האם דיקור יכול גם להזיק?

האם דיקור יכול גם להזיק?

בפייסבוק קולגה שאלה אותי אם לדעתי דיקור יכול להזיק כשם שהוא גם מועיל. במהלך 4 שנים מדברים איתנו בעיקר על נזקים של דיקור על גיד או משהו כזה, אך אני לא זוכרת שאיתי דיברו על נזק כתוצאה מטיפול בדיקור. דיברו על ריאקציות, אך לא קיטלגו אותן כ"נזק". מה דעתכם?
 

RanLoel

New member
דיקור ונזקים

גם אני נתקל בשאלה הזאת לא מעט. התשובה שלי היא שהדיקור עלול לעשות נזק אם הוא נעשה בידיים לא מקצועיות. ואני לא מדבר על נזקים אנרגטיים. דיקור אוזן שאינו סטרילי לדוגמא, עלול לגרום לאינפקציה. תמיד כדאי לוודא שהמטפל מנוסה, עובד בצורה הגיינית ומכיר את נקודות הדיקור. מבחינה אנרגטית קשה לדבר על נזקים. שיטת הדיקור היא טבעית וככזאת היא משתמשת בכוחו הטבעי והמרפא של הגוף. ריאקציות או תופעות לוואי (אם הן מתרחשות) הן שלב בדרך לריפוי. זרימת האנרגיה בגוף לאחר הדיקור משתנה והאנרגטיקה שלנו מארגנת את עצמה מחדש. שלב "הארגון מחדש" או התגובה הראשונית של הגוף לדיקור עלולה לכלול תופעות שונות כמו כאב ראש קל, תחושה של בחילה או עייפות. כאשר הגוף מסתגל לשינויים, כל התופעות נעלמות כלא היו. ואני מצרף פוסט מעניין שמצאתי בנושא בבלוג של רונלי פלד בדיקורנט יום שלישי שמח רן
 

רואי17

New member
אני יכול לחשוב על 3 מקרים

שבהם אפשר להזיק: 1. דיקור כשיש DVT (קריש דם בוריד עמוק) 2. צמחים לא מתאימים בשילוב עם תרופות מסויימות 3. שימוש בנקודות אסורות בהריון
 

RanLoel

New member
נזקים של תנועה בגוף

מסכים איתך לחלוטין. שם בצד רגע את השימוש בצמחים, חומרים פעילים שכמובן יכולים לייצר נזק בשימוש לא מבוקר או בראקציה עם תרופות מערביות. ל-DVT ולנקודות האסורות בהריון הייתי מוסיף גם אונקולוגיה.בשלושת המצבים האלה אנו לא רוצים לייצר יותר מידי תנועה בגוף מטעמים מובנים.
 
לדעתי כן...../images/Emo18.gif

דיקור, צמחים, תרופות וכל דבר שמשפיע על הצ'י יכולים להזיק אם האבחנה או המינון שגויים או מוגזמים בגלל העובדה הפשוטה שהמדובר במדיום אפקטיבי. אם למשל נחזק יאנג במצב של חוסר יין או נקרר (בעזרת דיקור או צמחים) כאשר יש קור פנימי מהותי או נפנים אנרגיה כאשר יש פתוגן בחיצון ואילו רק מספר דוגמאות, סביר להניח שיגרם נזק בגלל שהדיקור אפקטיבי. אם זה לא היה כך לא היינו מטפלים בהצלחה במחלות.
 

RanLoel

New member
אני רואה את הדברים קצת אחרת...

לדעתי לא נכון להזכיר את הדיקור באותה נשימה עם הצמחים והתרופות. הצמחים והתרופות הם חומרים פוטנטים שבהחלט יכולים להזיק במינון שגוי או מוגזם. הדיקור, מצד שני, הוא סוג של קידוד לגוף. הוא מאותת לגוף להשתמש בכוחו שלו ומכאן האפקטיביות. בחירה לא נכונה של נקודות דיקור פשוט לא תעורר את התגובה הרצויה של הגוף. אני, בכל מקרה, לא ניתקלתי במצבים בהם הדיקור גרם לנזק או החמיר סימפטומים קיימים. כשאתה אומר "נחזק יאנג במצב של חוסר יין" או " נקרר כאשר יש קור פנימי" אתה מדבר בערכים מוחלטים. בעייתי בעיני. היין והיאנג הם מונחים יחסיים. חיזוק יאנג אצל אדם אחד יהיה שונה מחיזוק יאנג אצל אחר. תפקודי נקודות הדיקור הם שונים מאחד לשני וזו הסיבה שבגללה קשה עד בלתי אפשרי להוכיח מחקרית את אפקטיביות הטיפול. זה גם מסביר את ריבוי השיטות והזרמים שלא תמיד יושבים יחד ולפעמים אפילו עומדים בסתירה אחד לשני. דעתי בלבד...
 

ינוקא1

New member
ברמה הפיזית כפי שצויין כאן

יכול להזיק אם מישהו לא מספיק מקפיד על סטריליות , או אם מישהו דוקר איברים פנימיים או משהו בסגנון. ברמה האנרגטית - רוב המטפלים לצערי בכלל אינם מודעים לרמה האנרגטית (שעליה עובד הדיקור) וכנ"ל לא רוב המטופלים , אז ממילא אין להם כמעט שום דרך להעריך את זה. עם זאת הרמה האנרגטית היא משהו מאוד מורכב , כי היא לא מורכבת רק מהדיקור עצמו אלא גם מהכוונה של המטפל ששם את המחטים , מהאווירה בקליניקה , מהרצון להבריא והאמונה שנעשה כאן משהו שעוזר לבריאותי (אפקט פלצבו המפורסם) ועוד.
 

רואי17

New member
יוסף היקר

אני קורא מזה זמן את תגובותיך ואת עמדתך לגבי הצורך "לחוש" אנרגיה ע"י המטפל, להרגיש את הצ'י, לגעת וכו'. אני יכול להגיד לך שאני פחות עובד ככה, ואני וגם מטופליי די מבסוטים. אמירתך האחרונה מבטאת סוג של התנשאות לדעתי... כאילו רק אתה יודע מה נכון וטוב ו"רב המטפלים" כלשונך אינם יודעים.. כפי שאני מכבד את הגישות "האנרגטיות" שלך, הייתי מצפה ליחס דומה ממך, ובעיקר שלא "תצטער" על כך שמטפלים רבים לא עובדים כמוך. לאף אחד אין מונופול על "האמת".
 

ינוקא1

New member
אני מודע לזה

שאני נשמע מתנשא. אני מודע גם לזה שישנם גם מטפלים טובים שלא חשים כלום (לדעתי אתה אישית מטפל טוב בזכות הנסיון שלך , ובעיקר בזכות הנשמה שלך , וגם בזכות הגישה שלך של "לעשות כמה שיותר כדים" - אני קורא קבוע בבלוג שלך ונהנה ! אני בטוח שאתה כן מרגיש לפחות "משהו" בזכות כל זה). הקטע הוא שזה פשוט כואב לי שהיום הרפואה הסינית עובדת בצורה שהיא עובדת - בעיני זו צורה לא נכונה בעליל. למרות שזה נשמע מתנשא ופלצני , אני בהחלט מצטער שמטפלים לא עובדים כמוני. ואם יהיה מטפל אחד שאצליח לשכנע אותו לנסות לעבוד כמוני או לפחות שישאף ללמוד להרגיש צ'י ומרידיאנים - את שלי עשיתי. אני זוכר פעם אחת שמישהי שאלה בשיעור של שנה ד' : איך זה שתמיד כשאנחנו דוקרים נקודות והמנחה מבקש מאיתנו לבדוק את השינוי בדופק תמיד אומרים שהשינוי "טוב" ? איך זה שאף פעם אין טעות ? אף פעם לא אומרים "השינוי בדופק לא היה מה שציפינו" ? השאלה התמימה הזו מבחינתי מבטאת את כל הבעיתיות בתפיסה היום ומבטאת גם את כל השרשור הזה. כשאני אישית דוקר נקודה , אני לא תמיד יודע מה הנקודה עושה. אבל אני בהחלט יודע שדקרתי נקודה שנמצאת בחסר , ושעשיתי משהו טוב. כשאני מוציא את המחט אני גם מרגיש בבירור את השינוי בנקודה. כך שאני בטוח במה שאני עשיתי.
 

רואי17

New member
רב הנסתר על הנגלה

אני מעריך את התשוקה שלך לעניין. אבל אם תסתכל סביבך, תראה שבסופו של יום - מגוון של שיטות עובדות, ומצליחות להשפיע על כ- 70% מהחולים, ואפילו אם הן סותרות אחת את השנייה. אתה יכול להחליט שכואב לך שלא עובדים כמוך, ואתה יכול גם להחליט לקבל את העובדה שרב הנסתר על הנגלה בכל הקשור לרפואה סינית בפרט ורפואה בכלל, ולקבל את הגיוון בענווה. הבחירה בידך. אבל אם הדרך שבחרת גורמת לך להישמע מתנשא, הייתי בודק את זה שוב. אולי אתה מרגיש כסוג של מישהו ש"ראה את האור", ואז הסיכוי למתן אותך פוחת. אני בכל מקרה מעדיף את האופציה השנייה, שמבטאת סוג של בגרות.
 

ינוקא1

New member
בוקר טוב

אני כבר צריך לצאת , אז אכתוב בקיצור : קודם כל גם אם הרבה שיטות עובדות - יש "עובדות" ויש עובדות. כשאני משווה את התוצאות שלי לתוצאות שראיתי בסטאז' כשעבדתי בשיטה הרגילה והנחו אותי מטפלים מעולים , אין מה להשוות - גם מבחינת משך הטיפול וגם מבחינת ההקלה המידית שאני משיג היום. מה שאז היה לוקח כמה וכמה טיפולים. כנ"ל גם כשאני משווה את התוצאות שלי לתוצאות של מטפלים טובים שיצא לי לעבוד לצידם. דבר שני :המטרה שלי היא בין השאר גם לעצבן אנשים - שמטפלים יגידו בוא נוכיח למניאק הזה שהוא טועה ושהוא מברבר שטויות , ומתוך כל יגיעו לבדיקה אמיתית של הדברים - דהיינו ינסו להרגיש צ'י ומרידיאנים ויתחילו לטפל יותר מתוך החוויה האישית שלהם ופחות מתוך ספרים ומפות מרידיאנים.
 
אכן- מגוון של דרכים מוכיחות עצמן

אהלן חברים, אין ספק שמגוון האפשרויות לטיפול ברפואה סינית, כמו גם השילובים השונים שאנשים מוצאים אותם כיעילים, הוא רב. זה אחד הדברים היפים ברפואה הסינית. כמובן שלא כל דרך מתאימה לכולם- לא למטפל ולא למטופל. אבל בסופו של יום, הגיוון הוא אחד הדברים היפים בתחום. לגבי השאלה המקורית- אני חושבת שדיקור אכן יכול להזיק, בעיקר בידיים לא מוכשרות מספיק- מוכשרות מלשון הכשרה. יש הרבה מרכיבים בהכשרה של מטפל לדיקור- הכרת הנקודות, המיקום, התפקוד, היכרות עם המבנה האנטומי, זווית נכונה של המחט, מניפולציה נכונה של המחט... אין ספק שבצמחים הסיפור הוא אחר. אני מסכימה עם יוסף שהדיקור הוא אנרגטי יותר מטבעו, בעוד הצמחים עובדים על החומר, ופה יש מקום להרבה טעויות גם כן. אני באופן אישי חוויתי לאחרונה דיקור שהוציא אותי קצת מאיפוס, שהעצים הרבה מאוד תופעות לא נעימות. מניתוח אישי שלי עם עצמי, הבחירה של נקודה מסוימת הייתה לא טובה (בלשון המעטה), וזה גרר כמה ימים של ריאקציות מאוד לא נעימות. עכשיו הבלאגן עבר, אבל אני בהחלט חושבת שמה שיכול לעשות הרבה טוב יכול גם להזיק, ולכן עלינו להמשיך ללמוד, להעמיק, להרגיש ולהכיר את מה שאנחנו עושים.
 
אני חושב שמספיק להביט על היין והיאנג

ולהבין אותם מעט בשביל לקבל תשובה לשאלה המקורית (האם דיקור יכול להזיק). לא צריך ידע בשביל להבין זאת, צריך ידע בשביל להבין כיצד הוא מזיק וכיצד להימנע מנזק.
 
הבנה של יין ויאנג

אוקיי, ומה עם כל אלו שאינם מבינים יין ויאנג? איך תתרגמו להם את ההשפעות החיוביות והשליליות- אם יש- של דיקור? זו השאלה.
 
אסביר להם יין ויאנג ואחר כך את הביטוי המעשי

בנוגע לדיקור. הבסיס לחשיבה חשוב יותר מהיישום שלו לדעתי. היישום (במקרה זה הדיקור והתאוריה הספציפית שלו) הוא טכניקה יחידה ממנה לא ניתן להשליך על דברים אחרים, בעוד הבסיס הוא דרך מחשבה עליה ניתן "להלביש" אין ספור טכניקות בהן הוא בא לידי ביטוי. מה שכן - על ידי הבנת הטכניקה ניתן להבין את הבסיס המחשבתי שהוביל אליה, או שעליו היא מתבססת.
 
יין ויאנג טוב הם יחסיים האחד ביחס לשני

כשהאיזון היחסי הזה טוב יש בריאות וכשהאיזון מופר נוצרת מחלה. הבנת מצב היין והיאנג והאיזון בינהם הם הבסיס לאבחנה ועל סמך כך ניתן לבחור טיפול שישפר את האיזון הזה. אם הערכת האיזון שבין יין-יאנג שגויה (לדוגמא: יש חסר יין ודם והאבחנה תתמקד בחסר צ'י) הטיפול שינתן עשוי להפר את האיזון עוד יותר ולהחריף את המצב וזה פוטנציאל לנזק. בחירת נקודות לטיפול יכולה להיות מגוונת וניתן לטפל במצב מסויים בדרכים שונות אבל טיפול מוצלח מתבסס על אבחנה נכונה. לגבי תשובה למטופלים, אני בד"כ מסביר שהטיפול מתמקד באיזון וכאשר האדם חולה\ פגוע\ אינו במיטבו זו עדות לחוסר איזון (ביוכימי, תיפקודי, אחר...) והדיקור עוזר להשיב את האיזון על כנו ע"מ שכח הריפוי הטבעי של הגוף יוכל לעשות את העבודה החשובה של להתגבר על המחלה. כאשר האבחנה שגויה הטיפול יכול להקשות על מגמת ההחלמה של הגוף. אגב, קהילת הרפואה הסינית בארץ עושה מאמצים חשובים להשגת הכרה מקצועית, אקדמית ועוד ע"י הממסד וכלל הציבור. העובדה שלא ניתן למדוד את ההשפעה המדוייקת של הטיפול הסיני לטוב או לרע אינה פותרת אותנו מאחריות לשרות שאנחנו מציעים לציבור. כשנקבל את ההכרה הזו באופן ממוסד נקבל גם ציפיה חברתית למקצועיות ואחריות אז כדאי שנתרגל לעובדה הזו . זו רק דעתי אבל (במאמר מוסגר וברוח טובה) אני חושב שלהגיד 'שהטיפול הסיני לא יכול להזיק, הכי הרבה הוא לא יעבוד'.. זו הצהרה שמעידה על קושי בלקיחת אחריות למעשינו
 
למעלה