אם הדיפתונגים האלה

צודק,לא כתבתי את השאלה כמו שצריך:

שיכתוב של השאלה: בלינק הזה מוויקיפדיה העברית בערך לטינית, כתובים דיפתונגים, אבל אלה לא הדיפתונגים של הלטינית הקלאסית, אם כך אז מה הם?
 

yuval k

New member
דרך החיווי (indicative)

משמשת עבור משפטים עובדתיים, לפחות מנקודת המבט של המדבר. למשל, "קיסר כבש את גאליה" או "מחר, אם יהיה לי זמן, אפרסם תרגול מסודר". בתור כלל אצבע, אם המקרה הספציפי לא דורש שימוש בדרך דיבור אחרת, משתמשים בחיווי. את ההסבר על האיווי (נקראת גם דרך המשאלה - subjunctive), ברשותך, אשאיר לאח"כ. זו דרך דיבור הרבה יותר מסובכת עם מגוון רחב ביותר של שימושים.
 
../images/Emo140.gif תודה

יש לי עוד שאלה: בלטינית יש הבדל בין זכר לנקבה מבחינת שמות עצם, מעמדות או תפקידים? לדוג': יש הבדל בין קדוש לקדושה או בין מוֹרֵה למוֹרָה?
 

yuval k

New member
כן.

והערה קטנה: "קדוש" ו"קדושה" הם שמות תואר (שיכולים לשמש גם כשמות עצם - "האיש הקדוש", "האישה הקדושה"), ולכן ברור שהם מבדילים בין מינים תחביריים.
 
sancta זה נקבה

ו-sanctus זה זכר (או ההפך?) ואם ככה מדוע אומרים סנטה קלאוס? (זו טעות שהשתרשה? או שפשוט לא הוגים את ה-c?)
 

yuval k

New member
כמו שכתוב באתר

הכוונה להולנדית של התקופה בין 1100 ל-1500.
 

L Verus

New member
תיקון קטן לענין המודוסים

המודוס הכללי coniunctivus מתחלק (באופן גס ושרירותי) לשניים: א) ה-subiunctivus (המוכר גם מצרפתית, למשל, וגם מאנגלית), שפירושו (בערך) "פועל המושל בפסוקית משועבדת למשפט הראשי"; ו- ב) ה-optativus (הקיים ביונית כמודוס בפני עצמו), שהוא הוא מציין "איווי" (כלומר, הבעת משאלה, תקוה, איחול וכו'). מבחינה צורנית אין (בלטינית) הבדל בין השניים; ההבדל הוא ענין לדקדקנים בלבד. בכלל, בשפה הטבעית ההבדלים בין התופעות הדקדוקיות בולטים פחות, ויש גלישות רבות מתחום לתחום. ככל שהשעורים של יובל יתקדמו, deo volente, הדבר יתברר.
 

yuval k

New member
אפשר לסווג פעלים (ושמות עצם) להרבה

מאוד יחסות או מודוסים. מעשית, הצורות זהות ולכן בד"כ אין הבחנה גם בשם. אישית, אני נוהג לדבר על לטינית באנגלית (יותר נוח לי כי כך אני לומד), אבל לשם השיעורים (שנכתבים בעברית) חיפשתי תרגום ל-subjunctive ומצאתי "דרך האיווי/משאלה". אני יודע ששם זה אינו ממצה אפילו חלק קטן מהמקרים בהם משתמשים במודוס זה; זו הסיבה שניסיתי להתחמק (בערך) מהסבר כרגע. ובכל אופן, תודה על ההרחבה.
 
למעלה