השיעור השבועי

  • פותח הנושא mgb
  • פורסם בתאריך

mgb

New member
../images/Emo27.gifהשיעור השבועי../images/Emo37.gif

בס"ד שלום לכולם! להלן מספר פרטים על השיעור: מועד השיעור: אי"ה היום (יום חמישי) בשעה 22:00! החל מהשעה 21:30 ניתן לברר פרטים דרך המסנג'ר וגם כאן בפורום. 1) השיעור יתקיים כאמור באמצעות תוכנת המסנג'ר! א) החלטה זו באה לאחר חשיבה מרובה וקבלת העיצות ממספר חברים בפורום וב"מסרים האישיים" ב)את תוכנת הפורום ניתן להתקין בקלות רבה. תמיכה טכנית ניתן לקבל מפורום "מסרים מיידים" או ממני ב" מסרים אישיים". ג) על מנת להיות מחובר לשיעור יש לשלוח אלי את כתובת ה-אימייל שלכם על מנת שאאשר אותה. (כתובת האימייל תישמר אצלי ולא תועבר לאף גורם בכל מקרה!!) 2)השיעור מותאם ומיועד הן לנשים והן לגברים ולכן כולכם מוזמנים!! לגבי רמת היידע או ההבנה, אני משתדל לפרט ולהסביר בצורה שתהיה שווה לכל נפש! 3)אני מבקש גם בשם כולם לטובת היעילות וההצלחה של השיעור לאפשר הרצאת החלק הראשון ללא שאלות שאינן מחוייבות. ובחלק השני שהוא חלק הציבור היקר ניתן לשאול לענות וכו' וכו'.. בחלק השלישי אסכם את הדברים שהארתם וכן אסכם את השיעור מצידי. 4)מי שמעוניין שהשיעור יישמר יש לאשר אפשרות זו בתוכנת המסנג'ר. בכל מקרה אני מקווה לשמור ולהעלות בפורום לאחר מכן את סיכום השיעור(תוך עריכה של הודעות לא רלוונטיות) וכן שיעור זה יצורף למאגר ,מאמרים" של הפורום! 5)השבוע מסרתי אמנם מראה מקומות לשיעור אבל לא סיפק בידי להביא אותם בפירוט מפאת העומס שהיה לי בשבוע זה הן מסיבות אישיות והן בגלל היותי מנהל ממלא מקום בפורום אחר בנוסף לפורום זה. מתנצל! להבא אשתדל להביא פירוט מלא! בברכה ובתפילה להצלחת השיעורים!
 

מיצוס

New member
לא כ"כ הבנתי איך זה יעבוד -

זה יהיה כמו שיחת ועידה רגילה במסנג'ר?
 

mgb

New member
../images/Emo63.gifתקציר השיעור השבועי-א../images/Emo63.gif

בס"ד "חיוב סומא(=עיוור)במצוות".. הנושא הזה נבחר היות שמצאנו בפרשת השבוע "תולדות", את ברכת יצחק ליעקב בהיותו סומא כמש"כ(בראשית מ"ח, י'):"ועיני יצחק כבדו מזוקן, לא יוכל לראות.." ! הצגת הדעות הגמרא במסכת בבא-קמא (דף פ"ז ע"א) מביאה מחלוקת בין חכמים(רבנן) לרבי יהודה: לדעת רבנן סומא(=עיור) חייב בכל המצוות כפיקח(=אדם רואה) רגיל. לדעת רבי יהודה סומא פטור מכל המצוות. והגמ' מביאה פסוקים לסימוכין דעת ר' יהודה: 1)(במדבר ל"ה)"ושפטו העדה בין המכה ובין גואל הדם על המשפטים האלה.."(פסוק זה הינו מתוך פרשת "רוצח בשוגג") כלומר, כיוון שסומא שהרג פטור ממיתה בשוגג כך פטור מכל המשפטים האחרים גם. 2) (דברים ו')"ואלה המצוות,החוקים והמשפטים וכו' " כלומר, מי שחייב במשפטים, מתחייב גם בחוקים. והיות שסומא פטור ממשפטים - פטור גם מהחוקים. מעניין שבהמשך הגמ' מביאה את דברי רב יוסף (מגדולי האמוראים) שהיה סומא, שאומר: שמתחילה כששמע את דעתו של ר' יהודה הפוטר סומא ממצות היה עושה סעודת "יום טוב" לחכמים (היה שמח שפטור ובכל זאת קיים מצוות. כי היה סבור שמי שאינו מצווה גדול ממי שמצווה..) אבל לאחר ששמע את דעתו של ר' חנינא ש"גדול המצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה", אמר שמי שיאמר לו שאין הלכה כר' יהודה, יעשה עבורו סעודת "יום טוב".. (כי רצה לקיים מצוות כ"מצווה" ולא כמי ש"אינו מצווה" וכך שכרו משמיים גדול יותר..) לא נאריך בנקודה זו היות שאין זה נושאינו רק נציין שהסברא של הדיעה של "גדול המצווה.. וכו' " היא.. היות שכאשר אדם מחוייב בדבר ה"עול" המוטל עליו קשה יותר כי אין לו "פת בסלו"..
בפוסקים מצאנו מספר דעות לגבי סומא 1) האם סומא לדעת ר' יהודה נאמר על מי שכהוו עיניו או סומא מוחלט? 2) האם לדעת ר"י סומא פטור מכל המצוות או רק במצוות "לא תעשה"(=לאוין או ל"ת)? 3)האם סומא פטור לדעת ר"י במי שנולד כך או מי שהסתמא לאחר מכן? 4)האם סומא יהודי דומה לרי" כמו בן נח שגם פטור מהמצוות? 5)האם סומא שאמנם פטור , אבל אם ירצה להתחייב מרצונו(כ"אינו מצווה ועושה") מותר? 6)אם נאמר שסומא פטור ממצות האם יוכל לקיים מצוות לפחות כבן נח? 7) האם יש הבדל בין אשה שגם פטורה כידוע, ממצוות מסויימות לבין סומא? 8)שאלה כנ"ל בהשוואה ל"קטן" היינו למי שעדיין לא בר מצווה? <המשך בחלק ב>
 

mgb

New member
../images/Emo63.gifתקציר השיעור השבועי-ב../images/Emo63.gif

דעות רבותינו בשאלות הנ"ל:
אם יצחק הקפיד על איסור נבלה איך ר' יהודה פוטר סומא ממצות.. כפי שהזכרנו כבר , בפרשה זו וכן בפרשת ויחי(סוף ספר בראשית לגבי יעקב) מצאנו שהאבות יצחק ויעקב לקראת סוף ימיהם היו סומים. אלא שיצחק היה עיוור ממש לעומת יעקב שרק כה ועיניו כמו שנאמר שלא זיהה מי אפרים ומי מנשה, משמע שראה מעט ולא שהיה סומא מוחלט. לעומת זאת יצחק היה סומא מוחלט מהיכן אנו יודעים זאת? היות שכתוב(בראשית כ"ח, י"ג): "א-לוקי יצחק" וזה נאמר ליעקב בחלום הסולם הידוע. אז היה יצחק עדיין בחיים ועל כך אומר רש"י: "אע"פ שלא מצינו במקרא שייחד הקב"ה שמו על הצדיקים בחייהם לכתוב א-לקי פלוני משום שנאמר (איוב טו): הן בקדושיו לא יאמין. כאן ייחד שמו על יצחק לפי שכהו עיניו וכלוא בבית והרי הוא כמת ויצר הרע פסק ממנו (תנחומא). " הרי שהיה סומא מוחלט שאם לא כן לא היה ה' מייחד עליו שמו בחייו.. בפרשה מבקש יצחק מעשו לצורך ברכתו, שיביא לו ציד, ואומר רש"י שביקש ממנו להשחיז יפה יפה את הסכין "שלא תאכילני נבלה.." הר ישיצחק הקפיד שלא לעבור על איסור נבלה !! ואיך ר' יהודה בב"ק אומר שסומא פטור מכל המצוות?? דברים אלה מובאים בשו"ת שם אריה. אבל הוא מיישב כך את השאלה באחת מ-3 דרכים: 1)יצחק " פוסק" כרבנן שסומא חייב בכל המצוות. 2)יצחק סובר שרק במצוות "עשה" סומא פטור אבל לא בלאוין. 3)יצחק ממילא הי פטור מכל המצוות כי לפני מתן תורה לא התחייבו כלל במצוות. עוד ניתן לאמר וכך אומר הגאון הרב אשר ווייס שליט"א שאמנם "חשוד על דבר אינו נאמן". אבל יצחק סמך שעשו לא יאכיל אותו נבלה כי כידוע עשו הקפיד מאוד על מצוות כיבוד אב מאוד.
עיור בעין אחת או רואה ע"י משקפיים.. בשו"ת חתם-סופר(חת"ס) דן לגבי מצוות "ראיה" -מצוות עליה לרגל ב-3 פעמים בשנה בחגים. והגמ' אומרת שסומא אפילו באחת מעיניו פטור מ"מצוות ראיה" היות שכתוב(שמות כ"ג, י"ז): "שלש פעמים בשנה יראה כל-זכורך ..." שמצווה זו מחוייב רק מי שרואה. אבל החת"ס אומר שמי שכהו עיניו חייב במצווה ואינו דומה לסומא באחת מעיניו. כך גם דעת ה"ברכי יוסף" לגבי מצווה אחרת (חליצה). לגבי אדם הנעזר במשקפיים, כתוב בספר "שו"ת שבות יעקב" שמי שאינו יכול לראות אלא בעזרת משקפיים לאחר שדן בכמה צדדים להשוות לסומא, פוסק שדינו כרואה רגיל.
לגבי אילו מצוות פטור ואילו חייב- רק מצוות "עשה", גם מצוות "לא תעשה" או מצוות מסויימות... יש ב"אחרונים" מחלוקת בדבר: דעת הנודע ביהודה(=נודע ביהודה) וכן בשו"ת רבי עקיבא אייגר(=רעק"א) בכמה מקומות בספריו כתב שסומא חייב במצוות ל"ת ופטור ממצוות "עשה" בלבד! ראייתו(=ההוכחה שלו) מתוספות (בשני מקומות מסכת ב"ק ומגילה). כי אם הוא פטור מכל המצוות, כולל ממצוות: "...לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל"(דברים י"ז, י"א) הרי אינו מחוייב לשמוע לדברי חכמים ואם מצאנו שחכמים יכולים לחייב או לפטור אותו זה רק מכוח והסמכות שיש להן מהפסוק: "לא תסור" שהוא גם לאו. מכאן מוכיח רעק"א שסומא חייב במצוות "לא תעשה". אבל יש מהראשונים שמשמע מדבריהם שסומא פטור גם מלאוין : 1)תוספות וריטב"א (קידושין ל"א) מחייבים סומא גם בלאוין אבל "רק שלא יהא כגוי גמור"!! ולכן לפחות מדרבנן חייב במצוות "לא תעשה".. 2) לשון התוספות (מגילה כ"ד): "שאם לא כן לא יהא נוהג בו דת יהודי כלל.." 3) דעת רבנו אשר(=רא"ש) שפטור בכל המצוות. 4)בספר "המכריע" כתב בפירוש שפטור מכל המצוות לרבות ל"ת. משמע שפטור בעקרון לגמרי ורק בגלל סיבה מסויימת חייבו אותו.
לגבי אם יכול סומא לחייב את עצמו כמו אשה או קטן שגם פטורים.. בספר "המכריע" הנ"ל, מחלק בין סומא לאשה שהיות שאת האשה לא חייבו חכמים היות שהיא חייבת בכל הלאוין, כולל "לא תוסיף" הרי שלא ניתן היה לחייב אשה במצוות נוספות . מה שאין כן סומא שפטור מכל המצוות כולל "לא תוסיף", הרי אין מניעה לחייב אותו במצוות שאינו חייב בהן. ועל סברא זו הקשו : איך יתכן לומר שסומא פטור ממש מכל מצוות ל"ת, וכי מותר לו לעבוד "עבודה זרה" ? או איסור "אשת איש"? הרי לא עולה על הדעת היתר כזה שיהא "כגוי ממש בלי כל עול תורה ויהדות"!! כלשון הרב וייס שליט"א ומוסיף שדעתו שברור שישנן מצוות יסודיות שסומא חייב, מצוות שהן "יסודות הדת התורה והיהדות"! כמו למשל "אמונת הייחוד" או שלילת "אלהים אחרים". אך, האם יש לדמות ל"קטן" שכלל אינו מחוייב? אומר תוספות(מגילה י"ט) שפטור קטן הוא מגזירת הכתוב(=גזה"כ), כלומר היות שכך קיבלנו שרק "איש" חייב במצוות. והרי פטור של סומא הוא כמו שאין חייבים בתפילין בלילה כך סומא הוא בסטאטוס שאינו חייב. וכן כמו קטן שאינו "בר חיובא" (=בן חיוב).
השוואה לבן נח.. מעניינת שיטת המנחת חינוך(=מנ"ח) שסבור אף כדברי ה"מכריע" שסומא פטור גם ממצוות ל"ת, אבל המנ"ח מסייג: מצוות 7 בני נח כן מתחייב הסומא..שלא יתכן שהוא עוד פחות מגוי או בן נח.. אמנם קשה דיעה זו כי הרי: 1) 7 מצוות בני נח אינם דומות למצוות שישראל מחוייב. כלומר "גזל" שלנ וולבני נח אסור הו אסוג אחר של איסור. 2) במעמד הר סיני לא נוספו לנו מצוות על ה-7 שהיינו מחוייבים לפני מתן תורה(=מ"ת), אלא מערכת מצוות בפני עצמה.
בהבדל בין סומא מלידה לפיקח שהסתמא: בספר "שאילת יעב"ץ" כותב שכל מחלוקתם של רבנן ורבי יהודה הוא לגבי פיקח שהסתמא, אבל סומא מלידה גם לדעת רבנן פטור כמו דעת ר' יהודה. היות שה"שאילת יעב"ץ" הוא מאחרוני רבותינו יש שהתקשו בדבריו שלא מצינו חילוק זה בדברי ה"ראשונים"..
 
למעלה