גברת שונמית ואדון אלי לוי

דעתנית

New member
גברת שונמית ואדון אלי לוי

קודם כל אפתח ואומר שזה מרתק לקרוא את כל השתלשלות הדיון בינכם,מה גם ששניכם בעלי דעות מוצקות לכאן ולכאן, וזה בהחלט מעורר לדעתי את הפורום מהמוות הקליני בו הוא שרוי רוב הזמן. בנוגע לעניין עצמו. אני חייבת לציין שונמית שגם בי יש צער מאד גדול על מצבה של הפסיקה ההלכתית בכל הנוגע למעמד האישה וכל שאר הנושאים הנגזרים מכך בהחלט יש פיגור בנושא, אך לאט לאט דברים משתנים כמו שאלי כתב וצריך לקחת חלק במהפכה הזו, ההבעת רצון שלך להנות כבר עכשיו מ``פרות המהפכה`` היא כנה אבל זה בלתי אפשרי גם רומא לא נבנתה ביום(גם לא ביומיים). בעניין הליכה עם מכנסיים לדעתי כל בחורה מחובתה ללמוד את הסוגיות שבהן היא מתלבטת או לא שלמה או אינה יודעת על בוריין אני למדתי את הסוגייה הזו מההתחלה והתחדשו לי הרבה דברים .גם אם בסופו של דבר אני לא הולכת לפי ``הפאנץ` ליין`` של ההלכה יש לי כרגע את הידע ואת הדעות של הרבנים בנושא ואת תתפלאי לקרוא בשו``תים כל מיני דברים שלא ציפית לקרוא ככלל, לפי דעתי בנות צריכות להקדיש ללמוד תורה יותר ויותר משום שזה ידע שחשוב שיהיה בידינו ולא רק נחלתם של הגברים. וזה אומר להתחיל מהיסוד- לימוד גמרא בעיקר כי זוהי התשתית של כל הפסיקת הלכה, זה צריך להיות טבעי וברור מאילו שאנו רוצות לדעת למה אנו מצוות כך ולא אחרת ומאיפה כל כמויות האיסורים עלינו באים... וזוהי ביקורת שאני מפנה כלפי הנשים שנוהגות גם היום לציית באופן עיוור ומתוך חוסר בטחון בעצמן ובידע שלהן, וחבל! מעבר לכך- ברור לי וגם ברור לרבנים/מורים שלי במדרשה בה למדתי שההלכה נראית כמו שהיא נראית בכל הנוגע לנשים כי לא היתה שום הבעת דיעה/ עמדה נשית לכל אורך הפסיקה, וזה אבסורד. המצב הזה ישתנה תוך דור גג שניים, כבר היום יש נשים למדניות כך שפוסקות הלכה זה רק עניין של זמן. זה יפה שיש עניין בנושא והוא מדובר אבל המעשים בשטח הם אלו שקובעים ולכן שונמית שם צריך לפעול-אם יש רצון לכך וזה מתחיל במבנה בתי כנסת ובעיקר עזרות הנשים שבתוכו, השלמה למניין, קריאה בתורה, קריאת מגילה כבר קיימת ברחבי הארץ, וזה תופס תאוצה, ובעיקר ללמוד ללמוד וללמוד תורה. טוב לבנתיים זה מספיק אמשיך להרחיב את משנתי בהמשך להת`
 

השונמית

New member
נא לא לזלזל בידע שלי !

אני יכולה לומר כי אני מכירה בהחלט הרבה מהסוגיות הקשורות בלבושה של האישה, אך את לא יורדת לסוף דעתי. אני מצדדת בזרם הרציונלי ביהדות שלא אומר שעל אישה לא להתלבש צנוע, אלא שלא ניתן בשום פנים ואופן, ואני חוזרת: בשום פנים ואופן! לתת למונח זה הגדרה פורמלית מדוייקת. מבחינתי, גם אם יהיה כתוב בתורה שבכתב, דיו על גבי קלף שאישה צריכה לכסות שיער ראשה- אני אומר או.קיי. אני אעשה את זה כי זו חובתי, אבל לא משום שזה צנוע, אלא בגלל שיש בידי הגדרות מדוייקות איך עלי להתלבש. יותר מזה:גם אם כתוב בתורה דבר מפורש, לגבי כל עניין, בידינו הכח והזכות לשנות דבר זה ואפילו על פניו! לא חסרות לכך דוגמאות שאנו בני האדם (היהודים קובעי ההלכה בכל הדורות) שינינו `דברי אלוהים חיים`, ולמה? כדי לעשותם חיים! במילים אחרות, מחובתינו לעשות את דברי אלוהים - לחיים! אחת הדוגמאות הידועות היא שינוי צורת ההתקשרות בינינו לבין אלוהים. פעם זה היה בקרבנות, ואח``כ כשהמציאות השתנתה (ולא רק העובדה שבית המקדש חרב), החלטנו: ``ונשלמה פרים-שפתינו``.כלומר, אנו מודיעים לה` בזאת כי מעתה יואיל הוא ברוב טובו לא לענות לפקסים אלא רק לטלפונים (לשם המחשת גודל ה`חוצפה`, כביכול). בדוגמה של הצניעות נאמר בהלכה אכן שאישה (ככל יהודי) צריכה ללכת צנוע, וצנוע, זה דבר שמשתנה עפ``י המקום, הסביבה והזמן, מה שצנוע לי- לא צנוע לך, מה שצנוע לך- לא צנוע לחרדי, וכו` או לחילופין: מה שצנוע בימינו, למשל חצאית עד מעבר לברכיים, נחשב לפני אך 100 שנה ללבוש שרק פרוצות לובשות. אז אם יש הלכה ברורה- איפה היא היתה אז? גם קשה לי להאמין שההלכה כיוונה לתת הגדרות צניעות לפרוצות! סופו של דבר: אין, ולא יכולה להיות הלכה לגביי מה זה לבוש צנוע ומה לא. באשר לשאר מצבם של הדתיות היום, אני לא חושבת שיש לצפות לשינוי מעמדנו ע``י כניסתם של הנשים לישיבות, כיוון שאם נחכה עד שזה יקרה, גם בת נכדתי לא תהנה מזה. תסכימי איתי ודאי שתהליכים אלו ארוכים אצל החילונים - אז תחשבי כמה זמן זה ייקח אצלנו... לכן הפיתרון שאני דוגלת בו הוא לרתום את שינוי מעמדינו ע``י עדכון ההלכה (במקום שצריך עדכון), כיוון שקיימים דברים רבים בהלכה שאנו הרפינו ידינו מלעדכן אותם, והשתמטנו מחובתינו זו, ובגלל זה אנו נראים צבועים כמו שהיננו. ונמאס לי להסביר למה זה לא מה שנקרא ``יהדות רפורמית`` מי שעוד לא עמד על ההבדל- שיקרא דברים קודמים שכתבתי. את כותבת שכבר חלים שינויים בפועל לגביי כך שנשים משלימות מניין או קוראות בתורה וכדו`, אני לא יודעת על מה את מדברת, אלא אם כן המדובר הוא בבתי כנסת רפורמים - שלהם אני מתנגדת בכל תוקף. נ.ב. אני שמחה שעוד דעתנית הצטרפה(?) לפורום (-:
 

דעתנית

New member
מי מזלזל ? אני בצד שלך!

שונמית, בהחלט ירדתי לסוף דעתך ואני מסכימה איתך שהמושג צניעות הוא יחסי ומשתנה, מה שפעם נחשב לפריצות היום הוא נוהג שבעולם, כמו למשל אורך חצאית ובעיקר כמובן מכנסיים. הבעיה היא שאין מי שיקח את היוזמה ויעשה את השינוי, וכאן אני מתכוונת לרבנים, זה יחשב לפסק הלכה מהפכני ``שיעורר את השטח``(ביטויים ברוח המצב...) והם מעדיפים כמה שיותר להמנע מכך מה גם שאין דמות רבנית אחת בכל עולם פסיקת ההלכה שנחשבת לדמות בעלת כזה שיעור קומה שיכולה להרשות לעצמה כזה מן דבר, וזה כמובן עצוב אך זהו המצב וצריך להכיר בכך. לכן כרגע המוצא היחיד הנראה לעין לדעתי הוא שנשים לאט לאט יכנסו ויכבשו את מקומן בעולם פסיקת ההלכה, ואם זה אומר שרק נינותינו יתחילו להנות מכך- זה בהחלט לא מעט וכן, זה נכון. יש לנו היום פרצוף מכוער ולו רק בגלל העניין הזה שיוצר דו פרצופיות אצל רבים כל כך מאיתנו, וזה מתבטא בעיקר בעניין של בינו לבינה. ולסיום- התכוונתי שקריאת מגילה ע``י נשים זה כבר דבר נהוג, כל השאר- השלמת מניין וכו` אלו שינויים שבא יבואו או שאני סתם נאיבית:) ושונמית אין צורך מבחינתי שתחזרי כל הזמן על כך שאת לא מתכוונת לשינויים דוג` היהדות הרפורמית .אני מבינה בדיוק למה את מתכוונת.
 

השונמית

New member
לא בדיוק, רק ב`גלובלי`...

הסיבה שרבנים לא לוקחים את העסק לידיים היא לא רק משום שזה ``יעורר את השטח``, אלא משום שהם באמת לא יודעים מה לעשות. בכל התורה שבכתב ובכל התורה שבע``פ (שעוצבה בגולה) אין `הוראות הפעלה` למדינה שתקום במאה העשרים מתוך שיקולים חילוניים. מוזכרות רק המדינה שלפני חורבן בית שני, וזו שאחרי ביאת המשיח שתעמוד לנו והכל יהיה בה מושלם. כך שאין אנו יכולים ללמוד כמעט כלום מההלכה בבואנו להקים `מדינת-יהודים`, כיוון שהיא עוצבה ליהודי החי בגלות, שאין בינו לבין המלכות (המדינה) ולא כלום, כל יהדותו התבטאה בעשיית חובותיו ב`דלת אמותיו`.שימי לב, אנחנו בישראל כבר 52 שנה אבל אנחנו כאילו חיים בגלות, אפילו דאגנו והבאנו איתנו `גוי של שבת` שיהיה מי שיכבה את האור במקרר אם שכחנו לעשות זאת לפני כניסת השבת.לך תקים מדינה עם יהודים. אז איך את רוצה שהרבנים יבלעו את העצם הזה שתקוע לכולנו בגרון? אז החלק המתקרא `ציוני` נרתם להקמת המדינה, משום שהוא ראה בזה `אתחלתא דגאולה` (נו, טויייף), והחלק החרדי שבו לא מכיר בה כמדינתו שלו כיהודי, כיוון שאין היא מכירה ביהדות, אלא רק לצורכיה התועלתניים.אולי מסיבה זו הוא מכיר פתאום במדינה כשהדבר משרת את צרכיו התועלתניים, מן יחסי קח-ותן בין החרדים לחילוניים, ולצערי בין הדת למדינה- פשוט מבזה את הדת! לגבי הטענה הידועה כי `אין בזמננו רבנים בעלי שיעור קומה...שיוכלו להרשות לעצמם חקיקת הלכה`, אני לא חושב ככה. תתפלאי עד כמה שהרבנים הופכים `בעלי שיעור קומה` במותם. תמיד בפרספקטיבה לאחור אומרים ``פעם. . . היה אפשר, אבל היום. . . אי אפשר``, ``פעם. . . היו רבנים בעלי שיעור קומה , היום. . . אין`` וכו` וכו` וכה... אז תרשי לי לחדש לך משהו. גם אנחנו נהפך להיסטוריה בעוד כך וכך שנים. אני מרשה לעצמי לומר שעוד 500 שנה יסתכלו עלינו בערגה ויאמרו ``אה.... פעם, היו רבנים, היום.... נעליים ! ! !`` (כן גם אז ינעלו נעליים). אני בהחלט לא רואה בכך הישג ולא יכולה להשלים עם כך ש``רק נינותינו יהנו מכך``. משום שבדרך שאת מציעה:``לאט לאט``, אפילו זה לא יהיה כי יווצר המצב שהן תהננה מהפרוגרמה של המאה העשרים, כאשר הן יחיו כבר במאה הבאה, והחוקים שהן תקבלנה יהיו ארכאיים כמו בימינו. לסיכום, ההבדל ביבי לבינך הוא שאת תולה במעשיהן של הנשים את התקווה לשינוי במעמד האישה בחברה הדתית, אני כורכת את השינוי ברפורמה העמוקה, שגם ככה מחוייבת המציאות בהרבה תחומים, ושרק אחד מהם הוא מעמדה של האישה בחברה הדתית.
 

elilevi

New member
הרכבות חולפות בתחנה

ושוב אני כאן העובדה שאת אוהדת או לא אוהדת את מפעל ההתיישבות ביש``ע אינו מעלה או מוריד דבר לגבי המשמעות ההיסטורית של מפעל זה ולגבי משמעותו הדתית. עצם העובדה שרובה של הציונות הדתית רואה במפעל זה ערך דתי של מצוות ישוב ארץ ישראל, עצם העובדה שראשי הרבנים של הציונות הדתית רואים בו ערך דתי, כמות המאמרים בנושא המופיעה ב``תחומין`` מעידה כי עורכיו רואים במפעל יעד הלכתי לכל דבר מעידה כי חל מהפך בציבור הדתי ובתפיסה ההלכתית בדור האחרון. ושוב אומר כי אין חשיבות אם את או אני אוהדים או לאו את המהפכה הזאת. המהפכה של ש``ס- היא ודאי לא לטעמך, אבל אין ספק כי חלה פה אחת המהפכות הגדולות במדינת ישראל והמהפכה היא בתוך הסקטור המסורתי-דתי-חרדי (לא הסקטור שלך- מה לעשות) והיא מעוגנת היטיב בהלכה. גם הציבור החרדי עבר שינויים מרחיקי לכת בדור האחרון, מציבור נבדל ועויין הוא הפך לציבור מעורה ביותר בהוויות המדינה ובפוליטיקה הפנימית וללא ספק לאחר הסדרת נושא הגיוס יהפוך הציבור החרדי לגורם משמעותי בחברה הישראלית. ועל נושא חינוך הבנות דברנו. ועל עניין הנוסח האחיד דברנו ,אמנם לא מספק לטעמך, אבל עדיין שנוי גדול ומנוגד לכל התפיסה של ``מנהג אבותינו בידינו``. ועל ההתמודדות הכנה עם מצוות השמיטה. (מצוות השמיטה ולא בעיית השמיטה) הציבור הדתי בארץ עבר ועובר בשני הדורות האחרונים כמה וכמה מן המהפכות הגדולות בתולדותיו, אלא שאלו לא המהפכות שאת מחפשת אלו מהפכות אחרות. דומה את לאדם היושב בתחנת הרכבת בלוד ומחכה לרכבת לירושלים. רכבות רבות עוברות בתחנה לבאר שבע, רחובות, חיפה, נהריה ועוד והן קולטות ופולטות נוסעים לאלפים אך הרכבת לירושלים כבר לא תגיע לעולם. והנוסע ממתין עד בוש לרכבת שלו ואומר לעצמו ``איזו תחנה שוממה- שום רכבת אינה עוברת כאן``. אם יש לך בת קטנה את ודאי מכירה את הסיפור על המפוזר מכפר אזר שנרדם בקרון הלא נכון. ``ערב בקר צהריים \ רחוקה ירושלים``. וסתם שאלה אישית שמציקה לי, כל כמות הזמן הזאת שאת משקיעה היא אכן מפני שהנושא ``בוער בעצמותיך`` או שאת בתפקיד ``פרובוקטור`` מטעם הנהלת האתר. להשתמע.
 

השונמית

New member
שיחלפו . . .

כן,אני על תקן פרובוקטור מטעם הנהלת האתר. משלמים לי לפי תגובה. . . ועכשיו לטיעוניך, שכנראה לא ממש חשבת עליהם כל השבת. . . (אני מנסה לדון אותך לכף זכות): אתה מציג כל מיני `מהפכות`, שהקשר בינן לבין הדת הוא דל מאוד. ואם יש קשר, הקשר הוא בכך שאנשים דתיים מנצלים את הדת לשם סיפוק מאוויהם האנושיים מאוד, ואף הנחותים מאוד. אני במקומך הייתי מחביאה אותם מתחת לבלטות, אלו הם פירות ביאושים שיוצאים מאיתנו! הזכרת מתנחלים והתנחלויות - אנשים בעלי רמת מוסר נמוכה מאוד מנצלים את הדת ומחילים את `מצוות יישוב הארץ` גם על ארצות אחרות תוך כדי כיבוש משחית שאת פירותיו הבאושים רואים אנו בימים אלה.גם ירדן שלנו, זוכר? מדובר כאן בהפיכת דת ישראל לכיסוי ללאומנות ישראלית,נטו! הנימוקים ה``הלכתיים`` מגוחכים שכן המדינה אינה מכירה כלל בסמכותה של ההלכה, היא אפילו בזה לה! גם אין בעובדת הכיבוש כשלעצמה משום משמעות דתית.לא כל ``שיבת-ציון`` היא בגדר מבצע דתי, יש גם שיבת ציון שהיא בגדר ``ותבואו ותטמאו את ארצי ונחלתי שמתם לתועבה``. דבר נוסף הוא שאין בין מושג א``י השלמה בדור זה לבין מושג זה כפי שהובן בדורות הקודמים (עליהם מסתמך דור זה) ולא כלום! ובטח שאין משום המאמרים הרבים הנכתבים בנושא זה ב``תחומין`` להעיד על כך שזהו ``ערך דתי``, לא כל מה שאנשים קוראים ערך- הריהו ערך. ערך לא משרת את צרכיך. לא הנעלים, ובטח שלא הנחותים. והדוגמא השניה שהבאת (ועוד אתה קורה לי פרובוקטור) היא ש``ס. נו, יש צורך להוסיף מילים? שימוש ציני ומשולב בדת וברגשות נחותים לשם גריפת עוד ועוד קולות בקלפי. כבר כתבתי שהאינטרס הראשון שלהם הוא שגשוג הבערות בקרב בוחריהם ובניהם. ככל שיהיו פחות משכילים, לא יצאו ממעגל האבטלה, מה שגורר רגשות קיפוח וכפתור קל להפעלה בשעת בחירות. לא ירדתי לסוף דעתך באומרך ש`מהפכה` זו מעוגנת היטב בהלכה, זה שמדובר באנשים שחלקם דתיים הופך את זה למצווה או לאיזשהו `ערך דתי`? גם אינני יודעת מדוע הוצאת אותי מכלל ``הסקטור המסורתי -דתי -חרדי`` נכון שאני לא מסורתית ונכון שאני גם לא חרדית, אבל אני דתיה! לעניין הנוסח האחיד בבתי הכנסת, אתה כותב שאותי זה לא מספק... ראשית, אינני יודעת על איזה נוסח אחיד מדובר, ואני כמובן מברכת פעולות מן הסוג הזה. אבל תאמר לי, אותך זה מספק? לא עושה לך רע לחשוב שגם עוד מאה שנה נוכל להגיד על זה שהוא `אשכנזי`, זה `תימני`, וזה חצי כורדי וחצי עירקי? (ומכאן תשובתך לשאלה אם באמת הנושא ``בוער בעצמותיי``) ועכשיו לגולת הכותרת שבדבריך: ``ועל ההתמודדות הכנה עם מצוות השמיטה`` , מה אני אגיד לך, הצחקת אותי. לא כנה ולא נעליים! תרשה לי להרחיב קצת בנקודה זו ולהדגים לך מהי כנות: בתלמוד מסופר על מיקרה מעניין שארע במאה השלישית לאחר החורבן,שקשור ב`דיני שמיטה`. המדובר הוא בתקופת שלטון רומי בא``י (גם פעם חיו פה כובשים...)שהפכה להיות פרובינציה רומית. בזמנו, השלטון התנהג עם היהודים לפנים משורת הדין והקל עליהם את המיסים בשנת השמיטה . עקב חילופים שנעשו בנציבים, גזר הנציב החדש גזרות חדשות ובהם בוטלו ההנחות שניתנו קודם והשלטון לא היה מוכן לוותר על כספו למרות שנת השמיטה. כאן המקום לציין כי מי שלא שילם את המיסים היה נמכר לעבדות (פשוטו כמשמעו). במצוקתם הרבה פנו החקלאים היהודים אל האמורא ר` ינאי בשאלה מה לעשות, ומפתיעה היתה תשובתו הנחרצת:``פוקו וזרעו השביעית משום ארנונה`` (צאו וזרעו בשנת השמיטה משום מיסי הקרקעות). (מופיע בסנהדרין, כו/עא; ירושלמי, שביעית, פד/הב) שים לב! ר` ינאי לא בחר לתת לפונים אליו עצות מחוכמות, כיצד לעקוף את דיני השמיטה, כמו שעושים היום ע``י מכירה פיקטיבית של אדמת ישראל לגויים, או משהו מעין זה, אלא פסק פסיקה התואמת את המציאות הריאלית. המצב היום יותר גרוע מבחינה מסויימת: אם ר` ינאי היה בוחר ללכת בדרך ההערמה ע``י `מכירת` הקרקע לגויים- ניחא, נגיד זכותו. אבל היום שמדינת ישראל מוכרת את הקרקע לגוי במעין טקס ממלכתי, מדינה שכאמור לא מכירה בהלכה- יש בכך במפורש משום חילול ה` ובזיון התורה. כנות- בטוח אין! ונסיים בפרפראה פרי עיטך- משל הרכבת. אני לא מבינה, אם אני רוצה להגיע לירושלים וכל הרכבות נוסעות למקומות אחרים, עלי לפי דעתך לעלות עליהן רק משום ש``הן קולטות ופולטות נוסעים לאלפים``? מצטערת, אתה מדבר על מישהי אחרת.
 

אלי לוי

New member
זה הכל?

זה כל מה שיש לך לומר? 200000 איש שהקימו ישובים במשך דור ואין לך מילה אחת של זכות. 400000 איש שהיקימו רשת עניפה של ישיבות, בתי ספר וגני ילדים ואין לך ולו מילה טובה אחת. שימי לב שאין בדבריך תשובה לטענותי אך יש בהם פגיעה טוטאלית ב600000 יהודים. צר לי לא תמיד המטרה מקדשת את האמצעים ולא תמיד הפגנת ידע וציטוטים מתירים גסות. לא על זאת היתה תפארתו של ליבוביץ המנוח ואין צורך לחקותו בכל מחיר. צר לי
 

השונמית

New member
כן, זה הכל !

אין בדברי משום פגיעה ב 600,000 יהודים, יש בהם פגיעה בעומדים בראשם. ה600,000 איש הם עדר, וככזה אני לא ממש מוטרדת ממנו. גם בזה שאני קוראת לו `עדר` אין משום פגיעה כיוון שזו תכונה אנושית בסיסית שיש בכל אדם, והיהודים הדתיים- הריהם בכלל בני אדם! ולגבי `המטרה המקדשת את האמצעים`, אני לא מבינה איך אתה יכול לכוון אותם לעברי, הרי הם פועלים במובהק בדוגמאות שהבאת (מתנחלים וש``ס) נקודה אחרונה: אני לא אוהבת להפגין ידע, אלא רק כאשר מציגים לי דברים שהם על פניו מוטעים מיסודם ומדרך פירושם בהכרתו של אותו אדם.(כמו גם בסיפור של אלישע בן אבויה שהבאתי פעם) מתחילות להיפרד דרכינו, אה??
 

דעתנית

New member
שונמית הדכאונית

בקוראי את התגובות שלך, איני יכולה שלא לחשוב ביני לביני- הרי מתוך דברייך עולה כאב מאד גדול כלפי דרך חיים, קביעות ונוהלים שהם בעצם חלק בלתי נפרד ממך. את נמינית על הציבור כלפיו את באה בטענות ויש לך ``בטן מלאה`` בנושאים מאד משמעותיים ועולה השאלה: מה את עושה עם זה?כותבת תגובות בפורום של תפוז?ולא חלילה שאני מזלזלת בדרך זו. אבל אני לא יכולה שלא לחשוב שמתוך תגובותייך את מציגה תמונה קודרת ביותר והיא בהחלט לא מרנינה במיוחד אבל את מביאה את זה בצורה כ``כ חד מימדית-מה את עושה עם זה???????? מדוע את דתיה? מה גורם לך לדבוק באורח חיים כ``כ תובעני? ואני לא מתכוונת שתחזרי בשאלה(ולא נתחיל בכלל לדון בבעיתיות של מושג זה) בבחינת``קצת קשה אז נשברים??!!`` אלא מה באמת מחזיק אותך שם? להשתמע
 

השונמית

New member
אני??? דכאונית??? נכון. אז מה?

מה זאת אומרת מדוע אני דתיה? זו חובתי! או שאת שואלת אותי ``מה גורם לי לדבוק באורח חיים כ``כ תובעני?``, והתשובה כמובן בגוף השאלה : תובענותו! כלומר, הכרת חובתי, ורצוני לקיים את המשתמע ממנה הם הסיבות שאני שומרת תורה ומצוות. את מדברת כאילו צריכה לצאת לי איזושהי טובה מהדת! הדת לא פה בשביל לקיים אותי, אלא אני כאן בשביל לקיים אותה. ואם את שואלת אותי שאלות כאלה אז זה כנראה בגלל שלא קראת את כל מה שכתבתי בעמודים הקודמים (ואני לא מאשימה אותך, זה הרבה), אז תלמצי על הקישור למטה והוא כבר יקח אותך להסבר יותר מפורט.
 
למעלה