כלכליסט: המועמד המוביל לרשות המטרו דורש גם את ראשות נת"ע

Ccyclist

Well-known member

אם לא היה מדובר בהדחת ראשי נת"ע הקיימים והשתלטות א-לה רגב על מספר מוקדי כוח במקביל, אולי הייתי תומך ברעיון שהמטרו והרק"ל צריכים מנהיג אחד. זה הרי המצב ב TFL שאותו הארגון אחראי למספר אמצעים שונים (התחתית, שתי מערכות הרק"ל בדרום ובמזרח העיר, האוברגראונד, האוטובוסים, עבודה מול מפעילות הרכבות הארציות בתחומי העיר).

מצד שני - המטרו הוא פרוייקט ל 2035 והשלמת מערכת הרק"ל היא עניין ל 2027 בערך, אז יתכן שעדיף שיהיו הנהגות נפרדות אך מתואמות.

הניסיון הציבורי להקים 5 קווים שונים בשלבים צמודים שונה מהסיפור הלונדוני שבו מספר חברות פרטיות הקימו כל אחת קו משלה - על מספר הסתעפויות. בשלב הראשון מערכת התת שטח נננתה בעצלתיים בין 1862 ל 1882במעגל שסביב מרכז העיר. היה שלב של מאניה תחתית עמוקה בין 1890 ל 1908 שבו הוקמו 7 קווי תחתית עמוקה (2 קווים ששולבו בהמשך לקו הצפוני, קו ווטרלו והסיטי, קו הבייקרלו, הקו המרכזי, קו הפיקדילי ושלוחת אולדריץ' שלו - למעשה קו וחצי, וקו הגרייט נורת'רן ששייך כיום למערכת הטמזלינק). משום שהקו השני בתחתית העמוקה נפתח לציבור רק ב 1898 - העשור בין 1898 ל 1908 היה עמוס במיוחד עם פתיחת 6 קווים תחתיים עמוקים בעשור אחד.

אחרי העידן הפרטי הניהול העירוני-מחוזי עסק בחיבור קווים פרבריים לשעבר לליבות התחתית בשנות השלושים והארבעים (תוכנית ה New Works שהרחיבה את הקווים הצפוני, הפיקדילי והמרכזי לפרברים) ורק משנות השישים והלאה התגבשה תבנית פעולה של פתיחת קו או מערכת חדשים כל עשור בערך.

האתגר בארץ - לעשות הכל במקביל תוך שני עשורים זה אתגר גדול, במיוחד כשאין תוואים קיימים בפרברים וכל הבנייה חייבת להיות בנייה חדשה תת קרקעית - אינו דבר קל ואינו דומה להיסטוריה של מערכת שלקח לה זמן להתפתח.

מצורפת מפת התחתית ב 1908, כן, 1908, שנה לפני ייסוד תל אביב (הגרלות מגרשי שכונת אחוזת בית)

הערה: קו ווטרלו והסיטי מופיע בקו אפור דק משום שהוא נחשב בזמנו לשאטל של חברת רכבת ארצית. מדובר בקו התחתית העמוקה השני שנפתח, 1898, במנהרות צינור מתכתי והנעה חשמלית.
 

קבצים מצורפים

  • 1280px-Tube_map_1908.jpg
    1280px-Tube_map_1908.jpg
    KB 455.4 · צפיות: 4
נערך לאחרונה ב:
למעלה