דילמה חינוכית

דילמה חינוכית ../images/Emo13.gif

קיים משפט ישן נושן: "כדי לגדל ילד , דרוש כפר שלם" . מה קרה שהכפר , על כל תושביו , נטש את מלאכת החינוך ? מה קרה שההורים מנסים להיות חברים-קוליים של אותו ילד ואת שרביט החינוך (עם כל המשתמע מכך ) הפקידו בידיה של מע' החינוך ומוריה? האם כדאי המצב הנוכחי (שרוב מלאכת החינוך הושמה בידי המורים )? או שמא אבסולוטיזם שכזה יוצר מצב של אנטיגוניזם וכדאי כבר עכשיו לנהל דיאלוג חינוכי עם ההורים ולשתפם ולהכניסם למלאכת החינוך?
 
כדי לגדל ילד, דרוש כפר שלם

חינוך הוא רק מתהליך גידול הילד. אפילו אם מחלקים את היום לשלוש: שינה, בית ספר וחברה, להורים יש אחריות על חצי מזמן שבו הילד ער. הבעיה רק מתעצמת עם ההמעטה בערכה וביכולותיה של משרד החינוך ומוריה. מצד אחד מטילים את כל האחריות על משרד החינוך ומצד שני המשכורות המגוכחות, דרישות הקבלה במוסדות למורים, הזלזול והפגיעה במעמד וכבוד המורים יוצרים מצב בלתי אפשרי בשביל המערכת.
 
אידיאולוגיה היא קללה וברכה

הפיתרון הוא להמשיך לעבוד ולהמשיך ולהילחם על מעמדו של המורה ומעמדה של מערכת החינוך.
 

וירלומי

New member
המצה הנוכחי רע.הפיתרון איננו פשוט

קשה לחנך את ההורים וללמדם לחנך. ככלל חינוך היא מלאכה קשה והורים כמו גם מורים מתקשים למצוא את הדרך הנכונה (האם יש כזו ?) . אני לא מסכימה שכל ההורים רוצים להיות חברים של הילדים, אני מסכימה שזו תופעה קיימת שעל מימדיה ועל סיבותיה אפשר להתווכח. אני חושבת שרב ההורים רוצים את הטוב ביותר בשביל הילדים שלהם ועושים כמיטב יכולתם. אני בהחלט חושבת שיש לעזור להורים לקבל את הכלים הנכונים בחינוך חלדים ושזה תפקידה של המדינה. . האנטגוניזם של כלפי המערכת נובע בעיקר מאיך שאני כתלמידה הרגשתי בה. מהאחים שלי שרובם סבלו בה במידה רבה. מהיותי חונכת פרח שנתיים והתקלות במורים שלא מכירים ולא מבינים את התלמידים. מעוד ועוד סיפורים על מורים שאני שומעת שלא רק שעושים טעויות אלה גם לא מודים בהן. יש מורים אחרים מורים שעוררו בי רצון לבוא לבית הספר , להתקדם בנושא שלימדו או למצוא בעצמי פנים חדשות, אבל אלה המיעוט . האם אני מצפה מהמורים לחנך את הילדים שלי ? כן ולא הרי זה חלק מתפקידם כמו שזה חלק מתפקידי. אני מצפה מהם שיכירו את התלמידים שלהם ולא רק את הציונים . אני מצפה מהמורים שיהיו להם ערכים של סובלנות וכבוד כדי שיוכלו ללמד אחרים אותם. ואני מצפה שילמדו כיצד את התלמידים כיצד ללמוד ולא מה ללמוד.
 
מציאת פתרונות זה קל, הבעיה היא ביישום

ללא ספק מלאכת החינוך היא מלאכה לא פשוטה כלל וכלל (מי באמת אוהב להתחנך? שיחנכו אותו ? שיקום . יאפ כמו שחשבתי, אף אחד לא קם ) אבל היא הכרחית . זו חובת המין האנושי. למה? כי ללא חינוך לא נהיה בני אדם לטעמי. האדם הוא תוצרו של החינוך . ועל כולנו מוטלת מלאכה לא קלה זו . ללא ספק רוב ההורים (כולם למעשה ) רוצים את הטוב ביותר עבור ילדיהם אבל אני כן חושבת שכיום עם צמצום פערי הדורות והכמיהה להיראות צעיר (כי את יודעת העולם שייך לצעירים - פרסומת שגרמה הרבה נזק לטעמי ) , כשהעולם בגדול מקבל בברכה כל מי שצעיר עם מחשבה צעירה, אז ההורים מנסים להידמות לילדיהם בצעירותם וקשה להם להתבגר ולהזדקן בחינניות . (תשאלי כל הורה אם הוא היה רוצה להזדקן , או כל הורה אם הוא חושב על עצמו סבא או סבתא תקבלי תגובות של : "אני לא רואה את עצמי זקן , גם לא מבוגר, סבא? אני כבר עשית אותי זקן ?" ועוד כהנה וכהנה דחיות של גיל הזיקנה ) . מצב שכזה גורם לילד בלבול שההורה שלו מנסה להידמות לו. לא אחת אני רואה בת ואם הולכות יחדיו ברחוב . הבת המתבגרת לבושה עפ"י אופנת הצעירים , כולל גילוי עדין של בטנה הצעירונת (ככה בטוב טעם ) והאמא לשווא מנסה להיראות כמוה , עם אותה חולצה ואותו מכנס רק מה, רחמנא לצלן , ממש לא לעניין . האנטיגוניזם מקורו אינו בתלמידים. תלמידים תמיד יחושו אנטיגוניזם כלפי עולם המבוגרים וטוב שכך , מרד הנעורים חיוני בשביל ההתפתחות התקנית של עיצוב האישיות . לא לאנטיגוניזם ולביקורת הזו אני מתכוונת . אלא לאנטיגוניזם של ההורים נגד מערכת החינוך. ושוב כאילו התחלפו היוצרות : עולם המבוגרים, בעלי הסמכא , מנהל ביקורת ואנטיות מוחלטת נגד עולם המחנכים . ממש לכרות את הענף שעליהם הם יושבים. הילדים , המושפעים מאוד מהוריהם (ובצדק) מבולבלים מחוסר האמון של הוריהם במוריהם שהם למעשה צריכים לפגוש ולנהל עימם אינטראקציה יום יום . כמעט על אותה אנלוגיה אם הייתי אומרת לך שבעלך היה כל יום מטפטף לך על מקום עבודתך כמה הוא נלוז וחסר חוט שדרה ושהבוסים שלך הם אנשים מושחתים מהיסוד . עם איזו הרגשה היית הולכת לעבודה ואיך היית יכולה לתפקד בכלל ? ההורים משדרים לילדיהם חוסר אמון במערכת, אבל שולחים יום יום את ילדיהם לאותה מערכת שהם מוקיעים . מי שסובל מהמסרים הכפולים הללו אלה הילדים שמגלים בין כתלי ביה"ס את חוסר סמכותם בעולם המבוגר, שמפתח מערכת יחסים של אנטיגוניזם וקיטורים מכאן ועד הודעה חדשה , שמתנהל בצורה לקויה ובצדק כי הוריו , בפירוש לא סומכים ולו לשניה במוריו. בצעירותי היו לי גם טרוניות (הוהו הוהו ) על מוריי והממסד (נו, כיאה למתבגרת צעירה ) אבל הוריי מעולם לא גינו את המערכת , רחשו לה המון כבוד והדר וזה, האמת, נסך בי ביטחון . סייגי היו עימי (וחלקן היו מוצדקות . הוי, עד היום אני חושבת שהמורה לכימיה שנאה אותי , מה? בוודאות ) אבל עצם העובדה שהוריי רכשו כבוד למוריי כולל התנהלותם שבנדון: התייצבות לימי הורים (מה שכיום בתיכונים אין את זה לצערי , ממש מתחננים להורים להגיע לימי הורים ) , התייצבות לכל בירור כזה או אחר בביה"ס (שוב, הורים לא מוכנים כיום לשתף פעולה עם מורים, לעזוב יום עבודה כדי להגיע לבירור בנוגע לילדם ) , מחוייבות למורה . והפגנת מחוייבות למורה ע"י ההורה חיונית מאוד לילד , בהתהוות חינוכו לעתיד. שוב, איני טוענת שכל המורים מתאימים למערכת. לצערי יש מורים ומורות שהייתי מראה להם את דלת היציאה ומהר אבל להפגין אנטיגוניזם מצד ההורים זה הרסני לילדים.
 
למעלה