דיווח מהסיור
כפי שכתב בועז, היום היה אירוע בנוכחותו של שר התחבורה, ישראל כץ, מסביב לעבודות על הקו המהיר לירושלים. הסיור החל בהצגת פרוייקט הקו המהיר על ידי חקי הראל. חקי פתח בסקירה היסטורית של פתיחת קו הרכבת הראשון - הקו לירושלים והקמת רשת המסילות שהגיעה לשיאה בתקופת המנדט הבריטי. עם הקמת המדינה הרשת החלה להתנוון והוזנחה. בעשורים האחרונים ישנו שיפור ניכר בהשקעה בתשתיות הרכבת. לאחר עיכובים רבים שנמשכו שנים בשמונה חודשים האחרונים הפרוייקט מתקדם בקצב מהיר עם מאמץ לקיצור זמן ההקמה של הקו בשנה. הצפי הנוכחי של הרכבת לסיום הקו הוא 2016. בשלב זה חקי הראה סרטון של הרכבת על הקו המהיר. בסרטון הוצגה הדמייה לנסיעה בקו והדמיה של מבנה התחנה. הרכבות שהופיעו בהדמיה היו רכבות DD אדומות עם פנטוגרף ללא קטר (קרונועי קומתיים של בומברדיה?? אני מניח שלהדמית הרכבות כרגיל אין משמעות). כפי שהציג זאת חקי, הערכת הזמן לנסיעה מתחנת בנייני האומה ועד תחנת השלום הינה 30 דקות. עלות הקו המוערכת היא כ-7 מליארד ש"ח. תדירות הרכבות תהיה 3 רכבות לכל כיוון בשעה, אולם ר"י צופה כי תדירות זו לא תעמוד בביקושים. על מנת לעמוד בביקושים אלו מתכננת ר"י בשנים הקרובות להרחיב את תחנת נתב"ג. סקירת מצב העבודות כיום: גשרים 4, 5 ו-6 הושלמו. בקצה גשר 6 (בסמוך לכביש 3) תתחיל העבודה בשבועות הקרובים. מנהרה 1 באורך 3.5 ק"מ נמצאת בביצוע. גשר 7 יבוצע במהלך שנת 2012. מנהרה 2, מנהרה כפולה באורך 1.2 ק"מ. כרגע המנהרה הדרומית בעומק 70 מ' והצפונית בעומק 130 מ'. גשר 8, העבודות להקמת הניצבים החלו. מנהרה 3, באורך של 11.6 ק"מ מתחילה מכיוון נחל יתלה. העבודות על מנהרה זו תבוצענה בשני הכיוונים. מכיוון מערב עם TBM ומכיוון מזרח בטכנולוגיות פשוטות יותר. הכריה של מנהרה 3 אמורה להסתיים ב- 2012. מנהרה 3A שפתחה נמצא ליד אנדרטת אסון מגדלי התאומים נמצאת בביצוע. גשר 10, הגשר הגבוה ביותר בישראל, יעבור מעל כביש 9 ויכנס למנהרה מתחת לכביש 1. העבודות על גשר זה צפויות להסתיים ב- 2014. מנהרה 4 באורך של 2.6 ק"מ, היא המנהרה שמובילה לתחנת בנייני האומה. מנהרה זו נמצאת בביצוע ותבוצע כמנהרה אחודה - כלומר מנהרה אחת לשתי המסילות. העבודות על תחנת בנייני האומה נמצאות בעיצומן. עומק הבור כיום הוא כ- 40 מ', כלומר אמצע החפירות מבחינת העומק והעבודות להקמת התחנה צפויות להסתיים בשנת 2015. באופן לגמרי לא מפתיע מציין חקי שצוואר הבקבוק מבחינת לוחות הזמנים לביצוע הקו הוא הקמת הגשרים והמנהרות. לאחר ששלב זה יסתיים עדיין ישנה עבודה של כשנתיים להנחת המסילות, החשמולת והתקשורת. לאחר סיום דבריו של חקי, הוזמן השר כץ לשאת את דבריו: בתחילה התנצל כץ על העדרותו של ביבי שידוע בתמיכתו הרבה בפרוייקטים רכבתיים. לאחר ששלח עקיצה לכיוונו של חקי "סרטים אתם בטוח יודעים לעשות" ציין כץ שזה לא סוד שהפרוייקט היה תקוע במשך שנים. לדבריו ממש לא מובן מדוע זה קרה. רכבת מהירה לירושלים תעזור לחזק את העיר, כמו גם רשת הרכבות שהוא מתכנן להקים ביהודה ושומרון. כץ טען שבמהלך העבודות נעשית פעילות מרשימה לשמירה על איכות הסביבה על מנת למזער את הנזקים שיגרמו עקב העבודות בנחל יתלה ובאיזורי הכחציבה השונים. לדבריו קיצור העבודות המתוכנן יסייע גם הוא בשמירה על הסביבה מכיוון שכך הטבע יחזור להשתקם מהר יותר. בהמשך כץ בליוויו של חקי נכנסו לתוך המנהרה הדרומית ביחד עם הכתבים. כץ טיפס על אחת ממכונות הכריה וביקש ממפעיל המכונה שיסביר לו על העבודה של המכשיר, להנאת ציבור הצלמים. בבואו של השר לרדת מהמכונה הוא מעט התקשה. כאשר הגיע חזרה לקרקע אמר לכתבים: "זה כמו בפוליטיקה - קל לעלות, קשה לרדת..." בשלב זה אני נטשתי את הסיור וחזרתי הביתה. תמונות מן הסיור תועלינה בהמשך הערב.