גיא רולניק רוצה עוד רגולציה?

דור לוי

New member
גיא רולניק רוצה עוד רגולציה?

שתי רשימות שגיא רולניק כתב ב themarker מופיעות ב walla. בשתיהן הוא מדבר על רגולציה. זה מתקשר לנושא שלדעתי מאוד חשוב- נושא האיכות שעלה כאן בהקשרים שונים.
 

דור לוי

New member
א- רגולציה: המיתוס והמציאות

הרשימה הראשונה שמצאתי לנכון לציין. מאת גיא רולניק הארץ פורסמה יום שני, 28 בפברואר 2005 רגולציה: המיתוס והמציאות מספר ציטוטים: "הנה טענה ידועה: הבעיה הגדולה ביותר של המשק הישראלי היא עודף הרגולציה; ירושלים מלאה במאות פקידים ועשרות רשויות, שכל תמצית קיומם ותכליתם הוא להמציא תקנות / מגבלות / הרשאות וחוקים שיגבילו ויפקחו על הפעולה החלקה, הטובה והמצליחה של המגזר העסקי בישראל..." ... "ומה עם העסקים הקטנים? מי נלחם את מלחמתם? אף אחד כמובן. לעסקים הקטנים אף פעם לא יהיה כוח כמו של אילי ההון ובעלי השליטה בקונצרנים ובמונופולים הגדולים. הם פשוט אוכלוסיה גדולה מדי, בלתי מפלגתית, שמזכירה בצורה מבהילה את כלל אזרחי ישראל - ואלה כידוע סובלים מאז ומעולם מתת ייצוג בכנסת. פרסומתוזה המקום להזכיר כי למונופולים גדולים ולחברות השקעה שקונות ומוכרות עסקים - יש תרומה עלובה מאוד לצמיחה במשק. לעתים הדרך היחידה שלהם לתרום לצמיחה במשק היא להיחלש ולאבד את המעמד המונופוליסטי או הכוחני שיש להם. מיהו מנוע הצמיחה העיקרי של המשק? כמובן - החברות הקטנות והבינוניות. אלה שנחלבות ונחמסות על ידי חברות הענק והמונופולים. אז בפעם הבאה שאחד מאילי ההון או המנכ"לים של חברות הענק מקונן בעיתון על הרגולציה שהורסת את הצמיחה במשק - כדאי לבקש ממנו באדיבות שלא ייקח בעלות על הצמיחה במשק, כי במקרה הטוב הוא לא אחראי לה - ובמקרה הגרוע הוא מבקש רק לדכא אותה. "
 
קישור למי שלא מצא

היתה לי בעיה למצוא בוואלה, ומצאתי אחרי חיספוש קצר בגוגל את המחרוזת . הנה הציטוט שאני האהבתי לטובת מי שלא יקרא: וזהו רבותי, בקליפת אגוז, הסיפור האמיתי על המאבק בעד ונגד רגולציה בישראל. חלק גדול מהסיפור של מאבק ברגולציה הוא אגדה, ספין מתוחכם של בעלי עניין - בעיקר בחברות ובקונצרנים הגדולים במשק. מאחורי הרוב המכריע של התקפות על רגולטורים עומדים שני סוגי גורמים: המונופולים הגדולים במשק או הקונצרנים וחברות ההשקעה הגדולות במשק. כלומר זה לא מאבק של המגזר העסקי נגד רגולציה - אלא מאבק של אלה שתפסו עמדות כוח מונופוליסטיות או אחרות - נגד שאר המגזר העסקי.
 
רק לי נראה ש

רולניק 1. קרא אולי סוספוף את אדם סמית 2. לקח קצת חיזוקים מובלן (או אהגיע בעצמו למסקנות דומות?). זה מזכיר לי קצת את "סבוטז' של חלק מהעסקים נגד שאר החברה". 3. מתי יבוא תורה של הצמיחה לעבור דיון ביקורתי?
 

דור לוי

New member
ב-היד הנעלמה זועקת לרגולציה

הכתבה השניה פורסמה במקור תחת הכותרת "היד הנעלמה זועקת לרגולציה" ב themarker. ב וואלה החליפו את הכותרת (לא בדקתי לעומק האם הטקסט נערך): אולמרט חיסל את המועצה לצרכנות יום חמישי, 3 במרץ 2005, מאת: גיא רולניק הארץ מספר ציטוטים מעניינים - כולל ציטוטים שהוא מצטט את אדם סמית: " "הואיל והם עוסקים כל ימיהם בתוכניות ומפעלים, לא אחת הבנתם חריפה יותר מהבנתם של רוב האצילים בעלי האחוזות. אבל הואיל ומעייניהם נתונים בדרך כלל לאינטרס של הענף המסוים של עסקיהם, ולא לאינטרס של הציבור, אפילו שהם מחווים דעה בגילוי לב גמור (ולא תמיד הם נוהגים כך), אפשר לסמוך על שיפוטם בקשר לאינטרס שלהם הרבה יותר מעל שיפוטם בקשר לאינטרס של הציבור (...). "לפיכך, יש לנהוג בזהירות רבה בכל הצעת חוק או תקנה מסחרית שמעלה המעמד הזה, ולעולם אין לקבלה אלא לאחר בדיקה ממושכת וקפדנית, שתיעשה לא רק בזהירות רבה, אלא גם בחשד רב. מקורה במעמד שהאינטרס שלו לעולם אינו שווה לגמרי לאינטרס של הציבור, שבדרך כלל יש לו עניין להונות את הציבור ואפילו לעושקו, ופעמים רבות אף עשה כן (אדם סמית', "עושר העמים", עמודים 265-265)". במלים פשוטות: סמית' מזכיר לנו כי בעלי החברות רוצים בדרך כלל להונות את הציבור או לעושקו, ולפיכך כאשר צריך לקבל החלטות כלכליות - אין להסתמך על השיפוט של בעלי ההון והחברות; חכמים ומתוחכמים ככל שיהיו - הם רואים תמיד את האינטרס שלהם ולא את זה של הציבור. כדאי שכל שר, חבר כנסת, פקיד ציבור, רגולטור ואולי גם עיתונאי יזכור את דברי סמית', בשעה שאנשי הכסף הגדול מנסים להשפיע עליו כדי שיתמוך בהצעת חקיקה או רגולציה הקשורה בעסקיו, או יתנגד לה. צריך לשמוע, להקשיב, להתעניין וללמוד - אבל בסוף היום לזכור מה שהבין כבר לפני 250 שנה האיש שהמציא את כלכלת השוק."
 
למעלה