אסטרטגיות הישרדות של מזרחים בתקשורת

קסנדרה*

New member
אסטרטגיות הישרדות של מזרחים בתקשורת

מה נכון, מה מוגזם - בואו ניזכר מי היו מקימי העיתונות בארץ, מי היו מייסדי תחנות השידור - את מי משרתת התקשורת. אני מצרפת קישור ל- אנחנו, מסעודה משדרות - אותי הכותרת קצת הרתיעה ואתכם ??
 
לא ראיתי את הכותרת של מסעודה משדרות

הקשת הדמוקרטית המזרחית היא תנועה חברתית על-מפלגתית וחוץ פרלמנטרית, שמטרתה להשפיע על סדר היום הציבורי, מתוך כוונה להביא לשינוי כולל של החברה הישראלית ומוסדותיה השונים. היוזמה להקמת התנועה באה מקרב נשים וגברים בני ובנות הדור השני והשלישי של יהודי ארצות ערב והמזרח. הם באים מכל חלקי הארץ ומייצגים רבדים שונים של החברה הישראלית. על הגרעין הפעיל של התנועה נמנים ונמנות אקדמאים, פועלים, אנשי עסקים, פקידים, מורים, אומנים ואנשי רוח, פעילי קהילה, סטודנטים, ארגונים חברתיים ותרבותיים, תושבי ערים, עיירות-פיתוח ושכונות, אשר מטרתם להפכה לתנועת המונים. מקימי העיתונות בארץ הם הדינוזאורים האשכנזים מהעבר. עם פתיחת האינטרנט ירד כוחם של האוליגרכים האשכנזים והמזרחיים יתחילו לתפוס את מקומם בכל תחומי העשיה.
 

OSDSET

New member
הרושם שלי, ויתכן ואני טועה, וזה על סמך מה

שקראתי בעיתונות,שהקשת המזרחית מונהגת על ידי מספר אנשים חמומי מוח ושטופי קינאה בהצלחה של של אשכנזים שגילו יוזמה והצליחו, בעוד שהוריהם העדיפו לשבת על התחת ושיתנו להם. אגב, הרושם שלי שלמעשה אין כזאת תנועה אלא מספר אנשים די קטן ומתוסכל, אם היה להם מספיק אנשים מזמן הם היו רצים לכנסת. אשכנזים שהגיעו בעליות השונות לפני ואחרי קום המדינה, גילו יוזמות ללא הרף והשביחו את תנאיהם בעוד שאלו ממוצא מזרחי העדיפו לשבת על התחת ולחכות כל הזמן שיתנו להם, ושידאגו להם וכל הזמן בטענה שמגיע להם ומגיע להם ומגיע להם. המעטים שגילו יוזמה הצליחו והגיעו להשגים מכובדים. אם הקשת המזרחית באמת רוצה להביא לשינוי כולל של החברה שתעשה את זה אבל לא על ידי דרישה שיתנו להם כי מגיע להם. ראה לדוגמא את פרשת האדמות החקלאיות. מיד לאחר קום המדינה התפרסם בעיתונות וברדיו על אפשרות להתיישב במושבים וכפרים ולעסוק בחקלאות. מירב האנשים שנענו היו אשכנזים - עובדה. איפה היו כל בני עדות המזרח? מי הפריע להם להיות חקלאים? לא היה צריך אגורה שחוקה על מנת לקבל בית ואדמות במושבים? אבל לא, הם העדיפו לשבת על התחת ושהמדינה תתן להם (ולא חשוב מה), העיקר שיתנו להם. ללכת להיות חקלאי, בשום פנים ואופן לא. והיום באים המנהיגים של התנועה הגזענית הזאת ודורשת שותפות באדמות חקלאיות של אנשים שגילו יוזמה מרץ ורצון והלכו, בדיוק כמו שכל אחד היה יכול ללכת, להיות חקלאים. הקשת המזרחית היא תנועה שרוצ הלהיות פולטית המונהגת ממספר אנשים שמחפשים כבוד ומשרה ציבורית ולהתברג לראשות הפוליטיקה הישראלית שלא בדרך הפולטים המקובלת אלא ע"י איסוף ואגירת המטענים הרגשיים ומלאי התיסכול של מזרחיים. התנועה הזאת פונה למכנה המשותף הנמוך ביותר של אנשים מתוסכלים ומנסה לגרור אותם ליצירת תנועה פולטית שתאפשר למנהגיות המתוסכלת להתברג למשרות לצורך נהנתנות אישת בלבד. שקודם כל יזיזו את התחת ויתחילו לפתור בעיות חברתיות של בני עדות המזרח. בעיות פשיעה, אלימות, חינוך ועוד. שהגברת שירן תסביר לי למה כל כך הרבה בני עדות המזרח עוסקים בפשיעה אלימותית? למה כל כך הרבה מהם יושבים בבתי סוהר (מזל שהגיעו הרוסים והם מורידם את הממצוע)? ולמה אחוז כל כך גדול מהם מבצע עברות בכביש? ואם אין לה תשובה אז לי יש, זו פשוט התרבות שלהם ואת זה היא רוצה להנחיל על כל מדינת ישראל.
 
שאלת שאלות את ויקי שירן והיא מתה ממחלת הסרטן

לפי 4 שנים ויקי שירן, אחת המיסדות של הקשת המזרחית ופעילה בולטת בקשת, מתה ממחלת הסרטן אחרי שנה וחצי של מאבק נואש. יש בני עדות המזרח בחקלאות אבל הטענה של אנשי הקשת המזרחית היא על עמדות הכוח בפוליטיקה ובעיתונות. המצב שנוצר הוא שאשכנזים לקחו את התפקיד לדבר בשם בני עדות המזרח ולא נתנו לבני עדות המזרח להכנס לכל עמדות הכוח. בני עדות המזרח רוצים להיות בעמדות השלטון, בלי שהאשכנזים ידברו בשמם. העמדה המרכזית של ויקי שירן על המזרחיים, על הנשים ועל כל האנשים שאינם בעמדות הכוח היא שהם יקחו את השליטה ולא יתנו לאחרים לדבר בשמם. נעלמו זמני מפאי ההסטורית והאשכנזים שלקחו את השליטה ואמרו ש"הם מקבלים את דין התנועה" בשם המזרחיים. היום המזרחים לא מתבישים לומר שהם רוצים את עמדות השליטה במדינה, גם בפוליטיקה.הקשת המזרחית לא מתבישת ברצון לתפוס את עמדות הכוח, שמגיעות למזרחיים.
 
יהיה זכרה ברוך!

לא רק שהיתה לוחמת מפוארת לשויון זכויות ונגד גזענות (גם נגד אשכנזים) ולא רק שהייתה אמנית ומשוררת ויוצרת בתחום הקולנוע הדוקומנטרי, לא רק שהשואה הייתה לנגד עיניה, לא רק זה - אלא שידעה להשתנות בעצמה ועברה משיטות מילטנטיות לדפלומטיות שקולות שמשיגות יותר. שידעה איך להלחם בלי לבקש טובות ודברים שלא "מגיע", היא לא אמרה "מגיע לנו - תנו לנו" אלא הבינה שזכויות באות עם חובות ויש דברים שמגיעים בזכות ולא בחסד. וידעה לומר לחבריה וחברינו בקשת המזרחית שיש דרכים מכובדות להלחם ויש פחות...והיא אינה המזרחית היחידה, ש"לא מבקשת חסדים מאיש..שלא באה בידיים ריקות שלא תהיה לטורח... " שכל נוף ארץ ישראל הייתה עבורם "נעלי העוברים ברחוב" מול חלונם הדל (משירה של ויקי שירן "נעלי ארץ ישראל", מתוך "שוברת קיר").
 

OSDSET

New member
אולי, אבל ממה שאני רואה זה בעיקר רצון

בלתי נילאה לקבל בחינם כל מה שרק אפשר ובעיקר כסף. רק שיתנו להם. עד היום אלפי חקלאים לא יכולם לממש את הקרקע אותה עיבדו למעלה מ-50 שנה ולהסב אותם לצרכים התואמים את התקופה בגלל פרזיטיות של ציבור מזרחע שרוצה נתח חינם מכספי אדמות אלו. ישבו בחרוים שלהם ללא כל יוזמה ועכשיו רוצים להיטפל כמו קרציות לכאלו שיש להם וכל זה בזכות קריאה עדתית. גועל נפש.
 
ויקי שירן צודקת בדרישה שהמזרחים יופיעו בעצמם

ולא ע"י אשכנזים שידברו בשמם. המאמר שלה מכיל הרבה נקודות רלוונטיות לשיח המזרחי אשכנזי עד היום. אני מצטט מתוך המאמר על אנשי תקשורת אשכנזים, שחושבים שהם יכולים לדבר בשם המזרחיים. "א. ייצוג באמצעות שליח זו הדרך הנפוצה שבאמצעותה התקשורת נותנת ביטוי לקבוצות מודרות חסרות קול. הכוונה היא ש"שליח", בן הקבוצה הדומיננטית "מדבר על". הוא מדבר על עיירות הפיתוח, על השכבות החלשות, על הכלכלה, על האבטלה, על התרבות, על הנוער, על האקולוגיה, על דפוסי הצבעה וכיוצא באלה אלפי נושאים וזוטות. לכאורה הדובר הוא אדם ספציפי בעל ידע ודעה ספציפיים, אך למעשה ידיעותיו ודעותיו הספציפיות אינן מנותקות מן ההעדפות, האינטרסים וסדר היום של הקבוצה/קולקטיב אליהם הוא משתייך ואיתם הוא מזדהה. גישת הייצוג באמצעות שליח מכנה את עצמה "הגישה האוניברסלית". היינו, הדובר הוא האדם האוניברסלי, חסר הגבולות והודף הקיטלוגים, זה שתכונותיו השיוכיות (מוצא אתני, מין, דת, לאום וכד') שוליות בהווייתו ולכאורה אינן משפיעות על דעותיו, השקפת עולמו, יצירתו. גישה זו רווחת מפני שהיא נתפשת כ"עיוורת צבעים" וכגישה המעמידה במרכז את האדם ולא את השבט בו נולד." הגישה הזאת פשטה את הרגל בכל המדינות, כולל מדינות המערב. ברק אובמה מיצג את האפרואמריקאים יותר טוב מהילרי קלינטון הלבנה, העשירה, בת המעמד השליט, שמתימרת לדבר בשם המיעוטים והאפרואמריקאים. אני זוכר איך המשוררת דליה רביקוביץ ישבה באולפן ורצתה לדבר בשם הפלשתינאים. ישב מולה באולפן ערבי פלשתינאי אותנטי, הביט בה בבוז, ושאל איך היא, היהודיה האשכנזיה, חושבת לדבר בשם הפלשתינאים. דליה רביקוביץ ענתה שהיא מסוגלת והערבי הפלשתינאי האוטנתי אמר לרביקוביץ שהם לא הסמיכו אותה לדבר בשמם והיא נוטלת לה זכות שלא נתנו לה. המזרחים לא הסמיכו את אנשי התקשורת האשכנזים לדבר בשמם. ויקי שירן צודקת שהשיח המזרחי יכול לבוא רק מהמזרחיים. מותה של ויקי שירן ממחלת הסרטן לפני כמה שנים, הוא אבידה גדולה לקשת המזרחית ולכל השיח האשכנזי מזרחי בישראל.
 

קסנדרה*

New member
בני אתה יודע כאשר אדם מותיר אחריו "הד"

כמו שהשאירה ויקי שירן, הרי שהיאא לא מתה מהרבה מאד בחינות. ועובדה, הנה אנחנו דנים במה שהיא הותירה, ואנחנו לא היחידים. אבל נכון, זו אבידה כי יכלה להוסיף ולתרום בדרכה. תודה על התייחסותך, גם אני אתפנה בהמשך ואשיב למאמר ולתגובתך. שבת שלום.
 
במאמר של ויקי שירן יש הרבה נקודות

מותה של ויקי שירן ממחלת הסרטן היה אבידה גדולה. יש בדברים שהיא השאירה הרבה נקודות. העליתי את אחת הנקודות שהיא נלחמה בשבילם כל חייה. היא לא יכלה לסבול את השתקת הקול המזרחי ע"י האשכנזים, שדברו בשמם. שמעתי שהיא אמרה שאפילו את הקול שלנו האשכנזים גנבו ורצו להשתיק והעוול של גניבת הקול שלנו מצליח בדיכוי יותר מכל העוולות האחרות.
 
למעלה