המצב עוד גרוע ממה שאתה מציג
יותר מזה, תקופת בית שני לא נכללת כלל בלימודי ההיסטוריה (לפחות לא כחובה בחינוך הממלכתי חילוני) בניגוד לרושם שקיבלת. בחירת האלמנטים בלימודי הושאה נבחרת בצורה אקראית כנראה במקום לשמר את האלמנטים החשובים באמת. למה אני מתכוון? בשנה שעברה עשיתי את הבגרות (יש לציין שגם החומר הנלמד הוא ברמה בזיונית), היסטוריה ב' ובמיקוד שלנו החליטו להוריד את כל עניין המרד וההתנגדות בשואה. המסעות ההמוניים לפולין מתבצעים ללא מטרה ברורה ויוצרים לחץ חברתי. כל מי שהיה שם ולא בכה מקבל מהסביבה רושם כאילו משהו אצלו לא תקין וכל מי שלא היה מקבל מהסביבה תחושת פספוס כבירה. אני, שכבר הייתי בפולין, לא מרגיש שהסיור תרם לי משהו, במיוחד כשנאסר עלינו להניף את דגלנו או כל סממן אחר מחוץ למקומות המותרים (שהיו מותרים ליהודים גם אז, מקומות בהם חיסלו את עמנו). עושה רושם שהתנהגות התלמידים היא כפי שמצפים מהם שיתנהגו במקום ולא התנהגות אוטנטית. לימודי ההיסטוריה בעניין הציונות לוקים בחסר. כמעט ואין התייחסות להוגים ותפישותיהם, במקום זה מעדיפים להתמקד בשינון העליות, השנים בהן התרחשו, מספר העולים והסממנים של העולים. למעט שנה זאת (י"ב) בלימודי התנ"ך (ספרות החוכמה), לא עסקתי בכל שנות לימודי בהגות. לא יהודית ולא ציונית, לפחות לא באופן רציני (לכל היותר באמצעות איזכורים). בעניין מלחמות ישראל - כמי שלמד עצמאית באופן נרחב על מלחמת יום הכיפורים, חשבתי שלפחות המענה על השאלות על יוה"כ יהיה מעניין ואוכל להציג פרטים מעניינים באמת. כשראיתי את מבחני המתכונת והבגרות נוכחתי לדעת שלא תהיה לי כלל הזדמנות להציג את הידע שלי כיוון שמדובר בשאלת בחירה בלבד וגם היא ברמה כל כך נמוכה שלא כוללת שום פירוט על התרחשות הקרבות או המציאות האסתרטגית\מדינית. השאלות היו בערך ברמה של "פרט והסבר שני גורמים לפריצת מלחמת יום הכיפורים". לדעתי זה היה מזל שהמורה הזכירה מי היו הרמטכ"לים בזמן המלחמות. לא אוזכרו אלופי פיקוד כלל ובטח שלא אירועים בחזיתות השונות. אני דיי בטוח שאילו תשאל היום את הניגשים לבגרות בהיסטוריה מה היה קו ברלב, רובם לא ידעו לענות לך. על מלחמת יום העצמאות דווקא לומדים באופן יותר מפורט הכולל מבצעים מרכזיים ותיאורם אך עדיין דרך ההוראה לוקה בחסר. ההתייחסות היא כאל רשימת קניות ולא כאל אירועים ערכיים והיסטוריה בעלת ערך. הייתי רוצה לראות הרבה יותר התייחסות לסוגיות ערכיות בלימודי ההיסטוריה במקום להתמקד בפירוט יבשושי של האירועים. נושא המחתרות - נלמד בצורה שטחית ביותר ומוטה פוליטית באופן ברור תוך הסתרה של התמונה כולה. בפעמיים שלימדו אותנו על הפצצת אלטלנה בשיעור היסטוריה ושיעו של"ח, דאגו לחסוך מאיתנו הרבה מאוד פרטים כך שבגין והאצ"ל יוצגו כפושעים פורעי חוק שניסו לבצע הפיכה. אני יכול להבין את המחשבה הזאת אבל לטעון זאת בדיעבד תוך הסתרת עובדות?! אה, כמובן שהעם היהודי החל להתקיים בסוף המאה ה19, קודם לכן אין לו איזכור בלימודי ההיסטוריה. היחס לשואה במערכת החינוך עבר את הגבול מזמן אך עם זאת, אני טוען שיש מקום נרחב למימד הטיקסי ביום הזיכרון וודאי שיש מקום להקצאת משאבים למוסדות כמו יד ושם. מה שיותר תמוה בעיני זה איך לוקחים תלמידים לפולין טרם ביקרו ביד ושם. לדעתי אילו ישלמו כל כך הרבה כסף על מסע שיתקיים בארצנו, היה ניתן לעשות משהו עצום ואפקטיבי בהרבה (חינוכית) מהמסע לפולין. אלון תובל