אולי תסבירו לי אחת ולתמיד

../images/Emo53.gif אולי תסבירו לי אחת ולתמיד

מה ההבדל בין:
גמרא
מישנה
תלמוד הרי כולם שייכים לתורה שבעל-פה, נכון? אבל מה בדיוק ההבדל? מצטער אם השאלה נשמעת מטופשת לכמה מכם - אני פשוט לא יודע, כי לא למדתי את הנושא באופן רציני אף פעם.
 

אופירA

New member
מנהל
גמרא = תלמוד

גמרא בארמית זה תלמוד בעברית. המשנה - מרחיבה ומפרשת את התורה שבכתב. כתבה רבי יהודה הנשיא. חכמי המשנה נקראים תנאים. הגמרא היא לימוד המשנה - מעמיקה, מפרשת ומרחיבה את המשנה. חכמי התלמוד בישיבות שבבל ובארץ ישראל נקראים אמוראים. ואת הכל יסביר, ירחיב ויפרט אי"ה mgb...
 

mgb

New member
תשובה לצדיק וחכם!

בס"ד למה "בוועםהארץ" אתה צדיק וחכם!! אגב "בוועםהארץ" נשמע גם: "ברוב עם" (הדרת מלך).. טוב, ניגש לשאלתך: בעקרון צדקת בשאלתך, יש לנו את התורה שבכתב ואת התורה שבעל פה. על שתי התורות אמר כבר אחד מגדולי ישראל, רב סעדיה גאון זי"ע: "..אין אומתנו אומה אלא בתורותיה". כוונתו לשתי תורות -זו שבכתב וזו שבעל-פה! משה קבל במעמד הר סיני את התורה שבכתב ואיתה ישב 40 יום ו-49 לילה ללמוד מפי ה' את פירוש התורה. את הפירוש הזה לימד לתלמידו יהושע ויהושוע לימד את 70 זקני העם(זקנים במובן חכמים ולא בגלל גילם..) וכך לימדו הזקנים את שאר שבטי ישראל וכל אחד לימד את בניו. דור אחר דור עד ימינו ועד ביאת משיח מהרה! מה כלול בפירוש הזה? הפירוש כולל את כל דיני תרי"ג(613) המצוות. לכל מצווה יש את הפירוש מה היא, מתי מקיימים, מי מחוייב בה וכך הלאה! מסורת זו עברה כאמור במהלך כל הדורות במדוייק מרב לתלמיד ומאב לבן. אבל בכל דור היו גדולי הדור שהיו אחראים על השלימות והדיוק של המסורת שמועברת לדור הבא. לרוב היו אלה זוג חכמים כמו למשל: "הלל ושמאי". כשיצאנו לגלות, בעוה"ר, התפזר העם לכל פינה בגלובוס. הרבה פוגרומים. הרג ביזה ונסיונות עברו על העם. בתקופת המשנה עוד למד העם את הפירוש בעל-פה. אבל ראה הנשיא רבי יהודה שמצב זה לא ימשך לאורך זמן. פירוש התורה עלול להישתכח מהעם. עמד וכתב את הפירוש זהו הנקרא : "משנה". הערה" אמנם אסור היה לכתוב את התורה שבעל פה, אבל מצא רבי יהודה היתר מהפסוק(תהילים, קי"ט, קכ"ו): "עת לעשות לה', הפרו תורתך". כלומר יש עת-זמן שלמען ה', מותר להפר מצווה התורה. ברבות הזמן סוף בית שני הצרות לא רק שלא פחתו אלא גברו אז ירדה הרמה הרוחנית יותר עד שאת הפירוש-המשנה כבר לא היו כולם מבינים. עמדו חכמים והסבירו את המשנה וזו: הגמרא או התלמוד. חכמי הגמרא נקראו "אמוראים" מי שריכז את התלמוד בכתב היו הזוג האחרון של האמוראים: "רבינא ורב אשי" זה היה בבבל (עיקר ,של היום) אבל בישראל ישב ר' יוחנן (האמורא, להבדיל מרבי יוחנן בן זכאי שהיה תנא!)וכתב את "התלמוד הארצישראלי" או כפי שיותר מקובל וידוע "התלמוד הירושלמי". את המשך מהלך הדורות נמשיך אי"ה, בלנ"ד בהזדמנות הראשונה!! בברכה ותודה רבה על השאלה!
 

mgb

New member
רק תיקון קטן תוך התנצלות!

בס"ד במקום: " זה היה בבבל (עיקר ,של היום)" צ"ל " זה היה בבבל (עירק ,של היום)"
 

FlakY

New member
המשנה..

משנה - המשנה זה מעיין נושא לדיון שנתנו לחכמים בגמרא המשנה נאספה מכל מיני רבנים ונהפכו לסדרי הגמרא,כמובן שלא כל המשניות יכלו להיכנס בגלל זה לפעמים מופיעה בגמרא " ברייתא" שזא מעיין השלמה של המשנה. תתקנו אותי אם אני טועה זה לא טרי בזיכרוני,לילה טוב ושבת שלום.
 

mgb

New member
נכון, אבל, שני תיקונים קלים..

בס"ד שלום לך! א. משנה לא "נושא לדיון עבור הגמרא" אלא פירוש המצווה המסויימת כפי שה' הסביר למשה ומשה ליהושע וכך הלאה.. ב. הברייתא היא משנה שההלכה בה לא הוברר דיו אם מפאת חוסר המידע על בעליה ואם מפאת שלא הובררה דיה האמינות והדיוק שבה. תודה רבה על ה"קפיצה" לפורום. נקווה לראותך שוב לילה טוב ושבת שלום גם לך
 
למעלה