מארי אנטואנט כן אמרה 'אם אין לחם, שיאכלו עוגות'. נקודה. סוף סיפור.

hrpbiiapnrpeltework

Well-known member
כלומר היא לא אמרה בדיוק את זה, אבל היא אמרה משהו דומה.

נהוג להגיד בעברית שהיא אמרה "אם אין לחם, שיאכלו עוגות", אבל זה לא רק תרגום מצרפתית, אלא גם ממש שינו את אחת המילים. בצרפתית, מה שאומרים שהיא אמרה, והביטוי האמיתי, הוא "אם אין לחם, שיאכלו בריוש". בריוש זה סוג מיוחד, יקר ויוקרתי של לחם, המגיע מן המטבח הצרפתי. הבריוש הוא לחם עשיר במיוחד, שמכינים תוך כדי שימוש בביצים וחמאה. הוא עולה יותר כסף כמובן מאשר לחם רגיל.

האמרה הזאת באה כאילו כמו ללעוג לאנשים, "אם אין לחם, שיאכלו בריוש", משמעותו שמה שבעצם אומרים, זה שאם אין לחם, אז שיאכלו סוג אחר של לחם שהוא אפילו עוד יותר יקר ויוקרתי. זאת בדיחה בטעם רע מאוד כמובן.

בכל מקרה, בגלל שבריוש זה מאכל צרפתי מקומי שאינו מאוד מוכר במקומות אחרים, אז בשביל שאנשים במקומות אחרים יבינו בכלל מה אומרים, על מה מדובר ולמה הכוונה, אז גם בעברית, גם באנגלית וגם בשפות אחרות, מתרגמים את זה לא נכון, לחלוטין בכוונה ובידיעה תחילה, לכדי "אם אין להם לחם, שיאכלו עוגות".

עוד באשר למשפט הזה, בעוד שברמת הציבור הכללי, לגמרי נהוג להגיד ולחשוב שהיא אמרה את זה, ברמת ההיסטוריונים, נהוג דווקא לחשוב ולהגיד שהיא לא אמרה את זה, ושאימרה זאת מיוחסת לה בטעות, מכיוון שלא נמצא תיעוד במקורות לכך שהיא אכן אמרה את זה, אבל כן נמצא תיעוד, במובן של אנשים שכתבו ותיעדו שהם שמעו את האימרה, שמספר נשים אחרות אמרו את זה, עוד לפניה.

לטעמי, מכיוון שלאף-אחד אין בעלות אישית על האימרה הזאת, גם אם מישהי מסוימת כמובן אמרה את זה ראשונה מתישהו, ומכיוון שיש לנו תיעוד של נשים מרובות אומרות את זה בעקבות אותה מישהי ראשונה שאמרה את זה, ומכיוון שכל אחת יכולה להגיד את זה ברגע שמישהי חשבה על אמירת המשפט לראשונה ואמרה אותו, אז לדעתי האישית, אפילו שאין תיעוד של מארי אנטואנט אומרת את זה באופן אישי, אז דווקא בגלל שזה משפט מוכר למדי שאנחנו יודעים שנאמר עוד לפני זמנה, ובמיוחד-במיוחד בהתחשב בעצם כך שאנחנו יודעים בוודאות פחות או יותר מוחלטת שקרובי משפחתה אמרו זאת, אז דווקא זה הדבר שמוכיח, גם ללא ראיה מכרעת, שהיא דווקא כן אמרה את זה.

כי אם זה היה משפט מוכר שנאמר עוד לפני זמנה, ואם הוא עוד נאמר על-ידי קרובי משפחתה, אפילו אחותה למען השם, אז מדובר בראיות נסיבתיות חזקות ביותר בשביל להראות ולהוכיח, שהיא בהחלט אמרה זאת. לטעון שהיא לא אמרה זאת, רק כי במקרה, אף היסטוריון או עד ממקור ראשון ממש עמד שם כשאמרה זאת ואז התיישב וכתב על כך באיזה ספר, זאת דווקאיות וזאת התקטננות, כאשר יש לנו ראיות נסיבתיות מרובות כה חזקות בשביל להוכיח שהיא כן אמרה.

פסיקתי הסופית-היא כן אמרה "אם אין לחם שיאכלו עוגות" (רק שהיא אמרה בריוש במקום עוגות כי כמעט אף-אחד חוץ מצרפת לא יודע מה זה בריוש ולכן שינו את זה ל"עוגות" אבל לא חשוב...). הציבור הכללי צודק. ההיסטוריונים טועים. אני מאור פז, וזאת פסיקתי הסופית.

תודה רבה לכולם.

מארי אנטואנט:

MA-Lebrun.jpg

לחם בריוש:

Brioche.jpg

עוגת שוקולד כל-כך מושחתת ששמה הוא "מוות משוקולד":

sd-aspect-1502397375-delish-death-by-chocolate-cake-2.jpg
 
למעלה