דת עממית לעומת דת אליטיסטית

דת עממית לעומת דת אליטיסטית

בכתבה בעיתון "ישראל היום" מספר סלמן עמאר, המג"בניק שהציל חיי נוסעים ברכבת שקרונותיה עלו באש על ידי ירי בחלונות, שאחרי המקרה הלך להשטתח על קברי השייח'ים הדרוזים? כאילו, דה? הרי הדת הדרוזית בזה לפולחן קברים. רק מה? לדרוזים יש אליטה דתית, ה"עוקאל", רק הם יודעים את סודות הדת. הרוב, ה"ג'והאל" מסתפקים בכמה מצוות מעשיות ועקרונות מוסר כלליים. נכון שלא ניתן להכליל ממקרה אחד אבל נראה לי שיש כאן מקרה של דת עממית הפועלת בניגוד לעקרונות הדת הרשמית- ולמרות שהדת הרשמית רואה באדם המת לא יותר מגוש בשר בעם מתפתח פולחן קברים. ועכשיו השאלה המעניינת- איך יגיבו השייח'ים? ילחמו בפולחן האנטי- דרוזי או יבחרו להכניס אותו אל הדת הרשמית?
 

gady18

New member
למה יש להם את קבר יתרו

אצל היהודים בדיוק אותו סיפור רק אצל היהודים לספרדים יש את באבה סאלי ולאשכנזים את באבה יאגה.
 
רשמית, נבי שועייב אינו אתר פולחן

מעשית- המקאם הנ"ל נחשב למקום קדוש, ויש דרישה להכנס אליו (וכן ל"קברי" נבי חזורי ונבי סבאלן) בבגדים צנועים בלבד. למה? נראה לי שחכמי הדת יודעים שצריך לתת לעם את מה שהוא רוצה, אז מתרצים את זה בכך שלא מדובר בפולחן קברים אלא באתר זכרון.
 

gady18

New member
מה ההבדל

זה קבר, באים לשם , יש שם הילולה , אז זה בעצם אותו דבר, חוץ מזה נדמה לי שהדרוזים במקור הם שיעים.
 
קודם כל, מה זה משנה שהמקור של

הדרוזים הוא באיסלאם השיעי? הם ניתקו את עצמם מהשיעה עוד במאה ה-11. ושנית, יש הבדל בין הילולה לזכר מישהו, ובין השתטחות על קבר כאשר אתה מצפה מהקדוש הקבור בו לשאת את בקשותיך לאלוהים. טעש הבדל בין זכירת הנביא יתרו (שועייב) ובין יחוס לו קדושה אלוהית.
 
לא ממש

בנצרות הלא רפורמית מתחת לכל מזבח חייב להיות שריד קדוש. בותיקן יש משרד מיוחד העוסק באספקת שרידים כאלה לכנסיות. באיסלאם מאז התחלתו היה נהוג להתפלל על קברי שייח'ים. ביהדות? במוצהר התופעה החלה עם קבלת האר"י, בפועל אני חושד שהתופעה קדמה ליהדות כפי שאנו מכירים אותה.
 

gady18

New member
זה מזכיר לי שמישהו כתב

נדמה לי צוסר שהיה קדוש אחד שחילקו כל כך הרבה עצמות שלו שכראה הוא היה 20 מטר גובה.
 
או בניסוח אחר

יש כל כך הרבה שבבים מהצלב האמיתי שישוע כנראה נצלב על יער. בכל מקרה, קדוש ניתן לא רק לחלק להרבה חלקים- שיערות, שיניים, עצמות, בגדים ואף הפרשות גוף(!). אפשר להעביר את הקדושה שלו למשהו אחר. השרה עצם קדושה במים והמים הופכים לקדושים. קח טיפה מהמים... ב-18 בינואר יתקדשו מי הירדן. האורתודוקסים יקחו מהמים לכנסיות שלהם, שם ימהלו את מי הירדן הקדושים ויקדשו כך עוד מים.
 

sailor

New member
איך זה שאין ענף של יצוא של המים מביב השופכין

שמדרום לכנרת?
 
מי אמר שאין?

אתה יכול לקנות מים קדושים מאתר הירדנית. פעמיים זיוף. פעם אחת העתקת המיקום מקצאר אל יאהוד שהיה בשטחי הממלכה ההאשמית לדרום הכנרת, פעם שניה כאשר מעמידים פנים שהמקום הוא בכלל עדיין חלק מהנהר. ישש לי במקום כלשהו בתיקיות תמונה של מיכלי מי ביוב קדושים שאתה יכול למלא מהם מים בבקבוקיך חינם אין כסף. רק תבוא ותיקח ביום שלישי ורביעי בשבוע הבא.
 

sailor

New member
התכונתי למשאיות כמו של מי עדן

שמובילות בקבוקונים לנמל ליצוא לרחבי העולם הנוצרי. מה שאתה מתאר זה פחות מעוסק זעיר, לא חייב אפילו להרשם במע"מ.
 

gady18

New member
ליהודים יש משהו דומה

מקוה צריכה להיות ממי גשם מכיון שזה בלתי ניתן אז שמים כפית מי גשם, ואז הכל נהפך למי גשם.
 

sailor

New member
לא בדיוק

מים שאובים לא יכולים להוות יותר משליש (אאל"ט) ממי המקוה, אז ממלאים את המקוה במי נגר ואח"כ מוסיפים לפי הצורך. כל עוד התוספת לא עולה על החלק המותר המים טהורים. העובדה שמימות הגשמים עד שיש הזדמנות חדשה למלא במי נגר הוזרמה למקוה כמות מים העולה פי כמה וכמה על תכולתו לא משנה ובלבד שאלה נוספו במנות קטנות דיין.
 

gady18

New member
לפי מה שהבנתי זה כמן בסיפור

על הקווס של שלום עליכם, כל פעם שיש חצי חבית ממלאים את החבית מחדש.
 
ההערת עריכה קטנה

ראוי לאיית את שם המשקה קוואס כדי למנוע אי הבנות. ================= מסיבות דומות אני לעולם לא אכתוב למישהו שיש לו בלבול קטן אלא תמיד אטרח ואכתוב בכתיב מלא בילבול קטן.
 

gady18

New member
זה כמו קיבוץ עין זיון בגולן שזה

הקיבוץ היחיד שנכתב בניקוד.
 
לאחרונה שונו מספר שלטי הכוונה באנגלית

כך למשל Shave Zion הפך ל- Shavey Tzyyon או משהו כזה.
 

bolem24

New member
בנוסף לכך

תוסיף גם את בתי העלמין הצבאיים (יש לדרוזים שניים כאלה). כל היחס כלפי המת נובע בגלל האמונה בגלגול נשמות, שחזק מאוד בתרבות ובדת הדרוזית, גם אצל ה"עוקאל" וגם אצל ה"ג'והאל". בנוגע לבתי העלמין הצבאיים ובית יד לבנים השייח'ים דווקא תומכים בעניין, מהנימוק שזה תורם לקשר טוב עם השלטון (עקרון חשוב בדת הדרוזית הוא להתחבר לשלטון החזק באזור - כרגע זה מדינת ישראל). לגבי הפולחן לקברי צדיקים, הדת העממית, זה כנראה לא מעניין ממש את ה"עוקאל", שלפי מה שאני יודע הם אינם מתעניננים בפולחן של ה"ג'והאל", וגם אין כפייה עליהם....
 
למעלה