בחינות הבגרות בישראל

Phlawless

New member
בחינות הבגרות בישראל

האם בחינות הבגרות הנוכחיות הן אלה שצריכות לקבוע את עתידנו? האם בחינות הבגרות משקפות ידע או רק כושר זיכרון? האם הבחינות מפתחות את כושר החשיבה או מדכאות אותו שרשרו את דעותיכם למטה גל
 
תשובתי:

בחינות הבגרות קובעות את עתידינו וזה תמיד יהיה כך כל עוד הן קיימות. אני לא רואה את ההבדל בין ידע לכושר זיכרון, אולי הכוונה היא לידע או להבנה וכאן בהחלט ברוב המקרים הן בוחנות רק ידע אך מצד שני רוב התלמידים לא מסוגלים להבין לעומק את רוב החומר לכן אני לא בטוח שזה יהיה פייר לבחון על זה. אני לא יודע לגבי כושר החשיבה אבל ללא ספק בחינות הבגרות לא מועדדות ללמוד...
 
למרות שלא ניבחנתי בכל בחינות הבגרות

יש לי דעה דיי החלטית בקשר אליהן. אז ככה לפי דעתי זה לא פייר שעל סמך ציון זה יקבע כל עתידי האקדמי, עכשיו שמבטלים את הפסיכומטרי. הם יסתכלו על מקצועות מסויימים כמו לשון מתמטיקה וכו, ואם תלמיד מסויים לא מצליח בבחינות במקצועות אלו? אז אין לא את האפשרות להתקבל למוסד להשכלה גובה (כמובן שיש אפשרות לעשות את הבגרויות מחדש באופן אקסטרני, ולעשות באותו אופן גם את הפסיכומטרי, אבל כל העסק עולה הרבה כסף. באשר לבחינות עצמן, אני לא יכול להגיד עד כמה הם משקפות את הידע שלי כי לא נבחנתי עדיין בכולן. אבל נראה לי שהבחינות בסדר גמור. זאת אומרת הן בודקות את החומר הנלמד בכיתה. אישית אני כתלמיד מעוניין בבחינות קלות ובלי הפתעות לא רצויות ( עד כמה שזה לא "נכון" לעשות, לדבר על בחינות קשות ומאתגרות זה קל כשאתה גאון ו\או לא צריך להבחן בהן, אני רק רוצה לעבור בשלום את הבגרויות).
 

elad556677

New member
בחינות הבגרות ! ! !

1 ) בהחלט כן ! בחינות הבגרות הן אלו שצריכות לקבוע את עתידנו , הסיבה לכך היא שהבחינות הן האמצעי הכי יעיל לבדיקת ידע נרכש על איזשהו מקצוע נבחר , ובנוסף צריכים להיות מבחני מיון לפקולטות השונות ! 2 ) אך ורק כושר זיכרון , הבנה ויכולת ניתוח של מצבים . שום צורך בידע קודם לא נדרש בבגרות , רק מה שלומדים בכיתה זה מה שנבחנים עליו בבגרות , דבר זה יוצר מצב של שוויון בין אנשים שחלקם לומדים בבית דרך ההורים לעוצמת אנשים אחרים שלומדים רק בבית הספר ושלא הולכים לחוגי העשרה בתחומים שונים , לכן החוסר צורך בידע מוקדם עבור הבגרות בלבד !!!! הוא טוב אך כמובן שידע נוסף מוסיף ומעשיר בצורה טובה . הבנה קיימת בבחינות הומניות כי צריך לדעת להתאים בין מצבים נתונים לתאוריות או מקרים כלליים וזה נעשה בעזרת הבנה , ובעיקר במקצועות ריאליים ומעשיים ( כימיה , פסיקה , מכונאות וכד´ ) ובעיקר ברמות הגבוהות של אותו מקצוע ( 4,5 יח"ל ) . 3 ) לאחרונה הרמה של בחינות הבגרות ירדה באופן מורגש ויחד עם זאת גם הצורך בתרגילים מפתחי חשיבה , אני לא בעד זאת אני בעד בגרויות סבירות ולא קלות מכיוון שהחיים באוניברסיטה והחיים בכלל הם לא קלים וצריך להיות מוכנים כבר מגיל התיכון .
 

Phlawless

New member
אני חושבת דוקא

1)שבחינות הבגרות במקצועות ההומניים אינן משקפות ידע אלא כושר זיכרון וההוכחה לכך היא העובדה שרוב התלמידים שוכחים את החומר בשבוע של המבחן (למשל היסטוריה אשר בה צריך לזכור את הכל בעל פה) 2) שיוויון יכול להיווצר גם עם הבחינה תדרוש כושר חשיבה וכושר יצירה ואף תדחוף את התלמידים ותקנה להם ידע נרחב מאשר יש להם כיום עם בחינות הדורשות זיכרון בעל פה ושום דבר מעבר. באוניברסיטה תתבקש לכתוב, להמציא, להרקיע אך בחינות הבגרות לפי דעתי לעיתים לא מאפשרות ולא מגרות את כושר היצירה (לפחות אצל חלקינו) מסקנה: צריך להכין את התלמידים לאוניברסיטה ואל דרכי החשיבה שהם התבקשו לפעול ולבצע על פיהם את מטלותיהם ולכן בחינות הבגרות חייבות להכיל כמה סעיפים הכוללים חשיבה יצירתית.
 

elad556677

New member
רק רגע !

בראש ובראשונה מתי אני אמרתי שבחינות הבגרות במקצועות ההומניים משקפות ידע ? מצטער זה לא מה שאמרתי , אני דיברתי על הבנה והתאמה של מקרים שניתנים בבגרות לתאוריות וחוקים שנלמדו במהלך השנה , זה הכל ! והדומאות הכי מובהקות לכך הן בחינות בגרות באזרחות ובחינות בגרות בפסיכולוגיה . שנית אני מסכים עם מה שאת אומרת בנוגע לכושר חשיבה , ובכל זאת בחינות הבגרות ההומניות צריכות להיות לפי תבנית , בתי הספר התיכוניים לא מספקים מספיק כלים לתלמידים בכדי שאלו יוכלו לפתח תאוריות משל עצמם ולהצדיק את טענותיהם במקצוע מסוים ( מה לעשות זה פשוט לא החומר ) דרך בחינות הבגרות וכלפי בודק כזה או אחר , משרד החינוך מעוניין בגבולות מוסדרים של שאילת שאלות ומתן תשובות כך שתלמיד יכתוב בדיוק את מה שהמורה שלו מכתיב לו , אם רוצים דיון בנושא את הדיונים עושים בכיתה ולא דרך בחינת בגרות ( אל תשכחי התלמידים הם רק אנשים בני 16-18 ), ובכל זאת ישנם שאלות בודדות בבחינות הבגרות שכן מעונינות בדעת התלמיד וזה דבר מקובל . בנוגע לבחינות הבגרות במקצועות הריאליים ובראש ובראשונה עומדת בחינת הבגרות במתמטיקה אני חושב שצריכה להיות מידה רבה של שאלות שמפתחות את החשיבה מכיוון שמקצוע מדעי/מעשי הוא מציאת הדרך וזהו , ולא התפלספות שלמה לכן צריך להרים קצת את רמת בחינות הבגרות הריאליות/מעשיות .
 

המממ

New member
ידע וזיכרון...

כמעט צהריים טובים, לא יכולתי שלא לחוש באיזשהו זלזול (תקנו אותי אם אני טועה), במגמות ההומאניות. דעתכם היתה שלמקצועות ההומאניים נדרש רק זכרון, פשוט "להקיא" את החומר שנלמד במהלך השנה ומייד לאחר מכן לשכוח אותו. בעוד במקצועות ריאליים נדרשת גם הבנה של התהליכים וכו´... בתור בוגרת מגמת ספרות (שאגב נתפסה בתור מגמה קלה, שהלכה ביחד עם עוד מגמה, כגון ביולוגיה או מחשבים וכו´), אני חושבת שכן נדרשתי למידה מסויימת של הבנה, הסקת מסקנות ויישום החומר הנלמד (למשל ב"אנסין"- נתקלנו בסיפור או בשיר שלא למדנו, והיה עלינו לנתחו בעזרת הכלים שהשתמשנו בהם בפעמים קודמות). אינני זוכרת כמה תלמידות היינו במגמת ספרות, אך אני יודעת שרובן לקחו את המגמה בתור מגמה משנית, תוספת. להכניס עוד כמה יחידות לתעודת הבגרות. לי זה גרם להרגיש לא בנוח מכמה בחינות... אבל אני לא יודעת אם זה עדיין קשור לנושא... אז לא ארחיב... (אלא אם תבקשו ממני יפה). אשמח לשמוע תגובות. יומטוב ושקט שיהיה לנו!
 

Phlawless

New member
בכלל בכלל לא מזלזלת.

השנה אני מרחיבה שלושה מקצועות הומניים (פסיכולוגיה, היסטוריה ואומנות) והחוסר מחשב והקאת החומר בבחינות הבגרות מפריעה לי מאד. מפריע לי שלא מלמדים אותי לחשוב ולנתח (כמו שאלעד שם למעלה כתב). ואני חושבת שזה זילזול שלא מאפשרים לנו,התלמידים לנצל את הפוטנציאל הטמון בכל אחד מאיתנו. כבר מכיתה א´ חייבים לספק לנו כלים לניתוח וכך שנגיע לבגרות (בתקווה שהיא תשתנה) נוכל לנתח וגם להפיק ידע ותובנה מהבחינה עצמה. העובדה ששואלים שאלות ומחכים למתן תשובות לפי תשובות המורה מובילה אותנו (ואני באמת חושבת כך) לבורות!
 

המממ

New member
ומה את חושבת?

נשאל את זה ככה- האם לדעתך במקצועות הריאליים את משתמשת יותר בחשיבה, בהבנה וביכולת הניתוח מאשר את משתמשת בהם במקצועות ההומאניים? כלומר, את מרגישה שבמקצועות הפסיכולוגיה, האמנות וההסטוריה- את רק מקיאה חומר שהמורה הכתיב לך? זו שאלה אחת. והשאלה השנייה היא בעצם- האם אתם תופסים את המקצועות ההומאניים כקלים יותר?
 

Phlawless

New member
אני חושבת...

אני חושבת שבמקצועות הריאליים מושקעת יותר חשיבה מעצם העובדה שהגעה לפיתרון במתמטיקה דורשת חשיבה ואין דרך אחרת. אך הדקך שבה מתמטיקה וכימיה למשל מועברות היא לא מעניינת, לעיתים משעממת (אותי לפחות). בקשר לפסיכולוגיה, היסטוריה ואמנות משתדלת כמה שיותר לא להקיא אבל קרו לי מספר פעמים שנקודות ירדו לי כי כתבתי את דעתי ואת הניתוח שלי (בספרות) אך זה לא התקבל כי זה לא נאמר בכיתה. בקשר לשאלה האם המקצועות ההומאניים קלים יותר... זה יחסי.
 

elad556677

New member
שוב ושוב

אתם מפרשים לא נכונה את מה שאני אומר , אני מציע שתקראי טוב טוב את דברי , אני דיברתי על הבנה ויכולת קישור בין דברים שנלמדו בכיתה ( ולא ידועים לנו ממקור אחר שהוא לא בית ספר ) לשאלות הבגרות , אני נתתי דוגמאות וכמובן שספרות נכללת בתוכן , בנוגע לאנסין את מנתחת לפי דברים שלמדת ולא לפי ראות עינייך וזאת הבעיה .
 

המממ

New member
אלעד,

אני מנתחת את הטקסט כראות עיני, בעזרת הכלים שנתנו לי בשיעור! כי אם ננתח את זה אך ורק לפי ראות עיננו, ללא כל קשר לספרות ולמה שלמדנו בכיתה, אז כל אחד יוכל לעשות את בחינת הבגרות בספרות ללא למידה! ואז מה עשינו בזה?! לצערי, הרבה תלמידים חושבים שאכן אפשר לגשת למבחנים בספרות ללא כל למידה מראש, שכן אין פירוש שהוא "לא נכון" בעצם. וזה אחד מהדברים שגורמים לספרות להחשב למקצוע קל ומשני. תחשוב על תמיד שאוהב באמת ספרות, מתייצב לכל השיעורים, מקשיב, מסכם- לומד! ועל תלמיד אחר, שנכנס למגמה כדי להוסיף כמה יחידות לתעודת הבגרות. בשבילו זה מקצוע נחות, "אם לא ימצא חן בעיני אצא מהמגמה". מגיע לחלק מהשיעורים, לא מייחס חשיבות רבה למקצוע. איזו אווירה זה נותן לשיעור? הילד המזלזל חושב שהוא יכול לנתח הכל לפי ראות עיניו, אבל לא יתייחס למה שנלמד בשיעור. הילד המשקיע ינתח את הטקסט לפי פרשנותו האישית, אך יתן לזה סימוכין והוכחות ע"י מה שנלמד בשיעור (מושגים, זרמים בספרות וכד´). הוא ישתמש בכלים שנתנו לו! מבין את ההבדל?
 

elad556677

New member
או.קיי

אני מבין את מה שאת מנסה להסביר ואין ויכוח על כך שצריך ללמד כלים לניתוח כגון אמצעים אומנותיים שעליהם אין ויכוח , אבל על התוכן אני מתווכח כי הרבה אנשים שאני מכיר יכולים לנתח את הסיפורים/שירים/יצירות באופן שונה ומעוד מעמיק מהרבה אנשים אחרים שאת הספרים שלהם ניתן למצוא על המדפים ובכל זאת ההזדמנות לכך לא ניתנת להם ( 10 נקודות על אנסין שאני מנתח לעומת 90 נקודות על שאלות אחרות שעבורן למדתי מספרים ומחברות שבהן לא מופיע ניתוח שלי , נו באמת , אם לזה את קוראת ניתוח כראות עינייך אז על טעם ועל ריח ....... ) . ולבעיית הילדים המזלזלים אין פתרון הם יהיו קיימים בכל שיעור הומני וריאלי וזה לא ישתנה . לצערי!
 

המממ

New member
לאלעד (שוב)...

אני לא ניתחתי אנסינים לפי "ספרים שהיו על המדפים"... אייני מכירה כאלה בכלל, אך אם אתה אומר שיש, מן הסתם נפגשת איתם... אין אפשרות לנתח קטע שלעולם לא ראית בדיוק כמו קטע אחר. לא יתכן. דבר שני, לגבי הילדים המזלזלים- לדעתי זה נושא בפני עצמו שגם עליו צריך לדון. כמה מגמות אפשר לתת לתלמיד לבחור? האם יש להגביל את מספר המגמות שהוא בוחר? האם צריך להגביל את מספר התלמידים בכיתה במגמה? האם לתת לתלמיד לבחור כמה מגמות, אך בכיוון אחד (כלומר רק ריאלי, או רק הומאני וכד´)? מה אתה אומר?
 

suzzie q

New member
לא כל המקצועות ההומנים

הם מקצועות שהבם צריך לשנן חומר. לגבי הסטוריה, אין לי ויכוח...אין דרך אחרת ללמוד את זה...אבל למשל במשפטים ובמדע המדינה השאלות במחנים הם בנוגע למקרים ספציפים שהועלו ודנו בכיתה או בהקשר לנושאי השיעור, והתשובה ניתנת למחשבתץו האישית של הנלמד בלבד...אז למרות שאלה נחשבים מקצועות הומניים שינון לא עוזר במקרה הזה וגם לא סיכומים....אלא מחשבה בלבד...זה מזכיר את ביולוגיה למשל.
 

elad556677

New member
גם כן שוב . . . . . .

לא התכוונתי שאת האנסינים אנו מנתחים באמצעות ספרים , את האנסינים אנו מנתחים בעצמנו באמצעות כלים שלמדנו ואת האנסינים בטח ובטח שאף אחד לא יודע עד שהבגרות לא מתפרסמת ! המשקל של האנסין שאנו מנתחים בעצמנו הוא 10 נקודות לעומת 90 נקודות שאנו מקבלים על תשובות לשאלות על נושאים מסוימים אחרים שאת הניתוח שלהם אנו מקבלים ממורה שמכתיב לנו מספרים של אנשים אחרים . מקווה שהפעם זה מובן !
 

המממ

New member
אז האם יש לך הצעה לשיפור?

קודם כל, למידה ו"הקאה" של החומר היא לא תמיד דבר כל כך רע כמו שאנחנו נוטים לחשוב. נניח שאתה לומד וזוכר את החומר (אפילו בלי להתעמק בו), עושה את המבחן ומתעלם מכל מה שלמדת, כביכול "שוכח". האם זה אומר שבאמת שכחת? לפעמים אנחנו פתאום נזכרים במשהו שלמדנו. מצאתי שאני זוכרת דברים גם ממקצוע ששנאתי במיוחד! (אבל ממש ממש שנאתי). מה שאני מנסה להגיד הוא, שהזכרון של קצת דברים מהסטוריה, קצת דברים מתנ"ך וכו´ מוסיף לידע הכללי שלנו. ידע כללי מבוסס על זכרון, ולאו דוקא על הבנה. אז לא הכל רע בזכירת הדברים. כמובן שעדיף שלא נלמד הכל כמו תוכים (הבנת החומר הנלמד חשובה לא פחות), אך אל תזלזל בזכירה ושינון... ואם אתה עדיין חושב שחסרה הבנה, התעמקות וכד´- האם יש לך הצעה לשיפור המצב הקיים? לילה טוב ושקט שיהיה לנו!
 

elad556677

New member
זה נכון . . . . . . . .

באמת למידה של חומר בשביל לענות עליו בבחינה היא דבר שמוסיף לידע כללי שאין בו שום דבר פסול . הצעה לשיפור : אולי לחייב להגביר לפחות מקצוע אחד ריאלי יחד עם אחד הומני , אולי לשנות את תוכנית הלימודים . עכשיו לא לילה אז שיהיה יום טוב !
 
מזל שאני כבר אחרי זה...../images/Emo63.gif

נזכרת בימים ההם בהם היינו יושבות על השטיח בחדר וחורשות לבגרויות..... מזל שאני כבר אחרי זה... היום אני מסתכלת על בחינות הבגרות ורואה בזה דברים קצת אחרים. מעבר למבחני הידע, הזיכרון, ההבנה, ההתעלקות, הקירצוץ וכו... יש בבחינות הבגרות מעין משהו מכוון לקראת העתיד.
בחינות הבגרות הן בהחלט אתגר. בתקופה בה הגוף נימצא בפריחה, הורמונים משתוללים, עוד מעט, אוטוטו צבא..... מי בכלל חושב על זה... למי יש לזה ראש? את מי מעניין מה קרה לאנטיוכוס? אבל.... הרֵאַייה היא שמי שמחליט ללכת על זה, כלומר לקחת את עצמו בידיים לגשת לבגרויות ולהצליח בהן אין ספק שיצליח בדברים נוספים אחרים משמעותיים בחייו. ואילו אותם אלו שבחרו מן הסתם שלא ללמוד ולא להשקיע יאלצו לעשות זאת מאוחר יותר או "להסתפק" בעבודה בלי סיפוק מהעבודה. מעבר להצלחה המספרית, כלומר הציון, אני רואה בבחינות הבגרות מעין שלב, מדרגה בתהקדמות לקראת החיים העצמאיים (פרנסה עצמית וכו) היכולת להתמיד, להצליח בהחלט מעידות משהו על אופיו של אדם.
כמובן שגם לידע הנרכש, להבנה וכו... יש משקל.... הבנתי במהלך שנות לימודיי שאני ומתמטיקה זה בערך כמו שמיים וארץ. זה כמו הסיכוי שלי להגיע למאדים. ככה זה אני והמקצוע הזה. אז לא ניגשתי לבגרות במקצוע הזה, לעומת זאת 7 יח"ל בביולוגיה..... הבנתי שאני אוהבת את המקצועות האחרים, ההומאניים, מתחברת אליהם. אין ספק שהלימודים ומידת ההצלחה במבחני הבגרות יכולים לעזור בהכוונה לקראת מקצוע נבחר בעתיד. אדם יכול לדעת היכן הכישרון הטבעי שלו טמון.... מה שיכול לקומם אותי בכל מבחני הבגרות זה שני דברים: 1. זה שקובעים את המקצועות לבגרות. אוליי אפשר לתת 6 מקצועות ומתוכם לבחור 4 שהם חובה, כך מי שלא טוב באנגלית, למשל, יבחר שלא לגשת לבמחני הבגרות באנגלית... בס"כ הכללי על כל תלמיד להגיע למס´ יח"ל מסויים הכולל את 4 המקצועות מתוך רשימת החובה יחד עם עוד מקצועות אחרים. 2. א ב ל הכי מעצבן זו גישת המורים לעיתים. יש מורים שמשתמשים בציון המגן כקלף מיקוח. אם לא תעשה כך וכך זה ירד לך מציון המגן. זה מרגיז. הרי מבחני הבגרות חשובים. תעודת הבגרות חשובה. אז מה הקטע שלהם??? למה לאיים בציון המגן? והרי מטרת הציון הוא להגן לא? אישית, נתקלתי במורה כזה, למרות שנתן לי ציון 55 במגן יעני בשביל העוֹבר..... הוצאתי בכללי 75..... עד היום הוא מניאק בעיניי..... אז תלמידים יקרים...... אחרי שתעברו את מבחני הבגרות תדעו את החומר תזכרו את החומר תקיאו את החומר לא משנה מה....... המבחנים האחרים, גם אלו בלימודים הגבוהים, וגם אלו בחיים, הם המבחנים האמיתיים.....
 

המממ

New member
תגובה לדברים שמקוממים אותך...

אני מסכימה עם הצעתך, שיתנו 6 מקצועות ויהיה אפשר לבחור 4 למשל... (כמובן שאני מקווה שיהיו הרבה יותר מרק 6 מקצועות...). א-ב-ל, יש מקצועות שצריך שהם ישארו חובה. אנגלית, למשל... איך בנאדם יכול לוותר על לימודי אנגלית?! איך בדיוק הוא יסתדר ללא השפה הזאת? לדעתי אנגלית חשובה יותר ממתמטיקה (אולי כי אני מאוד אוהבת אנגלית ושונאת מתמטיקה?). עם אנגלית אפשר לדבר, ועם מתמטיקה לא... כפי שאמרתי, אני שונאת מתמטיקה. אני עשיתי 3 יחידות. לא נראה לי שאי פעם אשתמש בפונקציות עם שני נעלמים וכו´... יכול להיות שגם את המקצוע הזה חובה ללמוד, אבל צריך ללמד דברים יותר מעשיים. דברים שבאמת נשתמש בהם. יעול להיות שנשתמש גם בדברים שלמדנו, אבל אין לי מושג איך. צריך לקשר את החומר הנלמד לדברים בחיים (למשל חישובים בבנק, מדידות של שטחים בבית וכד´). כי אני לא מצאתי כל קשר בין זה לבין מה שלמדתי. ונראה לי שדוקא יש קשר. ומי שרוצה ללמוד מתמטיקה מורחב ובאמת אוהב את זה- יקבל גם את הדברים היותר מסובכים ותאורטיים... לגבי ציוני המגן, זה באמת דבר מאוד בעייתי. לפעמים תלמיד משתפר במשך השנה, לוקח את עצמו בידיים, חורש... אבל זה בקושי מתבטא בציון המגן, כי למורה יש כבר דעה על התלמיד או שהוא לא נותן לו הזדמנות שנייה. לי היו בכמה מקצועות הבדלים של 20 נקודות (בבגרות קיבלתי יותר). במקצוע מסויים לכל הכיתה היה כזה הפרש, ולכן הורידו לכל תלמידה 2 נקודות מהציון בלבד. לי זה שינה, כי מ- 95, ירדתי ל- 93 (הבדל בין 9 ל-10). באזרחות ירדתי מציון של 90 בבגרות לציון סופי של 78. ובעוד מקצוע היה לי הפרש גדול. אז צריך למצוא לזה איזשהו פתרון, כי בהרבה מקצועות אחרים, המגן (שהוא בכלל "ציון שנתי"), הגן עלי באמת. וזהו. יומטוב ושקט שיהיה לנו!
 
למעלה