איך מתמודדים עם תנודתיות בשוק ההון?

תוכן-מקודם

Member
מנהל
stock-exchange-g6ac7a4780_640.jpg
קרדיט תמונה PIXABAY

כמו השקעות אחרות, גם השקעות בשוק ההון טומנות בחובן סיכונים להפסד לצד פוטנציאל לתשואות גבוהות. עם זאת, מטבע הדברים, תנודתיות ההשקעה בשוק ההון נוטה להלחיץ משקיעים רבים, ולגרום להם לבצע פעולות פזיזות ולא בהכרח מושכלות. כיצד אם כן ניתן להתמודד עם תנודתיות בשוק ההון?

תנודתיות שוק ההון​

שוק ההון מצליח למשוך אליו משקיעים רבים, חלקם מנוסים יותר וחלקם פחות. המכנה המשותף לכולם הוא הציפייה להגיע לתשואות גבוהות. השקעות בשוק ההון אכן נחשבות לדרך המומלצת לאפשר לכסף שלכם לעבוד בשבילכם, אך חשוב לדעת ולהבין כי השקעות בכלל והשקעות בשוק ההון בפרט, חשופות לתנודתיות רבה ולכן יכולים להיות גם הפסדים, בעיקר בטווחי זמן קצרים.

השקעות בשוק ההון מורכבות ממכשירים פיננסיים שונים כדוגמת מניות, קרנות נאמנות, אג"ח ועוד, כאשר מכשירים פיננסיים אלו משקפים מצב נתון של קטגוריה מסוימת בכלכלה העולמית. כך, מלחמות, אינפלציה גבוהה וצפי לעליות ריבית, גורמות לשוק ההון להגיב בהתאם.

שוק דובי ושוק שורי​

את המצב התנודתי של שוק ההון מקובל להגדיר במושגים 'שוק דובי' ו'שוק שורי'. שוק דובי מתייחס למצב בו שוק ההון נמצא בירידות, ושוק שורי מתייחס למצב בו שוק ההון מפגין מגמת עלייה. אם שאלתם את עצמכם למה דווקא השור והדוב נבחרו לסמן מגמות אלו, פשוט מאוד - מגמת ירידה נקשרה אל הדוב בשל כפות ידיו המופנות מטה, ומגמת העלייה נקשרה אל השור בשל הקרניים שלו המופנות כלפי מעלה.

ניהול אסטרטגיית השקעה​

עוד לפני שנדבר על הדרכים להתמודד עם תנודתיות בשוק ההון, כדאי לכם לדעת כיצד להכין את עצמכם מראש לתנודתיות, ולמזער את הסיכונים להפסדים גדולים במקרה של אירועי קיצון ומגמת ירידה מתמשכת.

הפתרון נמצא בהגדרה מראש של רמת הסיכון המתאימה לכם ובניית תיק השקעות בעל פיזור השקעות מיטבי. ככל שתיק ההשקעות שלכם יהיה מגוון ולא יתמקד בנייר ערך ספציפי או במספר קטן של ניירות ערך, תוכלו לבנות את תיק ההשקעות המתאים לכם ביותר , לייצר תיק יציב יותר ולצמצם את ההפסדים הצפויים בתקופות של תנודתיות גבוהה.

כיצד מתמודדים עם התנודתיות של שוק ההון?​

מגמת ירידה מתמשכת ומסכים אדומים בשוק ההון, מהווים מחזה בהחלט לא נעים, אשר יכול לגרום לכולנו, משקיעים מתחילים ומנוסים כאחד, לדפיקות לב מואצות. יחד עם זאת, ישנן מספר דרכים מומלצות להתמודדות עם התנודתיות של שוק ההון:

  • זוכרים את העליות
  • השקעה בשוק ההון לטווח הארוך הוכיחה את עצמה (גם מבחינה מדעית), כהשקעה בעלת רמת סיכון המתקרבת לאפס. כלומר – ככל שטווח ההשקעה ארוך יותר, כך הסיכוי להפסיד יורד. לכן, חשוב לזכור כי גם בתקופות של ירידות, השקעה לטווח הארוך תהיה משתלמת בסופו של דבר.
  • להתנתק מהמסכים
  • בהמשך ישיר לטיפ הקודם, היכולת לזכור כי אנחנו משקיעים לטווח הארוך תסייע לנו להתנתק מהמסכים והפלטפורמות השונות, מהם אנחנו שואבים מידע. אלו לעיתים ממהרים לצייר תמונה עגומה יותר ביחס למציאות בתקופה של ירידות בשוק ההון ועשויים לגרום לנו להגיב בפזיזות מתוך לחץ.
  • בניית תיק השקעות עם חברה מקצועית
  • כאשר בניית תיק ההשקעות שלנו מבוצעת על ידי גורם מקצועי ומנוסה בתחום – הדבר מהווה יתרון גם במקרה של תנודתיות. מנהל תיק ההשקעות שלנו יוכל להרגיע אותנו, לבדוק האם נדרש לשנות את מבנה תיק ההשקעות שלנו, ולהמליץ לנו על דרכי הפעולה המומלצות. כך נוכל להימנע מלבצע פעולות פזיזות, עליהן נוכל להצטער בדיעבד.

אל תמהרו לממש הפסדים​

חשוב לזכור כי גם אם אנחנו רואים מגמת ירידה והפסדים בתיק ההשקעות שלנו, הרי שכל עוד לא משכנו את הכספים - לא מימשנו את ההפסדים. לכן, חשוב מאוד שלא לבצע פעולות פזיזות ומהירות בתקופות תנודתיות בשוק ההון, ופשוט לתת לזמן לעשות את שלו ולחכות שהשוק יתקן את עצמו.
 
למעלה