבירור בערב שלפני התברר שהפיסגה הגבוהה ביותר שאמצעי התחבורה אליה פתוח היא קורבץ'.

המלון בסנט מוריץ היה ממש מעל לתחנה עם נוף לאגם ולהרים.
<+>5 ד"ש לשעת ערב ממיודעינו הר קורבץ'
 

Ccyclist

Well-known member
<+>5 דגלים בחניון

<+>5 סנט מוריץ והר קורבץ'
לשירשור הזה הינכם מתבקשים להביא מעילים כי הולך להתקרר...

ביום החמישי לטיול היינו בעיירה סנט מוריץ ובבירור בערב שלפני התברר שהפיסגה הגבוהה ביותר שאמצעי התחבורה אליה פתוח היא קורבץ'.

המלון בסנט מוריץ היה ממש מעל לתחנה עם נוף לאגם ולהרים.
<+>5 דגלים בחניון
משמאל לימין: דגלי שוויץ, קנטון גארובונדן, סנט מוריץ, והמלון.
 

Ccyclist

Well-known member
<+>5
לילה טוב מסנט מוריץ - האגם בערב

<+>5 סנט מוריץ והר קורבץ'
לשירשור הזה הינכם מתבקשים להביא מעילים כי הולך להתקרר...

ביום החמישי לטיול היינו בעיירה סנט מוריץ ובבירור בערב שלפני התברר שהפיסגה הגבוהה ביותר שאמצעי התחבורה אליה פתוח היא קורבץ'.

המלון בסנט מוריץ היה ממש מעל לתחנה עם נוף לאגם ולהרים.
<+>5
לילה טוב מסנט מוריץ - האגם בערב
כאן מסתיים השירשור מסנט מוריץ (בה ביקרנו לפני שלושה שבועות, כל השלג שראיתם היה במחצית השניה של יוני).

ישנו חומר למספר שירשורים נוספים אבל עקב הזמן הנדרש לעריכת הרצפים יקח לפחות שבוע עד לשירשור הבא.
 

ניקולאי

New member
תמונות נפלאות!

<+>5 סנט מוריץ והר קורבץ'
לשירשור הזה הינכם מתבקשים להביא מעילים כי הולך להתקרר...

ביום החמישי לטיול היינו בעיירה סנט מוריץ ובבירור בערב שלפני התברר שהפיסגה הגבוהה ביותר שאמצעי התחבורה אליה פתוח היא קורבץ'.

המלון בסנט מוריץ היה ממש מעל לתחנה עם נוף לאגם ולהרים.
תמונות נפלאות!
 

amit1270

New member
תודה רבה על עוד שרשור תמונות/סרטונים מרהיב

<+>5 סנט מוריץ והר קורבץ'
לשירשור הזה הינכם מתבקשים להביא מעילים כי הולך להתקרר...

ביום החמישי לטיול היינו בעיירה סנט מוריץ ובבירור בערב שלפני התברר שהפיסגה הגבוהה ביותר שאמצעי התחבורה אליה פתוח היא קורבץ'.

המלון בסנט מוריץ היה ממש מעל לתחנה עם נוף לאגם ולהרים.
תודה רבה על עוד שרשור תמונות/סרטונים מרהיב
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה