ברכות על הפורום ושאלה קטנה

L e s t a t

New member
ברכות על הפורום ושאלה קטנה

קודם כל ברכות על הפורום החדש!
לא ממש מצאתי מקור ללמוד את זה (בעיקר בגלל שכבר סיימתי ללמוד אזרחות והספר בספריית התיכון
) אז החלטתי להפנות את השאלה שלי אליכם: איך המדינה מתייחסת לדתות כמו הדתות (והדרכים) הפגניות? ידוע לי שבארה"ב הוויקה (דת ניאו-פגאנית) נחשבת לדת רשמית וחוקית לכל דבר, אבל איך זה פה בארץ?
 

גוססי

New member
דת חוקית ורשמית? בארה"ב?

לפי מיטב ידיעתי אין חיה כזו. ע"פ התיקון הראשון לחוקת ארה"ב הממשל מנוע מלעסוק בכל דבר הקשור בדת, כגון הענקת מעמד רשמי לדת כלשהיא או קידומה בכל דרך. בארץ המצב שונה, וכמדומני המדינה מכירה רק בדתות מסויימות.
 
תשובה

למיטב ידיעתי, ההשתייכות הדתית בארה"ב נקבעת לפי רצון המאמין. במלים אחרות אדם יכול לקבוע לאיזו דת הוא שייך והשלטון יכבד את רצונו. בישראל ההשתייכות הדתית נקבעת לפי הדת שאליה האיש משייך עצמו. לדוגמא- השאלה אם אדם יהודי נקבעת לפי הדת היהודית. אין בישראל זכות להגדרה עצמית דתית. לגבי פגאניות, ישראל לא מכירה בה כדת. באופן כללי ישראל היא מדינה שנשלטת על ידי חוקי ההלכה ואדם לא יכול להגדיר עצמו כרצונו.
 

L e s t a t

New member
רגע, זה אומר

שזה בכלל חוקי בישראל להאמין בדת אחרת? קשה לי להאמין שלא, אפילו בהכרזת העצמאות נאמר שמובטח חופש דת במדינה (מצד שני, גם הרבה דברים אחרים שאין כאן היום).
 

גוססי

New member
חוקי להאמין בכל דבר

אבל אם אחד ממאמיני דת בלתי מוכרת ידרוש שמשרד הדתות יקצה כספים לצורך הקמת מקום פולחן מיוחד לדת זו אזי משרד הדתות יזרוק אותו מכל המדרגות.
 
תוספת קטנה

במאה ה20 גם הוואתיקאן החל להכיר בווקאניזם כדת. (ההכרה הרשמית ביהדות החלה גם בתקופה זו).
 
והתשובה

בישראל זה עקרונית לא נגד החוק להאמין בדת זו או אחרת, אלא שהמדינה מכירה רשמית בשלוש דתות בלבד: יהדות, נצרות ואיסלאם. זה אומר שאם אתה הינדי ומתחתן בארץ בחתונה הינדית בידי כהן ברהמני מוכר עדיין מבחינה חוקית אתה לא נשוי (אבל אם התחתנת במדינה אחרת שמכירה בנישואיך ואז באת לארץ, אזי המדינה מכירה בנישואין, אפילו במקרה של חתונה ביגמיסטית). כמו כן: חלוקת מידע מיסיונרי אסורה. כלומר: אסור לפנות אל אדם בכתב או בעל פה ולהציע לו להמיר את דתו (אם כי המדינה "מעלימה עין" מסיבות אלו או אחרות במקרים בהם יהודים אורתודוקסים מנסים להמיר אתיאיסטים, מה שקרוי "החזרה בתשובה").
 

masorti

New member
הדרוזים בארץ נדהמים מדברייך...

כי הם היו משוכנעים שנישואיהם ע"י כוהני דת דרוזים מוכרים ע"י המדינה, ועכשיו כולם חוששים לזכאות שלהם למשכנתא כזוגות נשואים. ואם חשבת לטעון שדרוזים זה סוג של מוסלמים.... הצחקת אותי ואת הדרוזים.
 

masorti

New member
וגם 600 השומרונים הגרים בחולון...

תולשים את שערות ראשם בייאוש בגלל שנישואיהם בוטלו זה עתה. ואם חשבת שבמדינת ישראל שומרוני מוגדר כ"יהודי" - כדאי שתשאלי את אריאל שרון האם החרדים בקואליציה יסכימו להגדרה כזו.
 
טעות שלי. סליחה.

גם הנ"ל מוכרים בארץ. אבל חוץ ממה שהוזכר עד כה, אני חושב שאין יותר דתות שמוכרות ע"י המדינה.
 
למעלה