האישומים: קשירת קשר לביצוע פשע ושבועת שקר

האישומים: קשירת קשר לביצוע פשע ושבועת שקר

האישומים: קשירת קשר לביצוע פשע ושבועת שקר
נכתב ע"י: מיכאל דבורין

בנו של רה"מ יועמד לדין בגין מעורבותו בפרשת אננקס מחקרים; עוד החליט היועץ לסגור מחוסר ראיות מספיקות את תיק החקירה נגד ראש הממשלה אריאל שרון, עו"ד דב וייסגלס, אורי שני ויעקב כץ; עמרי בתגובה: "יש לי הרבה מה לומר אגיב במסגרת השימוע"

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הודיע היום (ה´, 17.2.05) רשמית על החלטתו להגיש כתב אישום נגד ח"כ עמרי שרון, בנו של ראש הממשלה, בגין חלקו בפרשת "אננקס מחקרים" הידועה גם כפרשת "עמותות הקש". החלטת מזוז מייחסת ממצאים פליליים לכאורה גם למנכ"ל אננקס מחקרים, גבריאל מנור.

חבר הכנסת עמרי שרון אמר בעקבות החלטת היועץ המשפטי לממשלה להגיש נגדו כתב אישום, כי "יש לי מה לומר בסוגיה, אבל לאור העובדה שייערך שימוע בענייני, הסדר הנכון הוא שאומר את הדברים ראשית ליועץ המשפטי לממשלה, וכך אעשה".

במערכת הפוליטית נשמעו תגובות רבות להחלטת היועץ מזוז. ח"כ יוסי שריד מיח"ד אמר, כי כתב האישום נגד עומרי הוא רק כסות לאשמתו של אביו. "עומרי פעל בשמו של אריאל ורק יועץ משפטי נרפה מאשים את הבן ופוטר את האב, כאילו העבירות נעשו ברוח הקודש", אמר שריד.

יושב ראש סיעת האיחוד הלאומי, צבי הנדל, אמר כי מדובר בתעודת עניות למדינת ישראל שמשפחה כזו מנהיגה אותה. לדברי הנדל, קיים חשש שעומק העקירה של אריאל שרון יהיה כעומק החקירות בפרשת סיריל קרן.

התנועה לאיכות השלטון מסרה בתגובה, כי "מדוח היועץ המשפטי לממשלה עולה כי ראש הממשלה שרון הינו עוצם עיניים סידרתי, אשר אפשר למערכת מסואבת שלמה הפועלת תחתיו בדרכיי כזב ומרמה להתנהל מבלי שיש לו לכאורה, כראש המערכת, כל מושג". הם מציינים, כי "תירוצי שרון בפרשת האי היווני, לא ידעתי ולא שמעתי, משמשים אותו גם בפרשה זו".

"כעולה מהחלטת מזוז, עומרי שרון מואשם בכמה מבין עבירות השחיתות החמורות ביותר בדין הפלילי, ונשאלת השאלה האם ימשיך ויפעל בינתיים כלשכה למען מקורבים פוליטיים, כל עוד ויתברר משפטו הפלילי", הוסיפו בתנועה.

נסגר התיק נגד רה"מ שרון,
עו"ד דב וייסגלס, אורי שני ויעקב כץ


כתב האישום יוגש כאמור כנגד ח"כ עמרי שרון וכנגד חברת "אננקס מחקרים" ומנהלה גבריאל מנור. עוד החליט היועץ לסגור מחוסר ראיות מספיקות את תיק החקירה נשוא פרשה זו, ככל שהדברים נוגעים לראש הממשלה אריאל שרון, עו"ד דב וייסגלס, אורי שני ויעקב כץ.

עוד הוחלט, כי עניינם של מעורבים נוספים בפרשה ובכלל זה יורם אורן, אריה גנגר וגלעד שרון יוכרע לאחר השלמת פעולות חקירה נוספות וניתוח חומר הראיות הנוגע להמשכה של פרשה זו, במסגרת מה שנודע בציבור כ"פרשת סיריל קרן".

כתב אישום חמור


מהיועמ"ש נמסר, כי כתב האישום כנגד עמרי שרון בפרשת חברות הקש יוגש בגין עבירות של קבלת תרומה אסורה, קבלת סכומים מעל המותר, אי ניהול מערכת חשבונות כנדרש, הוצאת סכומים מעל למותר ומסירת דוח של מועמד – כולן לפי פרק ב´ לחוק המפלגות.

כן יואשם עמרי שרון בעבירות על חוק העונשין, של רישום כוזב במסמכי תאגיד (סעיף 423), עבירות מנהלים ועובדים בתאגיד (סעיף 424), מרמה והפרת אמונים בתאגיד (סעיף 425), קשירת קשר לביצוע פשע או עוון (סעיף 499) ושבועת שקר (סעיף 239).

החלטת היועמ"ש היום על העמדת שרון לדין, ידועה במסדרונות המערכת המשפטית והפוליטית כבר חודשים רבים, ומהווה שלב נוסף בחקירות ובהחלטות הנוגעות לפרשיות החמורות אשר מיוחסות ו/או יוחסו על-ידי הפרקליטות למשפחת שרון.

חקירת פרשת סיריל קרן עדיין נמשכת


נזכיר, כי אחד מספיחי פרשת עמותות הקש והפריימריס היא פרשת סיריל קרן, בה נחקר חשד לגיוס כספים בהיקף של 1.5 מיליון דולר באופן בלתי חוקי לכאורה, שנעשה כדי להשיב את הכספים שהוצאו שלא כדין באמצעות אננקס מחקרים. חקירה זו טרם הסתיימה וההערכה היא כי לא תסתיים אלא בעוד חודשים רבים.

היועץ מציין בהחלטתו, כי אף שעיקר החקירה ב"פרשת אננקס" הסתיימה זה מכבר, החקירה ב"פרשת סיריל קרן", נמצאת עדיין בעיצומה. במצב דברים זה, החליט היועץ המשפטי לממשלה להפריד את הטיפול בשתי הפרשיות, ולסכם את ממצאי החקירה בכל הנוגע לפרשת אננקס, וזאת כדי שההחלטה בענין זה לא תתעכב עוד.

מזוז מציין בהודעתו, כי החלטתו מתייחסת אך ורק למישור הפלילי ולהשלכותיו ואינה פוטרת את האישים שכנגדם הוחלט שלא להגיש כתב אישום, לרבות ראש הממשלה שרון, יועצו וייסגלס ומקורבו שני, מן המשמעויות הציבוריות של מעשיהם. "בלא מעט עניינים הקשורים בפרשה נותרו שאלות ותמיהות ביחס להתנהלות של מי מהמעורבים בה", מסכם היועמ"ש.

"סגירת תיק פלילי מחוסר ראיות מספיקות - אינה מהווה "תעודת הכשר" ציבורית למעשיו של אותו אדם" נאמר בהודעת מזוז אשר הדגיש כי "ביחס לתחומים האחרים יקרא הציבור וישפוט".

החלטת מזוז המתמקדת בעבירות לכאורה של כמה אישים במסגרת חברת אננקס מחקרים, התקבלה לאחר שורה של מהלכים. אך נציין, כי הגשת כתב האישום בפועל כפופה לשימוע המוצע לחשודים. עיקר המהלכים שבוצעו עד כה בפרשה המסועפת: בדיקת מבקר המדינה, חקירה המשטרה, החלטת פרקליטות מחוז תל אביב, החלטת פרקליט המדינה, ועתה, כאמור, החלטת היועמ"ש. כל הגורמים הנ"ל הפנו אצבע מאשימה כלפי עמרי שרון, וייחסו לו עבירות על חוק המפלגות.

תזכורת: עבירות על חוק מימון מפלגות


בשנת 2001 פתחה המשטרה בחקירה נגד ראש הממשלה שרון ובנו עמרי, בגין חשדות כי השניים גייסו, בניגוד לחוק, מיליוני שקלים לצורך מימון הפריימריז לראשות הליכוד, ובהמשך שימשו הכספים אף לצורך מימון הקמפיין של שרון לראשות הממשלה.

בדוח מבקר המדינה שהתפרסם בספטמבר 2001, מצא המבקר כי עמרי שרון וגבריאל מנור, מנכ"ל חברת אננקס, גייסו 6.1 מיליון ש"ח באמצעות חברת אננקס מחקרים. חברה זו שימשה "חברת קש", והפעילות באמצעותה נועדה לאפשר מימון הבחירות המקדימות של שרון לראשות הליכוד וכן להרצת שרון, כמועמד הליכוד לראשות הממשלה, מול אהוד ברק.

גייסו כספים אסורים בסכום כולל של 6.1 מיליון ש"ח


המבקר קבע, כי אותן פעולות שבוצעו - עוד בטרם הוכרז על עריכת בחירות מוקדמות - הינן למעשה תעמולת בחירות, אותה יש להביא בחשבון בבדיקת היקף מימון הבחירות המותר למועמד לראשות ממשלה בבחירות 2001. לטענת המבקר, כספים שגוייסו במהלך הפריימריס באמצעות חברת אננקס מחקרים, שימשו מאוחר יותר לקמפיין הבחירות לראשות הממשלה, ודבר זה, לגישתו של המבקר, העלה חשד לעבירה פלילית.

עוד קבע המבקר בדוח, כי הליכוד גייס כספים אסורים בסכום כולל של 6.1 מיליון ש"ח, ולכן קנס את הליכוד ב-600 אלף ש"ח. באופן חסר-תקדים בפוליטיקה הישראלית, שרון פעל כבר בנובמבר 2001, כדי לתקן את מה שהוצג על-ידי מבקר המדינה כחריגה ועבירה לכאורה. זמן קצר קודם לכן, החזיר שרון לחברת אננקס מחקרים תרומות שנתקבלו באמצעות חברה זו - בסכום כולל של 4.7 מיליון ש"ח. הכספים ניתנו לו לפני מספר שנים, כתרומות למימון קמפיין הבחירות הפנימיות בליכוד.

שרון גייס את הכספים באמצעות בנק מסחרי, כדי לממן את החזר התרומות, שהתקבלו שלא כדין לכאורה, תוך עבירה על חוק מימון מפלגות. כביטחון להחזר ההלוואה, העמיד שרון את חוות השיקמים כבטוחה. לטענת שרון הוא דיווח על-כך למבקר המדינה, ולטענתו העביר לידיו את העתקי ההמחאות ואת המסמכים הרלוונטיים המעידים על החזר הכספים.

עודכן ב- 17/02/2005 18:34:00
 
למעלה