הימורים - חוקי מעל 18, מסוכן בכל גיל

תוכן-מקודם

Member
מנהל
people-support-each-other-rehab-session.jpg
קרדיט לתמונה FREEPIK

מכירים את מדבקת האזהרה המצויה על כל חפיסת סיגריות או משקה המכיל אלכוהול? כנראה שכן. מדובר במדבקה לבנה עם כיתוב באותיות גדולות המציין כי החומר מהווה סכנה לבריאות. אזהרה זו מופיעה גם בדוכנים המוכרים כרטיסי לוטו, גם באתרי אינטרנט המציעים משחקי הימורים ובכל מקום העוסק בהימורים. אזהרה קטנה שלא מספרת את התמונה המלאה, אנשים מכורים להימורים הזקוקים לתהליכי גמילה מהימורים.

בשונה מהתמכרות לסמים או אלכוהול, המוכרים לרובנו ומצטיירים בצורה מסוימת, התמכרות להימורים פחות מדוברת ומאד מתעתעת. העלית פעם בדעתך שניתן להתמכר גם להימורים? שהתמונה הזו שיש לנו בראש של גברים, (לרוב) מרשימים, לבושים היטב, אמידים, משתעשעים בהימורים, מחביאה מאחוריה המון כאב, סבל ואובדן שליטה?
אחת ההתמכרויות המורכבות ביותר לטיפול הינה התמכרות להימורים. התמכרות להימורים הינה למעשה התמכרות להתנהגות ותהליך גמילה מהימורים הוא שינוי נפשי והתנהגותי. בשנים האחרונות ישנה עליה מדאיגה בהתמכרות להימורים הקשורה לזמינות ההולכת וגוברת של סוגי הימורים. אם בעבר אדם המכור להימורים היה נאלץ ללכת למקומות שונים, לעיתים מרוחקים או באזורים מפוקפקים, היום ניתן להמר ישירות מהמכשיר הנייד, בבית, במיטה ובכל מקום. הזמינות הגבוהה, העטיפה המתעתעת, ההבטחות הגלומות והעובדה כי מעל גיל 18 העיסוק בהימורים הינו חוקי כל אלו גורמים לעליה ניכרת באחוז המכורים להימורים. עליה זו מעלה את הצורך בהגברת מודעות לסימני ההתמכרות ומתן מידע לגבי התמודדות וטיפול.

המזל שלך?! הזדמנות חייך?! רק הפעם?! ככה מאבדים שליטה!

רבים טועים לחשוב כי עיסוק בהימורים הינו בעיה כלכלית הקשורה בהתנהלות כלכלית מזיקה. תפיסה שגויה זו מובילה אנשים, הן מכורים והן אנשים הקרובים אליהם, לחיפוש אחר התנהלות כלכלית כושלת וניסיון למציאת פתרונות כלכליים. היעדר מודעות לגבי הימורים עשוי לתת את הרושם כי הנזק היחידי של הימורים הינו כלכלי בעוד שהתמכרות להימורים הינה בעיה נפשית התנהגותית עם השלכות על כל תחומי החיים, ביניהם גם מצב כלכלי.
הלגיטימציה החברתית, הזמינות חסרת התקדים, הגושפנקא החוקית (הי, רק מעל גיל 18) תורמים לכך כי עיסוק בהימורים עלול מהר מאד להפוך להתמכרות הרסנית ומזיקה. התמכרות להימורים עשויה פעמים רבות לבוא יחד עם דיכאון וחרדה, פגיעה בתפקוד בשאר מישורי החיים וכמובן נזקים כלכליים עצומים.

אני מכור?! סימנים לזיהוי התמכרות

  • עיסוק בהימורים לרוב מתחיל כתחביב פנאי ובילוי, ריגוש נעים תוך הגדרה של כמות הכסף המושקעת בכך. עם זאת, בתהליך התמכרות האדם מוצא עצמו מגדיל את סכומי הכסף עוד ועוד, כל הזמן.
  • ניסיונות להפסקת העיסוק בהימורים משאירים את האדם במצב של עצבנות, אי שקט, דיכאון וחרדה.
  • ניסיונות חוזרים ונשנים להפסיק להמר, אך ללא הצלחה.
  • נטייה לעסוק בהימורים בזמנים של מתח ולחץ בחיים. העיסוק בהימורים הופך לצורת הרגעה, פורקן ושחרור.
  • הסתרת העיסוק בהימורים והשגת כסף לצורך הימורים על ידי שקרים וגניבות.
  • פגיעה במערכות יחסים, עבודה, לימודים ומחויבויות אחרות בעקבות ההימורים.
על פי המדריך האמריקאי לאבחון הפרעות נפשיות, המדריך המקובל לסיווג ואבחון, כדי לאבחן התמכרות להימורים, על האדם לענות על לפחות ארבעה סימנים לתקופה של כשנה. עם זאת, מאחר ומדובר בהתמכרות מתעתעת ופעמים רבות ישנה נטייה להכחשה והסתרה של הבעיה על ידי האדם, בכל מקרה של סימני שאלה לגבי עיסוק בהימורים, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי.

גמילה מהימורים

התמכרות להימורים הינה בעיה מורכבת, קשה והתמכרות המצריכה גמילה מהימורים באופן מקצועי ויסודי. מרכזי גמילה רבים מציעים תוכניות גמילה מהימורים המציעות טיפול התנהגותי, רגשי ובמידת הצורך אף טיפול תרופתי. כאמור, מדובר בהתמכרות הנחשבת כקשה לזיהוי וקשה לטיפול. לכן, בבחירת מענה טיפולי ומרכז גמילה, חשוב לוודא כי מדובר במרכז גמילה מקצועי, מיומן ומנוסה בגמילה מהימורים.
  • תהליך גמילה מהימורים בנוי על התפיסה כי הדרך להחלמה מההתמכרות עוברת דרך הפסקה מוחלטת של העיסוק בהימורים.
  • התמכרות להימורים הינה נטייה ולא בעיה נקודתית. כלומר, אדם המכור להימורים מתמודד עם נטייה להתמכרות אשר תמיד תהיה קיימת. תהליך ההחלמה והגמילה מבוססים על הכרה זו ובניית מנגנוני התמודדות עם כך.
  • עיסוק בהימורים יושב לרוב על צורך נפשי כלשהוא ומספק מענה מהיר וזמין עבור בעיה פסיכולוגית לא פתורה.
  • טיפול CBT הינו שיטת טיפול התנהגותית קוגניטיבית היעילה מאד עבור מכורים. שיטת טיפול זו מתמקדת בזיהוי דפוסי החשיבה העומדים בבסיס ההתמכרות והכרה באמונות היסוד המפעילות את הרגשות וההתנהגויות של האדם. לאחר מכן, יחד עם איש המקצוע המטפל, ישנה עבודה על בניית אסטרטגיות התמודדות וכלים להתמודדות עם טריגרים ומצבי לחץ.

מרכז גמילה שבטיא מציע מעטפת טיפולית שלמה הנועדה לספק מענה מקיף עבור כל ההיבטים השונים של ההתמכרות. טיפול זוגי, טיפול רגשי תמיכתי וקבוצות תמיכה הן רק חלק מהמענה המוצע אשר מטרתו להבטיח תהליך גמילה איכותי ומניב תוצאות, הפסקת ההתמכרות והחזרת השליטה לחיים.
 
למעלה