גלאי מתכות - ההיבט החוקי

גלאי מתכות - ההיבט החוקי

לא מזמן קניתי גלאי מתכות ובתור אזרח שומר חוק, רציתי לדעת כמה דברים : 1. איפה מותר לי לסרוק ואיפה אסור ? 2. על איזה ממצאים אני צריך לדווח ולמי ? 3. כל מידע נוסף בנושא שלדעתכם חשוב לדעת תודה מראש, אבי.
 

Lakedaimon

New member
אה, זה פשוט, כמעט לגמרי אסור...

מותר לך לסרוק בכל אתר שאינו מוגדר כאתר עתיקות או מורשת. אתה צריך לדווח לרשה"ע על כל ממצא שאתה מוצא, ליחידה למניעת שוד. אתה צריך רישיון מהרשה"ע להחזקת מגמ"ת. לחילופין, לאחר שהשגת את הרישיון, אתה יכול לנסות ולהתקשר עם מי שחופר באתרים קלאסיים, ולהציע את שירותיך כמגלה מתכות. לא כל האוניברסיטאות מעוניינות לקנות אחד.
 
תודה על המידע, יש לי כמה שאלות נוספות...

אתה אומר שצריך לדווח על כל ממצא. זה בטח לא כולל מטבע של שקל מלפני 10 שנים או טבעת כסף מודרנית שנמצאה בחוף הים... איפה בדיוק עובר הגבול בין מה שצריך לדווח עליו ומה שלא ? נניח ומצאתי פריט משמעותי יותר ודיווחתי עליו... מה בדיוק קורה עם הפריט הזה ? תודה, אבי.
 
כל ממצא שנעשה לפני 1700

אסור לך לאסוף ובוודאי שלא לחפור אותו מהקרקע ללא רשיון חפירה. בקישור תמצא את חוק העתיקות ובו מידע מפורט על הנושא. שים לב לסעיף 38.
 

Lakedaimon

New member
אז זהו...

לפי חוק העתיקות היבש, עצם הכוונה היא המפלילה: 9. (א) לא יחפור אדם במקרקעין לגילוי עתיקות, ולא יחפש עתיקות בכל דרך אחרת, לרבות השימוש במכשיר לגילוי מתכות, ולא ילקט עתיקות, אלא אם קיבל רשיון לכך מאת המנהל (להלן - רשיון חפירה) ובהתאם לתנאי הרשיון. עצם הכוונה שלך ללכת ולחפש עתיקות עם מגמ"ת זקוקה לרישיון. אתה אמור לדווח על הכל כיוון שאתה אמור להיות בעל רישיון לחיפוש. לצורך העניין, גם בחפירות ארכיאולוגיות שאנחנו מבצעים מעת לעת, מטבעות של לירה או גרוש מתק' קום המדינה נרשמות ומתועדות, כיוון שהן נותנות לנו terminus post quem ו terminus ante quem. מה קורה עם הפריט? אתה מדווח עליו, מוסר אותו לממונה והוא יגיד לך אם אתה יכול לשמור עליו (זא"מ שהמדינה ויתרה על חזקתה) או שהוא לוקח אותו.
 
אז זהו. שזה לא ממש מדוייק. החוק מטיל את האשמה

אם הכוונה היתה חיפוש עתיקות. ממקרא ההודעה של פותח השרשור אני חושב שלא זו מטרתו אלא חיפוש אוצרות אחרים (מציאות של מה שאבדו אנשים אחרים). תראה את התחלת הסעיף : "לא יחפור אדם לגילוי עתיקות ולא יחפש עתיקות". אם הוא מבצע חיפוש במטרה לחפש משהו אחר ותוך כדי זה מצא עתיקות הוא לא עבר את עבירת אי החיפוש ללא רשיון. כמובן שאם הוא יותיר את העתיקות בידיו אז הוא עובר עבירה - אבל זו כבר עבירה אחרת.
 
למעלה