שרשור לקלינאית תקשורת

orihl

New member
דיבור../images/Emo101.gif

בני בן שנה ושמונה חודשים, בבית אנו מדברים שתי שפות (עיברית ואנגלית) כל אחד מאיתנו מדבר עם הילד בשפת אימו בלבד. אוצר המילים שלו די קטן יחסית לגילו בשתי השפות, לרוב הוא מדבר בגי'בריש, ( אינו מצביע על דברים), כמו כן הוא עדיין לא נימצא בגן (יתחיל בספטמבר).האם עצם שהייתו בבית מונעת ממנו את ההתפתחות השפתית ,האם יש צורך לבדוק את הילד אצל איש מקצוע? ואם כן איזה?
 
שאלה לקלינאית תקשורת ../images/Emo193.gif

האם יתכן שבת חצי שנה תגיד " את זה " ? היא פשוט חזרה על צמד ההברות הספציפי הזה כל היום מבלי להצביע על שום דבר אחרי שאתמול חזרנו באוזניה כמה פעמים על זה , ורציתי לדעת אם יש לה בכלל יכולת להבין כבר ולחזור או שסתם דמיינתי , כמו כן מתי בערך הם מתחילים לדבר ? תודה
 
פאור פאף

שלום, בתך שמעה את רצף ההברות, הוא מצא חן בעיניה והיא חוזרת עליו, עדיין בלי ממש להבין את המשמעות. היכולת לחזור על צלילים שהיא שומעת קימת (עדיין לא משוכללת אבל קימת), אך עדיין אין ממש חיבור בין צליל לחפץ, אדם או מצב, לפחות לא באופן גורף. מתחילים לדבר בסביבות גיל שנה, בגיל זה מופיעה בדרך כלל מילה ראשונה. אסנת סגל קלינאית
 
התפתחות תקשורת דיבור ושפה.

שלום, ניתו להתחיל כאן שרשור חדש של שאלות בנושאי התפתחות תקשורת, שפה ודיבור. שימו לב למחקר המתואר כאן. חסרים עדיין תינוקות, במיוחד בגילאי חצי שנה-תשעה חודשים. גם תינוקות צעירים יותר מוזמנים לפנות. להורים שלום, בחוג להפרעות בתקשורת, אונ' ת"א, נערך מחקר ראשון מסוגו בישראל לגבי האופן שבו תינוקות מאזינים ומבחינים בין מילים. למחקר חשיבות להבנת תהליכים ראשוניים של רכישת שפה, ולשיקום תינוקות ופעוטות לקויי שמיעה ומושתלי שתל השבלול. אנו זקוקים לתינוקות שומעים בני ששה חודשים עד שנה וחודשיים, לבדיקב חד פעמית, קלה וידידותית הנערכת בתל-השומר. מוזמנים להרשם גם תינוקות צעירים יותר. משך הבדיקה כעשר דקות, ובמהלכה התינוק יושב על ברכי ההורה, צופה במסך ושומע צלילי דיבור. אנו עוקבים אחר תנועות עיניו. המשתתפים זכאים למעקב קלינאית תקשורת פעם בשנה עד גיל שלוש, ומקבלים תעודת "מדען צעיר". ניתן להגיע במונית וההוצאה משולמת. חניה חינם לבאים ברכב. מצ"ב מכתב הסבר עם פרטים נוספים. עזרו לנו לעזור, כי כולנו רוצים לשמע "קול" מילה. תודה, לפרטים נוספים ניתן לפנות לאסנת סגל, דוקטורנטית בחוג להפרעות בתקשורת אונ' ת"א. 0522-998404 [email protected]
 

d i n o l e

New member
אסנת הי , יש לך הפניה לקישור בנושא שפה אצל

ילדים דו לשוניים? בייחוד לגבי הסבירות לאיחור בדיבור כתוצאה מהדו לשוניות או אי איחור. תודה.
 
שפות מרובות בבית

שלום, יש לי תאומות בנות 9 חודשים. בעלי מדבר איתן שפה אחת,אני שפה שניה (שפות האם שלנו שונות) ובינינו אנחנו מדברים עברית. האם זה יותר מדי? ממה שהתעניינתי עד כה,הבנתי שאם מתגלה איזשהו עיכוב אצל הילד,מומלץ לעבור לשפה אחת בלבד.ממתי ואיך צריך לעקוב? ושאלה נוספת אנו מתכוונים להכניס אותן לגן בספטמבר,הוצע לנו גן שנראה מצוין אבל של דוברי אנגלית.האינסטינקט שלי הוא שזה יותר מדי ואני מתכוונת לשים אותן בגן של דוברי עברית.אני צודקת?
 
שפות מרובות

שלום, אני מבינה שכבר עכשיו (עוד בלי גן דובר אנגלית) הן חשופות לשלוש שפות. אם כך, נראה לי שזה מספיק. את צודקת בכך שאם מתגלה עיכוב כדאי לעבור לשפה אחת. הן עדיין צעירות וקשה לדבר על עיכוב שפתי בגיל זה (אם כי אפשר לראות עיכוב בתקשורת, מוטוריקה, מלמול). בדרך כלל עיכוב שפתי ניתן לאבחן בגיל שנתיים שלוש. אסנת סגל קלינאית
 

a t s

New member
חיקוי - גיל שמונה וחצי חדשים

בת שמונה וחצי חדשים משתמשת בקשת רחבה של צלילים (, אה בה, דה, לה,נה,יה) בדרך כלל צלילי אחד ברצף (בה, בה בה, לדוגמא) אבל לא חוזרת אחרנו על צלילים. אם אני אומרת בה בה בה היא לא תחזור אחרי האם תקין? איך אפשר לעודד אותה לחקות אותנו?
 
חיקוי

שלום, זה נשמע בסדר גמור ומתאים לגיל. החיקוי יגיע. אפשר לעודד אותה ע"י משחק שבו את מחקה את ההפקות הקוליות שלה, ואז לאט לאט משנה. אסנת סגל קלינאית
 

hagitb1

New member
שלום אסנת!

ליה בת 14 חודשים. מפותחת נפלא מבחינה מוטורית. ליה עדיין לא מדברת. היא מפיקה כל מיני הברות ומדברת המון בג'יבריש. בשבועיים האחרונים היתה קפיצה מהבחינה של ההברות. היא התחילה להוסיף עוד הברות ל"שפה" שלה. הדבר היחידי שהוא קבוע וברור אצלה הוא: תמיד כשהיא רוצה משהו-אוכל, בקבוק, אמא היא תמיד משתמשת באותה צמד הברות: מהמה. לכן, תמיד כשהיא אומרת את זה אני יודעת שהיא רוצה משהו ולרוב היא מצביעה על מה שהיא רוצה בצירוף ההברות וכך אני מבינה מה היא רוצה. היום התווספה עוד מילה "זה". היא מצביעה על משהו ואומרת "זה". וזהו. מעבר לכך אני לא מצליחה להבין עוד מילים. חשוב לי לציין שני דברים: 1. היא מבינה את כל מה שאנחנו אומרים לה: נענית לבקשות(אפילו דברים שחשבתי שהיא לא תבין-היא מבינה), ילדה מאוד חייכנית, סקרנית. 2. בעלי התחיל לדבר מאוחר (ואני התחלתי לדבר מוקדם) שאלותיי הן: האם אני צריכה לדאוג? מה אני יכולה לעשות על מנת לקדם את הנושא? (אני קוראת לה המון, מדברת איתה המון) חשבתי ללכת איתה כבר עכשיו לקלינאית תקשורת. האם יש כבר צורך בכך? או שלא?
 

hagitb1

New member
ומוסיפה

היא מחקה קולות שלנו. אם זה צחוק, לחישות וכו'.
 
בת 14 חודש

שלום, את מתארת את ביתך כילדה מפותחת מוטורית, תקשורתית ומבינה. יחד עם זאת הופעת הדיבור (מילים משמעותיות) מתעכבת מעט. טוב את עושה שאת מקריאה לה ומשוחחת איתה. ניתן גם להדגיש קולות שונים המהווים מעין מילים ראשוניות וקלים להפקה (בום, הופ, הם, קוקו, קולות של חיות ועוד) כשהיא קשובה ובקשר עין איתך. אם לא יחול שינוי בחודשיים הבאים ניתן לפנות לקלינאית תקשורת, לקבלת הדרכה ומעקב. אסנת סגל קלינאית
 
בת 6 חודשים

בוקר טוב, בתי בת חצי שנה . אני משוחחת איתה המון, שרה שירים והיא מגיבה לי.. היא הוגהה את הצלילים אָה, אוֹ, אֶה , אוּ , אבל לא משתמשת באותיות השפתיים ב' ו-מ'. בנוסף לא מנסה לחקות אותי. חשוב לציין כי לפעמים צירוף ההברות שמשמיעה נשמע כאילו ממש מנהלת שיחה איתנו. האם יש סיבה לדאוג מכך שאינה הוגה עדיין את הצלילים הללו או שאינה מחקה אותי
חשוב לציין בהקשר שנורא עירנית, מקשיבה בכמיהה, מאוד מתעניינת ושמחה כששרים לה ומדברים איתה. תודה מראש
 

סנפירון

New member
בן 11 חודשים

שלום רב, בני יהיה בן 11 חודשים בעוד מספר ימים. הוא ממלמל די הרבה - בהבהבה, דהדהדה מהמהמה וגם אומר אבא ועוד כל מיני נהימות וקולות מקולות שונים. העניין הוא שלא תמיד נראה לי שהוא מביו שאבא זה אבא וכד'. מתי הוא אמור להתחיל לדבר מילים בעלות משמעות ? הוא תינוק חייכן מאוד ומאוד פעלתן. אוהב ילדים ואנשים. אוהב מאוד משחקי קוקו ומחבואים אבל לא תמיד מגיב שקוראים לו (רק בכ-50% מהמקרים) בדיקת שמיעה שעבר לא הראתה בעיות.באיזה גיל אמורים להגיב לשם. לפעמים נדמה לי שהוא פשוט לא מכיר את שמו. דרך אגב במקרים שאני משתעל או מפהק הוא תמיד תמיד מסתובב. תודה מראש
 
סנפירון

שלום, מילים ראשונות מופיעות בדרך כלל מגיל שנה ואילך בהדרגה. היות ובררתם את המצב השמיעתי כנראה שלפעמים הוא פשוט "עסוק" בענינן אחר ואינו מתפנה להגיב לשמו. הוא עדיין צעיר מאד ותינוקות (במיוחד מאד פעלתנים) לא תמיד מגיבים בעקביות. בסביבות גיל שנה יש לצפות שיהיה מסוגל להגיב לשאלות כמו "איפה אור?" "איפה אבא" "תן לי" ותוכל להתרשם אם הוא מכיר ומבין מילים אחרות. אסנת סגל קלינאית
 
למעלה