שר תחבורה חדש-ישן

מצב
הנושא נעול.

droriko

New member
אז בוא אני אגלה לך משהו

פרובינציאליות תל אביבית במיטבה
אז מה, הארגון מחדש בגוש דן הוא אמת המידה היחידה לתפקודו של שר התחבורה? רק על זה הוא צריך להימדד? מה דעתך על קצת איזון (מרחבי ובכלל)? ברור שהיו לשר לא מעט כישלונות (את חלקם מניתי בראש השרשור), אבל אי אפשר להתעלם גם מדברים חיוביים שקרו במהלך הקדנציה שלו ויש סיכוי שהוא אפילו היה מעורב בהם. וזה לא רק מחלף.

לעניין הרפורמה הכושלת: איזה חוכמה ויצירתיות ציפית לראות ממנו בדיוק? האם הוא צריך להחליף את הדרג המקצועי? האם תפקידו של שר הוא לטפל בתדירות של קו כזה או בשינוי מסלול של קו אחר או להתוות מדיניות? (ומה לגבי פעימות התיקון?)

חבל שבמקום ביקורת עניינית אתה חוזר שוב ושוב ומתמקד רק בנושא אחד ובאזור גאוגרפי אחד ויחיד כאילו זה כל העולם.
אז בוא אני אגלה לך משהו
ואני מקווה שלא תעשה ריסט במחשב מהעצבים. בירת ישראל היא תל אביב,לא ירושלים עירך האהובה תל אביב, גם הכלכלית וגם התרבותית. לא מדובר כאן על איזה קיבוץ שאני גר בו ליד רהט שהורידו את התדירות של האוטובוסים אז אני ממורמר,אלא על גוש דן שהוא המטרופולין הגדול במדינה,מכיל מעל מיליון איש(בהגדרה המצומצמת) ועם נטישת הפריפריה(כולל ירושלים אגב) המספר ילך וגדל.

הרה אירגון זה לא עוד איזה פרוייקט צדדי של הרכבת כמו האלה שבועז מעלה כל יומיים, זה כמו להגיד שדן חלוץ היה רמטכל סבבה כי חוץ מלבנון השניה הוא לא עשה פשלות. חבל שרק לאחד מהם היתה את ההגינות להתפטר
 

droriko

New member
אבל אם אתה רוצה שאני אתייחס לתחום הצר שלי

אז בוא אני אגלה לך משהו
ואני מקווה שלא תעשה ריסט במחשב מהעצבים. בירת ישראל היא תל אביב,לא ירושלים עירך האהובה תל אביב, גם הכלכלית וגם התרבותית. לא מדובר כאן על איזה קיבוץ שאני גר בו ליד רהט שהורידו את התדירות של האוטובוסים אז אני ממורמר,אלא על גוש דן שהוא המטרופולין הגדול במדינה,מכיל מעל מיליון איש(בהגדרה המצומצמת) ועם נטישת הפריפריה(כולל ירושלים אגב) המספר ילך וגדל.

הרה אירגון זה לא עוד איזה פרוייקט צדדי של הרכבת כמו האלה שבועז מעלה כל יומיים, זה כמו להגיד שדן חלוץ היה רמטכל סבבה כי חוץ מלבנון השניה הוא לא עשה פשלות. חבל שרק לאחד מהם היתה את ההגינות להתפטר
אבל אם אתה רוצה שאני אתייחס לתחום הצר שלי
אז בתור תושב כפר סבא מפריע לי שהתחבורה הציבורית בעיר נשארה גרועה. אין שום קו מהיר לתל אביב, לא קיצרו את זמן הנסיעה הרכבת למרות ההכפלה(הבטיחו בינואר),מחירי הרכבת מופקעים, התדירות של הרכבת ברוב היום היא גרועה,שלא לדבר על שישי ושבת, זמני הנסיעות של האוטובוסים לא מותאמים לזמני הנסיעות של הרכבת. יופי אז עשו כביש עוקף קריות שתוך שעה כבר נסתם. עד שישראל כץ לא יבין שתחבורה ציבורית קודמת לפרטית לא מגיע לו שום קומפלימנט.
 

בועז ל

New member
טוב לדעת ש-A1 הוא פרויקט צדדי....

אז בוא אני אגלה לך משהו
ואני מקווה שלא תעשה ריסט במחשב מהעצבים. בירת ישראל היא תל אביב,לא ירושלים עירך האהובה תל אביב, גם הכלכלית וגם התרבותית. לא מדובר כאן על איזה קיבוץ שאני גר בו ליד רהט שהורידו את התדירות של האוטובוסים אז אני ממורמר,אלא על גוש דן שהוא המטרופולין הגדול במדינה,מכיל מעל מיליון איש(בהגדרה המצומצמת) ועם נטישת הפריפריה(כולל ירושלים אגב) המספר ילך וגדל.

הרה אירגון זה לא עוד איזה פרוייקט צדדי של הרכבת כמו האלה שבועז מעלה כל יומיים, זה כמו להגיד שדן חלוץ היה רמטכל סבבה כי חוץ מלבנון השניה הוא לא עשה פשלות. חבל שרק לאחד מהם היתה את ההגינות להתפטר
טוב לדעת ש-A1 הוא פרויקט צדדי....
 

droriko

New member
אני חוזר בי ממה שכתבתי על ההודעות שלך

טוב לדעת ש-A1 הוא פרויקט צדדי....
אני חוזר בי ממה שכתבתי על ההודעות שלך
אני מעדיף לא להיכנס לתחומים שאני לא מבין בהם כלום. אבל עדיין הזלזול של של עמית ברה אירגון כאילו זה "בסך הכל עוד פרויקט" הוא מגוחך, תל אביב היא לא עוד ישוב.
 

amit1270

New member
בשום מקום לא זלזלתי בארגון מחדש בגוש דן

אני חוזר בי ממה שכתבתי על ההודעות שלך
אני מעדיף לא להיכנס לתחומים שאני לא מבין בהם כלום. אבל עדיין הזלזול של של עמית ברה אירגון כאילו זה "בסך הכל עוד פרויקט" הוא מגוחך, תל אביב היא לא עוד ישוב.
בשום מקום לא זלזלתי בארגון מחדש בגוש דן
הפוסל במומו פוסל.
 

amit1270

New member
אין בעיה. קחו גם את אובמה


אז בוא אני אגלה לך משהו
ואני מקווה שלא תעשה ריסט במחשב מהעצבים. בירת ישראל היא תל אביב,לא ירושלים עירך האהובה תל אביב, גם הכלכלית וגם התרבותית. לא מדובר כאן על איזה קיבוץ שאני גר בו ליד רהט שהורידו את התדירות של האוטובוסים אז אני ממורמר,אלא על גוש דן שהוא המטרופולין הגדול במדינה,מכיל מעל מיליון איש(בהגדרה המצומצמת) ועם נטישת הפריפריה(כולל ירושלים אגב) המספר ילך וגדל.

הרה אירגון זה לא עוד איזה פרוייקט צדדי של הרכבת כמו האלה שבועז מעלה כל יומיים, זה כמו להגיד שדן חלוץ היה רמטכל סבבה כי חוץ מלבנון השניה הוא לא עשה פשלות. חבל שרק לאחד מהם היתה את ההגינות להתפטר
אין בעיה. קחו גם את אובמה
 
אפילו בגוש דן יש תח"ץ שלא קשור לרפורמה

אז בוא אני אגלה לך משהו
ואני מקווה שלא תעשה ריסט במחשב מהעצבים. בירת ישראל היא תל אביב,לא ירושלים עירך האהובה תל אביב, גם הכלכלית וגם התרבותית. לא מדובר כאן על איזה קיבוץ שאני גר בו ליד רהט שהורידו את התדירות של האוטובוסים אז אני ממורמר,אלא על גוש דן שהוא המטרופולין הגדול במדינה,מכיל מעל מיליון איש(בהגדרה המצומצמת) ועם נטישת הפריפריה(כולל ירושלים אגב) המספר ילך וגדל.

הרה אירגון זה לא עוד איזה פרוייקט צדדי של הרכבת כמו האלה שבועז מעלה כל יומיים, זה כמו להגיד שדן חלוץ היה רמטכל סבבה כי חוץ מלבנון השניה הוא לא עשה פשלות. חבל שרק לאחד מהם היתה את ההגינות להתפטר
אפילו בגוש דן יש תח"ץ שלא קשור לרפורמה
הקווים מפתח תקווה וראשון למשל, בנוסף לרכבות שנוסעות לתל אביב.
 

בועז ל

New member
במיטבה?!

פרובינציאליות תל אביבית במיטבה
אז מה, הארגון מחדש בגוש דן הוא אמת המידה היחידה לתפקודו של שר התחבורה? רק על זה הוא צריך להימדד? מה דעתך על קצת איזון (מרחבי ובכלל)? ברור שהיו לשר לא מעט כישלונות (את חלקם מניתי בראש השרשור), אבל אי אפשר להתעלם גם מדברים חיוביים שקרו במהלך הקדנציה שלו ויש סיכוי שהוא אפילו היה מעורב בהם. וזה לא רק מחלף.

לעניין הרפורמה הכושלת: איזה חוכמה ויצירתיות ציפית לראות ממנו בדיוק? האם הוא צריך להחליף את הדרג המקצועי? האם תפקידו של שר הוא לטפל בתדירות של קו כזה או בשינוי מסלול של קו אחר או להתוות מדיניות? (ומה לגבי פעימות התיקון?)

חבל שבמקום ביקורת עניינית אתה חוזר שוב ושוב ומתמקד רק בנושא אחד ובאזור גאוגרפי אחד ויחיד כאילו זה כל העולם.
במיטבה?!
 

אורי404

New member
עמית על הסקירה

שר תחבורה חדש-ישן

היום הושבע שר התחבורה ישראל כ"ץ לכהונה שנייה אחרי 4 שנים בתפקיד (אולי בדרך לשבור את השיא של חיים קורפו משנות ה-80), ולדעתי זה זמן טוב לסיכום ביניים של כהונתו בתחום התח"צ - הישגים, כשלונות ומה אנחנו מצפים שיעשה במהלך הכהונה השנייה.

אז מה היה לנו? (בשליפה מהזיכרון - תוספות ותיקונים יתקבלו בברכה):

* ברכבת - מינוי בועז צפריר למנכ"ל; מאבק פראי של הוועד ב"הפרטה", הדחת גילה אדרעי מראשות הוועד, ההסכם השנוי במחלוקת שהשקיט מעט את הרוחות וגם כמה פרשיות שחיתות (האחרונה שנחשפה - בנושא ניקיון הרכבות). בתחום התשתיות הרכבת יצאה מהקיפאון שאיפיין את ממשלת אולמרט והשר הקודם מופז; נחנך קו החוף הדרומי, הסתיימה הכפלת הקו לבאר שבע וקו תל אביב-כפר סבא, וגם בקו נהריה נרשמה התקדמות, החלו עבודות בקו אשקלון-באר שבע שבחלקו נמצא במצב מתקדם, בקו העמק ובקו כרמיאל (באחריות "נתיבי ישראל", לשעבר מע"צ), ומעל לכול - התקדמות משמעותית וקידום בלתי מתפשר של הקו המהיר לירושלים, שבינתיים (טפו טפו טפו) הולך לפי הלו"ז. חשמול הרכבת אמנם מקודם סטטוטורית, אך אין עדיין סימנים לכך בשטח ויש חשש לעיכוב שמשמעותו הרסנית. גם סלילת הקו לאילת אושרה לאחרונה, אך ככל הנראה הדרך לסלילה בפועל עוד ארוכה.

* קידום תחבורה ציבורית בערים הגדולות - במטרופולין תל אביב הופעל ביולי 2011 הארגון-מחדש של הקווים, שהתברר ככשלון (ולא אכנס כאן לסיבות לכך), בירושלים הרכבת הקלה עדיין מתקשה להוכיח את עצמה וסובלת מתדמית ירודה (די בצדק) ובחיפה המטרונית ממשיכה להתעכב. בכל שלוש הערים הגדולות מופעל בהצלחה כרטיס לפי זמן נסיעה עם מספר החלפות בלתי מוגבל, אבל ממש רק לאחרונה החל פיילוט של עלייה מכל הדלתות בכמה קווים בתל אביב (למרות שהיה אמור להיות מופעל בירושלים כבר בדצמבר).

* הרכבת הקלה בגוש דן - בעקבות חוסר הצלחתה של קבוצת MTS וככל הנראה לאור לקחי סיטיפס הוחלט להלאים את הקו האדום ולהעביר את סלילתו והפעלתו לידי חברת נת"ע. מאז חלה התקדמות מסוימת בתשתית (חפירת פירים למכונות ה-TBM שאמורות לחפור את הקטע התחתי של הקו) ומכרזים יצאו לפי התכנון (כך לטענת אנשי נת"ע). אחרי שנים של מחלוקת, ולשמחתו של חברנו הנעלם פד"פ, הושגה סוף סוף הסכמה על תוואי תחתי לקו הירוק לאורך רחוב אבן גבירול (בזכות החלטת ראש הממשלה, כשהשיקול המכריע באופן רשמי הוא בטחוני ולא תחבורתי); קווים נוספים מקודמים סטטוטורית ונראה שתכנית נת"ע הולכת ותופסת נפח.

* מידע - לאט לאט המידע הופך להיות יותר ויותר זמין: הניסיון הממוסד הראשון ליצור מוקד מידע משותף לכל המפעילים היה אתר (ומס' טלפון) "כל קו" שהתבסס על מערכת המידע הבלתי ידידותית של אגד. מאוחר יותר המידע הסטטי הפך נגיש לציבור, ולפני קצת פחות משנה גם המידע בזמן אמת יצא אל האור, ובעקבות כך יצאו מספר אפליקציות תכנון נסיעה שמתחרות ביניהן על לב הנוסעים. בנוסף, יותר ויותר צגים דיגיטליים מוצבים בתחנות ובאוטובוסים, אך עם זאת, דווקא המידע הפשוט בצורת כמו מפה ולוח זמנים סטטי חסר מאוד, למעט אולי באזור השרון (ככל הידוע לי).

* כרטיס הרב-קו - השימוש בו התרחב מאוד, וכיום כל המפעילים (האומנם?) משתמשים בו, כולל הרכבת. עם זאת נותרו מספר בעיות: בעיה אחת היא שימוש במכשירים מיושנים אצל חלק מהמפעילים, שגורמים לעיכוב מיותר בעלייה לאוטובוס, בנוסף לעלייה שלא מתאפשרת מהדלתות האחוריות. בעיה נוספת היא חוסר אחידות של החוזים שהופכת את הרב קו לכרטיס די "טיפש", אבל בעיית היסוד היא חסרונה של מסלקה משותפת, שהייתה מאפשרת סוף סוף כרטוס משותף וחכם באמת (ואולי גם כזה שניתן לקנות ולטעון בכל קיוסק וסניף דואר), כמקובל במדינות מתקדמות בעולם. לפני קרוב לשנתיים הכרזה חברת דואר ישראל כזוכה במכרז המסלקה המשותפת, אבל מאז לא קרה כלום (למיטב ידיעתי).

* הקמת רשות תח"צ ארצית ורשויות מטרופוליניות - עוד נושא כאוב שנמשך ונמרח כבר שנים, ולמרות המלצות ועדות שונות (סדן, טרכטנברג) וכמה החלטות ממשלה (2008, 2009, 2011), לא נראית כל התקדמות בכיוון.

* אכיפה בנת"צים - נראה שבתחילת כהונתו של השר הייתה התלהבות והתבצעו מספר "מבצעי אכיפה" שתרמו במידה מסוימת לשיפור המצב בחלק מהנת"צים, אבל ממה שאני רואה אין די המשכיות והמצב עדיין טעון שיפור.

* קווי "מהדרין" - משרד התחבורה ניסה לשמור על "נייטרליות", אבל בג"צ הכריע. הקווים עדיין פועלים אבל לפחות יש כתובת לתלונות ונהגים לא יכולים יותר לא להתערב במקרה של ניסיון כפייה (כפי שראינו לאחרונה). אפליית המחירים נמשכת בחלק מהקווים, וגם כאן לא נראה שהשר ניסה ממש להתעמת עם חבריו החרדים.

* תח"צ בשבת - נו טוב....

לסיכום: בכהונתו הראשונה של השר כ"ץ נרשמו לא מעט הישגים אך גם כשלונות וכמה עניינים לא פתורים. בולטים בחסרונם (לדעתי): מסלקה משותפת ורשויות תח"צ.

מה יהיה? את השאלה הזאת אני משאיר פתוחה לדיון. האם הכהונה הארוכה הצפויה לשר כ"ץ תאפשר לו "לחרוש יותר לעומק" או שמא הוא יסתפק בהישגיו הנוכחיים ולא ינסה לבצע מהפכות ורפורמות נדרשות? מה דעתכם?
עמית על הסקירה
מוסיף, ברשותך דברים נוספים:
* אכיפה על הרכבת - ככל הידוע לי, עדיין אין גוף חיצוני, שמפקח על הרכבת. ביתר כלי התחבורה ביבשה (על הכביש, כמובן), באוויר ובים יש מנגנוני-פיקוח ואכיפה. לא כך ב"רכבת ישראל".

* קידום תחבורה ציבורית באזורים לא יהודיים - התווספו קווי אוטובוס חדשים באזורים שונים.

* הוזלת תעריפי נסיעה - בין היתר ירדו המחירים בקווים בינעירוניים רבים. אם אני לא טועה, חלפו כבר שלוש שנים מאז.

* קווי לילה - אולי היו בטרם כץ היה שר התחבורה. בכל מקרה שירות קווי הלילה התרחב באזורים נוספים. מנגד טרם פתחו את שירות קווי הלילה, למשך כל ימות השבוע, במקום המצב הנוכחי של הפעלת רב הקווים, בימי חמישי בערב, במוצאי שבת ובמועדים שונים.
 

amit1270

New member
אם כי בנושא האכיפה ברכבת הייתה התקדמות

עמית על הסקירה
מוסיף, ברשותך דברים נוספים:
* אכיפה על הרכבת - ככל הידוע לי, עדיין אין גוף חיצוני, שמפקח על הרכבת. ביתר כלי התחבורה ביבשה (על הכביש, כמובן), באוויר ובים יש מנגנוני-פיקוח ואכיפה. לא כך ב"רכבת ישראל".

* קידום תחבורה ציבורית באזורים לא יהודיים - התווספו קווי אוטובוס חדשים באזורים שונים.

* הוזלת תעריפי נסיעה - בין היתר ירדו המחירים בקווים בינעירוניים רבים. אם אני לא טועה, חלפו כבר שלוש שנים מאז.

* קווי לילה - אולי היו בטרם כץ היה שר התחבורה. בכל מקרה שירות קווי הלילה התרחב באזורים נוספים. מנגד טרם פתחו את שירות קווי הלילה, למשך כל ימות השבוע, במקום המצב הנוכחי של הפעלת רב הקווים, בימי חמישי בערב, במוצאי שבת ובמועדים שונים.
אם כי בנושא האכיפה ברכבת הייתה התקדמות
הנושא עלה אחרי שנים שלא היה בכותרות ויש כוונה להקים יחידת אכיפה ("משטרת הרכבת" או משהו כזה). לא ברור לי איפה זה עומד כרגע.
 

cordyceps

New member
תיקון לסעיף מידע

שר תחבורה חדש-ישן

היום הושבע שר התחבורה ישראל כ"ץ לכהונה שנייה אחרי 4 שנים בתפקיד (אולי בדרך לשבור את השיא של חיים קורפו משנות ה-80), ולדעתי זה זמן טוב לסיכום ביניים של כהונתו בתחום התח"צ - הישגים, כשלונות ומה אנחנו מצפים שיעשה במהלך הכהונה השנייה.

אז מה היה לנו? (בשליפה מהזיכרון - תוספות ותיקונים יתקבלו בברכה):

* ברכבת - מינוי בועז צפריר למנכ"ל; מאבק פראי של הוועד ב"הפרטה", הדחת גילה אדרעי מראשות הוועד, ההסכם השנוי במחלוקת שהשקיט מעט את הרוחות וגם כמה פרשיות שחיתות (האחרונה שנחשפה - בנושא ניקיון הרכבות). בתחום התשתיות הרכבת יצאה מהקיפאון שאיפיין את ממשלת אולמרט והשר הקודם מופז; נחנך קו החוף הדרומי, הסתיימה הכפלת הקו לבאר שבע וקו תל אביב-כפר סבא, וגם בקו נהריה נרשמה התקדמות, החלו עבודות בקו אשקלון-באר שבע שבחלקו נמצא במצב מתקדם, בקו העמק ובקו כרמיאל (באחריות "נתיבי ישראל", לשעבר מע"צ), ומעל לכול - התקדמות משמעותית וקידום בלתי מתפשר של הקו המהיר לירושלים, שבינתיים (טפו טפו טפו) הולך לפי הלו"ז. חשמול הרכבת אמנם מקודם סטטוטורית, אך אין עדיין סימנים לכך בשטח ויש חשש לעיכוב שמשמעותו הרסנית. גם סלילת הקו לאילת אושרה לאחרונה, אך ככל הנראה הדרך לסלילה בפועל עוד ארוכה.

* קידום תחבורה ציבורית בערים הגדולות - במטרופולין תל אביב הופעל ביולי 2011 הארגון-מחדש של הקווים, שהתברר ככשלון (ולא אכנס כאן לסיבות לכך), בירושלים הרכבת הקלה עדיין מתקשה להוכיח את עצמה וסובלת מתדמית ירודה (די בצדק) ובחיפה המטרונית ממשיכה להתעכב. בכל שלוש הערים הגדולות מופעל בהצלחה כרטיס לפי זמן נסיעה עם מספר החלפות בלתי מוגבל, אבל ממש רק לאחרונה החל פיילוט של עלייה מכל הדלתות בכמה קווים בתל אביב (למרות שהיה אמור להיות מופעל בירושלים כבר בדצמבר).

* הרכבת הקלה בגוש דן - בעקבות חוסר הצלחתה של קבוצת MTS וככל הנראה לאור לקחי סיטיפס הוחלט להלאים את הקו האדום ולהעביר את סלילתו והפעלתו לידי חברת נת"ע. מאז חלה התקדמות מסוימת בתשתית (חפירת פירים למכונות ה-TBM שאמורות לחפור את הקטע התחתי של הקו) ומכרזים יצאו לפי התכנון (כך לטענת אנשי נת"ע). אחרי שנים של מחלוקת, ולשמחתו של חברנו הנעלם פד"פ, הושגה סוף סוף הסכמה על תוואי תחתי לקו הירוק לאורך רחוב אבן גבירול (בזכות החלטת ראש הממשלה, כשהשיקול המכריע באופן רשמי הוא בטחוני ולא תחבורתי); קווים נוספים מקודמים סטטוטורית ונראה שתכנית נת"ע הולכת ותופסת נפח.

* מידע - לאט לאט המידע הופך להיות יותר ויותר זמין: הניסיון הממוסד הראשון ליצור מוקד מידע משותף לכל המפעילים היה אתר (ומס' טלפון) "כל קו" שהתבסס על מערכת המידע הבלתי ידידותית של אגד. מאוחר יותר המידע הסטטי הפך נגיש לציבור, ולפני קצת פחות משנה גם המידע בזמן אמת יצא אל האור, ובעקבות כך יצאו מספר אפליקציות תכנון נסיעה שמתחרות ביניהן על לב הנוסעים. בנוסף, יותר ויותר צגים דיגיטליים מוצבים בתחנות ובאוטובוסים, אך עם זאת, דווקא המידע הפשוט בצורת כמו מפה ולוח זמנים סטטי חסר מאוד, למעט אולי באזור השרון (ככל הידוע לי).

* כרטיס הרב-קו - השימוש בו התרחב מאוד, וכיום כל המפעילים (האומנם?) משתמשים בו, כולל הרכבת. עם זאת נותרו מספר בעיות: בעיה אחת היא שימוש במכשירים מיושנים אצל חלק מהמפעילים, שגורמים לעיכוב מיותר בעלייה לאוטובוס, בנוסף לעלייה שלא מתאפשרת מהדלתות האחוריות. בעיה נוספת היא חוסר אחידות של החוזים שהופכת את הרב קו לכרטיס די "טיפש", אבל בעיית היסוד היא חסרונה של מסלקה משותפת, שהייתה מאפשרת סוף סוף כרטוס משותף וחכם באמת (ואולי גם כזה שניתן לקנות ולטעון בכל קיוסק וסניף דואר), כמקובל במדינות מתקדמות בעולם. לפני קרוב לשנתיים הכרזה חברת דואר ישראל כזוכה במכרז המסלקה המשותפת, אבל מאז לא קרה כלום (למיטב ידיעתי).

* הקמת רשות תח"צ ארצית ורשויות מטרופוליניות - עוד נושא כאוב שנמשך ונמרח כבר שנים, ולמרות המלצות ועדות שונות (סדן, טרכטנברג) וכמה החלטות ממשלה (2008, 2009, 2011), לא נראית כל התקדמות בכיוון.

* אכיפה בנת"צים - נראה שבתחילת כהונתו של השר הייתה התלהבות והתבצעו מספר "מבצעי אכיפה" שתרמו במידה מסוימת לשיפור המצב בחלק מהנת"צים, אבל ממה שאני רואה אין די המשכיות והמצב עדיין טעון שיפור.

* קווי "מהדרין" - משרד התחבורה ניסה לשמור על "נייטרליות", אבל בג"צ הכריע. הקווים עדיין פועלים אבל לפחות יש כתובת לתלונות ונהגים לא יכולים יותר לא להתערב במקרה של ניסיון כפייה (כפי שראינו לאחרונה). אפליית המחירים נמשכת בחלק מהקווים, וגם כאן לא נראה שהשר ניסה ממש להתעמת עם חבריו החרדים.

* תח"צ בשבת - נו טוב....

לסיכום: בכהונתו הראשונה של השר כ"ץ נרשמו לא מעט הישגים אך גם כשלונות וכמה עניינים לא פתורים. בולטים בחסרונם (לדעתי): מסלקה משותפת ורשויות תח"צ.

מה יהיה? את השאלה הזאת אני משאיר פתוחה לדיון. האם הכהונה הארוכה הצפויה לשר כ"ץ תאפשר לו "לחרוש יותר לעומק" או שמא הוא יסתפק בהישגיו הנוכחיים ולא ינסה לבצע מהפכות ורפורמות נדרשות? מה דעתכם?
תיקון לסעיף מידע
כמובן שצריך לייחס את הצלחת הנגשת המידע לשר מיקי איתן לשעבר. כץ לא עשה כלום חוץ מלחתום על נייר.
 

luckydude

Active member
לדעתי אחד ההישגים החשובים הוא שבמחצית הראשונה

שר תחבורה חדש-ישן

היום הושבע שר התחבורה ישראל כ"ץ לכהונה שנייה אחרי 4 שנים בתפקיד (אולי בדרך לשבור את השיא של חיים קורפו משנות ה-80), ולדעתי זה זמן טוב לסיכום ביניים של כהונתו בתחום התח"צ - הישגים, כשלונות ומה אנחנו מצפים שיעשה במהלך הכהונה השנייה.

אז מה היה לנו? (בשליפה מהזיכרון - תוספות ותיקונים יתקבלו בברכה):

* ברכבת - מינוי בועז צפריר למנכ"ל; מאבק פראי של הוועד ב"הפרטה", הדחת גילה אדרעי מראשות הוועד, ההסכם השנוי במחלוקת שהשקיט מעט את הרוחות וגם כמה פרשיות שחיתות (האחרונה שנחשפה - בנושא ניקיון הרכבות). בתחום התשתיות הרכבת יצאה מהקיפאון שאיפיין את ממשלת אולמרט והשר הקודם מופז; נחנך קו החוף הדרומי, הסתיימה הכפלת הקו לבאר שבע וקו תל אביב-כפר סבא, וגם בקו נהריה נרשמה התקדמות, החלו עבודות בקו אשקלון-באר שבע שבחלקו נמצא במצב מתקדם, בקו העמק ובקו כרמיאל (באחריות "נתיבי ישראל", לשעבר מע"צ), ומעל לכול - התקדמות משמעותית וקידום בלתי מתפשר של הקו המהיר לירושלים, שבינתיים (טפו טפו טפו) הולך לפי הלו"ז. חשמול הרכבת אמנם מקודם סטטוטורית, אך אין עדיין סימנים לכך בשטח ויש חשש לעיכוב שמשמעותו הרסנית. גם סלילת הקו לאילת אושרה לאחרונה, אך ככל הנראה הדרך לסלילה בפועל עוד ארוכה.

* קידום תחבורה ציבורית בערים הגדולות - במטרופולין תל אביב הופעל ביולי 2011 הארגון-מחדש של הקווים, שהתברר ככשלון (ולא אכנס כאן לסיבות לכך), בירושלים הרכבת הקלה עדיין מתקשה להוכיח את עצמה וסובלת מתדמית ירודה (די בצדק) ובחיפה המטרונית ממשיכה להתעכב. בכל שלוש הערים הגדולות מופעל בהצלחה כרטיס לפי זמן נסיעה עם מספר החלפות בלתי מוגבל, אבל ממש רק לאחרונה החל פיילוט של עלייה מכל הדלתות בכמה קווים בתל אביב (למרות שהיה אמור להיות מופעל בירושלים כבר בדצמבר).

* הרכבת הקלה בגוש דן - בעקבות חוסר הצלחתה של קבוצת MTS וככל הנראה לאור לקחי סיטיפס הוחלט להלאים את הקו האדום ולהעביר את סלילתו והפעלתו לידי חברת נת"ע. מאז חלה התקדמות מסוימת בתשתית (חפירת פירים למכונות ה-TBM שאמורות לחפור את הקטע התחתי של הקו) ומכרזים יצאו לפי התכנון (כך לטענת אנשי נת"ע). אחרי שנים של מחלוקת, ולשמחתו של חברנו הנעלם פד"פ, הושגה סוף סוף הסכמה על תוואי תחתי לקו הירוק לאורך רחוב אבן גבירול (בזכות החלטת ראש הממשלה, כשהשיקול המכריע באופן רשמי הוא בטחוני ולא תחבורתי); קווים נוספים מקודמים סטטוטורית ונראה שתכנית נת"ע הולכת ותופסת נפח.

* מידע - לאט לאט המידע הופך להיות יותר ויותר זמין: הניסיון הממוסד הראשון ליצור מוקד מידע משותף לכל המפעילים היה אתר (ומס' טלפון) "כל קו" שהתבסס על מערכת המידע הבלתי ידידותית של אגד. מאוחר יותר המידע הסטטי הפך נגיש לציבור, ולפני קצת פחות משנה גם המידע בזמן אמת יצא אל האור, ובעקבות כך יצאו מספר אפליקציות תכנון נסיעה שמתחרות ביניהן על לב הנוסעים. בנוסף, יותר ויותר צגים דיגיטליים מוצבים בתחנות ובאוטובוסים, אך עם זאת, דווקא המידע הפשוט בצורת כמו מפה ולוח זמנים סטטי חסר מאוד, למעט אולי באזור השרון (ככל הידוע לי).

* כרטיס הרב-קו - השימוש בו התרחב מאוד, וכיום כל המפעילים (האומנם?) משתמשים בו, כולל הרכבת. עם זאת נותרו מספר בעיות: בעיה אחת היא שימוש במכשירים מיושנים אצל חלק מהמפעילים, שגורמים לעיכוב מיותר בעלייה לאוטובוס, בנוסף לעלייה שלא מתאפשרת מהדלתות האחוריות. בעיה נוספת היא חוסר אחידות של החוזים שהופכת את הרב קו לכרטיס די "טיפש", אבל בעיית היסוד היא חסרונה של מסלקה משותפת, שהייתה מאפשרת סוף סוף כרטוס משותף וחכם באמת (ואולי גם כזה שניתן לקנות ולטעון בכל קיוסק וסניף דואר), כמקובל במדינות מתקדמות בעולם. לפני קרוב לשנתיים הכרזה חברת דואר ישראל כזוכה במכרז המסלקה המשותפת, אבל מאז לא קרה כלום (למיטב ידיעתי).

* הקמת רשות תח"צ ארצית ורשויות מטרופוליניות - עוד נושא כאוב שנמשך ונמרח כבר שנים, ולמרות המלצות ועדות שונות (סדן, טרכטנברג) וכמה החלטות ממשלה (2008, 2009, 2011), לא נראית כל התקדמות בכיוון.

* אכיפה בנת"צים - נראה שבתחילת כהונתו של השר הייתה התלהבות והתבצעו מספר "מבצעי אכיפה" שתרמו במידה מסוימת לשיפור המצב בחלק מהנת"צים, אבל ממה שאני רואה אין די המשכיות והמצב עדיין טעון שיפור.

* קווי "מהדרין" - משרד התחבורה ניסה לשמור על "נייטרליות", אבל בג"צ הכריע. הקווים עדיין פועלים אבל לפחות יש כתובת לתלונות ונהגים לא יכולים יותר לא להתערב במקרה של ניסיון כפייה (כפי שראינו לאחרונה). אפליית המחירים נמשכת בחלק מהקווים, וגם כאן לא נראה שהשר ניסה ממש להתעמת עם חבריו החרדים.

* תח"צ בשבת - נו טוב....

לסיכום: בכהונתו הראשונה של השר כ"ץ נרשמו לא מעט הישגים אך גם כשלונות וכמה עניינים לא פתורים. בולטים בחסרונם (לדעתי): מסלקה משותפת ורשויות תח"צ.

מה יהיה? את השאלה הזאת אני משאיר פתוחה לדיון. האם הכהונה הארוכה הצפויה לשר כ"ץ תאפשר לו "לחרוש יותר לעומק" או שמא הוא יסתפק בהישגיו הנוכחיים ולא ינסה לבצע מהפכות ורפורמות נדרשות? מה דעתכם?
לדעתי אחד ההישגים החשובים הוא שבמחצית הראשונה
של 2012 הוא הפעיל לחץ כבד על מע״צ לפרסם מכרזים ולמסור לקבלנים כמות גדולה מאוד של פרוייקטים שאת תוצאותיהם נראה בשנים הקרובות. אם היה משאיר למע״צ לעבוד במהירות הרגילה שלהם אז הרבה מהם היו נדחים תודות לנערים ממשרד האוצר. לא מזמן בכירים במשרד האוצר הודו שהמהלך של קץ ״שם אותם במילכוד״ - וטוב שכך!
 

amit1270

New member
תיקון חשוב: מע"צ = נתיבי ישראל


לדעתי אחד ההישגים החשובים הוא שבמחצית הראשונה
של 2012 הוא הפעיל לחץ כבד על מע״צ לפרסם מכרזים ולמסור לקבלנים כמות גדולה מאוד של פרוייקטים שאת תוצאותיהם נראה בשנים הקרובות. אם היה משאיר למע״צ לעבוד במהירות הרגילה שלהם אז הרבה מהם היו נדחים תודות לנערים ממשרד האוצר. לא מזמן בכירים במשרד האוצר הודו שהמהלך של קץ ״שם אותם במילכוד״ - וטוב שכך!
תיקון חשוב: מע"צ = נתיבי ישראל
 

darkshadow1

New member
אכן הישג לא קטן בכלל בתחום התחבורה.

לדעתי אחד ההישגים החשובים הוא שבמחצית הראשונה
של 2012 הוא הפעיל לחץ כבד על מע״צ לפרסם מכרזים ולמסור לקבלנים כמות גדולה מאוד של פרוייקטים שאת תוצאותיהם נראה בשנים הקרובות. אם היה משאיר למע״צ לעבוד במהירות הרגילה שלהם אז הרבה מהם היו נדחים תודות לנערים ממשרד האוצר. לא מזמן בכירים במשרד האוצר הודו שהמהלך של קץ ״שם אותם במילכוד״ - וטוב שכך!
אכן הישג לא קטן בכלל בתחום התחבורה.
כץ בעצם וידא שהכהונה השנייה שלא לא תהיה כמו זאת של מופז. הוא חישק את משרד האוצר בצורה כזאת שגם אם יסגרו למשרד התחבורה את הברז התקציבי כדי לסגור את החור בתקציב- יצטרכו לשמור על זרם מספיק חזק כדי לסיים את הפרוייקטים הנוכחיים.
אני לא יודע האם בראייה כוללת זה המהלך הנכון שהממשלה הייתה צריכה לנקוט בו ויכול להיות שתקציבי העתק שהועברו למשרד התחבורה בשנים האחרונות היו מוגזמים- אבל זאת לא הבעיה של שר התחבורה או של משרד התחבורה.
 

טשאפק

New member
סקירה יפה

שר תחבורה חדש-ישן

היום הושבע שר התחבורה ישראל כ"ץ לכהונה שנייה אחרי 4 שנים בתפקיד (אולי בדרך לשבור את השיא של חיים קורפו משנות ה-80), ולדעתי זה זמן טוב לסיכום ביניים של כהונתו בתחום התח"צ - הישגים, כשלונות ומה אנחנו מצפים שיעשה במהלך הכהונה השנייה.

אז מה היה לנו? (בשליפה מהזיכרון - תוספות ותיקונים יתקבלו בברכה):

* ברכבת - מינוי בועז צפריר למנכ"ל; מאבק פראי של הוועד ב"הפרטה", הדחת גילה אדרעי מראשות הוועד, ההסכם השנוי במחלוקת שהשקיט מעט את הרוחות וגם כמה פרשיות שחיתות (האחרונה שנחשפה - בנושא ניקיון הרכבות). בתחום התשתיות הרכבת יצאה מהקיפאון שאיפיין את ממשלת אולמרט והשר הקודם מופז; נחנך קו החוף הדרומי, הסתיימה הכפלת הקו לבאר שבע וקו תל אביב-כפר סבא, וגם בקו נהריה נרשמה התקדמות, החלו עבודות בקו אשקלון-באר שבע שבחלקו נמצא במצב מתקדם, בקו העמק ובקו כרמיאל (באחריות "נתיבי ישראל", לשעבר מע"צ), ומעל לכול - התקדמות משמעותית וקידום בלתי מתפשר של הקו המהיר לירושלים, שבינתיים (טפו טפו טפו) הולך לפי הלו"ז. חשמול הרכבת אמנם מקודם סטטוטורית, אך אין עדיין סימנים לכך בשטח ויש חשש לעיכוב שמשמעותו הרסנית. גם סלילת הקו לאילת אושרה לאחרונה, אך ככל הנראה הדרך לסלילה בפועל עוד ארוכה.

* קידום תחבורה ציבורית בערים הגדולות - במטרופולין תל אביב הופעל ביולי 2011 הארגון-מחדש של הקווים, שהתברר ככשלון (ולא אכנס כאן לסיבות לכך), בירושלים הרכבת הקלה עדיין מתקשה להוכיח את עצמה וסובלת מתדמית ירודה (די בצדק) ובחיפה המטרונית ממשיכה להתעכב. בכל שלוש הערים הגדולות מופעל בהצלחה כרטיס לפי זמן נסיעה עם מספר החלפות בלתי מוגבל, אבל ממש רק לאחרונה החל פיילוט של עלייה מכל הדלתות בכמה קווים בתל אביב (למרות שהיה אמור להיות מופעל בירושלים כבר בדצמבר).

* הרכבת הקלה בגוש דן - בעקבות חוסר הצלחתה של קבוצת MTS וככל הנראה לאור לקחי סיטיפס הוחלט להלאים את הקו האדום ולהעביר את סלילתו והפעלתו לידי חברת נת"ע. מאז חלה התקדמות מסוימת בתשתית (חפירת פירים למכונות ה-TBM שאמורות לחפור את הקטע התחתי של הקו) ומכרזים יצאו לפי התכנון (כך לטענת אנשי נת"ע). אחרי שנים של מחלוקת, ולשמחתו של חברנו הנעלם פד"פ, הושגה סוף סוף הסכמה על תוואי תחתי לקו הירוק לאורך רחוב אבן גבירול (בזכות החלטת ראש הממשלה, כשהשיקול המכריע באופן רשמי הוא בטחוני ולא תחבורתי); קווים נוספים מקודמים סטטוטורית ונראה שתכנית נת"ע הולכת ותופסת נפח.

* מידע - לאט לאט המידע הופך להיות יותר ויותר זמין: הניסיון הממוסד הראשון ליצור מוקד מידע משותף לכל המפעילים היה אתר (ומס' טלפון) "כל קו" שהתבסס על מערכת המידע הבלתי ידידותית של אגד. מאוחר יותר המידע הסטטי הפך נגיש לציבור, ולפני קצת פחות משנה גם המידע בזמן אמת יצא אל האור, ובעקבות כך יצאו מספר אפליקציות תכנון נסיעה שמתחרות ביניהן על לב הנוסעים. בנוסף, יותר ויותר צגים דיגיטליים מוצבים בתחנות ובאוטובוסים, אך עם זאת, דווקא המידע הפשוט בצורת כמו מפה ולוח זמנים סטטי חסר מאוד, למעט אולי באזור השרון (ככל הידוע לי).

* כרטיס הרב-קו - השימוש בו התרחב מאוד, וכיום כל המפעילים (האומנם?) משתמשים בו, כולל הרכבת. עם זאת נותרו מספר בעיות: בעיה אחת היא שימוש במכשירים מיושנים אצל חלק מהמפעילים, שגורמים לעיכוב מיותר בעלייה לאוטובוס, בנוסף לעלייה שלא מתאפשרת מהדלתות האחוריות. בעיה נוספת היא חוסר אחידות של החוזים שהופכת את הרב קו לכרטיס די "טיפש", אבל בעיית היסוד היא חסרונה של מסלקה משותפת, שהייתה מאפשרת סוף סוף כרטוס משותף וחכם באמת (ואולי גם כזה שניתן לקנות ולטעון בכל קיוסק וסניף דואר), כמקובל במדינות מתקדמות בעולם. לפני קרוב לשנתיים הכרזה חברת דואר ישראל כזוכה במכרז המסלקה המשותפת, אבל מאז לא קרה כלום (למיטב ידיעתי).

* הקמת רשות תח"צ ארצית ורשויות מטרופוליניות - עוד נושא כאוב שנמשך ונמרח כבר שנים, ולמרות המלצות ועדות שונות (סדן, טרכטנברג) וכמה החלטות ממשלה (2008, 2009, 2011), לא נראית כל התקדמות בכיוון.

* אכיפה בנת"צים - נראה שבתחילת כהונתו של השר הייתה התלהבות והתבצעו מספר "מבצעי אכיפה" שתרמו במידה מסוימת לשיפור המצב בחלק מהנת"צים, אבל ממה שאני רואה אין די המשכיות והמצב עדיין טעון שיפור.

* קווי "מהדרין" - משרד התחבורה ניסה לשמור על "נייטרליות", אבל בג"צ הכריע. הקווים עדיין פועלים אבל לפחות יש כתובת לתלונות ונהגים לא יכולים יותר לא להתערב במקרה של ניסיון כפייה (כפי שראינו לאחרונה). אפליית המחירים נמשכת בחלק מהקווים, וגם כאן לא נראה שהשר ניסה ממש להתעמת עם חבריו החרדים.

* תח"צ בשבת - נו טוב....

לסיכום: בכהונתו הראשונה של השר כ"ץ נרשמו לא מעט הישגים אך גם כשלונות וכמה עניינים לא פתורים. בולטים בחסרונם (לדעתי): מסלקה משותפת ורשויות תח"צ.

מה יהיה? את השאלה הזאת אני משאיר פתוחה לדיון. האם הכהונה הארוכה הצפויה לשר כ"ץ תאפשר לו "לחרוש יותר לעומק" או שמא הוא יסתפק בהישגיו הנוכחיים ולא ינסה לבצע מהפכות ורפורמות נדרשות? מה דעתכם?
סקירה יפה
אוסיף שאת הקרדיט על הפרויקטים שהוא הזיז יש לחלוק עם ראש הממשלה, שזכור כידיד ההשקעות בתשתיות תחבורה ובפרט במסילת רכבת עוד מימיו כשר אוצר. עם מישהו כמו אולמרט בראש, כץ היה מצליח פחות.

קצת לגבי מה יהיה. נקווה שבקדנציה הקרובה יעלה בידו לחולל שינוי מבני מהותי, בדמות הקמת רשות תח"צ ארצית ורשויות מטרופוליניות. שינוי כזה יגרום לכך, שמהלכים אחרים שציינת כמו כרטוס משותף ושיתוף מידע יוכלו להתקדם במהירות ובהתמדה. זה חשוב לא פחות ואף יותר מעוד מחלף או אפילו עוד קו רכבת. מבחינת פרויקטי תשתית אני חושש שצפויות לנו אכזבות, בגלל הבור בקופת המדינה. כללית אני לא מצטער על כך שכץ נבחר לכהונה שנייה. אני מניח שגם מתנגדיו יסכימו שיש לו עניין ומוטיבציה לעסוק בנושאי משרדו, וזה כבר יותר ממה שהיה אפשר לומר על חלק מקודמיו. הניסיון והידע שצבר בקדנציה זו יכולים לעזור.
 

amit1270

New member
לא נותר לי אלא להסכים


סקירה יפה
אוסיף שאת הקרדיט על הפרויקטים שהוא הזיז יש לחלוק עם ראש הממשלה, שזכור כידיד ההשקעות בתשתיות תחבורה ובפרט במסילת רכבת עוד מימיו כשר אוצר. עם מישהו כמו אולמרט בראש, כץ היה מצליח פחות.

קצת לגבי מה יהיה. נקווה שבקדנציה הקרובה יעלה בידו לחולל שינוי מבני מהותי, בדמות הקמת רשות תח"צ ארצית ורשויות מטרופוליניות. שינוי כזה יגרום לכך, שמהלכים אחרים שציינת כמו כרטוס משותף ושיתוף מידע יוכלו להתקדם במהירות ובהתמדה. זה חשוב לא פחות ואף יותר מעוד מחלף או אפילו עוד קו רכבת. מבחינת פרויקטי תשתית אני חושש שצפויות לנו אכזבות, בגלל הבור בקופת המדינה. כללית אני לא מצטער על כך שכץ נבחר לכהונה שנייה. אני מניח שגם מתנגדיו יסכימו שיש לו עניין ומוטיבציה לעסוק בנושאי משרדו, וזה כבר יותר ממה שהיה אפשר לומר על חלק מקודמיו. הניסיון והידע שצבר בקדנציה זו יכולים לעזור.
לא נותר לי אלא להסכים
 

ציוניסט

New member
אני הצטערתי לשמוע שהוא שוב בתפקיד

שר תחבורה חדש-ישן

היום הושבע שר התחבורה ישראל כ"ץ לכהונה שנייה אחרי 4 שנים בתפקיד (אולי בדרך לשבור את השיא של חיים קורפו משנות ה-80), ולדעתי זה זמן טוב לסיכום ביניים של כהונתו בתחום התח"צ - הישגים, כשלונות ומה אנחנו מצפים שיעשה במהלך הכהונה השנייה.

אז מה היה לנו? (בשליפה מהזיכרון - תוספות ותיקונים יתקבלו בברכה):

* ברכבת - מינוי בועז צפריר למנכ"ל; מאבק פראי של הוועד ב"הפרטה", הדחת גילה אדרעי מראשות הוועד, ההסכם השנוי במחלוקת שהשקיט מעט את הרוחות וגם כמה פרשיות שחיתות (האחרונה שנחשפה - בנושא ניקיון הרכבות). בתחום התשתיות הרכבת יצאה מהקיפאון שאיפיין את ממשלת אולמרט והשר הקודם מופז; נחנך קו החוף הדרומי, הסתיימה הכפלת הקו לבאר שבע וקו תל אביב-כפר סבא, וגם בקו נהריה נרשמה התקדמות, החלו עבודות בקו אשקלון-באר שבע שבחלקו נמצא במצב מתקדם, בקו העמק ובקו כרמיאל (באחריות "נתיבי ישראל", לשעבר מע"צ), ומעל לכול - התקדמות משמעותית וקידום בלתי מתפשר של הקו המהיר לירושלים, שבינתיים (טפו טפו טפו) הולך לפי הלו"ז. חשמול הרכבת אמנם מקודם סטטוטורית, אך אין עדיין סימנים לכך בשטח ויש חשש לעיכוב שמשמעותו הרסנית. גם סלילת הקו לאילת אושרה לאחרונה, אך ככל הנראה הדרך לסלילה בפועל עוד ארוכה.

* קידום תחבורה ציבורית בערים הגדולות - במטרופולין תל אביב הופעל ביולי 2011 הארגון-מחדש של הקווים, שהתברר ככשלון (ולא אכנס כאן לסיבות לכך), בירושלים הרכבת הקלה עדיין מתקשה להוכיח את עצמה וסובלת מתדמית ירודה (די בצדק) ובחיפה המטרונית ממשיכה להתעכב. בכל שלוש הערים הגדולות מופעל בהצלחה כרטיס לפי זמן נסיעה עם מספר החלפות בלתי מוגבל, אבל ממש רק לאחרונה החל פיילוט של עלייה מכל הדלתות בכמה קווים בתל אביב (למרות שהיה אמור להיות מופעל בירושלים כבר בדצמבר).

* הרכבת הקלה בגוש דן - בעקבות חוסר הצלחתה של קבוצת MTS וככל הנראה לאור לקחי סיטיפס הוחלט להלאים את הקו האדום ולהעביר את סלילתו והפעלתו לידי חברת נת"ע. מאז חלה התקדמות מסוימת בתשתית (חפירת פירים למכונות ה-TBM שאמורות לחפור את הקטע התחתי של הקו) ומכרזים יצאו לפי התכנון (כך לטענת אנשי נת"ע). אחרי שנים של מחלוקת, ולשמחתו של חברנו הנעלם פד"פ, הושגה סוף סוף הסכמה על תוואי תחתי לקו הירוק לאורך רחוב אבן גבירול (בזכות החלטת ראש הממשלה, כשהשיקול המכריע באופן רשמי הוא בטחוני ולא תחבורתי); קווים נוספים מקודמים סטטוטורית ונראה שתכנית נת"ע הולכת ותופסת נפח.

* מידע - לאט לאט המידע הופך להיות יותר ויותר זמין: הניסיון הממוסד הראשון ליצור מוקד מידע משותף לכל המפעילים היה אתר (ומס' טלפון) "כל קו" שהתבסס על מערכת המידע הבלתי ידידותית של אגד. מאוחר יותר המידע הסטטי הפך נגיש לציבור, ולפני קצת פחות משנה גם המידע בזמן אמת יצא אל האור, ובעקבות כך יצאו מספר אפליקציות תכנון נסיעה שמתחרות ביניהן על לב הנוסעים. בנוסף, יותר ויותר צגים דיגיטליים מוצבים בתחנות ובאוטובוסים, אך עם זאת, דווקא המידע הפשוט בצורת כמו מפה ולוח זמנים סטטי חסר מאוד, למעט אולי באזור השרון (ככל הידוע לי).

* כרטיס הרב-קו - השימוש בו התרחב מאוד, וכיום כל המפעילים (האומנם?) משתמשים בו, כולל הרכבת. עם זאת נותרו מספר בעיות: בעיה אחת היא שימוש במכשירים מיושנים אצל חלק מהמפעילים, שגורמים לעיכוב מיותר בעלייה לאוטובוס, בנוסף לעלייה שלא מתאפשרת מהדלתות האחוריות. בעיה נוספת היא חוסר אחידות של החוזים שהופכת את הרב קו לכרטיס די "טיפש", אבל בעיית היסוד היא חסרונה של מסלקה משותפת, שהייתה מאפשרת סוף סוף כרטוס משותף וחכם באמת (ואולי גם כזה שניתן לקנות ולטעון בכל קיוסק וסניף דואר), כמקובל במדינות מתקדמות בעולם. לפני קרוב לשנתיים הכרזה חברת דואר ישראל כזוכה במכרז המסלקה המשותפת, אבל מאז לא קרה כלום (למיטב ידיעתי).

* הקמת רשות תח"צ ארצית ורשויות מטרופוליניות - עוד נושא כאוב שנמשך ונמרח כבר שנים, ולמרות המלצות ועדות שונות (סדן, טרכטנברג) וכמה החלטות ממשלה (2008, 2009, 2011), לא נראית כל התקדמות בכיוון.

* אכיפה בנת"צים - נראה שבתחילת כהונתו של השר הייתה התלהבות והתבצעו מספר "מבצעי אכיפה" שתרמו במידה מסוימת לשיפור המצב בחלק מהנת"צים, אבל ממה שאני רואה אין די המשכיות והמצב עדיין טעון שיפור.

* קווי "מהדרין" - משרד התחבורה ניסה לשמור על "נייטרליות", אבל בג"צ הכריע. הקווים עדיין פועלים אבל לפחות יש כתובת לתלונות ונהגים לא יכולים יותר לא להתערב במקרה של ניסיון כפייה (כפי שראינו לאחרונה). אפליית המחירים נמשכת בחלק מהקווים, וגם כאן לא נראה שהשר ניסה ממש להתעמת עם חבריו החרדים.

* תח"צ בשבת - נו טוב....

לסיכום: בכהונתו הראשונה של השר כ"ץ נרשמו לא מעט הישגים אך גם כשלונות וכמה עניינים לא פתורים. בולטים בחסרונם (לדעתי): מסלקה משותפת ורשויות תח"צ.

מה יהיה? את השאלה הזאת אני משאיר פתוחה לדיון. האם הכהונה הארוכה הצפויה לשר כ"ץ תאפשר לו "לחרוש יותר לעומק" או שמא הוא יסתפק בהישגיו הנוכחיים ולא ינסה לבצע מהפכות ורפורמות נדרשות? מה דעתכם?
אני הצטערתי לשמוע שהוא שוב בתפקיד
עם כול הכבוד למחלפים ומסילות רכבת (ואני לא מזלזל) דרושה מהפכה בתחום האוטובוסים - הקמת רשויות, מסלקה משותפת, שיפור הדפקטים ברב קו, נת"צים, תח"צ בשבת. והתחושה שלי שרק שר צעיר, רענן ואמביציונר ישקיע בתחומים כאלו שלא מצטלמים טוב בעיתון. הלוואי שאתבדה.
 

Mar Garina

New member
סקירה מצויינת

שר תחבורה חדש-ישן

היום הושבע שר התחבורה ישראל כ"ץ לכהונה שנייה אחרי 4 שנים בתפקיד (אולי בדרך לשבור את השיא של חיים קורפו משנות ה-80), ולדעתי זה זמן טוב לסיכום ביניים של כהונתו בתחום התח"צ - הישגים, כשלונות ומה אנחנו מצפים שיעשה במהלך הכהונה השנייה.

אז מה היה לנו? (בשליפה מהזיכרון - תוספות ותיקונים יתקבלו בברכה):

* ברכבת - מינוי בועז צפריר למנכ"ל; מאבק פראי של הוועד ב"הפרטה", הדחת גילה אדרעי מראשות הוועד, ההסכם השנוי במחלוקת שהשקיט מעט את הרוחות וגם כמה פרשיות שחיתות (האחרונה שנחשפה - בנושא ניקיון הרכבות). בתחום התשתיות הרכבת יצאה מהקיפאון שאיפיין את ממשלת אולמרט והשר הקודם מופז; נחנך קו החוף הדרומי, הסתיימה הכפלת הקו לבאר שבע וקו תל אביב-כפר סבא, וגם בקו נהריה נרשמה התקדמות, החלו עבודות בקו אשקלון-באר שבע שבחלקו נמצא במצב מתקדם, בקו העמק ובקו כרמיאל (באחריות "נתיבי ישראל", לשעבר מע"צ), ומעל לכול - התקדמות משמעותית וקידום בלתי מתפשר של הקו המהיר לירושלים, שבינתיים (טפו טפו טפו) הולך לפי הלו"ז. חשמול הרכבת אמנם מקודם סטטוטורית, אך אין עדיין סימנים לכך בשטח ויש חשש לעיכוב שמשמעותו הרסנית. גם סלילת הקו לאילת אושרה לאחרונה, אך ככל הנראה הדרך לסלילה בפועל עוד ארוכה.

* קידום תחבורה ציבורית בערים הגדולות - במטרופולין תל אביב הופעל ביולי 2011 הארגון-מחדש של הקווים, שהתברר ככשלון (ולא אכנס כאן לסיבות לכך), בירושלים הרכבת הקלה עדיין מתקשה להוכיח את עצמה וסובלת מתדמית ירודה (די בצדק) ובחיפה המטרונית ממשיכה להתעכב. בכל שלוש הערים הגדולות מופעל בהצלחה כרטיס לפי זמן נסיעה עם מספר החלפות בלתי מוגבל, אבל ממש רק לאחרונה החל פיילוט של עלייה מכל הדלתות בכמה קווים בתל אביב (למרות שהיה אמור להיות מופעל בירושלים כבר בדצמבר).

* הרכבת הקלה בגוש דן - בעקבות חוסר הצלחתה של קבוצת MTS וככל הנראה לאור לקחי סיטיפס הוחלט להלאים את הקו האדום ולהעביר את סלילתו והפעלתו לידי חברת נת"ע. מאז חלה התקדמות מסוימת בתשתית (חפירת פירים למכונות ה-TBM שאמורות לחפור את הקטע התחתי של הקו) ומכרזים יצאו לפי התכנון (כך לטענת אנשי נת"ע). אחרי שנים של מחלוקת, ולשמחתו של חברנו הנעלם פד"פ, הושגה סוף סוף הסכמה על תוואי תחתי לקו הירוק לאורך רחוב אבן גבירול (בזכות החלטת ראש הממשלה, כשהשיקול המכריע באופן רשמי הוא בטחוני ולא תחבורתי); קווים נוספים מקודמים סטטוטורית ונראה שתכנית נת"ע הולכת ותופסת נפח.

* מידע - לאט לאט המידע הופך להיות יותר ויותר זמין: הניסיון הממוסד הראשון ליצור מוקד מידע משותף לכל המפעילים היה אתר (ומס' טלפון) "כל קו" שהתבסס על מערכת המידע הבלתי ידידותית של אגד. מאוחר יותר המידע הסטטי הפך נגיש לציבור, ולפני קצת פחות משנה גם המידע בזמן אמת יצא אל האור, ובעקבות כך יצאו מספר אפליקציות תכנון נסיעה שמתחרות ביניהן על לב הנוסעים. בנוסף, יותר ויותר צגים דיגיטליים מוצבים בתחנות ובאוטובוסים, אך עם זאת, דווקא המידע הפשוט בצורת כמו מפה ולוח זמנים סטטי חסר מאוד, למעט אולי באזור השרון (ככל הידוע לי).

* כרטיס הרב-קו - השימוש בו התרחב מאוד, וכיום כל המפעילים (האומנם?) משתמשים בו, כולל הרכבת. עם זאת נותרו מספר בעיות: בעיה אחת היא שימוש במכשירים מיושנים אצל חלק מהמפעילים, שגורמים לעיכוב מיותר בעלייה לאוטובוס, בנוסף לעלייה שלא מתאפשרת מהדלתות האחוריות. בעיה נוספת היא חוסר אחידות של החוזים שהופכת את הרב קו לכרטיס די "טיפש", אבל בעיית היסוד היא חסרונה של מסלקה משותפת, שהייתה מאפשרת סוף סוף כרטוס משותף וחכם באמת (ואולי גם כזה שניתן לקנות ולטעון בכל קיוסק וסניף דואר), כמקובל במדינות מתקדמות בעולם. לפני קרוב לשנתיים הכרזה חברת דואר ישראל כזוכה במכרז המסלקה המשותפת, אבל מאז לא קרה כלום (למיטב ידיעתי).

* הקמת רשות תח"צ ארצית ורשויות מטרופוליניות - עוד נושא כאוב שנמשך ונמרח כבר שנים, ולמרות המלצות ועדות שונות (סדן, טרכטנברג) וכמה החלטות ממשלה (2008, 2009, 2011), לא נראית כל התקדמות בכיוון.

* אכיפה בנת"צים - נראה שבתחילת כהונתו של השר הייתה התלהבות והתבצעו מספר "מבצעי אכיפה" שתרמו במידה מסוימת לשיפור המצב בחלק מהנת"צים, אבל ממה שאני רואה אין די המשכיות והמצב עדיין טעון שיפור.

* קווי "מהדרין" - משרד התחבורה ניסה לשמור על "נייטרליות", אבל בג"צ הכריע. הקווים עדיין פועלים אבל לפחות יש כתובת לתלונות ונהגים לא יכולים יותר לא להתערב במקרה של ניסיון כפייה (כפי שראינו לאחרונה). אפליית המחירים נמשכת בחלק מהקווים, וגם כאן לא נראה שהשר ניסה ממש להתעמת עם חבריו החרדים.

* תח"צ בשבת - נו טוב....

לסיכום: בכהונתו הראשונה של השר כ"ץ נרשמו לא מעט הישגים אך גם כשלונות וכמה עניינים לא פתורים. בולטים בחסרונם (לדעתי): מסלקה משותפת ורשויות תח"צ.

מה יהיה? את השאלה הזאת אני משאיר פתוחה לדיון. האם הכהונה הארוכה הצפויה לשר כ"ץ תאפשר לו "לחרוש יותר לעומק" או שמא הוא יסתפק בהישגיו הנוכחיים ולא ינסה לבצע מהפכות ורפורמות נדרשות? מה דעתכם?
סקירה מצויינת
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה