האם אנרגיה יכולה להפוך לחומר?

האם אנרגיה יכולה להפוך לחומר? ../images/Emo188.gif

שלום לכולם. לפי מה שהבנתי בעת פיצוץ גרעיני חומר הופך לאנרגיה, אך האם קיים גם תהליך הפוך שבו אנרגיה הופכת לחומר? האם זה בכלל אפשרי מבחינה פיסיקלית? האם תהליך כזה קיים בטבע? או האם התבצע איי פעם באיזושהי מעבדה בעולם? אשמח מאד לתשובה, תודה מראש.
 

אחמס1

New member
קיים בהחלט ומתבצע בכל מאיץ חלקיקים

התהליך הבסיסי הוא ששני חלקיקים באים באנרגיות גבוהות מאוד אחד כלפי השני ומתנגשים, התוצאה של התנגשות כזו היא הרבה פעמים חלקיקים כבדים יותר משני הראשונים. למשל אלקטרון ופוזיטרון יכולים להתנגש בעוצמה רבה וליצור חלקיק בשם Z0, שכבד בערך פי מאתיים אלף מכל אחד מהם. המסה הזו באה על חשבון אנרגיית התנועה שהייתה קודם לשני החלקיקים.
 
אם כך מדוע שתי מכוניות שמתנגשות חזיתית בכביש

לא הופכות לגוש מתכת מעוך שכבד פי מאתיים מכל אחת מהן?
 

אחמס1

New member
אוקיי, מה המהירות של המכונית?

נגיד 90 קמ"ש, זה 25 מטר לשנייה, מכיוון שהמהירות הזו קטנה מאוד ממהירות האור, פאקטור גאמא של המכוניות הוא 1 בערך. נגיד כל מכונית שוקלת טון, אז האנרגיה הקינטית של כל אחת היא 312500 ג'ול. כלומר לשתיהן יש 625000 ג'ול. נבדוק כמה מסה אפשר לייצר מארגיה קינטית כזו לפי E=mc² , ונקבל שעד 7 חלקי טריליון של הקילוגרם... וגם סוג האינטראקציות כאן הוא אחר לגמרי, ורוב האנרגיה הקינטית הופכת לאנרגיה תרמית (החלקיקים מקבלים מהירות אקראית) ולא לאינטראקציות בין גרעינים, שלהם יש חתך פעולה הרבה יותר נמוך באנרגיות האלה. וד"א, ה-Z0 כבד פי מאתיים אלף מאלקטרון.
 

MetalSinagouge

New member
קרינה אלקטרומגנטית.

לא'דע אם זה אנרגיה שהופכת לחומר, אבל בנוכחות האנרגיה מורכבות מהפחמן הדו חמצני והמים פחמימות שאח"כ מפורקות בתאים בשביל אנרגיה (ואני חשבתי שהגברתי ביולוגיה לחינם
)
 

אחמס1

New member
לא חומר לאנרגיה ולא אנרגיה לחומר

הפד"ח והמים היו בעולם לפני שהם נהפכו לגלוקוז על פני הכלורופיל, המסה של הגלוקוז שווה בדיוק למסה של מולקולות המים והפד"ח שיצרו אותו, מה שמבדיל בין המגיבים והתוצר זה האופן בו האטומים קשורים, ההפרש באנרגיה הכימית (אני מתכוון ל-"ΔH_formation") נובע מאנרגיית השמש. אז זה פשוט מקרה של "גילגול" אנרגיית שמש לאנרגיה כימית, ולא למסה. במחשבה שנייה הקשר הכימי שנוצר שם דווקא כן אמור להתבטא בשינוי פיקוסקופי במסה... אבל לא נהוג להתייחס לזה כמנגנון המרה בין אנרגיה למסה.
 

aetzbar

New member
תשובה שהיא בגדר של דעה אישית לא מקובלת

לעניות דעתי, חומר לא יכול להתהפך לאנרגיה, ואנרגיה לא יכולה להתהפך לחומר. הסבר פשוט שהוא בגדר של שיקוף גיאומטרי. שטח לא יכול להתהפך לנפח, ונפח לא יכול להתהפך לשטח. שטח הוא "דבר גיאומטרי בעל מידה" ונפח הוא "דבר גיאומטרי אחר" וגם הוא בעל מידה. חומר הוא "דבר פיסיקלי בעל מידה" ואנרגיה הוא "דבר פיסיקלי אחר" וגם הוא בעל מידה. הסבר נוסף מתחום הפיסיקה. היות ולא קיים מד-חומר, אי אפשר לדעת אם חל שינוי במידה של חומר. ומה כן ? גלגולי חומר זה בזה , וגלגולי אנרגיה זו בזו. גלגולי החומר מקיימים עיקרון של שימור, וגלגולי אנרגיה מקיימים עיקרון של שימור. א.עצבר
 

aetzbar

New member
נא לתאר ניסוי המוכיח כי חומר הופך לאנרגיה.

הניסוי חייב לכלול מדידת חומר, אחרת לא תוכל להוכיח כי חומר הופך לאנרגיה. א.עצבר
 
תודה על התשובות! ../images/Emo45.gif ../images/Emo13.gif

האם תוכל להראות לי על פי הנוסחה שהבאת קודם כיצד אנרגיה יכולה להפוך לחומר?
 
האם תוכל לתת דוגמה לגבי אנרגיה טהורה?

הדוגמה שנתת מדברת על חלקיקים שהם כבר בעלי מסה שהתנגשו זה עם זה במאיץ חלקיקים, האם תוכל לתת דוגמה שמתייחסת לאנרגיה טהורה בלבד, חסרת כל מסה, שהופכת לפתע לחומר בעל מסה? האם זה מה שטוענים שהתרחש במפץ הגדול? אנרגיה טהורה חסרת מסה הפכה לכל החומר שרואים היום ביקום?
 

Rus Almighty

New member
לא ידוע לנו על שום אנרגיה ללא מסה

על פי יחסות E=MC^2 ולכן לאנרגיה תמיד יש מסה (גם לאור יש מסה...)
 

אחמס1

New member
זה לא נכון, לאור אין מסה - שכן מסה תמיד נמדדת

במערכת המנוחה, ולפוטון אין מערכת מנוחה.
 

spake

New member
לכן אומרים

שמסת המנוחה של פוטון הינה 0! ולא מה שאמרת......
 

Rus Almighty

New member
זה רק עניין של הגדרה

ומי דיבר על מסת מנוחה?(רק מסת מנוחה נמדדת במערכת מנוחה) אחרת איך תסביר שלאור יש תנע(זו הרי תכונה של מסה)
 
למעלה