בוקר טוב,פעמיים לפחות

seelinewoman

New member
בוקר טוב,פעמיים לפחות


הגעתי למסקנה שהחום הזה מסוכן לבריאות.
הכתבה שעשתה לי נעים הבוקר היא הצלת העופרים
משריפה באזור יבנאל.
"במבי" הוא הסרט האהוב עליי ביותר בחיים,
ויש כאן סרטון של הבמבים הקטנים האלה.
זה עדיין גונב את ההצגה, במיוחד כשנמאס מכל השאר


השופט שהעיר לתובעת שז' הוא נושא שהיא מתמצאת בו
הולך הביתה, וטוב שכך.
לאור הרפשה האחרונה אני קוראת המון אנשים בורים,
בעיקר צעירים, שלא מבינים שיש דברים שלא עושים.
אני לא מאשימה במקרה כזה את החוק למניעת הטרדה מינית
שמעצבן אותם ומוציא מהם בורות ביחסי גברים-נשים.
אני מאשימה את האווירה הגסה בארץ של חוסר גבולות,
חוסר נימוס וגסות רוח, שמאפשרת את זה כבר בכל הגילים.

המשורר אלמוג בהר מביא בהעוקץ רשימה מפורטת ומנומקת
של משוררים מזרחיים.
אני עדיין בדעה שללא קשר - לא שמים אנשים על שטרות כסף.
 
ר' דוד בוזגלו, רצון הלוי, ויקי שירן וברכה סרי

עם כל הכבוד, מדובר ביוצרים לא מוכרים האחרונות גם מאוד מזוהות פוליטית.

הבעיה היא בקטגוריה, משוררים בני המאה העשרים.
עצם ההצעות שמציע אלמוג בהר מראות דוקא על כך ששרי רז צודקת.

האם מישהו באמת חושב שויקי שירן משוררת חשובה ומשפיעה יותר על התרבות הישראלית מאשר לאה גולדברג או טשרניחובסקי?
מדוע בעצם בשם השוויון נעדיף משוררת פחות משפיעה וחשובה על פני משוררים משפיעים הרבה יותר?

לדחות את רחל כדי להעדיף את ברכה סרי אינו כבוד גדול לא לברכה סרי, לא לרחל ובודאי שלא לתרבות הישראלית.
 

seelinewoman

New member
נשאלת השאלה

אם ברכה סרי, שאת שירתה אני לא מכירה עדיין,
אינה מוכרת ומשפיעה משום שאינה טובה כמו רחל,
או כי לא טרחו להביאה לקהל הרחב ולקדמה כמו את השער.
במקרה הזה, גם אם אני לא מאמינה בקונספירציה תרבותית כאן,
הרי שיש משקל גדול לעובדה שככה התנהלה החברה הישראלית של אז
ולא קראו אותם כי הם נישט פון אונזערע.
 
מה זה משנה?

בחירת האישיות שתהיה על השטר אין מטרתה לקחת אלמוני ולהפוך אותו לסלבריטי אלא לקחת סמל אמיתי ולהציג על השטר.

וברכה סרי הלכה לעולמה ממש לא מזמן, במקומותנו נותנים לגופה להתקרר לפני שהופכים את האדם לסמל.
היא גם היתה מאוד מזוהה פוליטית.

הרמב"ם בימיו היה שנוי במחלוקת, אני מנחש ששנים ספורות לאחר מותו הצעה לשים את הדיוקן שלו על שטר היתה נתקלת בהרמת גבות.

======
אגב, מדוע לא א.צ.ג? רק בגלל שהוא אשכנזי לא מציעים אותו?
למה אין יצוג לימין הפוליטי. הרי אורי צבי השפיע הרבה יותר מכל אותם משוררים.
(את אלתרמן אימץ הממסד למרות שהיה ממקימי התנועה לישראל השלימה)
 

seelinewoman

New member
זה משנה מאוד, לדאבוני

משום שאיקוניות של דמות אינה תואמת איכות, בלא מעט מקרים.
השאלה היא אם ברכה סרי טובה או לא טובה קשורה למידת החשיפה שלה.
קריטריונים של איכות באמנות הם לא חד משמעיים וככל שנקרא אותם יותר
ונדון ביצירות שלהם נוכל לדעת עד כמה הם טובים גם לדורות.
מה שעושה את גולדברג ורחל למשוררות נצחיות הוא העבודה שחוזרים אליהן עוד ועוד,
"צורכים" את האמנות שלהן לא רק כי הן טובות אלא כי גם הייתה אג'נדה לדחוף
משוררות מהעלייה ההיא, או מתל אביב של פעם, ולא היו רבים אחרים והן בלטו.
משום כך יש צדק מסוים בטענות לקיפוח אמיתי
כשלא טורחים לחפש באותה עת משוררים ויוצרים אחרים.

תרשה לי לדבר רגע על הנושא האהוב עליי - אני.
אם את היצירה שלי קוראים מעטים משום שאני מז'אנר העברית הגבוהה ולא הישראלית הנמוכה,
זה אומר שיש לי פחות חשיפה, פחות קוראים, פחות דיון ביצירתי ולכן גם אהיה שולית לפי מדדים אלה.
אני שואלת אם כך, לפי מה יקבעו את האיכות שלי אם קהל רב לא נמשך ליצירתי?
הרי התרבות הישראלית רצופה שמות כמוני, יוצרים בעיני עצמם שמכירים באיכותם אבל לא נחשפו די לקהל.
אני טוענת שאנחנו לא מכירים מזרחים לא רק כי יש פחות, אלא כי גם אלה שיש מפמפמים מעט מאוד, ולכן אין קנה מידה של זמן.
 
את צודקת בכל אבל

כשבוחרים דמות לשטרות לא בודקים את האיכות, אף אחד לא יכול באמת להעריך איכות יצירה, אלא את האייקוניות שלה.

--------
מהי איכות בכלל?
בליתי בנערותי יותר מדי שעות בקריאת זן ואמנות אחזקת האופנוע כדי להבין שמדובר בשאלה מאוד מסובכת.
אני נתקעתי בהגדרת האיכות כהארה של הסוביקט על האוביקט
 

seelinewoman

New member
ולכן אמרתי שאין מה לשים דמויות על שטרות

אין קשר בין איכות לכמות
 

רינתי77

Active member
אבל יש קשר ישיר בין אייקוניות לבין איכות,

לפחות במקרה שלפנינו. האייקוניות של אותם המשוררים היא פועל יוצא של
העובדה שהם שייכים לקאנון הספרותי. הם נכנסו לקאנון הספרותי בזכות איכות יצירתם, יצירה שעמדה במבחן הזמן.
 

seelinewoman

New member
נזכרתי עכשיו מה קראתי של ברכה סרי

בעזרה קלה של גוגל: קריעה.
נערה שחותנה עם גבר מבוגר, מהעדה התמנית, והיא מתארת הכל בצורה אכזרית.
לא מצאתי את כל הטקסט, אבל אפשר לקנות אותו כאן ולהציץ דרך הערפל על המסמך בסגנון שלה.
אני זוכרת שהזדעזעתי מהתיאור, ומאז השתנתה כל דעתי על העדה התמנית.
אגב, היא שילמה על כך מחיר כבד כי העדה והמזרחים פנו נגדה בעקבות הסיפור שהפך למחזה מאת אמיר אוריין.
מה שאומר, שעם כל הכבוד למזרחים גם הם לא תמיד רוצים לשמוע על עצמם מה שאומר להם "אחד משלהם".
 

הנסיך.

New member
"מה שאומר שעם כל הכבוד למזרחים..."

אפילו לא ממסוגלים לשמוע ביקורת מבית, איכס,
חתיכת ילידים לא מפותחים - אפילו ביקורת עצמית הם לא יודעים לא יודעים לקבל.

*שיישכחו מלשים את הדיוקנים שלהם על שטרות.


*אני מאוד שמח שהנושא מעורר כל כך הרבה דיונים - בעיתונות המודפסת, ברדיו, בערוצים השונים, בפייסבוק - אנשים נוטים לחשוב שגזענות מהסוג הזה שכחה,
לטעמי היא לא שכחה, היא "הוכשרה" בכל מיני מתקי-שפתיים ועטיפות של פוליטיקלי קורקט, אבל בבסיסה היא שם, קיימת, פעילה, נוכחת.
אולי היה יהיר מצידנו לחשוב שמה שלקח לאמריקאים (וכדיין לוקח) מאה שנה, אנחנו יכולים להשיג בפחות משישים...
 

seelinewoman

New member
אתה מייחס לי דברים שלא אמרתי

ואפילו לא חשבתי עליהם.
ההיקש הזה הוא פרי מחשבתך בלבד.
מעולם לא חשבתי שצריך להעניש מישהו רק משום שהוא לא יודע לשמוע ביקורת.
כפי שאמרתי, אני לא מאמינה בדמויות על שטרות ואני אפילו לא זוכרת מה יש על כל שטר.

אשמח להמשיך את קו המחשבה שלי מהפוסט שאליו התייחסת ואכתוב לך את המשך המשפט:
עם כל הכבוד למזרחים שמנופפים בשמות של יוצרים מזרחים שאני קראתי עוד לפני שהם עצמם הכירו אותם
(אפרופו כל הצעירים המזרחים הזועמים אצלי על הקיר בפייסבוק), שיתכבדו ויקראו מה היוצרים עצמם כתבו.
אני לא זוכרת דיון ציבורי על יצירתה של ברכה סרי שהוקיעה את המנהג התמני לחתן ילדות לאונס,
ואם אעז להציע דיון כזה יתנפלו עליי וישסעו אותי לגזרים כי אין לי זכות לדבר על כך כאשכנזייה מדכאת.
אם אתה חושב שהגזמתי אתה מוזמן לראות איך תקפו אותי פמיניסטיות מזרחיות על שהעזתי לומר להן
ששיח זהויות הוא כבר לא רלוונטי בימינו אלא מנציח פילוג ולא אחדות.
בקיצור, מי שרוצה להיתקע ב"נראטיב, של קיפוח שייתקע שם.
אני כבר המשכתי הלאה, עם האין-בגרות ואין-תואר ואין-פרנסה שלי, הפרכת המיתוס של סטריאוטיפ האשכנזייה המתנשאת.
 

הנסיך.

New member
השתמשתי בדברים שלך כעוגן לפתח נקודה

לאוו דווקא לקחתי את זה כ"דברים שאת חושבת" אלא השתמשתי במילים ובנימה כדי לחדד קו מסויים שנוכח ביחס לתביעה הזו לשיוויון

אם זה מתפרש אחרת - אני שמח להבהיר את זה
 
אני לא בטוח

תקופה ארוכה סטאלין היה אייקון, שמש העמים.
אייקוניזציה היא תהליך שיכול להיות טבעי כמו סופר או רב אהוב (הדמות הבולטת ביותר היא הרב שלמה זלמן אויירבך ז"ל)
ויכולה להיות תהליך מובנה שעוזר לטבעי, ביאליק למשל הוא אולי משורר איכותי אבל הובנה כ"משורר הלאומי".
ויש את סטאלין, שבודאי שלא שרד את מבחן הזמן.
 

רינתי77

Active member
אתה נתפס למילה "אייקון" ומפספס את הביטוי

הרלוונטי- "קאנון ספרותי"!
אייקונים אינם ערובה לכך שמדובר משהו טוב או במישהו ראוי. אייקון הינו אותו דבר מה שהפך לסמל מייצג קטגוריה מסוימת. לצורך הדיון ובהמשך להודעה שלך, סטאלין הוא אייקון לרודן רצחני.
 

seelinewoman

New member
ובקישור ישיר לכך, כי זה לא נגמר

בני פרל עונה למבקריו וטוען שהוא לא התכוון למזרחים אלא למוזיקה נחותה שהיא לאו דווקא מזרחית,
ולכן כל מי שקישר את הביקורת שלו ישירות למזרחיות הוא הגזען האמיתי.
 

ג רפאל

New member
ועכשיו נשטפתי בזיעה קרה.

מה יהיה על נכדי - כולם מצד אחד [שלי]אשכנזי ומהצד השני מזרחי.

פרובלמה של זהות גורמת לתסביכים.
נתחיל לחסוך לטיפול פסיכולוגי-
לחסוך? בבנקים? - מה יקרה לכסף?

איך שלא נביט 'צל הרים כאנשים'
 

seelinewoman

New member
תרשה לי לצטט לך את אחותי?

היא אשכנזייה מצדי ומרוקאית מצד אמה.
שאלתי אותה פעם על זה, והיא אמרה שהיא מעדיפה את צד המזרחי שלה.
שאלתי מה היא עושה עם הצד האשכנזי שלה.
ענתה: מדחיקה.
 
ועל מהפכת המכונית ללא נהג של גוגל

גוגל מפתחת מכונית ללא נהג, מכוניות כאלה כבר נוסעות על הכביש כיום.

אדם עוור "נוהג" במכונית.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=cdgQpa1pUUE

אני לא יודע עוד כמה שנים זה יקרה והמכוניות האלה יהפכו לסטנדרט אבל כשזה יקרה כל שוק המכוניות הולך להשתנות. הפרויקט הזה הוא חלום הבלהות של יצרניות המכוניות.

תארו לעצמכם מכונית ללא נהג, זאת מהפכה אמיתית מהרבה סיבות.
הראשונה היא כמובן הבטיחות, מספר התאונות במכוניות האלה אמור להיות נמוך דרסטית ממכוניות עם נהגים.

השניה היא שאם הפרויקט הזה יצליח, זהו סוף עידן המכונית הפרטית כפי שאנחנו מכירים אותה.
אם כיום רוב המכוניות נחות בחניה רוב שעות היום ונוסעות רק בבוקר לעבודה ובערב הביתה, המכונית ללא נהג תעבוד קשה יותר, היא תיקח אותך לעבודה ומשם, במקום לחנות מתחת לבנין כדי לחכות לך עד הערב, היא תיקח מישהו אחר לכוון ההפוך, לא צריך נהג, כשתרצי לחזור הביתה, תחכה לך כבר מכונית כזאת מתחת לבנין, אולי היא תדע לאסוף כמה שכנים שלך שעובדים באותו איזור כדי לחסוף בדלק.

יווצר מצב שהמכונית הפרטית כבר לא תהיה רלבנטית, נראה שרוב המכוניות יהיו סוג של מוניות אוטומטיות.
המשמעות היא מכוניות יותר פרקטיות, פחות מכוניות "כיפיות", פחות מכוניות שהן בעצם שלוחה של אישיות הנהג או סמל סטאטוס.
הרבה פחות צורך במקומות חניה מה שאומר יותר שטחים פנויים.

אנחנו מדברים על מהפכה שאם היא באמת תהיה, תשנה את הנוף כמעט כמו בדרך בה שינתה המכונית כשהחליפה את הסוס והעגלה.

וגם, שיחת TED בה מציג ראש הפרויקט בגוגל את המכונית ללא נהג.
http://www.ted.com/talks/lang/he/sebastian_thrun_google_s_driverless_car.html
 
למעלה