אריק שרון: "לא עוצר באדום"?!

דור לוי

New member
א- הקדמה: השפעה על הכלכלה והחברה

השפעה על הכלכלה והחברה [חשבתי שאמיר יענה ומכיון שלא ענה, אני עונה את דעתי האישית. עדיין לא קיבלתי שום מידע מבוסס נוסף שיגרום לי למחוק את השרשור, כך שאני מקווה שהמאמץ בכתיבה של כל מי שכתב כאן לא ירד לטמיון...] הקדמה: הדבר העיקרי שאני מסכים עם שר האוצר בנושאים הקרובים לנושאי הפורום, הוא שאי אפשר להפריד בין חברה וכלכלה. מן הסתם המסקנות מההסכמה הזו שונות לחלוטין... אין זה אומר שאני לא מסכים עם דברים אחרים, או שאני חולק על נחיצות צעד זה או אחר - יש מקרים שבהם אני מסכים עם העקרון, אולם הדרך שבה הדברים מבוצעים לדעתי כ"כ גרועה - בעיקר בגלל שמי שמשפיע על (אני מתפתה לכתוב 'מכתיב' את ...) הצעדים הם גורמים בעלי אינטרס . מה שבהקשר הרחב ביותר אפשר לכנות "קשר הון-שלטון". ראה למשל דעתו של גיא רולניק בנושא רגולציה. http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/Viewmsg.asp?forum=865&msgid=48725755 אני מבקש לצאת מהקשר שבין שחיתות והכלכלה - משום שהגדרת המילה "שחיתות" אינה ברורה לי. אני גם לא אתייחס למקרה הספציפי של המאמר. אני מבקש להתייחס ליכולת השפעה של מקורבים, ובייחוד מספר משפחות על הכלכלה והחברה. ייתכן שבכל הפעולות שהם עושים אין שום עבירה פורמלית על החוק. ייתכן שיש עבירות - אבל כמו שוחד ומע"מ - לשני הצדדים המעורבים יש אינטרס להעלים את קיום העסקה. במקרה זה ראוי שיהיה חוקר או תחקירן טוב ואמיץ - מטעם סמכויות החוק או העיתונות - שיחקור את הנושא הרלבנטי. ומכאן אצביע על שתי נקודות למחשבה על הקשר במובן שאני מצביע עליו:
 

דור לוי

New member
ב- ישראל כאוליגרכיה...

הדוגמא הראשונה - ישראל כאוליגרכיה... מקובל בשיח התקשורתי להסתכל על מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית. ניסיתי (אני יודע שבצורה לא מדעית...) לבדוק מה חושבים הגולשים על כך. http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/Viewmsg.asp?forum=865&msgid=30281518 ההבדל מהשיח התקשורתי שכנראה בכלל לא שואל את השאלה הזו - בבדיקה נתתי גם הגדרות. כאשר מסתכלים על אוליגרכיה לפי הגדרה מתומצתת של "שלטון המעטים למען המעטים" - רואים הסכמה כמעט כללית. נכון להיום (המשאל עדיין פעיל), אלו תוצאות המשאל בנושא (למרות המינוח זה לא סקר מדעי): מה דעתכם, היא שיטת השלטון בישראל? אפשר להעזר בהגדרות בשרשור הבא: http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/Viewmsg.asp?id=865&msgid=30281518 -------------------------------------------------------------------------------- מס' מצביעים אחוזי הצבעה תשובה - 24 : סה"כ קולות -------------------------------------------------------------------------------- 3 12.50% דמוקרטיה 1 4.17% דיקטטורה 4 16.67% רפובליקה 16 66.67% אוליגרכיה אז איפה הקשר? בלימודי הכלכלה מדברים על מונופול ועל חוסר היעילות שבו (למעט הסייג של מונופול טבעי). חוסר היעילות יורד קצת בהדרגה כשמדובר בדואופול (מקרה פרטי של אוליגופול) ובאוליגופול (או בשפת המשפטנים "קבוצת ריכוז"). האם קשה לראות את הדמיון וחוסר היעילות הכלכלי לטובת כלל החברה והכלכלה שבאוליגרכיה?
 

דור לוי

New member
ג- דוגמא - (המשפחות של בעלי) חברות

דוגמא - (המשפחות של בעלי) חברות הדלק. אספנו כאן בפורום רשימה של הטבות ו"מתנות" שמקבלות חברות הדלק מגורמים שונים במדינה http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/articles.asp?id=865&art_id=147 אם אזכיר שני נושאים שעלו לכותרות באחרונה - המחאה של שינוי על ה 290 מיליון שח שקיבלו החרדים והסכם עם עובדי הנמלים שעלותו נאמדת ב 250 מיליון שקלים. בוא נניח שהעלות תהיה כפולה? זה עדיין לא מגיע לאומדן הנמוך ביותר של הסעיף השלישי ברשימה (נושא אי יישום הדלקן האוניברסלי). שים לב שמדובר באחריות מיניסטריאלית להפרת חוק של כל שרי התשתיות בשבע השנים האחרונות - למרות שייתכן שהם אינם מודעים לכך, והאחראים לכך הם פקידים במשרדם. אני מקווה שכאן הקשר לכלכלה ברור יותר.
 
אענה כרגע בקצרה ארחיב בערב

א. לא רק חברות הדלק. אם קראת מדובר בהטבות במיליארדים בעסקאות סיבוביות של חברות המלח,משפחת דנקנר. ב. הקשר בין יבואני אוטובוסים לחברות המופרטות, גם עסקאות סיבוביות: ג. ההלבנה היום בבנק הפועלים. בניגוד למה שכתבת שאינך כנס לקשר בין כלכלה לשחיתות, אני חולק, עליך להיכנס או למחוק את המאמר של מר הייטנר. זה לטמון את הראש בחול להשתמע
 

דור לוי

New member
ביאור:

לא נכנסתי לדוגמא שעליה דיבר המאמר. נתתי קשר בין כלכלה קשר הון-שלטון (הקשור כשלעצמו לשחיתות) ולחברה. לגבי הנושאים הנוספים שהעלאת: אכן הדוגמא של משפחות בעלי חברות הדלק היא רק דוגמא יחידה. יש מן הסתם דוגמאות נוספות - חלקן יעסוק באותם אנשים. אתה מוזמן להעלות אותן: רק בבקשה עשה זאת כל נושא בשרשור נפרד. לגבי מחיקת המאמר, כפי שכתבתי, עד כה: א - שני אנשים שאינם משפטנים (אתה ואמיר) אמרו לי מה אמרו להם משפטנים- אולם לא ראיתי חוות דעת כתובה. ב - אדם שזוהה ע"י תפוז כמשפטן כתב לי שאין במאמר עבירת סוביודיצה. ג - אני מזכיר לך שגם בנושא שהעלה בוגימן לגבי מטרודן, נראה שהאמירה שלך לגבי המצב המשפטי שגויה. אני מציע שתבדוק שוב או את המשפטנים איתם אתה מתייעץ - וסביר יותר את דרך הצגת הנתונים מצידך שהובילה אותם לאמירה זו אחרת שלהם. כל זמן שזה המצב אני לא רואה סיבה מוצדקת למחיקה. אם יהיה שינוי אופציית המחיקה תישקל שנית.
 

דור לוי

New member
ביאור ל ג'

אני מניח שאתה מכיר את האמירה שתשובת היועץ המשפטי תלויה, בדרך הצגת השאלה...
 
אשתמש בסנוננך השנון

כל זמן שזה המצב איני רואה סיבה מוצדקת להשתתפותי כאן. אם יהיה שינוי אופציית השתתפותי תישקל שוב. אגב הקשר בין הון לשלטון אינו טומן בחובו שחיתות - זה די יומרני וגורף לומר זאת. אגב - האורח שלי המום מזה שנאמר שלא מדובר בסוביודיצה.
 
למעלה