איסלנד-3 שנים אחרי

forglemmigej

New member
איסלנד-3 שנים אחרי

אתמול במסגרת התוכנית האהובה עלי Horisont שמתארת מדינות בהפרעה דובר על איסלנד. בפעמים הקודמות דובר על ישראל, יוון ורציתי לראות מה קורה באיסלנד, האם הם התאוששו. הכתב סובב ברחבי האי המדהים ביופיו הצלול והוולקני, בכל מקום רואים תמרות של גייזרים ושוחח עם אנשים מכל קצוות החברה. איסלנדית זו השפה הסקנדינבית העתיקה ביותר וכיוון שאיסלנד היא אי לא היו כמעט השפעות משפות אחרות (מדובר לפני עידן האינטרנט , העיתונות, ושלל נגזרות המדיה) ,מה שמדברים שמה לא השתנה כמעט מאז המאה העשירית חחח. בנוסף איסלנד היתה מדינת חסות של דנמרק עד שנת 1944 שאז קבלה עצמאות כך שאני מניחה שדנית היא לא שפה פופולרית שמה וכל הראיונות נערכו באנגלית (מה שלא קורה כשמראיינים שבדים או נורבגים) אבל נניח לפוליטיקה האיסלנדים מדברים עם מבטא מקסים באנגלית תארו לכם את ביורק משוכפלת עם מספר רב של אנשים. הבעיה באיסלנד היתה שחיתות מובנית של הון-שלטון. מי שישב בשלטון נתן למקורבים אליו תקציבים לפתח דברים בעוד שאלו שלא מקורבים לצלחת נשארו מאחור. מזכיר איזה מדינה
קטנטונת גם. איסלנד גאוגרפית קרובה יותר לאמריקה ולכן גם מושפעת מנטלית מלקיחת סיכונים לעומת מדינות סקנדינביה השמרניות. כשהתחילו להביא לשמה כל מיני השקעות שזו מלה מכובסת לחסכונות שבריטים והולנדים השקיעו בבנקים איסלנדים שבמהות התנהגו כמו איי קיימן. האיסלנדים התחילו להשתולל עם הלוואות מבנקים אלו וקבלו אותם ב100 אחוז בלי דיפוזיט מראש כשרצו לקנות רכב 4*4 או בניית וילה מהודרת. הם התנהגו כאחרוני הרומאים כשהאימפריה כבר בחורבות ,כמובן שהכל התמוטט בשנת 2009 והמדינה נכנסה לכאוס טוטאלי. הוחלפה הממשלה ומונו כל מיני מומחים שימצאו איך איסלנד תוכל להתאושש. דבר ראשון הם הצטרכו לשלם את חובותיהם לחסכונות של הבריטים וההולנדים אך לאחר משאל עם הוחלט שלא הם לא ישלמו את הסיכונים של האנשים האחרים. הם חיפשו במה יוכלו להתמקד התברר שהגייזרים הם תחליף לאנרגיה הם משתמשים בזה לחשמל ותעשיה לבתים. דייג שהיה העיסוק העיקרי נהפך שוב למשהו שצריך להשקיע בו, יש להם הרבה אנשים מהיי טייק והם משתדלים להמציא את הגלגל שוב , כמה הם דומים לנו הישראלים. הוא הלך לבתים של משפחות צעירות שזה דור העתיד והם אמרו חזור ואמור שהם לא מתכונים לעזוב את איסלנד ויעשו הכל כדי לשקם את המדינה הם קשורים בכל נימי נפשם למקום ,כמה זה נגע ללב שלא כמו בישראל שתמיד כולם אומרים די נמאס אני עוזב. גם בכתבה על היוונים הם חזרו ואמרו שלא יעזבו אלא ישארו לשפר. אחרי זה הוא נפגש עם שר הכספים או משו בסגנון ושאל אותו שאלות נוקבות מה באמת קורה באיסלנד, נופים יפים לא יכולים לכסות את הרקבון מתחת. השר היה גלוי ביותר ואמר איסלנד היתה כמו איזה מדינה באפריקה שקבלה עצמאות פתאום ולא ידעה איך לאכול את זה. הוא אמר שכל אלו שגרמו להדרדרות המדינה מבקשים שימחלו להם ושיפתחו דף חדש וזה מרתיח אותו הם כאילו לא הפנימו את הנזק העצום שגרמו הוא אמר כל מדינה שקרה לה אסון כמו גרמניה למשל חייבת להתמודד עם ההשלכות שלו זה חייב להיות ברקע זה לא חייב להיות עם צבעים זועקים כל הזמן אבל זה חייב להיות תזכורת יומיומית כדי שאנשים יבינו כה נורא זה היה וילמדו לעתיד אחרת זה יחזור על עצמו.. מה שאותי ריתק בכתבה הזו זה הגאוה של התושבים אנשים צעירים הם לא הולכים לחפש את עצמם במקום אחר הם ישארו וילחמו למצב טוב יותר. הנה הכתבה http://www.dr.dk/nu/player/#/horisont/31023/22_17 והראיון המרתק עם שר הכספים הוא בדקה 17 בערך
 
סיפור מדהים


אני מת על איסלנד ובכלל על העם האיסלנדי! הם אנשים מקסימים!! מי היה מאמין שיש דבר כזה שם - הון שלטון.. זה נשמע משהו ממדינות מושחתות או מדינות עשירות שאין בעיה לגנוב. איסלנד לא מדינה עשירה. עשירה בנופים עוצרי נשימה, וגייזרים והרי געש וטבע אבל לא בכסף. אולי בגלל זה הכסף הרב שהשקיעו בה פשוט עיוור אנשים. אנשים שלא ראו סכומים אדירים כאלה. תמיד סקרן אותי לדעת איך אנשים מתקיימים שם. הלא הכל יקר! רוב המוצרי מיובאים.. לאיפה כל הצעירים הולכים? במה הם עובדים? איפה הפ מבלים?
 

forglemmigej

New member
אני חושבת שזה עם גאה מאד

מאלו שלא אומרים להם מה לעשות
אבל זה אולי גם היתרון שלהם הם לא ישבו ויתקרבנו אלא ישנסו מותניים וינסו לעשות איסלנד טובה יותר הם רוצים להשאר ובאמת באמת לשנות. זה היתה גם מטרת הכתבה לא להסתכל בהתנשאות עליהם אלא לראות מה אפשר להסיק ממה שקרה. מה שקרה שמה היתה התנהגות של אנשים שקבלו לפתע עושר בלתי צפוי לידיהם ובנקים רודפי בצע מושחתים ששכנעו אותם להשקיע בדברים שהיה ברור שאין בהם שום תועלת. הם הרי לא גרמניה עם 80 מליון איש שיכולה להתעסק עם סכומים כאלו אין מצב בעולם שמדינה כזו קטנטונת תוכל אי פעם להחזיר את החובות והם החליטו שהם לא מחזירים ונפילה של 10% בתלג בשנת 2010 הם עלו עכשו ל3% אז זה אומר שהמצב משתפר ואולי זה גם מה שצריך לעשות ביוון . הרבה צעירים מבלים בבתי קפה עם לפטופים דנדשים ועם אייפון.לא. אני מניחה שהם רצו מה שבכל מקום רוצים לצאת לקרוע את העיר (אבל בצורה יותר מינורית סקנדינבית שכזו).
 

M o t t i

New member
איסלנד מדינה מרתקת

זו אחת מהמדינות שהייתי רוצה לנסוע אליה - בהחלט מדינה מרתקת ומעניינת מבחינה תרבות כי אם יש ניגודים בה. צפיתי לפני מספר חודשים סרט תעודה בערוץ נשיונל גאוגרפיק, על איסלנד, על שגעון של הלוואות, שכל אזרח שם הרגיש שהוא יכל לקנות הכל, פשוט ללכת לבנק, לפתוח חשבון ולהשקיע בכסף וזה הניב לו רווחים נאים, אני רוצה לחזק את הטענה שלך לגבי הדייג, בתקופת השגשוג, כל אזרח היה חי על כספי השקעות והיה יכול לשבת בשקט בבית קפה, נטול דאגה וכמובן שאיסלנדים זנחו את כלכלת דיג, כי אם בהיקפים קטנים יותר עד שהגיעה שעתו של המפולה, אולם איסלנדים מתאפיינים ביכולת התאוששות המדהימה שלהם, חזרו לעסוק בדיג ופתחו להם אפיק כלכלי חדש - תעשיית אלומיניום, הכלכלה שלהם מבוססת במידה רבה על התעשייה החדשה הזו, האמנם אין להם מיצבים טבעיים אולם הם מייבאים ממדינות אחרות ומיצרים מהם חומר מגומר ומוכן לשימוש. לסיום, הייתי רוצה לספר בדיחה, באותה התקופה שאיסלנדים נקלעו לקשיים כלכליים והיו חייבים מיליונים לבריטיים, אז התקשר אליהם איזה בנקאי וביקש מהם מוזמנים (באנגלית זה CASH) - לפתע באותו זמן הר געש באיסלנד התפוצץ ושלח אפר לכל הכיוונים וכמובן לבריטניה השכנה, אז התקשרו איסלנדים לבנקאי ואמרו "הנה הבאנו לכם את האפר (ASH), בנקאי עונה - "לא! לא ביקשנו ASH אלא CASH"...איסלנדים עונים "אופס, לא שמענו את האות C כי אין לנו אותו באלף בית האיסלנדי"
 

forglemmigej

New member
נחמדה הבדיחה

ממה שראיתי בכתבה הם פתחו data center ושם מגלגלים כל מיני רעיונות איך לחזק את הכלכלה יש להם הרבה אנשי הייטייק אולי מזה תבוא הישועה, לפעמים ההון האנושי זה האוצר הכי גדול, תראה למשל באפריקה יש מדינות עם אוצרות טבע חלומיים ובכל זאת התושבים חיים בעוני מחריד זה בגלל שההון האנושי שמה חלש מאד ושום אוצרות טבע לא ישנו את זה. כמו כן הם מתמקדים גם באנרגיה ירוקה יש להם את הגייזרים וזה משמש להם כתחנות כח לחשמל וברקייויק האוטובוסים נוסעים על מימן
 

iba90

New member
אני אוהב יותר את הנופים מאשר האנשים..

הייתי שם פעמיים והשנה הולכת להיות הפעם השלישית שלי שם- הנוף שווה כל שקל!! את האוכלוסיה אני לא מכיר ממש אבל אני ממש אוהב את השפה וזה קשה ללמוד אותה (למרות שאני לא מוותר חח). אגב, מה אמרו על ישראל באותה תוכנית?
 

forglemmigej

New member
זה רק מראה שאנחנו לא יודעים כלום

רואים נוף משגע וחושבים שגם האנשים כאלו ,זורמים איתו..גם על ישראל יש המון דעות קדומות מה אנשים יודעים באמת על מה שהתושבים מרגישים על חיי היום יום לוקחים רק מה שאקזוטי או פרובוקטיבי אבל לא באמת באמת מנסים להבין את החברה. מה אמרו על ישראל אז בעיקר שהכל נעשה תחת הכוונת של הרובה וזה בגלל שתארו חלק קטן מאד מכל התרכובת הנפיצה הזו שנקראת ישראל הכתבת ביקרה בגבול מצריים ותארה את החומה שנבנית שמה בלי לתאר את הסבה שהחומה נבנית את זה שאנשי בטחון מכל מיני ישובים שם צריכים לפטרל כל היום כדי לבדוק שלא נכנסים לפוצץ אותם והם במפורש אמרו לה שהיו מעדיפים להשקיע את כספי הבטחון בעוד שיווק חקלאי אבל אין ברירה.
 
למעלה