"אני לא שמן, פשוט יש לי הרבה מימדים!"

ravehor

New member
שאלה (ראשונה ../images/Emo13.gif)

קודם כל מזל''ט על הפורום ובהצלחה..
את השאלה הזו שאלתי גם בפורום מתמטיקה וענו לי שם תשובות יפות, אבל אני אשאל כאן מהפן הפיזיקלי יותר.. לפי הפיזיקה, איזה ביטוי יש למימדים שונים? למשל אם אני לא טועה המימד הרביעי הוא הזמן... מהם ההשערות לגבי המימדים הבאים ? חבר שלי (שחשוב להדגיש שלא למד פיזיקה אבל אמרו לו) אמר לי שהזמן הוא בכלל המימד ה-6, ושקיימים עוד מימדים שונים השמפיעים על המציאות שלנו.. הוא צודק? תודה
 

yoyo0w24

New member
מימדים...

לפי הפיסיקה הקוונטית ותורת המיתרים ישנם 13 מימדים שונים אך לא בדיוק כמו שאנו מחשיבים מימד. כול מימד הוא סוג של תכונה שלחלקיק אלמנטרי מסויים כמו זמן(כן), ספין וכו... בדוק/י בויקיפדיה האנגלי לעוד מידע.
 

IMLost

New member
OMG....מעניין

והפלאש ממש הדהים אותי... ח"ח על היוזמה!
 

yoyo0w24

New member
אם מישהו מוכן לתרגם את זה לעברית זה יהיה נחמד

הייתי עושה את זה אבל אני הולך לישון. אולי מחר אם לא יהיה לי מה לעשות.
 

AnarchistPhilosopher

Well-known member
הפיזיקה הקוונטית לא טוענת את זה...

ונראה שתורת ה-M טוענת שיש 11 מימדים. יש כמה תורות מיתרים, 5 כאלה, אני לא יודע אם היא תחשב בתור תורה פיזיקלית (תורת ה-M), אבל לפחות בתור תיאוריה מתמטית היא נראית מאוד מעניינת, ראיתי אותה מוזכרת בסילבוס בקורס מתקדם בנושא טופולוגיה.
 

yoyo0w24

New member
לומדים אותה בטופולוגיה?

איפה? טופולוגיה זה סוג של אינפי כללי מאוד. אני לא ממש מבין מה הקשר בין זה לתורת המייתרים.
 

AnarchistPhilosopher

Well-known member
כן, זה מופיע בקורס מתקדם כמו שאמרתי למשל

בסילבוס של הקורס הזה: http://www.math.tau.ac.il/~shustin/course/aatsylH.doc
 

yoyo0w24

New member
עוד תאוריה

מצאתי כאן קישור די נחמד שמציג תאוריה שמסבירה על כול המימדים בצורה די יפה. שווה בדיקה http://www.tenthdimension.com/
 
"אני לא שמן, פשוט יש לי הרבה מימדים!"

שרשור מימדים! אם הנושא כבר עלה (ואפילו פעמיים), בואו ננצל זאת לדיוני מימדים.. שתפו בתיאוריות רב-מימדיות בנוסף, מה אתם אומרים על ענייני המימדים המרובים, ורעיונות ה"מימדים המכורבלים"? מהי משמעות המימדים הללו?.. האם הם באמת קיימים פיזיקלית, או שאנחנו מחפשים את קיומם רק בשביל להצדיק משוואות מגניבות אפשריות?
 

yoyo0w24

New member
שמתם לב

שאם לקו יש שתי נקודות (שמחוברות), לריבוע ארבעה קווים (במעטפת), ולקוביה שישה ריבועים אז לטסרקט יש 8 קוביות כמעטפת (אני מת על זה) ואם באמת מסתכלים על טסרקט בדו מימד רואים שאפשר כאילו לראות את הקוביות האלו.
 

ravehor

New member
כן

זאת החוקיות היפה במעבר בין מימדים... אני מניח שעל סמך זה קבעו איך נראה הטסרקט..
 

AnarchistPhilosopher

Well-known member
אתה מתכוון שההיטל של קוביה 4 מימדית הוא

קוביה 3 מימדית? כן, אם אני לא טועה צ'ארלס הינטון היה הראשון שבכלל חשב על זה. ובמקרה זה אני ממליץ על הספר של רודי רקר בשם המימד הרביעי או משהו כזה בהוצאת מאגנס, הוא מזכיר שם את הסיפור על שטוחלנדיה מאת אבוט אבוט.
 
דרך מעניינת להצגה

דמיינו שאתם דמות בתוך משחק מחשב. מבחינתכם, העולם הוא כולו הוא תלת מימדי ומוגדר על פי אורך, רוחב וזמן (שק"ק איננה יוצת עומק, כך גם מסכי פלסמה ו-LCD; הדמות נוצרת המקום אחד ותחושת התלת מימד היא רק עניין של פרספקטיבה ואיכות הכרטיס). ובכל זאת, קיים גם עומק כפי שאנחנו, החיים מחוץ למסך, חשים. אם כך, ייתכן באופן תיאורתי כי ישנם עוד מימדים בהם איננו מורגלים להרגיש. זו תיאוריה מעניינת, הגם שיתכן שתורת המימדים הקומפקטיים תסתבר כנכונה, או שעניין המימדים הנוספים הוא בעיקר פיקציה מתמטית או חוסר הבנה של המערכת (וזאת על רגל אחת בלי להעמיק. אל נא תסקלו אותי...).
 
למעלה