אירוח בפורום - מרפאה בעיסוק

אירוח בפורום - מרפאה בעיסוק

האם ילדך מתקשה לנהל את הזמן שלו בבית? האם מתקשה להעתיק מהלוח? קושי בהכנת שיעורי בית? קושי בארגון של חומר לימודי? קושי בארגון המחברות? שוכח דברים/מטלות? האם תהליך הלמידה שלו אינו יעיל? שרית קוגן, מרפאה בעיסוק מוסמכת ממרכז טיפולי "צעד צעד" תתארח בפורום בסוף השבוע הנוכחי ותשמח לענות לשאלותיכם. שרית מתמחה באסטרטגיות למידה, כתיבה ותפקודי חשיבה. אנא שרשרו את שאלותיכם להודעה זו.
 
קושי בהכנת שיעורי בית

הבן שלי, בכיתה א', כבר מהגן היה בלאגניסט גדול, לא הצליח לסדר את החדר, תמיד בכה שנעזור לו. בכיתה, המורה מדווחת שהוא מקשיב ועונה יפה על שאלות, אבל שיעורי בית לוקח לו כל אחר הצהריים להכין, הוא לא יושב דקה על הכסא, תמיד נמרח. ותמיד מגיעים איתו לצעקות ובכי, כל יום אותו דבר. זה קשור לריפוי בעיסוק? למי פונים לעזרה?
 
קושי בהכנת שיעורי הבית

אור שלום ראשית, שאלתך אכן קשורה מאוד לתחום הריפוי בעיסוק. אולם, על מנת שאוכל לסייע בצורה המקצועית והמותאמת ביותר לילדך, יש צורך לחדד מספר נקודות - את מציינת שבנך לא מצליח לסדר את החדר מאז היותו בגן. מה הן הסיבות לכך? האם לא התמיד במשימה עד סופה? האם ניסה אך לא הצליח לארגן את החפצים כרצונו והתייאש? האם קפץ מדבר לדבר וצורת הארגון לא היתה יעילה? בנוסף, את מציינת כי "הוא לא יושב דקה על הכסא" - האם זו התנהגות שמאפיינת אותו גם במצבים אחרים? מה גורם לו לקום? - תסכול מאי הצלחה, מוסחות חיצונית או קושי להתמקד לאורך זמן? האם יש הבדל בהתמודדותו עם נושא לימודי אחד בהשוואה לאחר? חשוב מאוד הפירוט על תפקודו בבית הספר - המורה מציינת כי הוא מקשיב ועונה יפה לשאלות, מה ההתנהלות החברתית שלו, האם מצליח להקשיב לאורך זמן? האם בזמן הישיבה בכיתה ישנה תנועתיות יתר/מלל רב? מהי רמת ביצועיו האקדמיים? סימני השאלה שאת מעלה אכן חשובים ומהותיים ולכן יש לנסות ולמקד את מקור הקושי. אשמח להמשיך ולפרט לאחר קבלת הנתונים הנוספים.
 
תודה על התשובה

בקשר לסידור החדר- אני חושב שהבלאגן ייאש אותו, הוא היה נכנס ל"דיכאון" מכמות הסדר שהוא צריך לארגן, וגם אין לו דרך לארגן את הדברים, למרות שיש סלסלות ומקומות מיוחדים למשחקים שלו. בנוגע לישיבה על הכסא- הוא אוכל עם רגל אחת על הרצפה ורגל שנייה על הכסא כאילו יושב על חצי כסא. מול הטלויזיה, הוא נשען עם המרפקים על השולחן ולא יושב- חצי עומד, בכיתה אין לו בעיה לשבת, אבל הוא חולם. חברתית אין לו בעיה, הוא מתחבר עם הילדים השקטים יותר, בהפסקות לא משחק בכדור, אבל אין תלונות על הפרעות בבית הספר.
 

shir lee1

New member
יד דומיננטית

אני מלמדת ילד בן 6 (כרגע בגן,נשאר שנה) באופן פרטי, הילד כותב בשתי היידים,למרות שאומר כי אכן יד שמאל יותר "חזקה" והוא כותב ומצייר איתה יותר "יפה" הוא מיתעקש להמשיך לכתוב ולצייר בשתיהן,כיצד אני מסבירה להורים כי חשוב לפתח יד דומיננטית? והאם זה באמת כ"כ חשוב? יש לציין שהילד היה מטופל עד לפני שנה אצל מרפאה בעיסוק (כשנתיים). בתודה מראש
 
יד דומיננטית

שלום שיר הבחנה של יד דומיננטית מתפתחת מגיל צעיר ואמורה לבשיל עד גיל ארבע, ארבע וחצי לערך. תחום חשוב הקשור לדומיננטיות ידנית הוא הדומיננטיות העינית - במידה ואין התאמה בין שני הפרמטרים עשוי להיות עיכוב בהבשלת היד הדומיננטית. בכל מקרה, החשיבות בהבשלה זו הינה באספקט התפקודי. גיבוש יד דומיננטית מאפשר לילד לשכלל את המיומנויות התפקודיות שלו תוך שימוש ביד אחת כמבצעת ובשניה כתומכת. כאשר אין הבחנה ברורה בין שתי הידיים עלולה להפגע היעילות והאיכות של התאום הבילטרלי ומתוך כך גם רמת התוצרים. לא ציינת מדוע הילד נשאר גן ומה נעשה בטיפול בריפוי בעיסוק לפני כשנתיים אולם ומאחר והוא אמור לעלות בשנה הבאה לכיתה א' וידרש למיומנויות כתיבה במסגרת של כארבעים ילד, חשוב לוודא כי מיומנותו בתחום המוטוריקה העדינה והגרפו מטוריקה תואמת לגילו. להערכתי יש צורך באבחון נוסף בריפוי בעיסוק על מנת לבדוק לעומק את רמת ביצועיו ובמידת הצורך לתת מענה מתאים ומקצועי. אשמח להמליץ על אנשי מקצוע מומחים בתחום בהתאם למקום מגורייך.
 

taltalim202

New member
מה עושים? זקוקה לעצה בבקשה...

שלום, יש לי איזו בעיה שאני מקווה שתוכלו לעזור לי בה. ביתי, טל, בת השמונה, תמיד מאחרת, לא מספיקה לעשות את מטלות הבית, תמיד הולכת לישון מאוחר כי נזכרת שיש לה עוד שיעורים שלא הספיקה להכין בצהרון, גם בבית היא לא מסיימת שום פעולה אותה מתחיל. טל היא ילדה חכמה ואינטיליגנטית, אבל מאוד לא מאורגנת. הייתי שמחה לכמה עצות בנושא. תודה רבה לעוזרים, אמא של טל.
 
קשיים בהתארגנות

שלום אמא של טל, למידה של התארגנות יעילה הינה חלק חשוב בחייו של כל אדם ובמיוחד אצל ילדים, אצלם היא מהווה בסיס לתפקוד יעיל ומוצלח במסגרות החיים השונות. לא ציינת האם הקשיים הללו מאפיינים את טל מתקופת ילדותה המוקדמת או שעלו בתקופה האחרונה. יש לכך חשיבות בהבנת מוקד הקושי ומתוך כך גם אופי ההתייחסות. אשמח לסייע במספר עצות אשר תקוותי שיעזרו, אולם במידה ועולה התנגדות כלשהי מצד טל, הייתי ממליצה לפנות לטיפול חיצוני מאחר וחשוב להפריד בין תפקיד ההורה לתפקיד המטפל. החשיבות בכך היא בשמירה על יחסים תקינים של הורה - ילד ועל מנת לקדם את טל בצורה האופטימלית ביותר. ראשית הייתי ממליצה לשוחח עם טל על הנושא ולהסביר לה את היתרונות שבהתארגנות היעילה (הספק רב יותר, חיזוקים חיוביים מההורים, זמן פנוי, שעת שינה רגועה). את מציינת שטל היא ילדה חכמה ואינטליגנטית ולכן חשוב להפוך אותה לשותפה פעילה ואקטיבית בתהליך השינוי. שנית, יש ליצור תכנית של "ניהול זמן" באמצעות יומן או רישום אחר על לוח / מחברת ובו סדר יום מאורגן לפי שעות. תחילה עבור כל יום בנפרד, ולאחר מכן להרחיב את פרק הזמן לשלושה ימים עד שבוע. בשלב הראשוני יש צורך במעורבות של אדם נוסף שיסייע לטל ברישום, אולם להקפיד כי מי שמנהל את הרישום זו טל. חשוב לתת חיזוקים חיוביים רבים על כל מטלה / משימה אשר בוצעה בזמן - אם ברישום V ליד המטלה ואם בתשבוחות מילוליות. נסו לעשות איתה מטלות שהיא מתקשה בהן והדגימו כיצד אפשר להפוך אותן ליותר יעילות. במידה ויעלה צורך במעורבות נוספת של מרפאה בעיסוק אשמח להמליץ על אנשי מקצוע מומחים בתחום בהתאם למקום מגורייך. בהצלחה.
 
למעלה