בהשמך לדיון שעלה כאן על מורים אשמים או לא ...

Imperia

New member
תזכורת לעצמי: פעם הבאה להחליף שם כשמשתמשים

במחשב של מישהו אחר.
 
קראתי את המאמר ונהיה לי חלושעס

נדמה לי שיש שם, ובעיקר בדבריה של אותה מנהלת מהוללת, בלבול מושגים בעייתי. יש הבדל מאד משמעותי בין בית הספר כמסגרת ארגונית שמחייבת ניהול, עמידה ביעדים, הבנה אדמיניסטרטיבית, תקצובית וכו', לבין התוכן שיצוק בו. בתי ספר יכולים להרוויח ממתודות ארגוניות וידע ניהולי כארגון. לא כל התיאוריות מתאימות, לא כל דרכי הניהול רלוונטיות (אין כאן עניין של ROI, וטוב שכך), וצריך לברור היטב מה מטמיעים לטובת המערכת ואיך מזעזעים אותה בצורה נכונה. אבל להכניס תכנים ולבנות תכניות לימודים שמבוססות על עקרונות ניהוליים של ארגונים שמטרתם רווח? זה מופרך בעיני. בית ספר אמור להיות (דגש על ה"אמור") מקום להשכלה, לרכישת ידע והבנה. לא להפנמת ערכי רווח והפסד (וזה חוזר לדיון על מדעי הרוח כתחום אקדמי מסובסד. יש הגורסים שאם אין בצידו רווח אין גם תועלת. דעתי שונה). יתרה מזאת, הדרך שבה מתהדרת אותה מנהלת מציבה מסגרת רעיונית מאד בעייתית, ותכנים בעייתיים לא פחות. וזו מנהלת מהוללת ועתירת פרסים. העובדה שגורמים מסחריים ואינטרסנטיים הופכים לקובעי מדיניות בתחום החינוך היא סימן לכמה איבד משרד החינוך את הדרך. מצד שני, תמיד אפשר לקוות שהדברים לא הוצגו בכתבה כפי שהם באמת...
 
הם הוצגו כפי שהם באמת! תאמיני לי

כל כל העובדות וכל "בלבולי המונחים" לכאורה. האמיני לי - אי ן בלבול מונחים. מה שאמרו המרואיינים- זה בדיוק מה שחושבים.
 
ציערת אותי. מאד.

כמה קיוויתי שאפשר "להאשים" את העיתונאים בחוסר הבנה של הדברים וברדיפה אחר כותרות. הרבה יותר עצוב כשזה המצב לאשורו.
 

avshalomat

New member
אני מצטער

אבל הבעיה שלי היא פחות עם בית הספר ויותר המצב הכללי, הייתי מריר ולא אובייקטיבי (מותר לי פיטרו אותי) אני לא חושב שבית ספר הוא מפעל אוני כן מאמין בלהעשיר ובהקנייתערכים, מצד שני אני חשוב שהשוק היום אכזרימאוד אכזרי הרבה יותר אכזרי וברוטאלי ממה שהיה נגיד כשאת השתחררת, וגם הדרישות גבהו (בלי קשר ליכולות של האדם), כלומר נוצרמצב שבו היום בהרבה מקצועות אתה צריך תואר שני ושלישי כדי להתקבל לתפקיד שפעם תואר ראשון הספיק וצריך תואר ראשון בהצטיינות כדי לעבוד להתקבל לעבודות שפעם בגרות הייתה מספיקה,ואנחנו לא מדברים על תפקידים בכירים יותר מדי.תוסיפי לזה את מהפכת הידע ותקבלי מצב שנשאלת שאלה למה להתחיל לימודים אקדמיים כל כך מאוחר אם תואר ראשון הוא הבסיס של הבסיס. אבל האמת שלא לכולם זה מתאים תואר ראשון בבית ספר ושפכתי תסכולים פרטיים שלי(כנראה הייתי מתחיל תואר ראשון מאוד מוקדם בגיל12-14אבל אז אבא שלי חלה בסרטן וקרו עוד שרשרות של מאורעות ועכשיו אני מתחיל תואר ראשון שני ) וצורך ההודעה שלך מעבר לפן הניהולי שצריך להתנהל ושיקולי רווח והפסד מרתחשים בו ומעבר לזה שזה לא יזיק לתלמידים ללמוד שיעור או שניים בחיסכון, כל הדברים המעשירים בבית ספר צריכים להשאר (רק לא היה מזיק להוסיף כמה דברים)
 
בתור אחת שעוסקת בתחום החינוך,

וליתר דיוק במינהל חינוכי, אני חייבת לציין, שלדעתי-ולדעת חכמים ממני, בה"ס רחוק מלהיות שוק!!! חברים, אין מה להשוות בכלל-זה נכון שיש סוג של "תוצר",אבל גם זה לא בדיוק מוגדר, תנסו לשאול אפילו תאורטיקנים בתחום המדיניות החינוכית ותגלו פערים מאוד גדולים בהגדרת ה"בוגר". אני מסכימה עם מה שנאמר כאן לגבי הזילות של הבגרות ולדעתי אפילו של התואר הראשון,אבל זה לא קשור לתפקיד של בה"ס. יש לו ותמיד יהיה תפקיד מאוד חשוב לפחות מבחינה חברתית ואני אישית לא מזלזלת גם בתחום הלימודי. אני כן מסכימה שיש תופעה של קיפוח מסויים של שכבות חלשות-ואני ממש חושבת שאמנם זה במגמת שיפור,אבל עוד ידינו נטוייה. תראו, כשמדברים במונחי "שוק" צריכה להיות איזשהי תחזית לגבי ה"בוגר". מה תגיד אותה מנהלת לגבי דרישות ה"שוק" במציאות המשתנה הזו??? מה יאמר על המשתנה הכי משמעותי כאן שהוא למעשה הגורם האנושי??? אני מסכימה עם אחת הטענות שהועלו כאן לגבי זה שיש צורך להפריד בין המבנה הארגוני לבין המטרה. ואולי כאן חלק מהטעות. מקווה שאני לא נשמעת תוקפנית מידי,אבל אני מאלה שרוצים ומקווה שיכולים לשנות את פני התחום כמו שהוא נראה היום. אה, ואני גם מורה-מכל הנשמה,והחלום שלי,מעבר לתיזה הוא להיות מנהלת בי"ס,אבל לא אחת שמסתכלת עליו כעל מפעל.
 

avshalomat

New member
אני דווקה נוטה להסכים איתך

וזה אכן בעיה יותר בסיסית, נושא התואר הראשון (שבאמת לא מתאים לכל אחד) הוא מורכב, אבל בגדול מאוד אני מסכים איתך
 

Imperia

New member
זאת תהיה ההסתייגות השניה שלי:

בעולם החינוך יש חוסר הסכמה או חוסר ודאות לגבי המטרות הראויות של המערכת, התוצרים הרצויים, ולכן כלים ניהוליים שמניחים שהמטרות מוגדרות בצורה סבירה לא בהכרח יתאימו.
 

מעיןבר

New member
צריך להפריד בין ניהול כלכלי תקין לבין שיקולי

רווח והפסד כאשר באים להתייחס לניהול מוסד חינוכי. אקדים ואומר שלא קראתי את הדיון הקודם, הנוכחי או הכתבה (מה לעשות, תאומות זה עסק גוזל זמן
). מוסד חינוכי לא הוקם ולא אמור להתנהל במטרה להיות רווחי ולמידיו אינם שירות או מוצר שיש לספק לחברה בתום X שנות לימוד. זה נכון למרבית השירותים שעל המדינה לספק (בטחון, בריאות, רווחה). כן, הוא צריך להיות מנוהל נכון מבחינה כלכלית, ברור שחשוב לשמור על שיקולי תקציב והשכלה בתחום הניהול הכלכלי של מנהלי מוסדות חינוך היא חיובית ויכולה רק לתרום ולהוסיף למערכת. יחד עם זאת, מטרת ביה"ס היא להקנות ידע, ערכים והשכלה שאינם נגזרים בהכרח מהיישומיות או הפרקטיות שלהם בחיים. נכון, לא יזיק ללמד ילדים כבר בגיל צעיר פרקים בניהול כלכלי, אבל לומר שזה חשוב מלימוד פרקים בתנ"ך או בספרות זה ללכת צעד אחד רחוק מדי. אזרחים טובים הם לא רק אלה שיודעים לנהל נכונה את ענייניהם הכספיים (ויש כאלה שלא משנה כמה תלמדי אותם לא ידעו לעשות את זה). לי נשמע שהמנהלת הזאת קצת עסוקה בלהתלהב מהצעצוע החדש שקיבלה וקצת איבדה את הפוקוס הנכון...
 
מסכימה עקרונית , וגם תוספת

מכיון שאני מכירה את המנהלת - אני משתדלת כאן ל אלדבר אישית עליה, אף כי הכתבה מאפשרת את זה. אני חושבת - שהיא (ולצערי הרב, עוד רבים כמותה) פשוט עושה את מה שהיא יודעת היא לא איבדה את הפוקוס הנכון. היא מראש לא היתה איתו. וגם - כמו שכבר אמרו כאן - היא קולטת את האוירה הציבורית, אני חושבת. היא מבינה (כמו שלצערי, גם אני מבינה, אבל אני עומדת נחרצת ומתנגדת לזרם הזה) שההורים והתלמידים כבר לא מתייחסים לביה"ס באותו האופן ובאותה הצורה. ברור לכולם היום - שמורים - לא ממש יודעים להקנות משהו מלבד ציונים לבגרות (וזה עצוב! אני יודעת, אבל - זה גם מה שדורשים מהם, אז גם אם ישלהם יכולת ורצון לעשות יותר, המערכת מדכאת אותם). ועוד יותר ברור - שגם אין מי שמעוניין במרכולת אחרת. ולכן התוצאה יהא ניסיון "לקנות" את הציבור, לאחז עיניים. וא ז- אם מכניסים תוכניות ייחודיות, ונותנים לתלמידים לעשות בגרות בקוסמות (לצורך הגדוגמה) זה הרבה יותק קוסם (תרתי משמע) להם מאשר ללמוד שוב ספרות או תנך. בקיצור - אם האוירה היא של להטוטים ואחיזת עיניים בכל התחומים במדינה, אין מנוס מפני כך שזה יקרה גם בתוך בתי הספר. ואני לגמרי מסכימה - שזה אסור!!! זה יהיה הבסיס להרס הסופי של החינוך והאידיאולוגיה ועוד ועוד דברים במדינה. מדינה שאין בה חינוך (לא דווקא ידע גרידא, אלא חינוך והבנה ויושר וערכים) - היא חברה שלא תשרוד... ולא משנה כמה טוב יידעו האנשים בה "לחסוך כסף"...
 

ghatto

New member
לא חושב שזה נכון ואני גם לא חושב שמיומניות

כלכליות זה משהו שהוא אמרו להקנות. אני כן חושב שבי"ס צריך להקנות ידע בסיסי גם בתחומים הומניים, גם בתחומים מדעיים וגם בלימוד שפות ובנוסף הרגלי למידה וקריאה. השאר יבוא בהמשך החיים. אני גם חושב שכל מיני תכניות כמו בגרות בתקשורת, ביוטכנולוגיה ועוד כל מיני כותרות שנשמעות טוב זה מיותר.
 
למעלה