גבעות נס ציונה - הזדמנות אחרונה

גבעות נס ציונה - הזדמנות אחרונה

ממערב לנס ציונה שרד גוש מרכזי של גבעות כורכר על פני מאות דונמים, הגדול ביותר בארץ מצפון לאזור שדרות-גברעם, ששרד כטבעו. בתחומי גוש זה גדלה צמחיית כורכר אופיינית, ובכללה מינים נדירים כמו אירוס הארגמן ואזוביון דגול. גוש זה יועד כולו לגן לאומי נס ציונה, ואולם הוא מפוצל בין עיריית נס ציונה ומוא"ז גן רווה, כאשר חלק מהקרקעות בשטח הן בבעלות פרטית. בראשית שנות ה-90', עם קיצור הליכי התכנון והבנייה, אושרה הקמת יישוב חדש בשם הציני "אירוס" על חלקו של הרכס בתחומי גן רווה - יישוב חדש ומיותר לחלוטין כק"מ ממערב לעיר נס ציונה ושני ק"מ מדרום לעיר ראשון לציון. כל המאבקים של הגופים הירוקים נגד הקמת יישוב זה, שיוקם בחלקו העיקרי והשמור ביותר של הרכס ויכלול כמה מאות יחידות דיור צמודות קרקע, עלו בתוהו, והקמת היישוב אושרה בכל דרגי התכנון המעורבים. לעומת זאת, בשנים האחרונות, עיריית נס ציונה תומכת בהקמת גן לאומי באותו חלק של הרכס הנמצא בשטח שיפוטה, כתוצאה ממאבק הגופים הירוקים. רק החלטת ממשלה יכולה לשנות את המצב, ויש לכך תקדימים כמו הקמת פארק הכרמל שהביאה לביטול עשרות תוכניות בנייה בכרמל. אני קורא לנצל את ההזדמנות, ולפנות לשרה החדשה יהודית נאות בקריאה להצלת גבעות נס ציונה, החלטת ממשלה לביטול היישוב אירוס והכרזת גן לאומי רציף באזור הכולל את רכס בית עובד והגבעות הסמוכות אליו - גבעת התור וגבעת האירוסים, לטובת הציבור הרחב. ניתן לפצות את בעלי הקרקעות בשטח חילופי בקרבת מקום, כחלק מתוכניות בנייה באדמת מנהל שקיימות כיום ביבנה, בנס ציונה ובראשון לציון - אין שום הצדקה תכנונית ליישוב חדש כזה במרכז הארץ על שטח המיועד לגן לאומי. השבת, 1 במרץ, צפוי להיערך מבצע סיורים בגבעות הכורכר, היוצא מ"גבעת האירוסים" בין ראשון לציון ונס ציונה, בשעות הבוקר.
 

galiltalil

New member
אני מכיר את הסיפור..

אני שייך לאחת המשפחות (המשפחה המורחבת) שהפקיעו מהן אדמות לטובת הגן הלאומי בשטח השיפוט של נ"צ. למרבה הפלא, אני מאוד שמח שהופקעו השטחים, האירוסים, והמערכת האקולוגית הייחודית של האיזור קצת יותר חשובים מעוד שכונה. לגבי השטח בגן רווה- האדמות שייכות ל"בולגרים", עולים מבולגריה (מקום המדינה) שהקימו את בית חנן- ישוב באיזור,השטח עבר כבר את כל האישורים- ומבחינת החוק (עד כמה שאני יודע) אפשר להתחיל לבנות שם כבר מחר. האובדן של השטח הזה הוא אובדן נוראי, הוא ייחודי בכל קנה מידה וחשיבותו עולה על חשיבותם של שטחים פתוחים אחרים בכמה וכמה מונים. אני רוצה לשאול, מה אפשר לעשות?, בג"צ?, החלטת ממשלה?, מישהו יודע מי נלחם בעבור השטח הזה- אני אתנדב לעזור, במעט הזמן שנותר לי עד הגיוס... אני.
 
רק החלטת ממשלה

ראשית - ברוך הבא לפורום! במצב הנוכחי, רק החלטת ממשלה יכולה להציל את הגבעות בחלק של גן רווה. בהודעה המקורית ציינתי שיש לכך תקדים מהכרמל (אם כי שם בעלי הקרקעות לא פוצו בשטחים חילופיים). ואישית, אינני חושב שהכרחית כאן הפקעת קרקעות: אפשר בהחלט חילופי קרקעות שישאירו גם את בעלי הקרקעות מרוצים וגם את חובבי הטבע והמטיילים. מי שנלחם (היום יותר לקטע של נס ציונה) זה בעיקר החברה להגנת הטבע, וארגון שאינני מכיר בשם "פורום גבעות הכורכר".
 
למעלה