פרוייקט מילון מונחים

../images/Emo124.gif פרוייקט מילון מונחים../images/Emo63.gif

מערכת תפוז מעמידה לרשותנו כבר הרבה מאד זמן, כלי שקוראים לו מילון מונחים, בשורה הכחולה שלמעלה אתם יכולים למצוא את מילון המונחים. אנחנו יכולים ליצור את המונחים ואת ההגדות שלהם, כאן בפורום. בנתיים אני התחלתי ליצור את הגדרת המונח - ישוע. אך יש עדיין הרבה מה להוסיף ולערוך. אז חברים להפשיל שרוולים לפרוק אצבעות וקדימה לעבודה...
 

nrmlsr

New member
אנסה לענות על השאלה

השם העברי "אלוהים" הוא ריבוי של המילה אלוה (דוגמה לכך תימצא בביטוי: "אלוהים אדירים"). לשימוש בלשון רבים ייתכנו שני הסברים: פנייה דרך כבוד בלשון רבים ("ריבוי מלכותי") – הדרך שבהּ פונים אל מלכים, או שבהּ נהגו מלכים לדבר על עצמם, סגנון דיבור זה נפוץ במספר שפות לועזיות (וכך גם בתחילת ספר מלאכי: "אדונים אני"). אלוהים הוא בורא העולם, שבחר בעם ישראל לקיים את מצוותיו לאחר שהוציאם ממצרים וממשיך להשגיח עליהם. אחדות מהמצוות עוסקות ישירות בקשר שבין האדם לאלוהים וחלקן בין האדם לאדם. אף שקיים רק אלוהים אחד, הוא מופיע בשלוש ישויות נפרדות, לרוב - האב, הבן, או בן האלוהים ורוח הקודש. אלוהים הוא המושיע שירד אל העולם בדמות אדם לאחר שראה שאין איש אשר יכול לשמור את דבריו בשלמות ובמותו ובתקומתו מן המתים בגוף אדם כיפר על החטאים והחליף את תורת הקורבנות וכל המאמין בו נושע ולפיכך אלוהים הוא מושיע העולם,בורא עולם ומלך העולם שמעניק תקווה לכל המאמינים והמקור לחיים הנצחיים במלכות השמים. ועל פי כתבי הקודש בברית החדשה אלוהים הוא המקור לאהבה והוא בעצמו האהבה הרוחנית המעניקה תקווה לכל המאמינים בו. אלוהים הוא גם כהן גדול ולא רק מלך. אלוהים הוא אחד. התנ"ך מרים סעיף זה של האמונה מעל לאחרים, ומקיף אותו באזהרות נוקשות נגד נטישתו, ונאמנות לחוזה האלוהי. "שמע ישראל, ה' אלוהינו, ה' אחד" (דברים ו, 4), "לא יהיה לך אלוהים אחרים על פני" (דברים ה, 6). כל ניסוח של סעיף באמונה שאינו מתאר את אלוהים כאחד ויחיד, שמחלק את הפולחן בין אלים רבים או כזה אשר המתאר את אלוהים בא לכדי צורה ממשית שאינה הישות המופשטת של אלוהים, אינו חלק מהאמונה המוצגת בברית הישנה - התנ"ך. אותו עקרון נמצא גם בברית החדשה - "... אין אֱלִיל בָּעוֹלָם וְאֵין אֱלֹהִים בִּלְתִּי אֶחָד". המאמינים מוזהרים כי האלים האחרים מהם אינם אלים כלל, אלא תחליפים שאינם שווים לאלוהים המקורי. אם כן, על פי הראיה של התפיסה הרווחת שרואה את האב ואת ישוע כשתי ישויות נפרדות, היא שגויה. ההכרזה המרכזית והמכרעת של האמונה המשיחית היא שישנו מושיע אחד, אלוהים, וגאולה אחת - בישוע המשיח, אליה יש גישה רק בזכות רוח הקודש. האלוהים הבודד הזה קיים בשלוש ישויות שונות. לאלוהים יש רק טבע אלוהי אחד, ורצון אחד, ולו תמצית אחת בלבד. שלוש הישויות האלוהיות הינן שוות ונצחיות. שלוש הישויות של אלוהים מצויות בהרמוניה מושלמת ומתפקדות בשיתוף פעולה. עם זאת, המילה "אחד" איננה שוות משמעות למילה "יחיד", שהרי לפי הלשון העברית "אחד" ניתן לפיצול, בעוד "יחיד" איננו ניתן לפיצול. אלוהים הוא גם הדרך והאמת והחיים משום שהאב ורוח הקודש הם אלוהים גם הבן הוא אלוהים ככתוב בדברי הבן ישוע:"אני הדרך והאמת והחיים ואין איש בא אל האב אלא דרכי" (הבשורה על פי יוחנן פרק י"ד,פס' 6). הוא המקור לאמת,לדרך הנכונה ולחיים הנצחיים והוא זה שמחליט מי יכנס אל מלכותו ומי לא. אך אלוהים הוא גם מחייה המתים כפי שישוע מעיד על עצמו שהוא מחייה המתים בבשורה על פי יוחנן פרק י"א,פס' 25-26:"אנכי התקומה והחיים המאמין בי יחיה גם כי-ימות וכל החי אשר יאמין בי לא ימות לעולם". אלו המילים שדרכם הצלחתי לסכם בקצרה מיהו אלוהים. יש כמובן עוד הרבה הגדרות נוספות אך זה המידע שכרגע הצלחתי לסכם,אם אמצא עוד מידע אוסיף בהמשך.
 

nrmlsr

New member
מצאתי מידע נוסף

אלוהים הוא גם הראשית ככתוב בבשורה על פי יוחנן בפרק א' בפס' 1: "בראשית היה הדבר[ישוע] והדבר היה עם אלוהים ואלוהים היה הדבר". הכתוב בסוגריים איננו חלק מהבשורה או כתבי הקודש אלא הפרשנות שלי למושג דבר שהוא ישוע עצמו. התגלות האל בדמות אדם,מידע זה ניתן לראות גם בקכ"ק: הדבר נהיה בשר: (קכ"ק 457 - 460) - בכדי להושיע אותנו על ידי פיוס בנינו לבין אלוהים. [חיים] - על מנת שנכיר את אהבתו של אלוהים. [אמת] - להיות לנו לדוגמא של קדושה. [דרך] - להפוך אותנו לשותפים לטבע האלוהי. [חיים] אלוהים הוא המושיע שמטרתו היא לחלוק את אהבתו עם כל המאמינים בו ולשתף את המאמינים בו בטבע האלוהי,בקדושה,בפיוס וכו'. אלוהים חפץ שכולם יקבלו את פירות רוח הקודש על מנת שכולם יוכלו לגדול בחסד ובקדושה ולהכיר את אלוהים לעומק ואת דברו. אלוהים הוא המושיע המוזכר בתנ"ך,בברית החדשה וכן בעוד מקורות שיש בהם אמת מסויימת שמתבססת על כתבי הקודש. כדי לדעת מיהו אלוהים לא מספיק להכיר את כתבי הקודש ולהצהיר על האמונה בו כי לא כל האומר על אלוהים אדון מייד נושע אלא המאמין באלוהים ופועל על פי דברו וזה אשר שומר את דברו הוא מי שיוושע וישרוד עד הקץ וידע להכיר את אלוהים גם מעבר למידע הידוע מתוך כתבי הקודש(כלומר הכוונה היא לא רק לידע על אלוהים אלא גם לקשר אישי). אלוהים הוא לא רק מעניק חוכמה לאדם אלא גם מעניק לו קשר אישי עימו. לפיכך הכרה עמוקה של זהותו של אלוהים איננה נובעת אך ורק מכתבי הקודש אלא גם מהתגלות אישית של אלוהים,מהאמונה שלמה וטהורה בו על פי הכתוב בכתבי הקודש וכן מקשר אישי עימו שהוא אחד מהדברים העיקריים שמסייע לאדם להכיר את אלוהים כראוי. אלוהים הוא כמו שהזכרתי מקודם: מושיע,מלך,כהן גדול וכמו כן הוא גם גואל ישראל,קדוש ישראל והראשית והיה קיים בטרם נוצר העולם ומטרתו הייתה לחלוק את אהבתו ודברו עם כולם בכדי שכולם יוושעו ויזכו להכירו לעומק. אך במקביל אלוהים הוא גם נביא אך לא נביא רגיל כי אם נביא עליון והוא אדון הנביאים ואדון המלכים וכל אשר הוא מנבא וקובע שיקרה אז כל מה שהוא קבע מתגשם במידה והחליט שלא לבטל נבואה מסויימת. למשל במקרה של איש הממשל שנאמר לו מישוע האלוהים כי בנו יחיה ואכן הנבואה התגשמה ובנו נרפא באותו הרגע והרי מי ששולט על העולם מסוגל בדיבור לקבוע דין וכן למנוע את המוות אך גם להחיות מתים וכו'.
 
למעלה