שר תחבורה חדש-ישן

מצב
הנושא נעול.

amit1270

New member
שר תחבורה חדש-ישן


שר תחבורה חדש-ישן

היום הושבע שר התחבורה ישראל כ"ץ לכהונה שנייה אחרי 4 שנים בתפקיד (אולי בדרך לשבור את השיא של חיים קורפו משנות ה-80), ולדעתי זה זמן טוב לסיכום ביניים של כהונתו בתחום התח"צ - הישגים, כשלונות ומה אנחנו מצפים שיעשה במהלך הכהונה השנייה.

אז מה היה לנו? (בשליפה מהזיכרון - תוספות ותיקונים יתקבלו בברכה):

* ברכבת - מינוי בועז צפריר למנכ"ל; מאבק פראי של הוועד ב"הפרטה", הדחת גילה אדרעי מראשות הוועד, ההסכם השנוי במחלוקת שהשקיט מעט את הרוחות וגם כמה פרשיות שחיתות (האחרונה שנחשפה - בנושא ניקיון הרכבות). בתחום התשתיות הרכבת יצאה מהקיפאון שאיפיין את ממשלת אולמרט והשר הקודם מופז; נחנך קו החוף הדרומי, הסתיימה הכפלת הקו לבאר שבע וקו תל אביב-כפר סבא, וגם בקו נהריה נרשמה התקדמות, החלו עבודות בקו אשקלון-באר שבע שבחלקו נמצא במצב מתקדם, בקו העמק ובקו כרמיאל (באחריות "נתיבי ישראל", לשעבר מע"צ), ומעל לכול - התקדמות משמעותית וקידום בלתי מתפשר של הקו המהיר לירושלים, שבינתיים (טפו טפו טפו) הולך לפי הלו"ז. חשמול הרכבת אמנם מקודם סטטוטורית, אך אין עדיין סימנים לכך בשטח ויש חשש לעיכוב שמשמעותו הרסנית. גם סלילת הקו לאילת אושרה לאחרונה, אך ככל הנראה הדרך לסלילה בפועל עוד ארוכה.

* קידום תחבורה ציבורית בערים הגדולות - במטרופולין תל אביב הופעל ביולי 2011 הארגון-מחדש של הקווים, שהתברר ככשלון (ולא אכנס כאן לסיבות לכך), בירושלים הרכבת הקלה עדיין מתקשה להוכיח את עצמה וסובלת מתדמית ירודה (די בצדק) ובחיפה המטרונית ממשיכה להתעכב. בכל שלוש הערים הגדולות מופעל בהצלחה כרטיס לפי זמן נסיעה עם מספר החלפות בלתי מוגבל, אבל ממש רק לאחרונה החל פיילוט של עלייה מכל הדלתות בכמה קווים בתל אביב (למרות שהיה אמור להיות מופעל בירושלים כבר בדצמבר).

* הרכבת הקלה בגוש דן - בעקבות חוסר הצלחתה של קבוצת MTS וככל הנראה לאור לקחי סיטיפס הוחלט להלאים את הקו האדום ולהעביר את סלילתו והפעלתו לידי חברת נת"ע. מאז חלה התקדמות מסוימת בתשתית (חפירת פירים למכונות ה-TBM שאמורות לחפור את הקטע התחתי של הקו) ומכרזים יצאו לפי התכנון (כך לטענת אנשי נת"ע). אחרי שנים של מחלוקת, ולשמחתו של חברנו הנעלם פד"פ, הושגה סוף סוף הסכמה על תוואי תחתי לקו הירוק לאורך רחוב אבן גבירול (בזכות החלטת ראש הממשלה, כשהשיקול המכריע באופן רשמי הוא בטחוני ולא תחבורתי); קווים נוספים מקודמים סטטוטורית ונראה שתכנית נת"ע הולכת ותופסת נפח.

* מידע - לאט לאט המידע הופך להיות יותר ויותר זמין: הניסיון הממוסד הראשון ליצור מוקד מידע משותף לכל המפעילים היה אתר (ומס' טלפון) "כל קו" שהתבסס על מערכת המידע הבלתי ידידותית של אגד. מאוחר יותר המידע הסטטי הפך נגיש לציבור, ולפני קצת פחות משנה גם המידע בזמן אמת יצא אל האור, ובעקבות כך יצאו מספר אפליקציות תכנון נסיעה שמתחרות ביניהן על לב הנוסעים. בנוסף, יותר ויותר צגים דיגיטליים מוצבים בתחנות ובאוטובוסים, אך עם זאת, דווקא המידע הפשוט בצורת כמו מפה ולוח זמנים סטטי חסר מאוד, למעט אולי באזור השרון (ככל הידוע לי).

* כרטיס הרב-קו - השימוש בו התרחב מאוד, וכיום כל המפעילים (האומנם?) משתמשים בו, כולל הרכבת. עם זאת נותרו מספר בעיות: בעיה אחת היא שימוש במכשירים מיושנים אצל חלק מהמפעילים, שגורמים לעיכוב מיותר בעלייה לאוטובוס, בנוסף לעלייה שלא מתאפשרת מהדלתות האחוריות. בעיה נוספת היא חוסר אחידות של החוזים שהופכת את הרב קו לכרטיס די "טיפש", אבל בעיית היסוד היא חסרונה של מסלקה משותפת, שהייתה מאפשרת סוף סוף כרטוס משותף וחכם באמת (ואולי גם כזה שניתן לקנות ולטעון בכל קיוסק וסניף דואר), כמקובל במדינות מתקדמות בעולם. לפני קרוב לשנתיים הכרזה חברת דואר ישראל כזוכה במכרז המסלקה המשותפת, אבל מאז לא קרה כלום (למיטב ידיעתי).

* הקמת רשות תח"צ ארצית ורשויות מטרופוליניות - עוד נושא כאוב שנמשך ונמרח כבר שנים, ולמרות המלצות ועדות שונות (סדן, טרכטנברג) וכמה החלטות ממשלה (2008, 2009, 2011), לא נראית כל התקדמות בכיוון.

* אכיפה בנת"צים - נראה שבתחילת כהונתו של השר הייתה התלהבות והתבצעו מספר "מבצעי אכיפה" שתרמו במידה מסוימת לשיפור המצב בחלק מהנת"צים, אבל ממה שאני רואה אין די המשכיות והמצב עדיין טעון שיפור.

* קווי "מהדרין" - משרד התחבורה ניסה לשמור על "נייטרליות", אבל בג"צ הכריע. הקווים עדיין פועלים אבל לפחות יש כתובת לתלונות ונהגים לא יכולים יותר לא להתערב במקרה של ניסיון כפייה (כפי שראינו לאחרונה). אפליית המחירים נמשכת בחלק מהקווים, וגם כאן לא נראה שהשר ניסה ממש להתעמת עם חבריו החרדים.

* תח"צ בשבת - נו טוב....

לסיכום: בכהונתו הראשונה של השר כ"ץ נרשמו לא מעט הישגים אך גם כשלונות וכמה עניינים לא פתורים. בולטים בחסרונם (לדעתי): מסלקה משותפת ורשויות תח"צ.

מה יהיה? את השאלה הזאת אני משאיר פתוחה לדיון. האם הכהונה הארוכה הצפויה לשר כ"ץ תאפשר לו "לחרוש יותר לעומק" או שמא הוא יסתפק בהישגיו הנוכחיים ולא ינסה לבצע מהפכות ורפורמות נדרשות? מה דעתכם?
 
חוץ מבקטע של הרכבת הקלה והמטרונית

שר תחבורה חדש-ישן

היום הושבע שר התחבורה ישראל כ"ץ לכהונה שנייה אחרי 4 שנים בתפקיד (אולי בדרך לשבור את השיא של חיים קורפו משנות ה-80), ולדעתי זה זמן טוב לסיכום ביניים של כהונתו בתחום התח"צ - הישגים, כשלונות ומה אנחנו מצפים שיעשה במהלך הכהונה השנייה.

אז מה היה לנו? (בשליפה מהזיכרון - תוספות ותיקונים יתקבלו בברכה):

* ברכבת - מינוי בועז צפריר למנכ"ל; מאבק פראי של הוועד ב"הפרטה", הדחת גילה אדרעי מראשות הוועד, ההסכם השנוי במחלוקת שהשקיט מעט את הרוחות וגם כמה פרשיות שחיתות (האחרונה שנחשפה - בנושא ניקיון הרכבות). בתחום התשתיות הרכבת יצאה מהקיפאון שאיפיין את ממשלת אולמרט והשר הקודם מופז; נחנך קו החוף הדרומי, הסתיימה הכפלת הקו לבאר שבע וקו תל אביב-כפר סבא, וגם בקו נהריה נרשמה התקדמות, החלו עבודות בקו אשקלון-באר שבע שבחלקו נמצא במצב מתקדם, בקו העמק ובקו כרמיאל (באחריות "נתיבי ישראל", לשעבר מע"צ), ומעל לכול - התקדמות משמעותית וקידום בלתי מתפשר של הקו המהיר לירושלים, שבינתיים (טפו טפו טפו) הולך לפי הלו"ז. חשמול הרכבת אמנם מקודם סטטוטורית, אך אין עדיין סימנים לכך בשטח ויש חשש לעיכוב שמשמעותו הרסנית. גם סלילת הקו לאילת אושרה לאחרונה, אך ככל הנראה הדרך לסלילה בפועל עוד ארוכה.

* קידום תחבורה ציבורית בערים הגדולות - במטרופולין תל אביב הופעל ביולי 2011 הארגון-מחדש של הקווים, שהתברר ככשלון (ולא אכנס כאן לסיבות לכך), בירושלים הרכבת הקלה עדיין מתקשה להוכיח את עצמה וסובלת מתדמית ירודה (די בצדק) ובחיפה המטרונית ממשיכה להתעכב. בכל שלוש הערים הגדולות מופעל בהצלחה כרטיס לפי זמן נסיעה עם מספר החלפות בלתי מוגבל, אבל ממש רק לאחרונה החל פיילוט של עלייה מכל הדלתות בכמה קווים בתל אביב (למרות שהיה אמור להיות מופעל בירושלים כבר בדצמבר).

* הרכבת הקלה בגוש דן - בעקבות חוסר הצלחתה של קבוצת MTS וככל הנראה לאור לקחי סיטיפס הוחלט להלאים את הקו האדום ולהעביר את סלילתו והפעלתו לידי חברת נת"ע. מאז חלה התקדמות מסוימת בתשתית (חפירת פירים למכונות ה-TBM שאמורות לחפור את הקטע התחתי של הקו) ומכרזים יצאו לפי התכנון (כך לטענת אנשי נת"ע). אחרי שנים של מחלוקת, ולשמחתו של חברנו הנעלם פד"פ, הושגה סוף סוף הסכמה על תוואי תחתי לקו הירוק לאורך רחוב אבן גבירול (בזכות החלטת ראש הממשלה, כשהשיקול המכריע באופן רשמי הוא בטחוני ולא תחבורתי); קווים נוספים מקודמים סטטוטורית ונראה שתכנית נת"ע הולכת ותופסת נפח.

* מידע - לאט לאט המידע הופך להיות יותר ויותר זמין: הניסיון הממוסד הראשון ליצור מוקד מידע משותף לכל המפעילים היה אתר (ומס' טלפון) "כל קו" שהתבסס על מערכת המידע הבלתי ידידותית של אגד. מאוחר יותר המידע הסטטי הפך נגיש לציבור, ולפני קצת פחות משנה גם המידע בזמן אמת יצא אל האור, ובעקבות כך יצאו מספר אפליקציות תכנון נסיעה שמתחרות ביניהן על לב הנוסעים. בנוסף, יותר ויותר צגים דיגיטליים מוצבים בתחנות ובאוטובוסים, אך עם זאת, דווקא המידע הפשוט בצורת כמו מפה ולוח זמנים סטטי חסר מאוד, למעט אולי באזור השרון (ככל הידוע לי).

* כרטיס הרב-קו - השימוש בו התרחב מאוד, וכיום כל המפעילים (האומנם?) משתמשים בו, כולל הרכבת. עם זאת נותרו מספר בעיות: בעיה אחת היא שימוש במכשירים מיושנים אצל חלק מהמפעילים, שגורמים לעיכוב מיותר בעלייה לאוטובוס, בנוסף לעלייה שלא מתאפשרת מהדלתות האחוריות. בעיה נוספת היא חוסר אחידות של החוזים שהופכת את הרב קו לכרטיס די "טיפש", אבל בעיית היסוד היא חסרונה של מסלקה משותפת, שהייתה מאפשרת סוף סוף כרטוס משותף וחכם באמת (ואולי גם כזה שניתן לקנות ולטעון בכל קיוסק וסניף דואר), כמקובל במדינות מתקדמות בעולם. לפני קרוב לשנתיים הכרזה חברת דואר ישראל כזוכה במכרז המסלקה המשותפת, אבל מאז לא קרה כלום (למיטב ידיעתי).

* הקמת רשות תח"צ ארצית ורשויות מטרופוליניות - עוד נושא כאוב שנמשך ונמרח כבר שנים, ולמרות המלצות ועדות שונות (סדן, טרכטנברג) וכמה החלטות ממשלה (2008, 2009, 2011), לא נראית כל התקדמות בכיוון.

* אכיפה בנת"צים - נראה שבתחילת כהונתו של השר הייתה התלהבות והתבצעו מספר "מבצעי אכיפה" שתרמו במידה מסוימת לשיפור המצב בחלק מהנת"צים, אבל ממה שאני רואה אין די המשכיות והמצב עדיין טעון שיפור.

* קווי "מהדרין" - משרד התחבורה ניסה לשמור על "נייטרליות", אבל בג"צ הכריע. הקווים עדיין פועלים אבל לפחות יש כתובת לתלונות ונהגים לא יכולים יותר לא להתערב במקרה של ניסיון כפייה (כפי שראינו לאחרונה). אפליית המחירים נמשכת בחלק מהקווים, וגם כאן לא נראה שהשר ניסה ממש להתעמת עם חבריו החרדים.

* תח"צ בשבת - נו טוב....

לסיכום: בכהונתו הראשונה של השר כ"ץ נרשמו לא מעט הישגים אך גם כשלונות וכמה עניינים לא פתורים. בולטים בחסרונם (לדעתי): מסלקה משותפת ורשויות תח"צ.

מה יהיה? את השאלה הזאת אני משאיר פתוחה לדיון. האם הכהונה הארוכה הצפויה לשר כ"ץ תאפשר לו "לחרוש יותר לעומק" או שמא הוא יסתפק בהישגיו הנוכחיים ולא ינסה לבצע מהפכות ורפורמות נדרשות? מה דעתכם?
חוץ מבקטע של הרכבת הקלה והמטרונית
היא עובדת די טוב, חוץ מהתדירות בשעות הערב.
אחרת הפורום היה מלא בתלונות כל שבוע.

אני חושב שגם המטרונית תפעל טוב לאחר העיכובים+מחלות ילדות.
 

easylivin

New member
בראשית ימי הרק"ל הפורום אכן היה מוצף

חוץ מבקטע של הרכבת הקלה והמטרונית
היא עובדת די טוב, חוץ מהתדירות בשעות הערב.
אחרת הפורום היה מלא בתלונות כל שבוע.

אני חושב שגם המטרונית תפעל טוב לאחר העיכובים+מחלות ילדות.
בראשית ימי הרק"ל הפורום אכן היה מוצף
בתלונות, כגון זמן נסיעה איטי בגלל אי-מתן עדיפות ברמזורים, עצירות מסיבות לא ברורות, מיזוג שלא פעל ועוד; בתקופה האחרונה מספרן ירד כמעט לאפס. למעט תאונות שקורות מדי פעם וגורמות שהשבתת התנועה, במקום תנועה חלקית על הקו כמקובל במקרים דומים בעולם.
 

amit1270

New member
או שהנוסעים התייאשו...

בראשית ימי הרק"ל הפורום אכן היה מוצף
בתלונות, כגון זמן נסיעה איטי בגלל אי-מתן עדיפות ברמזורים, עצירות מסיבות לא ברורות, מיזוג שלא פעל ועוד; בתקופה האחרונה מספרן ירד כמעט לאפס. למעט תאונות שקורות מדי פעם וגורמות שהשבתת התנועה, במקום תנועה חלקית על הקו כמקובל במקרים דומים בעולם.
או שהנוסעים התייאשו...
זמן הנסיעה אכן השתפר, וגם התדירות לרוב (וגם זה בזכות התעקשות של משרד התחבורה וגורמים נוספים), אבל יש יותר מדי מקרים (תשאל את בועז...) שהרכבת עמוסה באופן בלתי נסבל. חבל שאין בשלטים בתחנות, שגם מזייפים מדי פעם, מידע על הרכבת הבאה, כי זה יכול לעזור לווסת את כמות הנוסעים.

כיום יש עיכובים בגלל "חפצים חשודים" כמעט מדי יום (פחות בגלל תאונות), וזה פוגע מאוד באמינות. מכונות הכרטוס עדיין לא מצליחות לעמוד בעומס, הן מתקלקלות כל הזמן, לא מאפשרות גמישות בתשלום (עד 10 מטבעות!! ולמה כרטיס נייר תקף רק לאותו יום?!) ובאופן כללי יש מעט מדי מכונות בתחנות. זה היה אמור להשתנות אבל לא ראיתי שקרה משהו. גם מכשירי התיקוף בקרונות מתקלקלים די הרבה.

באופן כללי נראה שאין יותר מדי מוטיבציה מצד סיטיפס לתקן כשלים רבים. לפחות הפקחים קצת נרגעו לאחרונה, גם כן בעקבות לחץ ציבורי רב.
 

easylivin

New member
אם כן, הנה משימה ראויה לקדנציה הבאה:

או שהנוסעים התייאשו...
זמן הנסיעה אכן השתפר, וגם התדירות לרוב (וגם זה בזכות התעקשות של משרד התחבורה וגורמים נוספים), אבל יש יותר מדי מקרים (תשאל את בועז...) שהרכבת עמוסה באופן בלתי נסבל. חבל שאין בשלטים בתחנות, שגם מזייפים מדי פעם, מידע על הרכבת הבאה, כי זה יכול לעזור לווסת את כמות הנוסעים.

כיום יש עיכובים בגלל "חפצים חשודים" כמעט מדי יום (פחות בגלל תאונות), וזה פוגע מאוד באמינות. מכונות הכרטוס עדיין לא מצליחות לעמוד בעומס, הן מתקלקלות כל הזמן, לא מאפשרות גמישות בתשלום (עד 10 מטבעות!! ולמה כרטיס נייר תקף רק לאותו יום?!) ובאופן כללי יש מעט מדי מכונות בתחנות. זה היה אמור להשתנות אבל לא ראיתי שקרה משהו. גם מכשירי התיקוף בקרונות מתקלקלים די הרבה.

באופן כללי נראה שאין יותר מדי מוטיבציה מצד סיטיפס לתקן כשלים רבים. לפחות הפקחים קצת נרגעו לאחרונה, גם כן בעקבות לחץ ציבורי רב.
אם כן, הנה משימה ראויה לקדנציה הבאה:
לגרום לסיטיפס כך או אחרת לתת שירות טוב יותר (או הרבה יותר). ולא חשוב האם זה "מופיע בחוזה" או לא... כל חברה, פרטית או ממשלתית הפועלת כמונופול, הממשלה צריכה לחייב לתת את השירות הטוב ביותר לאזרחים בכל האמצעים הנדרשים.
 


אם כן, הנה משימה ראויה לקדנציה הבאה:
לגרום לסיטיפס כך או אחרת לתת שירות טוב יותר (או הרבה יותר). ולא חשוב האם זה "מופיע בחוזה" או לא... כל חברה, פרטית או ממשלתית הפועלת כמונופול, הממשלה צריכה לחייב לתת את השירות הטוב ביותר לאזרחים בכל האמצעים הנדרשים.

זה החיסרון של חברה פרטית, אין לה שום יכלה (מוטיבציה) חוץ מלהרוויח כסף.
 

easylivin

New member
בדיוק בשביל דברים כאלה יש ממשלה נבחרת,


זה החיסרון של חברה פרטית, אין לה שום יכלה (מוטיבציה) חוץ מלהרוויח כסף.
בדיוק בשביל דברים כאלה יש ממשלה נבחרת,
כדי שתדע "לתמרץ" בדרכי נועם או בדרך הקשה הן מפעילים פרטיים של שירותים חיוניים, והן חברות ממשלתיות שלה עצמה, שיעבדו לטובת הציבור.
 
מצד שני זה הרבה יותר טוב מהמצב קודם

או שהנוסעים התייאשו...
זמן הנסיעה אכן השתפר, וגם התדירות לרוב (וגם זה בזכות התעקשות של משרד התחבורה וגורמים נוספים), אבל יש יותר מדי מקרים (תשאל את בועז...) שהרכבת עמוסה באופן בלתי נסבל. חבל שאין בשלטים בתחנות, שגם מזייפים מדי פעם, מידע על הרכבת הבאה, כי זה יכול לעזור לווסת את כמות הנוסעים.

כיום יש עיכובים בגלל "חפצים חשודים" כמעט מדי יום (פחות בגלל תאונות), וזה פוגע מאוד באמינות. מכונות הכרטוס עדיין לא מצליחות לעמוד בעומס, הן מתקלקלות כל הזמן, לא מאפשרות גמישות בתשלום (עד 10 מטבעות!! ולמה כרטיס נייר תקף רק לאותו יום?!) ובאופן כללי יש מעט מדי מכונות בתחנות. זה היה אמור להשתנות אבל לא ראיתי שקרה משהו. גם מכשירי התיקוף בקרונות מתקלקלים די הרבה.

באופן כללי נראה שאין יותר מדי מוטיבציה מצד סיטיפס לתקן כשלים רבים. לפחות הפקחים קצת נרגעו לאחרונה, גם כן בעקבות לחץ ציבורי רב.
מצד שני זה הרבה יותר טוב מהמצב קודם
הרכבת הקלה מובילה נוסעים ביעילות מ2 קצוות בעיר למרכז העיר.
זה שהיא מלאה רק מראה שיחסית סביר לנסוע בה, אחרת האוטובוסים בקווים המקבילים היו מלאים.
מה שדרוש עכשו זה להגביר את התדירות בייחוד בערב , ולהתחיל את ההארכה של הקווים. מי שגר בקריית יובל/נווה יעקב נפגע מזה שצריך להחליף לקו קצר.
 

cwen

New member
חשבתי שביטלו את הקווים המקבילים.

מצד שני זה הרבה יותר טוב מהמצב קודם
הרכבת הקלה מובילה נוסעים ביעילות מ2 קצוות בעיר למרכז העיר.
זה שהיא מלאה רק מראה שיחסית סביר לנסוע בה, אחרת האוטובוסים בקווים המקבילים היו מלאים.
מה שדרוש עכשו זה להגביר את התדירות בייחוד בערב , ולהתחיל את ההארכה של הקווים. מי שגר בקריית יובל/נווה יעקב נפגע מזה שצריך להחליף לקו קצר.
חשבתי שביטלו את הקווים המקבילים.
 

merced1

New member
את רובם הגדול

חשבתי שביטלו את הקווים המקבילים.
את רובם הגדול
כל התחבורה הציבורית בעיר הותאמה להזין את הרכבת הקלה ולא להתחרות בה. ברוב המקרים, אין אפשרות אלטרנטיבית.
 
יש קווים חדשים , לא מקבילים אומנם

את רובם הגדול
כל התחבורה הציבורית בעיר הותאמה להזין את הרכבת הקלה ולא להתחרות בה. ברוב המקרים, אין אפשרות אלטרנטיבית.
יש קווים חדשים , לא מקבילים אומנם
את קווי צפון מזרח לא בטלו, ולמערב העיר יש את קו 35 21 ואולי גם עוד
שניתן לנסוע בהם במקום ברכבת למי שלא רוצה.
 

merced1

New member
קו 21 מגיע רק לאזור מאד מצומצם

יש קווים חדשים , לא מקבילים אומנם
את קווי צפון מזרח לא בטלו, ולמערב העיר יש את קו 35 21 ואולי גם עוד
שניתן לנסוע בהם במקום ברכבת למי שלא רוצה.
קו 21 מגיע רק לאזור מאד מצומצם
במערב העיר (בית וגן ורמת שרת) וקו 35 לא מגיע למרכז העיר, רק עד בנייני האומה וקרית הממשלה.
 
כוונתי שיש חלופות לנסיעה למערב העיר

קו 21 מגיע רק לאזור מאד מצומצם
במערב העיר (בית וגן ורמת שרת) וקו 35 לא מגיע למרכז העיר, רק עד בנייני האומה וקרית הממשלה.
כוונתי שיש חלופות לנסיעה למערב העיר
טוב שהבהרת לשאר הקוראים.
התכוונתי לא שהקווים מקבילים לחלוטין לרכבת. נסיעה מהמרכזית ב21 או 35 יכולה להיות חלופית לרכבת. עצם העובדה שאין התנפלות עליהם או על קווים חלופיים אחרים מראה שהשירות סביר או טוב.
 

easylivin

New member
אין הרבה מה להוסיף. בנוגע לפיתוח הרכבת

שר תחבורה חדש-ישן

היום הושבע שר התחבורה ישראל כ"ץ לכהונה שנייה אחרי 4 שנים בתפקיד (אולי בדרך לשבור את השיא של חיים קורפו משנות ה-80), ולדעתי זה זמן טוב לסיכום ביניים של כהונתו בתחום התח"צ - הישגים, כשלונות ומה אנחנו מצפים שיעשה במהלך הכהונה השנייה.

אז מה היה לנו? (בשליפה מהזיכרון - תוספות ותיקונים יתקבלו בברכה):

* ברכבת - מינוי בועז צפריר למנכ"ל; מאבק פראי של הוועד ב"הפרטה", הדחת גילה אדרעי מראשות הוועד, ההסכם השנוי במחלוקת שהשקיט מעט את הרוחות וגם כמה פרשיות שחיתות (האחרונה שנחשפה - בנושא ניקיון הרכבות). בתחום התשתיות הרכבת יצאה מהקיפאון שאיפיין את ממשלת אולמרט והשר הקודם מופז; נחנך קו החוף הדרומי, הסתיימה הכפלת הקו לבאר שבע וקו תל אביב-כפר סבא, וגם בקו נהריה נרשמה התקדמות, החלו עבודות בקו אשקלון-באר שבע שבחלקו נמצא במצב מתקדם, בקו העמק ובקו כרמיאל (באחריות "נתיבי ישראל", לשעבר מע"צ), ומעל לכול - התקדמות משמעותית וקידום בלתי מתפשר של הקו המהיר לירושלים, שבינתיים (טפו טפו טפו) הולך לפי הלו"ז. חשמול הרכבת אמנם מקודם סטטוטורית, אך אין עדיין סימנים לכך בשטח ויש חשש לעיכוב שמשמעותו הרסנית. גם סלילת הקו לאילת אושרה לאחרונה, אך ככל הנראה הדרך לסלילה בפועל עוד ארוכה.

* קידום תחבורה ציבורית בערים הגדולות - במטרופולין תל אביב הופעל ביולי 2011 הארגון-מחדש של הקווים, שהתברר ככשלון (ולא אכנס כאן לסיבות לכך), בירושלים הרכבת הקלה עדיין מתקשה להוכיח את עצמה וסובלת מתדמית ירודה (די בצדק) ובחיפה המטרונית ממשיכה להתעכב. בכל שלוש הערים הגדולות מופעל בהצלחה כרטיס לפי זמן נסיעה עם מספר החלפות בלתי מוגבל, אבל ממש רק לאחרונה החל פיילוט של עלייה מכל הדלתות בכמה קווים בתל אביב (למרות שהיה אמור להיות מופעל בירושלים כבר בדצמבר).

* הרכבת הקלה בגוש דן - בעקבות חוסר הצלחתה של קבוצת MTS וככל הנראה לאור לקחי סיטיפס הוחלט להלאים את הקו האדום ולהעביר את סלילתו והפעלתו לידי חברת נת"ע. מאז חלה התקדמות מסוימת בתשתית (חפירת פירים למכונות ה-TBM שאמורות לחפור את הקטע התחתי של הקו) ומכרזים יצאו לפי התכנון (כך לטענת אנשי נת"ע). אחרי שנים של מחלוקת, ולשמחתו של חברנו הנעלם פד"פ, הושגה סוף סוף הסכמה על תוואי תחתי לקו הירוק לאורך רחוב אבן גבירול (בזכות החלטת ראש הממשלה, כשהשיקול המכריע באופן רשמי הוא בטחוני ולא תחבורתי); קווים נוספים מקודמים סטטוטורית ונראה שתכנית נת"ע הולכת ותופסת נפח.

* מידע - לאט לאט המידע הופך להיות יותר ויותר זמין: הניסיון הממוסד הראשון ליצור מוקד מידע משותף לכל המפעילים היה אתר (ומס' טלפון) "כל קו" שהתבסס על מערכת המידע הבלתי ידידותית של אגד. מאוחר יותר המידע הסטטי הפך נגיש לציבור, ולפני קצת פחות משנה גם המידע בזמן אמת יצא אל האור, ובעקבות כך יצאו מספר אפליקציות תכנון נסיעה שמתחרות ביניהן על לב הנוסעים. בנוסף, יותר ויותר צגים דיגיטליים מוצבים בתחנות ובאוטובוסים, אך עם זאת, דווקא המידע הפשוט בצורת כמו מפה ולוח זמנים סטטי חסר מאוד, למעט אולי באזור השרון (ככל הידוע לי).

* כרטיס הרב-קו - השימוש בו התרחב מאוד, וכיום כל המפעילים (האומנם?) משתמשים בו, כולל הרכבת. עם זאת נותרו מספר בעיות: בעיה אחת היא שימוש במכשירים מיושנים אצל חלק מהמפעילים, שגורמים לעיכוב מיותר בעלייה לאוטובוס, בנוסף לעלייה שלא מתאפשרת מהדלתות האחוריות. בעיה נוספת היא חוסר אחידות של החוזים שהופכת את הרב קו לכרטיס די "טיפש", אבל בעיית היסוד היא חסרונה של מסלקה משותפת, שהייתה מאפשרת סוף סוף כרטוס משותף וחכם באמת (ואולי גם כזה שניתן לקנות ולטעון בכל קיוסק וסניף דואר), כמקובל במדינות מתקדמות בעולם. לפני קרוב לשנתיים הכרזה חברת דואר ישראל כזוכה במכרז המסלקה המשותפת, אבל מאז לא קרה כלום (למיטב ידיעתי).

* הקמת רשות תח"צ ארצית ורשויות מטרופוליניות - עוד נושא כאוב שנמשך ונמרח כבר שנים, ולמרות המלצות ועדות שונות (סדן, טרכטנברג) וכמה החלטות ממשלה (2008, 2009, 2011), לא נראית כל התקדמות בכיוון.

* אכיפה בנת"צים - נראה שבתחילת כהונתו של השר הייתה התלהבות והתבצעו מספר "מבצעי אכיפה" שתרמו במידה מסוימת לשיפור המצב בחלק מהנת"צים, אבל ממה שאני רואה אין די המשכיות והמצב עדיין טעון שיפור.

* קווי "מהדרין" - משרד התחבורה ניסה לשמור על "נייטרליות", אבל בג"צ הכריע. הקווים עדיין פועלים אבל לפחות יש כתובת לתלונות ונהגים לא יכולים יותר לא להתערב במקרה של ניסיון כפייה (כפי שראינו לאחרונה). אפליית המחירים נמשכת בחלק מהקווים, וגם כאן לא נראה שהשר ניסה ממש להתעמת עם חבריו החרדים.

* תח"צ בשבת - נו טוב....

לסיכום: בכהונתו הראשונה של השר כ"ץ נרשמו לא מעט הישגים אך גם כשלונות וכמה עניינים לא פתורים. בולטים בחסרונם (לדעתי): מסלקה משותפת ורשויות תח"צ.

מה יהיה? את השאלה הזאת אני משאיר פתוחה לדיון. האם הכהונה הארוכה הצפויה לשר כ"ץ תאפשר לו "לחרוש יותר לעומק" או שמא הוא יסתפק בהישגיו הנוכחיים ולא ינסה לבצע מהפכות ורפורמות נדרשות? מה דעתכם?
אין הרבה מה להוסיף. בנוגע לפיתוח הרכבת
בתקופתו של כץ הצליחו משרדו והרכבת עצמה להזיז הרים תרתי משמע; חבל שהציבור שכח כל-כך מהר את הקיפאון *המוחלט* שאפיין את התחום אצל קודמו בתפקיד. לא יזיק להזכיר שגם הפרוייקטים שעל הנייר "בוצעו" בתקופת מופז, היו תקועים לגמרי בפועל.
 

אוהד11

New member
לגבי סעיף 2 - קידום התח"צ, התייחסת לכרטיס

שר תחבורה חדש-ישן

היום הושבע שר התחבורה ישראל כ"ץ לכהונה שנייה אחרי 4 שנים בתפקיד (אולי בדרך לשבור את השיא של חיים קורפו משנות ה-80), ולדעתי זה זמן טוב לסיכום ביניים של כהונתו בתחום התח"צ - הישגים, כשלונות ומה אנחנו מצפים שיעשה במהלך הכהונה השנייה.

אז מה היה לנו? (בשליפה מהזיכרון - תוספות ותיקונים יתקבלו בברכה):

* ברכבת - מינוי בועז צפריר למנכ"ל; מאבק פראי של הוועד ב"הפרטה", הדחת גילה אדרעי מראשות הוועד, ההסכם השנוי במחלוקת שהשקיט מעט את הרוחות וגם כמה פרשיות שחיתות (האחרונה שנחשפה - בנושא ניקיון הרכבות). בתחום התשתיות הרכבת יצאה מהקיפאון שאיפיין את ממשלת אולמרט והשר הקודם מופז; נחנך קו החוף הדרומי, הסתיימה הכפלת הקו לבאר שבע וקו תל אביב-כפר סבא, וגם בקו נהריה נרשמה התקדמות, החלו עבודות בקו אשקלון-באר שבע שבחלקו נמצא במצב מתקדם, בקו העמק ובקו כרמיאל (באחריות "נתיבי ישראל", לשעבר מע"צ), ומעל לכול - התקדמות משמעותית וקידום בלתי מתפשר של הקו המהיר לירושלים, שבינתיים (טפו טפו טפו) הולך לפי הלו"ז. חשמול הרכבת אמנם מקודם סטטוטורית, אך אין עדיין סימנים לכך בשטח ויש חשש לעיכוב שמשמעותו הרסנית. גם סלילת הקו לאילת אושרה לאחרונה, אך ככל הנראה הדרך לסלילה בפועל עוד ארוכה.

* קידום תחבורה ציבורית בערים הגדולות - במטרופולין תל אביב הופעל ביולי 2011 הארגון-מחדש של הקווים, שהתברר ככשלון (ולא אכנס כאן לסיבות לכך), בירושלים הרכבת הקלה עדיין מתקשה להוכיח את עצמה וסובלת מתדמית ירודה (די בצדק) ובחיפה המטרונית ממשיכה להתעכב. בכל שלוש הערים הגדולות מופעל בהצלחה כרטיס לפי זמן נסיעה עם מספר החלפות בלתי מוגבל, אבל ממש רק לאחרונה החל פיילוט של עלייה מכל הדלתות בכמה קווים בתל אביב (למרות שהיה אמור להיות מופעל בירושלים כבר בדצמבר).

* הרכבת הקלה בגוש דן - בעקבות חוסר הצלחתה של קבוצת MTS וככל הנראה לאור לקחי סיטיפס הוחלט להלאים את הקו האדום ולהעביר את סלילתו והפעלתו לידי חברת נת"ע. מאז חלה התקדמות מסוימת בתשתית (חפירת פירים למכונות ה-TBM שאמורות לחפור את הקטע התחתי של הקו) ומכרזים יצאו לפי התכנון (כך לטענת אנשי נת"ע). אחרי שנים של מחלוקת, ולשמחתו של חברנו הנעלם פד"פ, הושגה סוף סוף הסכמה על תוואי תחתי לקו הירוק לאורך רחוב אבן גבירול (בזכות החלטת ראש הממשלה, כשהשיקול המכריע באופן רשמי הוא בטחוני ולא תחבורתי); קווים נוספים מקודמים סטטוטורית ונראה שתכנית נת"ע הולכת ותופסת נפח.

* מידע - לאט לאט המידע הופך להיות יותר ויותר זמין: הניסיון הממוסד הראשון ליצור מוקד מידע משותף לכל המפעילים היה אתר (ומס' טלפון) "כל קו" שהתבסס על מערכת המידע הבלתי ידידותית של אגד. מאוחר יותר המידע הסטטי הפך נגיש לציבור, ולפני קצת פחות משנה גם המידע בזמן אמת יצא אל האור, ובעקבות כך יצאו מספר אפליקציות תכנון נסיעה שמתחרות ביניהן על לב הנוסעים. בנוסף, יותר ויותר צגים דיגיטליים מוצבים בתחנות ובאוטובוסים, אך עם זאת, דווקא המידע הפשוט בצורת כמו מפה ולוח זמנים סטטי חסר מאוד, למעט אולי באזור השרון (ככל הידוע לי).

* כרטיס הרב-קו - השימוש בו התרחב מאוד, וכיום כל המפעילים (האומנם?) משתמשים בו, כולל הרכבת. עם זאת נותרו מספר בעיות: בעיה אחת היא שימוש במכשירים מיושנים אצל חלק מהמפעילים, שגורמים לעיכוב מיותר בעלייה לאוטובוס, בנוסף לעלייה שלא מתאפשרת מהדלתות האחוריות. בעיה נוספת היא חוסר אחידות של החוזים שהופכת את הרב קו לכרטיס די "טיפש", אבל בעיית היסוד היא חסרונה של מסלקה משותפת, שהייתה מאפשרת סוף סוף כרטוס משותף וחכם באמת (ואולי גם כזה שניתן לקנות ולטעון בכל קיוסק וסניף דואר), כמקובל במדינות מתקדמות בעולם. לפני קרוב לשנתיים הכרזה חברת דואר ישראל כזוכה במכרז המסלקה המשותפת, אבל מאז לא קרה כלום (למיטב ידיעתי).

* הקמת רשות תח"צ ארצית ורשויות מטרופוליניות - עוד נושא כאוב שנמשך ונמרח כבר שנים, ולמרות המלצות ועדות שונות (סדן, טרכטנברג) וכמה החלטות ממשלה (2008, 2009, 2011), לא נראית כל התקדמות בכיוון.

* אכיפה בנת"צים - נראה שבתחילת כהונתו של השר הייתה התלהבות והתבצעו מספר "מבצעי אכיפה" שתרמו במידה מסוימת לשיפור המצב בחלק מהנת"צים, אבל ממה שאני רואה אין די המשכיות והמצב עדיין טעון שיפור.

* קווי "מהדרין" - משרד התחבורה ניסה לשמור על "נייטרליות", אבל בג"צ הכריע. הקווים עדיין פועלים אבל לפחות יש כתובת לתלונות ונהגים לא יכולים יותר לא להתערב במקרה של ניסיון כפייה (כפי שראינו לאחרונה). אפליית המחירים נמשכת בחלק מהקווים, וגם כאן לא נראה שהשר ניסה ממש להתעמת עם חבריו החרדים.

* תח"צ בשבת - נו טוב....

לסיכום: בכהונתו הראשונה של השר כ"ץ נרשמו לא מעט הישגים אך גם כשלונות וכמה עניינים לא פתורים. בולטים בחסרונם (לדעתי): מסלקה משותפת ורשויות תח"צ.

מה יהיה? את השאלה הזאת אני משאיר פתוחה לדיון. האם הכהונה הארוכה הצפויה לשר כ"ץ תאפשר לו "לחרוש יותר לעומק" או שמא הוא יסתפק בהישגיו הנוכחיים ולא ינסה לבצע מהפכות ורפורמות נדרשות? מה דעתכם?
לגבי סעיף 2 - קידום התח"צ, התייחסת לכרטיס
למשך 90 דקות. אלא שבגוש דן הוא מוגבל רק למחזיקי כרטיס "רב קו", ונוסעים מזדמנים נקנסים בתשלום מלא גם תוך כדי נסיעה של 90 דקות, למיטב הבנתי בניגוד לירושלים וחיפה (או שגם בהן אותה בעיה)
 

amit1270

New member
נכון, אם כי זה עדיין שיפור משמעותי

לגבי סעיף 2 - קידום התח"צ, התייחסת לכרטיס
למשך 90 דקות. אלא שבגוש דן הוא מוגבל רק למחזיקי כרטיס "רב קו", ונוסעים מזדמנים נקנסים בתשלום מלא גם תוך כדי נסיעה של 90 דקות, למיטב הבנתי בניגוד לירושלים וחיפה (או שגם בהן אותה בעיה)
נכון, אם כי זה עדיין שיפור משמעותי
הבעיה היא שעדיין אין באמת כרטוס משותף וכל מפעיל חושש מהפסד דמי הנסיעה. הפתרון מתחלק לשניים: 1) הקמת מסלקה משותפת, כפי שהובטח ולא קויים כבר כמה שנים; 2) התקשרות עם המפעיל בחוזה "עלות ברוטו" - ההחזר מחולק בין המפעילים על בסיס ק"מ-רכב ולא לפי נסיעות נוסע.
 

alantan

New member
אני תוהה לגבי הרעיון של עלות ברוטו בארץ

נכון, אם כי זה עדיין שיפור משמעותי
הבעיה היא שעדיין אין באמת כרטוס משותף וכל מפעיל חושש מהפסד דמי הנסיעה. הפתרון מתחלק לשניים: 1) הקמת מסלקה משותפת, כפי שהובטח ולא קויים כבר כמה שנים; 2) התקשרות עם המפעיל בחוזה "עלות ברוטו" - ההחזר מחולק בין המפעילים על בסיס ק"מ-רכב ולא לפי נסיעות נוסע.
אני תוהה לגבי הרעיון של עלות ברוטו בארץ
החשש שלי הוא שיש יותר מדי פיתויים לחתוך תחנות, לא לבצע שירות מלא, למרות דוחו"ת ריב"ה.
 
בחיפה אפשר להנות מחופשי שעתי

לגבי סעיף 2 - קידום התח"צ, התייחסת לכרטיס
למשך 90 דקות. אלא שבגוש דן הוא מוגבל רק למחזיקי כרטיס "רב קו", ונוסעים מזדמנים נקנסים בתשלום מלא גם תוך כדי נסיעה של 90 דקות, למיטב הבנתי בניגוד לירושלים וחיפה (או שגם בהן אותה בעיה)
בחיפה אפשר להנות מחופשי שעתי
(90 דקתי) גם בלי רב קו
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה