חדש
סוגיית השבוע-מה בפרשה

  • פותח הנושא mgb
  • פורסם בתאריך

mgb

New member
../images/Emo70.gifחדש../images/Emo70.gifסוגיית השבוע-מה בפרשה../images/Emo35.gif

בס"ד בס"ד מידי שבוע נציג סוגיא מענייני הפרשה, מוזמנים להגיב: בפרשה למדנו "כל מעשיהם של צדיקים בזריזות" 1)מספר מקורות ישנם בפרשה מה הם ומה ההבדל ביניהם?? 2) למדנו "זריזים מקדימין למצוות", הורו רבים מרבותינו להקדים ברית מייד בבוקר. א. מדוע מל אברהם את עצמו באמצע היום "בעצם היום הזה"..ע' רש"י עה"מ. ב. האם "ברוב עם הדרת מלך" דוחה "זריזין מקדימין למצוות" או להיפך? בהצלחה..
 

שיבולית

New member
מותר לנסות-

גם אם אין לי ממש מושג? (כלומר לנסות לנחש את התשובות)? אז לגבי השאלה השניה: א- אברהם מל עצמו בבוקר כי אז הוא קיבל את הציווי ולא רצה לחכות? (כי זריזים מקדימים..) ב- לדעתי ברוב עם דוחה זריזים מקדימים.. (למרות שעדיף שילוב של השניים לא?
)
 

רוניטו

New member
ברוב עם הדרת מלך, מוביל

אני מתייחס ללשאלה 2 סעיף ב'. לעניות דעתי ברוב עם הדרת מלך, קודם לזריזין מקדימין למצוות. ואני רואה בהלכה חיזוק לכך. ישנה מצווה להתפלל בנץ, אך אם עומדות בפני האדם שתי אופציות: האחת להתפלל יחיד בהינץ החמה, או להתפלל יותר מאוחר במניין, צריך להמתין למניין.
 

mgb

New member
הרחבת הדברים ותגובה

בס"ד כדי לקיים: "כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם", הערה תחילה: עיקרי הדברים נלקחים ממספר ספרים ביניהם "מנחת אשר" לגר"א וויס שליט"א. 1) כאמור מספר מקורות בפרשה לעניין "זריזין מקדימין למצוות": א.בעניין העקידה (כ"ב ג'): "וישכם אברהם בבוקר, ויחבוש את אתונו.." ב.בעניין סדום (י"ט כ"ז): "וישכם אברהם בבוקר אל המקום אשר עמד שם.." ג.בעניין הכנסת אורחים (י"ח ו): "וימהר אברהם האהלה..." עיינו בכל עניין שבפרשה וחישבו האם יש הבדל ביניהם. מדוע חז"ל נצרכו ללמוד עניין זריזות משלושת מקומות אלה.. 2) נפסק בשו"ע או"ח תכ"ו שיש לקדש את הלבנה במוצ"ש, עיי"ש הטעם. השאלה אם כשהגיע זמן ברכת הלבנה(לפני מוצ"ש) עדיף ולברך, משום זריזין, או להמתין עד מוצ"ש משום "הידור מצווה". ב"תרומת הדשן" פוסק שתלוי אם זה בימות הגשמים או בימות הקיץ. בחורף כשיש חשש לעננים, עדיף למהר שמא תתבטל המצווה. אבל בקיץ יש להמתין למוצ"ש. כן דעת הרמ"א (שם) ועוד אחרונים. ה"ערוך השולחן" סובר שיש להקדים תמיד וכן דעת הגר"א. כן מובא ב"ספר חסידים" (אות תתע"ח) שאין לדחות קיום המצווה עבור הידור. השאלה: אם דין הידור מצווה דומה ל"ברוב עם הדרת מלך" או שיש חילוק.. בברכה
 
תשובה על ב`.

ב"ביאור הלכה" בסימן תכו` מביא שענין "ברוב עם הדרת מלך" עדיף על "זריזין מקדימין למצוות", ולכן אם יש אפשרות לקדש את הלבנה ביחידי או להמתין מספר ימים כדי לקדש עם רבים, עדיפה האפשרות השניה. אמנם הוא מדגיש שם שגם שלשה אנשים מקיימים את המינימום של "ברוב עם" ולכן למרות שיש עדיפות שיהיו עוד ועוד אנשים וכך ירבה "רוב עם", זה כבר לא ידחה את "זריזין מקדימין" ועדיף לקדש בשלשה.
 

mgb

New member
תודה על התשובות

בס"ד אכן ברוב עם עדיף ובקשר להידור יש מח' בברכה
 
למעלה