The Great Fire - כישלון מהדהד ומבאס

The Great Fire - כישלון מהדהד ומבאס


כשנגמר הפרק ה- 3 של המיני סידרה התקופתית The Great Fire, הבנתי שכנראה היוצרים ויתרו סופית על סיפור השריפה עצמה..
בתור סידרה שהשם שלה מתייחס לשריפה הגדולה שהרסה שכונות רבות בלונדון במאה ה- 17, הייתם מצפים שהעלילה שלה גם תספר על האירועים הללו. אך טעות! במקום להתמקד בעניי העיר שנסו על נפשם עם כל מטלטליהם וילדיהם כדי למצוא מחסה מהשריפה, החליט יוצר הסידרה לבזבז את רוב הסצינות על תככים פוליטיים וניסיון התנקשות במלך צ'ארלס השני, ובנוסף על כל מיני סיפורי רומנים מהצד. מדי פעם הייתה קפיצה לסיפור האמיתי שלשמו התכנסנו, כלומר לסיפורו הטראגי של האופה טוב הלב, שמנסה להציל את משפחתו מהשריפה, אבל מהר מאד הוא נמוג לתוך העשן..
תסריטאי הסידרה הוא טום בריידי, עיתונאי פוליטי של חדשות itv, שגם הפיקה את הסידרה, וניכר היה שמה שהוא באמת רצה לספר, לא היה קשור כלל לשריפה עצמה, אלא לכל מיני עניינים של חצר המלוכה באותו זמן. אם כבר, ניכר היה שהשריפה הייתה יותר כמו מטרד עבורו מאשר הסיבה להזמנת התסריט ממנו.
התוצאה עגומה ביותר: צוות שחקנים מרשים, הכולל את אנדרו ביוקאן, ג'ק יוסטון ("אימפריית הפשע") בתור המלך, רוז לזלי וצ'ארלס דאנס ("משחקי הכס"), מתבזבז על תסריט שמשווע ליד מכוונת, סצינות מופרכות, ובאופן כללי פשוט לא מציל את הסידרה השאפתנית הזו.
itv הכריזה בזמנו שמדובר באחת הסדרות היקרות ביותר שאי פעם הופקו באנגליה, וכמו שקורה בהרבה מקרים דומים, מרוב השקעה - שכחו את הסיפור. לו השכיל היוצר תכלס לספר על השריפה, ואיך השפיעה על אותם עניים אומללים ועל המלך המתוסבך, היינו יכולים לקבל יצירה הרבה יותר מעניינת. הבחירה בעלילות מומצאות על דמויות שמסתבכות בפילפולים פוליטיים, כשברקע עשן השריפה המיתמר, הייתה שגוייה וחבל.
אין ספק שמדובר באחת הסדרות הגרועות שיצאו השנה מהממלכה.

 

Y. Welis

New member
אם גרועה - אז בקרוב ב-HOT...

יתכן אגב שהשם שהוצמד לה, לא היה המקורי. רצו שם שנשמע טוב, וזה הקרוב ביותר שהיה.
 

Ccyclist

Well-known member
תפקידו של פייפס היה מעודן מדי לצופים בחו"ל.

יתכן שהסדרה היתה צריכה להיות ברורה יותר, ולהציג את עצמה כעיבוד מחדש ליומן של סמואל פייפס.

האדם שמוכר בבריטניה כיומנאי דגול שיומנו (שפורסם במאה ה19) היה אחד המקורות העיקריים לתקופת הרסטורציה על כל ארועיה הפך בסדרה הזו לדמות די משנית שמקריאת תגובתך נראה שלא ברור לך למה בכלל בחרו לכלול אותו (ואת אשתו, ומאהביהם).

בדרום-מזרח לונדון יש עד היום רחוב שנקרא Pepys Road במקום אליו הוא הגיע וצפה מלמעלה בעיר הנשרפת מעבר לנהר. כמו כן (לפי הערך הוויקיפדי) ספרייתו (מעל 3000 ספרים) הועברה לספרייה בבניין הנקרא על שמו באחד הקולג'ים של אוניברסיטת קיימברידג'.

כאיש שמעמדו יחסית בינוני (לתקופה) עבודתו עבור הצי הפכה את פייפס לנקודת השקה בין המעמדות. נקודת המבט שלו משלבת את המעמדות השונים ואת השפעת השריפה הגדולה בכל הרבדים (ושריפה בעיר בירה של מדינה לא יציבה פוליטית כמו אנגליה של תקופת הרסטורציה היא ארוע רב-רבדים).

הפיספוס הגדול של הסדרה לטעמי הוא שלא יהיה פרק שעוסק בבנייה מחדש - שהיא אבן היסוד של לונדון בין 1666 ל1939. היה צריך לשלב פרק עם הצעות הבנייה מחדש השונות (כל תוכנית ארכיטקטורה מראה את התוכניות השונות לעיר רנסאנס לוגית עם שדירות רחבות בצורה כזו או אחרת) בהנגדה עגומה למציאות בשטח ה"שדרות" המתוכננות, התעסקות בתפקידו של סר כריסטופר רהן בבניית קתדרלת סט' פול ורשת הכנסיות שתיכנן ובנה, במעבר לבנייה בלבנים במקום עץ, ולצורך הלונדוני הבסיסי בבנייה מחדש על אותן החלקות - שמנע בסופו של דבר מהעיר רשת שדירות נוסח האוסמן בפריז והשאיר את רשת הרחובות העתיקים שלה.

וחוץ מזה - מי צופה בדרמת תלבושות בריטית כדי לראות רק את העניים ?
 
למעלה