HELLO

שואל098

New member
אודה אם תפנו או תספרו על מחקרים

אשר דנים בסיבה לכך שעשרת הדברות מופיעות בשני נוסחים שונים.
 
מתוך המאמר של מרדכי ברוייאר.

"אין למשה חלק בחיבור התורה, ודבר מדברי התורה לא נכתב מדעתו של משה; כל עצמו של משה היה רק סרסור נאמן בין ה´ ובין ישראל: הוא קיבל תורה מסיני ומסר אותה לישראל. וכשם שה´ דיבר תחילה עם ישראל פנים בפנים והשמיע באוזניהם את עשרת הדיברות, כן דיבר אחר כך אל משה פנים אל פנים והכתיב לו את שאר כל דברי התורה. והואיל ורק משה לבדו ראה את ה´ באספקלריא המאירה, רק הוא לבדו היה מסוגל לקבל את כל התורה: כך בדורו של משה, וכך גם בדורות שלאחריו. והתורה עצמה מעידה שלא קם עוד נביא בישראל כמשה אשר ידעו ה´ פנים אל פנים. זו היא תמצית האמונה בתורה מן השמים כפי שהיא מקובלת בישראל מאז ומתמיד, וכפי שהיא עולה מאליה מדברי כל חכמי ישראל ומדברי כל הראשונים והאחרונים. וכמדומה אני, שאיש לא נחלק על המשמעות הזאת או הציע משמעות אחרת. משום כך גם אני לא שיניתי כקוצו של יו"ד מן האמונה הזאת - לא להוסיף ולא לגרוע. וגם תגליות ביקורת המקרא לא היה בהן כדי לפגוע באמונה הזאת. שהרי תגליות אלה שינו רק את תוכן התורה, ולא את מהותה. אבותינו היו סבורים שהתורה היא ספר אחיד, פשטני, המבטא רק אמת אחת, והיא דומה אפוא לספרו של מחבר אחד, המוסר רק את האמת החד-צדדית שלו. ואילו אנחנו יודעים היום שהתורה היא ספר מורכב, הכולל ´בחינות´ רבות ואמתות סותרות, והיא דומה אפוא לספר שנתלקט מיצירותיהם של מחברים רבים, שכל אחד מהם מבטא את האמת שלו, ורק צירוף כל האמתות האלה מוסר את האמת בשלמותה. אך כל זה איננו עניין לאמונה בתורה מן השמים. שכן אם האל מסוגל לכתוב את הספר הפשטני של אבותינו, הוא מסוגל לכתוב גם את הספר המורכב שנתגלה על ידי מבקרי המקרא. עמדתם של המבקרים לגבי תורה מן השמים: ------------------------------------ כל הדברים האלה אינם מובנים או אינם מקובלים על דעתם של אלה המסיקים מתגליות ביקורת המקרא שהתורה לא יכלה להיכתב על ידי משה רבנו, אלא רק על ידי נביאים אחדים שקמו אחריו. הללו שוללים את אופייה האלוהי הטרנסצנדנטי של התורה, ואינם מסוגלים להאמין שהאל שברא שמים וארץ הוא גם האל שכתב את התורה. אלא הם אומרים שהתורה היא יצירה אנושית רגילה, שנכתבה בידי אדם על פי חוקי היצירות הספרותיות. והיא "מן השמים" רק מבחינה זו, שנכתבה על ידי נביאים שרוח ה´ שרתה עליהם. ולפי התפיסה הזאת,תגליות ביקורת המקרא לא שינו רק את תוכן התורה, אלא גם את זהות מחבריה. אבותינו היו סבורים שהתורה היא ספר אחיד המבטא רק אמת אחת; ולפיכך יכלו להאמין שהיא נכתבה בידי משה. ואילו אנחנו יודעים שהתורה היא ספר מורכב הכולל אמתות רבות וסותרות. ולפיכך אין כל אפשרות שהיא נכתבה בידי משה, אלא היא יכלה להיכתב רק על ידי כותבים אחדים, שעורך כינס את דבריהם לספר אחד. --- אם תחפוץ במאמר המלא נפנה אותך.
 

דידית

New member
המאמר מענין מאד,

אבל לא עונה על השאלה שלו, הוא שאל ספציפית על עשרת הדיברות, שיש שאומרים שקימים שני נוסחים מהם. יש לך איזה מאמר על זה?
 

דוד30

New member
הסבר מדוע לא עזרא הסופר כתב את התור

בס"ד. הפרכה לאלה שטוענים שהתורה ניתנה על ידי עזרא הסופר. ההפרכה לכך שהתורה ניתנה על ידי עזרא הסופר מבית המקדש. לפי התנך בין בית המקדש הראשון לשני לא היה הפרש זמן גדול , היו אנשים שהיו בבית המקדש הראשון שחיו עד לבית המקדש השני. אם עזרא הסופר כתב את התורה ואת התנך עד דורו והוא כתב על בית המקדש הראשון, ולפי התיאוריה שלך לא צריך להיות קיים בית מקדש הראשון, אם כן אנשים יבררו עם המבוגרים וישאלו אותם על בית המקדש הראשון והם יאמרו שלא היה, זה לא יתכן שספר כזה שבו כתוב בו על בית המקדש הראשון והאנשים המבוגרים לא יודעים עליו. עוד הפרכה בספר התורה כתוב על כך שבורא העולם עשה שפטים באלוהי מצרים, כתוב בתורה ובאלוהם העשה שפטים, כלומר בורא העולם הכה כל מה שהמצרים העריצו ועשו אותו אל. ברור שעזרא הסופר לא היה יכול לדעת על כך לכן ברור שלא הוא כתב את התורה. כמו כל עם אחר, ניסו המצרים ליצור לעצמם סיפור שיסביר את קיומם בקוסמוס. הבנתם את הסדר הקוסמי נבעה מאמונתם בטבע, לכן מיתוס הבריאה שלהם שעון ברובו על האדמה, השמיים, השמש, הירח ונהר הנילוס. ללחוץ http://www.tapuz.co.il/index/proceed.asp?c=995357015 עוד הפרכה בספר עזרא פרק ד´ פסוק ו´ כתוב: פָּרָס. וּבְמַלְכוּת, אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, בִּתְחִלַּת, מַלְכוּתוֹ--כָּתְבוּ שִׂטְנָה, עַל יֹשְׁבֵי יְהוּדָה וִירוּשָׁלִָם. ס מהפסוק הנ"ל רואים שעזרא הסופר היה בדורו של אחשוורוש. ובסוף מגילת אסתר כתוב כך ויכתוב מרדכי, את הדברים האלה; וישלח ספרים אל כל היהודים, אשר בכל מדינות המלך אחשוורוש--הקרובים, והרחוקים. אסתר ט,כא לקיים, עליהם--להיות עושים את יום ארבעה עשר לחודש אדר, ואת יום חמישה עשר בו: בכל שנה, ושנה. כימים, אשר נחו בהם היהודים מאויביהם, והחודש אשר נהפך להם מיגון לשמחה, ומאבל ליום טוב; לעשות אותם, ימי משתה ושמחה, ומשלוח מנות איש לריעהו, ומתנות לאביונים. אסתר ט,כג וקיבל, היהודים, את אשר החלו, לעשות; ואת אשר כתב מרדכי, אליהם. כי המן בן המדתא האגגי, צורר כל היהודים--חשב על היהודים, לאבדם; והפיל פור הוא הגורל, להומם ולאבדם. אסתר ט,כה ובבואה, לפני המלך--אמר עם הספר, ישוב מחשבתו הרעה אשר חשב על היהודים על ראשו; ותלו אתו ואת בניו, על העץ. אסתר ט,כו על כן קראו לימים האלה פורים, על שם הפור--על כן, על כל דברי האיגרת הזאת; ומה ראו על ככה, ומה הגיע אליהם. אסתר ט,כז קיימו וקיבלו היהודים עליהם ועל זרעם ועל כל הנלווים עליהם, ולא יעבור--להיות עושים את שני הימים האלה, ככתבם וכזמנם: בכל שנה, ושנה. והימים האלה נזכרים ונעשים בכל דור ודור, משפחה ומשפחה, מדינה ומדינה, ועיר ועיר; וימי הפורים האלה לא יעברו מתוך היהודים, וזכרם, לא יסוף מזרעם. ותכתוב אסתר המלכה בת אביחיל, ומורדכיי היהודי--את כל תוקף: לקיים, את איגרת הפורים הזאת--השנית. אסתר ט,ל וישלח ספרים אל כל היהודים, אל שבע ועשרים ומאה מדינה--מלכות, אחשוורוש: דברי שלום, ואמת. אסתר ט, לא לקיים את ימי הפורים האלה בזמניהם, כאשר קיים עליהם מורדכיי היהודי ואסתר המלכה, וכאשר קיימו על נפשם, ועל זרעם: דברי הצומות, וזעקתם. אסתר ט,לב ומאמר אסתר--קיים, דברי הפורים האלה; ונכתב, בספר. עד כאן מגילת אסתר. מאחר וכתוב במגילה נוסח כזה ("וישלח ספרים אל כל היהודים, אשר בכל מדינות המלך אחשוורוש--הקרובים, והרחוקים.") אני טוען שבן שמקבל מאביו את סיפור המגילה בפעם הראשונה שהופצה הוא יבדוק אם באמת היה הנס שכתוב במגילה (למעשה הוא לא צריך להתאמץ לבדוק הוא רק צריך להיזכר מה קרה לו בעצמו ) אני טוען שאם לא היה נס והסיפור היה שיקרי הוא לא יקבל מאביו את הסיפור ולא יסכים להעביר את המגילה לבנו ולדור הבא , ומאחר וכן הועברה המגילה אלינו סימן שהוא בדק והסכים לכך שהיה נס וכן כל יתר היהודים ראו את הנס והסכימו לחגוג לזכר הנס חג וזה ראיה וסימן שסיפור המגילה אמת .במגילה כתוב שהייתה גזרה להשמיד את היהודים . גזרה זו התבטלה בדרך נס לאחר שהיהודים זעקו תפלה לקדוש ברוך. מכאן ראיה שהיהודים ידעו על בורא העולם לפני שעזרא הסופר והיהודים עלו לארץ וגם ראיה שיש השגחה פרטית ושבורא העולם עוזר למי שמתפלל. בכבוד רב דוד
 
אין שום קשר בין הדברים שרשמת.

ואתה יוצא מתוך קוי יסוד מנחים דתיים מובהקים, אין זה ביקורת אלא סירוס המחשבה והשכל, כל בר דעת מבין שבדבריך יש סלט גדול ואת אותו סלט הצגת לראווה בפורום "נטעים ומסורות חז"ל", וגם שם הוכיחו לך שהמדובר בדברים שאין בהם קשר. אני מבקש ממך לא להעלות דיונים מסוג זה כי הם אינם משרתים את מטרות הפורום. הפורום נועד לביקורות המקרא ולא להחזרה בתשובה. להחזרה בתשובה יש פורום. בברכה:צוות ביקורת המקרא.
 
אתה קשקשן

ולמה קשקשן? כי אתה מעתיק מאמרים שלמים מאיפהשהוא, קשורים או לא, מה זה חשוב. אף אחד לא טוען שעזרא כתב את כל התורה, הוא בוודאי כתב חלקים ממנה, ולא רק הוא, מניתוח סגנונות ומבני משפט, והשימוש במילים מסוימות, עולה, שאת התורה כתבו כמה אנשים שונים ובדורות שונים. ברור שאלוהים (לו היה קיים) היה יכול לכתוב גם הוא בסגנונות שונים. נסה להחיל את סוג ההוכחות שיש לך, (נמסר מדור לדור וכו´) בשתי הסתיגויות: האחת, מכיון שאתה רוצה להוכיח שהתורה היא אלוהית ואמיתית, אל תשתמש במה שכתוב בתורה שכ\חלק מההוכחה, הרי התורה היא זו שצריכים להוכיח את נכונותה! השנייה, לעמים אחרים יש מיתוסים דומים, כולל כאלה שבהם היו מעורבים אנשים רבים, האם תאמר שמשום כך "התערבות האלים היוניים במלחמת טרויה" היא מקרה אמיתי?
 

דוד30

New member
צריך להביא ראיות איזה חלקים הוא כתב

בס"ד כתבת: קשקשן? ת. תודה על המחמאה כתבת:... הוא בוודאי כתב חלקים ממנה, ולא רק הוא, מניתוח סגנונות ומבני משפט, והשימוש במילים מסוימות, עולה, שאת התורה כתבו כמה אנשים שונים ובדורות שונים. ת. צריך להביא ראיות איזה חלקים הוא כתב . וכן צריך להסביר איך הוא שכנע עם שלא ידוע לא שיש בורא לעולם להאמין שיש בורא . השאלה האחרונה ששאלתי מאוד חזקה. כי אין בכל ההיסטוריה אף סיפור שמתאר משהו שמצליח לשכנע עם שיש בורא לעולם חוץ מספר התורה. השאלה עוד יותר מתחזקת כי לפי דעת הכופרים האדם קיים מליון שנה . אני לא ידוע מתי לפי דעתם הוא מתחיל לדבר . כלומר בכדי לשכנע עם שיש בורא לעולם צריך להיות משהו שהוא לא אדם . כי אם תאמר שעזרא הסופר שכנע אותם . איך יתכן שהאדם שרק הוא עשה זאת בכל תולדות העולם בכל חלקי העולם. כתבת: ברור שאלוהים (לו היה קיים) היה יכול לכתוב גם הוא בסגנונות שונים. ת. אני מבין שרצית לכתוב שאם בורא העולם כתב את התורה , הוא לא היה כותב אותה בסגנונות שונים . אם כך רצית לכתוב . יש לך טעות . לפי דעתי צריך להיות הפוך . אדם שיכתוב ספר חוקים לא יעשה שינויים בין חלקי הספר. אבל בורא העולם שאין אנו יכולים להבין אותו יכול לכתוב בשינויים . ואני בטוח שיש הסבר לשינויים . אני בקרוב בלי נדר יתן תשובה על כך. כת. ... שכתוב בתורה שכ\חלק מההוכחה, הרי התורה היא זו שצריכים להוכיח את נכונותה! השנייה, ת. אני לא אומר לך לקבל את התורה כאמת לפני שאני מוכיח את אמיתות התורה. הטענה שלי היא שאם אדם מסוים (נקרא לו בשם אברהם) בא לבנו (יצחק) ונותן לו ספר שכתוב בו שהוא (יצחק) ביחד עם עצמו (אברהם) ועוד מאות אלפי אנשים רואים נס יוצא מגדר הרגיל. ואברהם אומר לבנו שיאשר בספר שהוא רואה עכשיו את הנס. ועוד הוא אומר לו שיעשה כל שנה לזכר הנס מעשה (לדוגמא יאכל מצות שבוע ימים) וגם יצוה לבנו כך וכן הלאה. אני טוען שהבן הזה יצחק לא יעביר את הספר לבנו, לפני שהוא רואה את הנס וכן הוא לא יאשר בספר שהוא רואה את הנס אם הוא לא רואה אותו. ואם אנחנו היום יודעים שהגיע אלינו הספרים ספר התורה ומגילת אסתר למרות שכתוב בהם משפטים כדוגמת הספור הנ"ל, אני מבין שהם נבדקו על ידי כל האנשים שקבלו את הספרים באותו יום שהתרחש הנס ולכן הם מסרו את הספר לנכדים שלהם ולכן יש לנו היום את הספרים האלה. כתבת: לעמים אחרים יש מיתוסים דומים, כולל כאלה שבהם היו מעורבים אנשים רבים, האם תאמר שמשום כך "התערבות האלים היוניים במלחמת טרויה" היא מקרה אמיתי? ת. נא הראות לי מתוס בו יש משהו שאומר לעם אני בורא העולם והעם מסכים לכך . אם אין לך מיתוס כזה . מה תאמר .? כך כתוב בתורה: "השמע עם קול אלוקים מדבר מתוך האש כאשר שמעת אתה, ויחי?" אם כן שוב מבואר כאן שעיקר הנס שנשארו בחיים היה אחרי ששמעו קול אלוקים ושלכאורה יש בקול ה´ לגרום למיתה כמו שדייקנו כבר קודם שעצם שמיעת קול אלוקים הוא הדבר שאין ארם יכול לסבלו ולא האש והרעש, (פסוק ל"ה פרק ז´) "אתה הראית לדעת כי ה´ הוא האלקים אין עוד מלבדו, מן השמים השמיעך את קולו ליסרך ועל הארץ הראך את אישו הגדולה ודבריו שמעת מתוך האש". שוב קצת קשה, "מן השמים השמיעך את קולו" ולעומת זה "ודבריו ושמעת מתוך האש" שהאש בודאי הייתה על הארץ - על ההר (פרק ה´ פסוק ג´) - לא את אבותנו כרת ה´ את הברית הזאת, כי אתנו אנחנו אלה פה היום כולנו חיים, פנים בפנים דיבר ה´ אליכם בהר מתוך האש.* כאן יש דבר מעניין ביותר: פנים בפנים, משמע שהייתה להם הרגשה שעומדים בפני ה´, ויש עוד כמה פסוקים חשובים ביותר. את הדברים האלה דיבר ה´ אל כל קהלכם, בהר מתוך האש, הענן והערפל, קול גדול ולא יסף. ויכתבם על שני לוחות הברית ויתנם אלי. ויהי כשמעכם את הקול מתוך החושך וההר בוער באש ותקרבון אלי כל ראשי שבטיכם וזקניכם ותאמרו הן הראנו ה´ אלוקינו את כבודו ואת גודלו אם כן מבואר כאן בפשטות שמשה חוזר על תגובת העם לגילוי האלוקי ובתגובה מבואר שזכו לראות את כבודו ואת גודלו ועוד נדבר בכך בהמשך. "ואת קולו שמענו מתוך האש" - היום הזה ראינו כי ידבר אלקים את האדם וחי ועתה למה נמות? כי תאכלנו האש הגדולה הזאת? אם יוספים אנחנו עוד לשמוע את קול ה´ אלוקינו עוד, ומתנו, כי מי כל בשר אשר שמע קול אלוקים חיים מדבר מתוך האש כמונו ויחי. שליחת הודעה באי מייל הדפסת הודעה
 
השלכות מאוחרות

בתקופת התנ"ך לא היו ספרים. קרוא וכתוב היה נחלתם של מעטים במעטים. למעשה עד ימי הביניים והמצאת הדפוס ספרים היו יקרי ערך ונדירים נחלתם של מלומדים בלבד. לכן, אבא לא יכול היה להקריא לילדו מספר ולספר לו כי כך היה, כי גם הוא כמו ילדו עמד פעור פה בכיכר העיר והקשיב לדברי הכוהנים. (עיין ערכים: סיפורי עם, מספרי סיפורים בימי קדם, מיתוסים וכו´). אי לכך לא היתה שרשרת מאב לבן אלא רק שרשרת של מלומדים (כוהנים) שהעבירו את הידע שלהם מדור לדור.
 
רוצה לדעת איך נוצרת מסורת...

פשוט מאוד. ניקח דוגמא מהמאה האחרונה. יום העצמאות - כולם מכירים - אז...לפני 30 שנה אף אחד לא עשה מנגל ביום העצמאות, אבל...כולם הסתובבו בכיכרות...רקדו ריקודים במעגל, וצפו בבמות...ואז הגיעו פטישי הפלסטיק. אבל אנשים טיילו בנכר, בארה"ב וראה זה פלא 4 ביולי נחוג בבר-בי-קיו, וכך עלה המנגל של יום העצמאות לארץ הקודש. ועם ישראל מנפנף. על מנהג זה ניתן להלביש כל השלכה שתרצה, זכר למלחמת יום הכיפורים... זכר לנס שיחרור ירושליים...וככל שהסיפור יהיה מעניין יותר, עם יותר אפקטים כך ישתרש בעם מהר יותר. עוד מאתיים שנה מי בכלל יזכור, מי יוכל בכלל להוכיח שהמנהג קדם ורק לאחר מכן נולד הסיפור. זאת כיום, כאשר יש ספרות כתובה, מאגרי מידע ...ועוד. שער לך מה יכול לעשות בר-דעת בימים קדומים יותר.
 

דוד30

New member
אתם לא עונים לי לשאלה שלי. אני

טוען שאדם לא יכול לשכנע אנשים שהוא בורא העולם. והראיה שרק משהו אחד בכל הדורות ובכל העמים עשה זאת וזה בסיפור של מעמד הר סיני. מדוע קיימת הסכמה של הדתות האיסלם והנצרות על אמיתותו של מעמד הר סיני? מעמד הר סיני התרחש בפני כ- 600.000 אנשים, מלבד זקנים נשים וטף, ומשה רבינו מדגיש וחוזר ומדגיש היטב שאין בדברים כל צד ספק, שהרי הברית היתה "אתנו, אנחנו, אלה, פה, היום כולנו חיים" (דברים ה’ ב’). היו כאלה שרצו לומר , אם יש-ו הצליח להכניס להיסטוריה שאנשים ראו ניסים כך היה עם משה רבינו . ועל זה אני משיב: המופתיים שעשה יש-ו הוא עשה בכישוף , וגם מה שהוא עשה הוא לא שכנע עם שיאמנו שהם רואים משהו נמצא פנים בפנים מול עם ואומר לו אני בורא העולם . לא הוא ולא כל אדם אחר, לא היה בשום סיפור בהיסטוריה משהו שנכתב עליו שהוא הופיע והודיע שהוא בורא העולם. (הערת המעתיק) , חוץ מהסיפור שמופיע בתורה. ובאמת התורה עצמה מדגישה את המיוחד והבלעדי שבמעמד הר סיני: "כי שאל נא לימים ראשונים אשר היו לפניך למן היום אשר ברא אלוקים אדם על הארץ ולמקצה השמיים ועד קצה השמיים- בזמן מן הזמנים או במקום מן המקומות- "הנהיה כדבר הגדול הזה או הנשמע כמוהו"- האם משהו מעיז ולו רק לטעון כדבר הזה? כי אי אפשר לבדות עובדה הסטורית רחבת מימדים כעין זאת, ואכן דבר זה לא נעשה מעולם. "השמע עם קול אלוקים מדבר מתוך האש, כאשר שמעת אתה ויחי?...", "אתה הראית לדעת כי ה’ הוא האלוקים אין מלבדו" (דברים ד’ ל"ב- ל"ה). השאלה אם לדעתכם אדם הצליח לשכנע עם שיש בורא לעולם בצורה שיקרית , מדוע רק אדם אחד עשה זאת בכל הזמנים ובכל העמים ובכל הדורות.? השאלה אם לדעתכם אדם הצליח לשכנע עם שיש בורא לעולם בצורה שיקרית , מדוע רק אדם אחד עשה זאת בכל הזמנים ובכל העמים ובכל הדורות.? השאלה אם לדעתכם אדם הצליח לשכנע עם שיש בורא לעולם בצורה שיקרית , מדוע רק אדם אחד עשה זאת בכל הזמנים ובכל העמים ובכל הדורות.? השאלה אם לדעתכם אדם הצליח לשכנע עם שיש בורא לעולם בצורה שיקרית , מדוע רק אדם אחד עשה זאת בכל הזמנים ובכל העמים ובכל הדורות.? מצורף קובץ
 
למה אתה חושב שלא עונים?

כמה פעמים ניתן לענות לך על אותם מאמרים וציטוטים שאתה מעתיק ממקום למקום. ואתה לא ענית על השאלה שלי? איזה ספר בדיוק העביר האב הקדמון שלך לבנו, בתקופה שבה לא היו ספרים? |סהדגש| ואל תשיב לי בבקשה את תשובת המסורה כי החוליות הראשונות בשרשרת המסירה מאב לבן חסרות, והיו מופקדות בידי כוהנים ושליחים שיכלו לעשות בהם כטוב בעיניהם. רק כדי שתסתבר דעתך. קל מאוד ליצור מסורת, מסורת שתשלח שורשים עמוקים בעם, בזמן קצר. חגי המקרא רובם ככולם חגים חקלאיים, ואינם חגים של נוודים. סביב חגים אלו הולבשו מסורות ממסורות שונות (מה שמסביר את השמות הרבים של כל חג) אחת מהמסורות התקבלה והשתרשה בעם.
 

דוד30

New member
לא לחיות באשליות. אין לך ראיה

מי האבא הזה שהתחיל לספר את הסיפור התורה. מאף כתב . לי יש ראיות מכתובים איך הגיע הספר לידנו. צריך לדעת איך שכנעו עם להאמין שיש בורא לעולם. יש רק סיפור אחד שבו מתואר שעם משתכנע שיש בורא לעולם וזה הסיפור של מעמד הר סיני. מכאן אני מבין שאדם לא יכול לשכנע עם שהוא בורא העולם. אין בכל ההיסטוריה אף סיפור שמתאר משהו שמצליח לשכנע עם שיש בורא לעולם חוץ מספר התורה. בכדי לשכנע עם שיש בורא לעולם צריך להיות משהו שהוא לא אדם . כי אם תאמר שאדם שכנע את העם שיש בורא לעולם והוא אמר להם שבורא העולם הופיע לאבותיהם בעבר הרחוק. איך יתכן שרק אדם אחד עשה זאת בכל תולדות העולם בכל חלקי העולם. התורה עצמה מדגישה את המיוחד והבלעדי שבמעמד הר סיני: "כי שאל נא לימים ראשונים אשר היו לפניך למן היום אשר ברא אלוקים אדם על הארץ ולמקצה השמיים ועד קצה השמיים- בזמן מן הזמנים או במקום מן המקומות- "הנהיה כדבר הגדול הזה או הנשמע כמוהו"- האם משהו מעיז ולו רק לטעון כדבר הזה? כי אי אפשר לבדות עובדה היסטורית רחבת מימדים כעין זאת, ואכן דבר זה לא נעשה מעולם. "השמע עם קול אלוקים מדבר מתוך האש, כאשר שמעת אתה ויחי?...", "אתה הראית לדעת כי ה’ הוא האלוקים אין מלבדו" (דברים ד’ ל"ב- ל"ה) אין אף סיפור בעולם כמו הסיפור שיש בתורה .שעם משתכנע שיש בורא לעולם ישתבח שמו של בורא העולם . חוץ מספר התורה. לא יכול להיות שרק אדם אחד בכל תולדות העולם ובכל המקומות שכנע עם שיש בורא עולם לא יכול להיות שרק אדם אחד בכל תולדות העולם ובכל המקומות שכנע עם שיש בורא עולם לכן חייבים להבין שמי שהחדיר לעם אמונה בבורא העולם זה רק בורא העולם. כפי שכתוב במעמד הר סיני. האיסלם והנצרות לקחו את ספר התורה שלנו ועשו בו שינויים . לדוגמא האיסלם החליטו שהארץ הקדושה מגיע לישמעאל ולא ליצחק בגלל שהובטח לאברהם שזרעו יהיה רב. ומאחר והם רבים מהיהודים הם מבינים שלהם מגיע הארץ. האיסלם התפשט בכח הזרעו בהרבה ארצות. אבל הוא לא הצליח למחוק מכל האנשים את כל ספרי התורה המקוריים שבהם מופיע המשפט ביצחק יקרא לך זרע. הנצרות בכלל לא ניסו למחוק חלק מהספר אלא הם מפיצים את הספר המקורי שלנו וביחד איתו מחברים ספר הברית החדשה כלומר לפי הנצרות הישנה לא אקטואלית. גם הם היו מאוד רוצים להעלים מכל האנשים את ספר התורה הישנים. אבל הם אפילו לא ניסו, כי הם יודעים שאי אפשר להחליף לעם את המסורת שלו בלי להשאיר שריד. היום הפיגועים מהחמס בארץ באים על ידי מחבלים שלימדו אותם ברמאות שהארץ שייכת להם בגלל שהם מראים להם את שהארץ הובטחה לזרעו של אברהם. נא להראות למחבלים שהתורה שלנו מקורית והמנהיגים שלהם רימו אותם ומחקו את המשפט ביצחק יקרא לך זרע. מצורף קובץ שמדבר על נושא זה. בכבוד רב.
 
אוהה

כל החבר´ה הטובים מיוצאים בשאלה נמצאים כאן, אז אולי בכלל נאחד את שתי הפורומים? יש לי גם מה להגיד לעצם הענין אבל אני עייף.
 
הרב ברויאר

אם כבר מזכירים את הרב ברויאר אז אפשר גם לומר שהוא פוטר את רוב בעיות בקורת המקרא על ידי שיטה חדשה-ישנה שהוא פיתח שניקראת שיטת הבחינות. השיטה מתבססת על העובדה שאלוהים מושלם מה שאומר שיש בו את הכל ולכן הוא יכול להכיל בחינות שונות. זה שיש סתירות בתנ"ך זה מה שמוכיח שהתנ"ך נכתב ע"י האל, מישום שאדם לא היה כותב דברים סותרים. גם לאנשים פעם, שלדברי הביקורת היו אלו שכתבו את התנ"ך, היה שכל והם לא היו כותבים דברים סותרים, מתוך הסתירות בתנ"ך אנו יכולים להבין שמי שכתב אותו הוא האל שיכול להכיל את הסתירות האלו ביחד מפאת שלמותו. (אני מוכרח לציין שכך אני הבנתי אותו אך יתכן שלא הבנתי אותו כמו שצריך) אם מישהו מעוניין להבין היטב את השיטה הוא מוזמן לקרוא את ההקדמה לסיפרו של הרב ברויאר "פרקי בראשית" שם מובאים הדברים בהרחבה ובדיוק המקסימליים.
 

טוואנדה

New member
HELLO

אולי כאן יתיחסו אליי (בפורום "דתיים" לא מתיחסים למי שלא "בחברי´ה", עדיין לא הבנתי את הקטע שלהם) בכל אופן לאחרונה צצה בראשי שאלה יותר נכון סוגייה בעניין התנ"ך, אני וידיד טוב שלי מנסים להבין מי כתב את התנ"ך, האם הסיפורים שם נכונים, האם צריך להאמין לכל מה שרשום ומי לעזאזל תיעד את כל המאורעות שקרו לפני אלפי שנים והכניס אותם לספר אחד......? בכל אופן הוא אמר לי שהוא היה אצל רב שאמר לו שכומר כתב את התנ"ך ואני שואלת הייתכן?
 

סתמיש

New member
לא יכול להיות !!!

אבל לא בגלל שאלוהים כתב אותו, אלא פשוט, כמרים שי רק מאז שיש נוצרים, וזה מתישהוא נוצר בסוף תקופת התלמוד.... את התנ"ך כתבו כנראה המכונים "נביאים". ולא בבת אחת.
 
למעלה