שאלה לעיון..

  • פותח הנושא mgb
  • פורסם בתאריך

mgb

New member
../images/Emo35.gif../images/Emo35.gifשאלה לעיון..../images/Emo35.gif../images/Emo35.gif

בס"ד הודעה זו הופיעה בפורום "חרדים". בגלל השאלה ההלכתית המעניינת אני מציג אותה לפניכם. (הסיפור מופיע בהודעה הראשונה והשאלה בהודעה תחתיה!) השאלות : גוי המשיב אבידה: מקבל שכר? כשמחזיר ליהודי רק? גם כשמחזיר לגוי? מוזמנים לחוות דיעה! בברכה
 

mgb

New member
אולי מראה מקום יתן רעיון??

בס"ד גמ' בבא בתרא (י' ע"ב) "...תניא אמר להן רבן יוחנן בן זכאי לתלמידיו בני מהו שאמר הכתוב (משלי יד) צדקה תרומם גוי וחסד לאומים חטאת נענה רבי אליעזר ואמר צדקה תרומם גוי אלו ישראל דכתיב (שמואל ב ז) ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ וחסד לאומים חטאת כל צדקה וחסד שאומות <עובדי כוכבים> {העולם} עושין חטא הוא להן שאינם עושין אלא להתגדל בו כמו שנאמר (עזרא ו) די להוון מהקרבין ניחוחין לאלהה שמיא ומצליין לחיי מלכא ובנוהי ודעביד הכי לאו צדקה גמורה היא והתניא האומר סלע זה לצדקה בשביל שיחיו בני ובשביל שאזכה לעולם הבא הרי זה צדיק גמור לא קשיא כאן בישראל כאן <בעובד כוכבים> {באומות העולם} נענה רבי יהושע ואמר צדקה תרומם גוי אלו ישראל דכתיב ומי כעמך ישראל גוי אחד וחסד לאומים חטאת כל צדקה וחסד שאומות <עובדי כוכבים> {העולם} עושין חטא הוא להן שאין עושין אלא כדי שתמשך מלכותן שנאמר (דנייאל ד) להן מלכא מלכי ישפר עליך וחטיך בצדקה פרוק ועויתך במיחן עניין הן תהוי ארכא לשלותיך וגו'.." בברכה
 

mgb

New member
ייעיין כב' במ"מ...

בס"ד כי קצת משמע שזהו חטא עבורם.. בברכה
 
זהו...

שהבוקר עיינתי במ"מ והתעמקתי קצת בנושא עם קצת מפרשים וכולם אומרים שלא רק שאינם מקבלים על זה שכר אלא זהו חטא בשבילם... יש לציין שאלה יפה!
 

mgb

New member
צ"ע, חטא אבל למי וממי?

בס"ד יישר כוחך על התשובה, לכאו' י"ל: אם זהו חטא כאשר הם נותנים ליהודי, או אפילו גם בינם לבין עצמם. שאם נאמר גם בינם לבין עצמם, הרי לא מצאנו ב-7 מצוות בני נח איסור נתינת צדקה... בלאו הכי זה יהיה חידוש גדול לאמר שיהיה אסור להם לגמול חסד עם עמם..מהיכי תיתי? גם לגבי נתינה לישראל יתכן שזה רק לשון איסור אבל לא שיהיה ממש אסור להם כי הרי "מקבלים מהם קרבנות". אמנם צ"ע מערכין ו' ע"א: "תנא חדא <עובד כוכבים> {גוי} שהתנדב נדבה לבדק הבית מקבלים הימנו ותניא אידך אין מקבלין א"ר אילא א"ר יוחנן לא קשיא הא בתחילה הא בסוף. עיי"ש בהמשך גם. בגמ' בב"ב י' גם משמע, לכאורה, שהאיסור הוא עלינו לקחת מהם ולא שהם יתנו, כיוון שזה מאריך את הגלות. שהרי הגמ' מביאה את הפסוק: "ביבוש קצירה תשברנה" (עי' רבנו גרשום עה"מ שכתב: "..והיכי עביד רבא דקביל מהן להימשך מלכותן בזכות הצדקה") וכו'. בגמ' בב"ב גם מובאות מס' דעות: ר' יוחנן למד מהפ' "צדקה תרומם גוי וחסד לאומים חטאת" שזהו חטא מפני כוונתם להתגדל בצדקה. ר' יהושע למד מפני שרוצים שתימשך מלכותם רבן גמליאל למד מפני שעושין להתייהר ר"ג בשם ר"א המודעי מפני שהם מחרפין ומגדפין ר' נחוניא בן הקנה למד שלישראל בלבד הצדקה הוא חסד וללאומים רק חטאת ור' יוחנן קיבל את דבריו אף יותר מדברי עצמו כי הוא פירש את הפסוק כולו על אוה"ע שהצדקה תרומם אותם והחסד יכפר עליהם כקרבן. וצ"ע.
 
למעלה