אנסה לסייע לך
מטרותיה של התכנית הן לאפשר את הגברת הצמיחה והתעסוקה במשק, לקבוע את חלוקת הוצאות התקציב בין המשרדים באופן שיעמוד במגבלת הגרעון הנוכחית, לקבוע את השינויים בהכנסות המדינה ממיסים על ידי שינוי פטורים ממיסים או החלת מיסים כלשהם, להוריד את הגרעון בתקציב המדינה בעזרת ביטול פטורים של חלוקת הטבות שהיו בתקציב הקודם, לבטל חלק מהגזירות שהתקציב הקודם גזר על חלק ממשרדי הממשלה, התקציב אמור להבטיח פעילות שוטפת של משרדי הממשלה השונים כך שיוכלו להחזיק את עצמם למשך שנה אחת. לכל משרד ממשלתי, ישנן את המטרות שלו ובהתאם ההוצאות להן הוא יזדקק. ההוצאות על המטרות אמורה להיעשות בהגינות וכל משרד יש את הסמכות לשנות את מטרותיו או לא לקיים את הבטחותיו. המטרות של כל משרד ממשלתי, מורכבות מחוקים שהכנסת חוקקה ומחייבים את המשרד לפעול על פיהם. כדי לאפשר חוק, יש להקציב לו כסף. הממשלה מחליטה החלטות ויש לבצע אותן וכדי לאפשר ביצוע שלהן, יש להקציב כסף. זאת ועוד, לכל משרד ממשלתי יש ממונים אשר קובעים החלטות, הוראות ונהלים פנימיים בהתאם למדיניות הכלכלית שנקבעה ולהעדפות. משרד האוצר, קובע כמה להקציב לכל משרד ממשלתי בהתאם להכנסות שכל משרד מציג שהוא צריך כדי ליישם את מטרותיו, חוקים והוראות. קובעי התקציב קובעים תקציב שנותן תקציב ומאפשר הוצאות למשרדים השונים אך מאידך מתנה כל הוצאה בקבלת הכנסה מהיכן שרק אפשר לקבל. ההוצאות של כל משרד ממשלתי הם רבות. משרד ממשלתי בדרך כלל מעניק שירות לציבור ויש לו סניפים כדי להגיע לציבור מקבלי שירותיו. יש נכסים שצריך לשלם עבור התחזוקה כמו עובדים, זכויות עובדים, לרכוש דברים מיבוא, לשלם חשמל, ארנונה, לשלם עבור ביצוע חוקים שונים שמגיעים במסגרת השירות הציבורי שאמור להעניק, וכו'. אבל לכל משרד אין רק הוצאות. יש גם הכנסות. הכנסות ממכירה,מיצוא, קבלת מיסים, ביטול הטבות שניתנו בתקציב הקודם וכו'. על מנת לאפשר את התחזוקה השוטפת של כל משרד לשנה אחת, יש לקבוע את התקציב שינתן כל משרד. למשל בהקצאת תקציב לרשויות מקומיות מעורבים שיקולים כמו ההוצאה שכל רשות צריכה לשלם שכר עבודה לעובדיה, ההוצאה שכל רשות צריכה לשלם עבור ניהול ותחזוקת הנכסים שהיא מחזיקה, רכישת שירותים שונים וכו'. מאידך לרשות המקומית יש גם הכנסות שמתקבלות מהארנונה שהיא גובה מהתושבים, מהמס השבחה שהיא גובה מקבלנים ומאנשים נוספים שמבקשים אישורי בניה וכו'. בתקציב המדינה, נקבע כמה הרשויות המקומיות יקבלו תקציבים כדי לאפשר את הוצאותיהן. אך כמה בדיוק להעניק מושפע גם מהציפייה של משרד האוצר כמה הרשות יכולה לתת. ולכן, למשרד ממשלתי\רשויות מקומיות יש סמכות לקבוע חוקי עזר שישמשו אותן לקבוע את גובה סכום הגביה. והם רשאיים על פי חוק לגבות חיובים מאזרחים ולהכנס לכיס הפרטי של האזרח בעיקר על ידי הטלת קנסות באיזורי חניה ליד מדרכות שהם רשאיים לקבוע היכן בדיוק אסור להחנות וכו'. דוגמא נוספת היא תחבורה. בתחבורה יש לשלם כספים כדי לאפשר את חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים ויש להוציא כספים עבור עובדים וכו' אך גם מקבלים כספים מאנשים שמבקשים רשיונות שונים למשל רשיון למונית. כמו שצריך להוציא כספים כדי ליישם חוקים מסוימים כך גם יש חוקים שמאפשרים לאוצר לקבל הכנסות לאוצר. למשל פקודת המיסים, חוק המרכז לגביית הכנסות אגרות והוצאות - 1995, חוק פסיקת ריבית והצמדה מ 1961 מקווה שעזרתי לפחות במקצת. שבת שלום.