גם אני אוהבת חדי קרן וקצת מסתורין איכותי

rainbow i

New member
גם אני אוהבת חדי קרן וקצת מסתורין איכותי

הנה תעלומה שלא הצלחתי להגיע לפתרונה:
בצד האחד נמצא השליט, שמשום מה רבים בציבור רואים לנכון לפשפש היום במבושיו. ובצד השני עומדים ראשי אימפריית הבריאות האתית שעל ראש שמחתנו.
השליט החליט לאחרונה כמה החלטות שהיו לא פופולריות אצל שליטי האימפריה:
מינוי מנכ"ל שאינו רופא.
מינוי סגן שר שהוא על תקן שר שאינו רופא.
והאומללה מכולן: הזנה בכפיה.
זה הרי לא אתי להחדיר בכוח מזון למי ששובת רעב מרצונו החופשי (נו, לא בדיוק חופשי). ולמרות שיש שם כמה טיעונים מוצדקים - זה קצת לא "מידתי" לקרוא לרופאים "לסרב פקודה", ולאיים על רשיונם אם יאותו לבצע את הוראותיו של רה"מ.
שאלה אחת שנשאלת כאן היא מי, בעצם, מחליט?
אבל שאלת המיסתורין היא מעניינת אף יותר - איך ייתכן שלראשי מערכת הבריאות מותר להסתיר נתונים ציבוריים כלליים ולהעלים מידע מן הציבור תחת עלה התאנה של "חסיון רפואי" ו-"זכויות האדם". אך בכל זאת לפלס את הדרך להדליף מידע אישי ופרטי על בריאותו של ראש הממשלה? איך הגיעו לדרגת "עמקות" שכזאת עד כדי פרטים על משאיות להובלת פיתות, ומאבטחים מחופשים למדבירים.
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4674312,00.html
אני משערת בניחוש מלומד שמישהו מ"בכירי האורולוגים" בהדסה הבחינו לפתע בהיעלמותו של הפציינט...
טוב, זה הכי קרוב שהגעתי. הדסה.
אולי כבוד השר החדש למדע, טכנולוגיה וחלל יותר מוכשר לפתרון חידות מסוג זה.

בינתיים אמשיך לחבק עצים, ללטף חדי-קרן, ולקוות שמישהו יחליט לשחרר את הנתונים של מספר החולים הלוקים בזיהומים במהלך אשפוז, אלו שלוקים בזיהומים מביקורים במרפאות קופות החולים, אלו שלוקים בזיהומים בתחנות לבריאות הציבור, וכמובן מספרם האותנטי של נפגעי חיסונים....
וכמובן אמשיך להאמין שזו זכותי לבחור את הטיפול הרפואי שהכי מתאים לי ולגופי, שהרי גופי הוא לא גוף סטטיסטי, אך גם לא אינסופי.
 

rainbow i

New member
ואם כבר הבעתי התעניינות בספרות פנטזיה וחלל

אז הנה קישור לכתבה מאלכסון: שלך באי-רציונליות, מאת דן אריאלי.
אני מצטטת קטע קצר מהכתבה:
"על סיגריות כפצצת זמן
דן היקר,
מהי הדרך הטובה ביותר לגרום לאנשים להפסיק לעשן?
מירון
הבעיה בעישון היא שהתוצאות השליליות של הפעולה מצטברות עם הזמן וניכרות רק כעבור הרבה שנים, ולכן אנחנו לא מרגישים שאנחנו עושים משהו מסוכן. תחשוב מה היה קורה אם היינו מאלצים את חברות הסיגריות להתקין פצצה קטנטנה באחת מכל מיליון סיגריות בערך — פצצה שלא תהרוג אף אחד אבל תסב מעט נזק. להערכתי, פעולה כזאת תגרום לאנשים להפסיק לעשן די מהר. אבל עד שנמצא דרך להוציא לפועל את הגישה זאת, אולי, לפחות, ננסה לגרום לאנשים לחשוב על סיגריות כעל פצצה."

מה שחשבתי כשקראתי את זה היה שבדיוק אותו הדבר אפשר לכתוב גם על "חיסון" במקום "עישון".
ההבדל היה שה"פצצה" במקרה של חיסון היא הרבה יותר מאחת ממיליון, ובחלק מהמקרים היא לא רק מסבה נזק - אלא גם, אפילו הורגת.

רציונליות ואי רציונליות, אכן נושאים מרתקים ומחדדי חשיבה...
 

פולספגן

New member
והקשר לפורום בציטוט -

לפני 30 שנה כלל לא היינו מעלים את האפשרות הזאת על הדעת. למה כיום זה אפשרי? אין ספק שהנגישות שלנו למידע משחקת תפקיד מרכזי בתופעה. רק לאחרונה יצא ספר של ד"ר אריק טופול בשם The Patient will See You Now ("הפציינט יראה אותך עוד רגע"), שמראה שאפילו הסמרטפון עומד להפוך את הפציינטים לרופאים של עצמם.

ואכן, אין ספק שמובילי העמותות הפכו למעין מומחים. "אנחנו כל הזמן מתעדכנים", מספר אלחנני. "לא יכול לקרות משהו בעולם שאנחנו לא נדע עליו באותו רגע". שיחה קצרה איתם מדגימה איך הם שולטים בטרמינולוגיה הרפואית ומדברים בשטף על שמות הגנים המעורבים במחלה, על מספר האקסונים בכל גן, על הגנריקה של תרופות והמתודולוגיה של תכנון ניסויים.

אבל מה שמאפשר להם לקדם את המחקר במחלתם זה לא הידע הרפואי, אלא דווקא העובדה שהם מביאים לעולם המדע ידע רב מעולמות תוכן אחרים, כמו יזמות וניהול עסקים, והכישורים הייחודיים שלהם מגדירים כללי משחק חדשים בעולם המחקר.
 

rainbow i

New member
אכן. ומצאתי כאן עניין נוסף

בהלך הרוח שמאפשר שיתוף פעולה, שיתוף דעות ושיתוף מידע בין ה"מחזיק בידע" ובין ה"פציינט".
במקום האווירה הידענית, מתנשאת ומסרסת של סגנון הרפואה המוצג כ"מדע" ע"י חבורות ספקנים, מצאתי כאן תקשורת בגובה העיניים, הפרייה הדדית, רצון משותף להיטיב - ובעצם על זה בדיוק אמור לעמוד האמון בין רופא לחולה. גם במקרים שבהם לא נמצאה התרופה עבור ילד אחד, עדיין נמצא עניין משותף של ההורים והרופאים למצוא אותה עבור ילדים אחרים...
 

rainbow i

New member
לגמרי...

גם הנושא של ערבוב לא נכון של תרופות, וערבוב של תרופות עם שיקויים צריך לעלות יותר למודעות ולפיקוח.
הבעיה, לדעתי, היא שאם לגוף אין את היכולת לפקח על עצמו ולהיות אחראי על מה שהוא מתיימר להיות אחראי עליו, אי אפשר לצפות שהוא יוכל לפקח גם על הנושאים האלו.
 

פולספגן

New member
בוא נראה אם תשתכנעי מהכתבה הבאה
-

5 דברים שחשבתם שמסרטנים - אבל הם לא
 

rainbow i

New member
השתכנעתי מהכותרת

שהיא לא מעידה על התוכן.
השתכנעתי שבין "לא הוכח" ל"קשר סיבתי" ל"יש צורך בקיום מחקרים נוספים" יכול להיווצר לפעמים פער מאוד לא רצוי במושגים של בריאות.
והכי השתכנעתי שמי שממתיק את השתיה שלו עם שלוש שקיות ממתיק מלאכותי, אולי כדאי שייתן לעורך מדעי מקצועי לערוך עבורו לפני פרסום.
רשימות חלקיות:
http://www.sviva.gov.il/subjectsenv/healthenvironment/pages/exposuretopollutants.aspx
http://www.cancer.org.il/template/default.aspx?PageId=8794
 

rainbow i

New member
למה דווקא טטנוס?

אני יותר חשבתי על זה שחולדות מעבירות כלבת...
לא יודעת. אולי מקדמי החיסונים ישקיעו עכשיו בחיסון החדש נגד מלריה?
תמיד אפשר למצוא איזה הסבר שיצדיק את זה.
משהו בסגנון שהיתושות מעדיפות חולדות תל-אביביות...
 

פולספגן

New member
גם כלבת מוזכר שם -

"לד"ר עדי קוגן מבית החולים הווטרינרי בכיכר אין בשורות נפלאות. "בעיקרון חולדות יכולות להפיץ מחלות כמו כל חיה אחרת, הבעיה היא שחולדות עירוניות גרות בביוב ומכאן הסכנה", היא מסבירה. "הן עלולות להעביר מחלות זיהומיות כמו למשל טטנוס, קולי וכלבת"."
 

rainbow i

New member
גם לי אין בשורות נפלאות לד"ר קוגן, להפך.

ב"בריאות הציבור" וב"רפואה מונעת" היו צריכים לחשוב על זה קודם.
במלה "קודם", הכוונה לפני שמתחילים לחפור. (למרות שאני מתארת לעצמי שיש כמה אנשים שאולי יסקרן אותם לנצל את ההזדמנות ולבדוק אם החלילן מהמלין זו אגדה, הטיית חשיבה או אמת מדעית).
יש לי עוד חדשות לא כל כך טובות: החולדות כבר נמצאות בחוץ, לפחות חלקן.
ועוד דבר קטן.
מודעות זה דבר חשוב, ומודעות סביבתית כנ"ל. בכל אזור המרכז רווחה לה האופנה להניח ליד בניינים כלים עם מים וערימות של "בונזו-חתולים" לטובת ההולכים על ארבע (יש אפילו אנשים יצירתיים ונדיבים במיוחד ש"מניחים" ישר על המדרכה את כל שאריות השבת שלהם - למרות שאני לא מכירה חתולים שאוכלים קוסקוס עם ירקות וסלטאמטבוחה). הכוונה אולי יפה וטובה - אבל כמו שקורה בדרך כלל כשלא חושבים עד הסוף על "כוונה" הביצוע מחטיא את המטרה. הברונים הנדיבים משאירים את מתנות-החתולים שלהם והולכים לדרכם. המדרכות טובלות במיץ שמנוני וריסוקים מרקיבים של כל-מיני...
את ה"קינדר" האנושי הזה אוכלים, מישהו מנחש? לא. לא החתולים... אלא העורבים, היונים, הצרעות, הדבורים והזבובים. FGS ראיתי כבר גם בעלי כלבים שמוציאים את הכלבים שלהם לטיול בוקר כולל ארוחת בוקר ב"אתרי התיירות" האלו. וכמובן שבחושך, כשאף אחד לא רואה, אז גם החולדות נהנות מהבית-מלון-חמישה-כוכבים שפתחנו להן כאן.
יונים תוקפניות, דבורים אוכלות בשר וחולדות שבעות - זה הדור החדש של בעלי חיים שאנחנו מטפחים כאן, יפי נפש שוחרי אקולוגיה שכמונו.
 

rainbow i

New member
זו תהיה שעתם היפה של המדבירים

זה יהיה קרב טריטוריאלי
מעיריית חלם נמסר מה שנמסר. מה שנשמט מהנמסר הוא שעוד בשלב של התכנון נעשו תיאומים בין כל העירייות בערים הסמוכות לחלם עד דרומה לראשון וצפונה להרצליה וכמובן לרמת גן-גבעתיים-בניברק, שהרי החולדות לא ממש יתנדבו לצאת להפלגה בים בלי מוזיקה טובה וקצת שיכר. ועוד קדמו לתכנית ברור מקדים של הפקת לקחים מחפירות דומות שנעשו בערים אחרות בעולם, ונעשה תיאום מלא עם הנחיות מפורטות של משרד הבריאות הידוע כאמון על בריאות הציבור.
מסכנות הדבורים, לא נשאר להן לאן לברוח.
 
למעלה