האם הולכים לאחד את 2 התלמודים ?

האם הולכים לאחד את 2 התלמודים ?

אני קראתי בעיתון השבועי " שבע " כתבה לפני שנתיים שכיום יושבים רבני הציונות הדתית בבית אריאל בירושלים ומנסים להוציא מהדורת מאוחדת של התלמוד הירושלמי עם הבבלי .
 

mgb

New member
איחוד התלמודים??

בס"ד שלום! חתימת התלמודים אירעה לירושלמי לפני למעלה מ-1000 שנה והבבלי למעלה מ-1500 שנה. הירושלמי ע"י ר' יוחנן והבבלי ע"י רבינא ורב אשי. שניהם נכתבו הרוח הקודש ודברי התנאים והאמוראים סוננו, נופו ורק אשראשר ראוי היה לשמר לדורות והוכנסו ולתלמוד. מי שאך מעט מכיר את מבנה וסגנון שני התלמודים יודע מה רב השוני ביניהם שלא לדבר על מחלוקת בין שניהם ושבירושלמי רבות הסוגיות שחסרות לרבות סדק (קדשים) שלם שאבד וחסר. אינני יודע אם השמועה נכונה או לא אבל בדור שכזה המחשבה אפילו להציע איחוד שני התלמודים מצביע על יותר מיוהרא וחוסר הבנה בסיסי לדרגתם הרוחנית של חז"ל והבנה שטחית זאת מצביעה שהיחס לתלמוד היא כאילו ח"ו הוא ספר חוקים עתיק שנכתב ע"י בני אדם הוזים מדעתם שיש לשדרג אותו. אינני יודע אם אותו גוף הוא זה שרצה בזמנו לאחד את כל נוסחי התפילה לסידור אחד שייקרא "הנוסח האחיד", אבל גם אם לא, גורל רעיון תמוה זה דינו היה ליגנז טרם יצא לאור אפילו וראוי היה אם פורסם להיות כחלק מ"פורים תורה"... לכן לא יקום ולא יהיה הדבר ועד בוא גואל צדק כך יישאר! בברכה
 
התפיסה שלך היא תפיסה החרדית../images/Emo197.gif

לפי מיטב הבנתי , הדתיים הציונים כבר הוציאו אפילו " סידור תפילה מעורב " של ספרדים עם אשכנזים ביחד בשיתוף עם חוקרים מאוניברסיטת בר - אילן . התפיסה החרדית אומרת שאסור להזיז שום פסיק מ-ספרי הקודש עד שיבוא המשיח והוא יאחד את התלמודים ו-יאחד את סידור התפילה האשכנזי עם סידור התפילה הספרדי .
 

mgb

New member
נוסח אחיד

בס"ד ומתי ימציאו אוכל אחיד, למשל "מרמומה עם גפיטעפיש"? איזה שטויות אלה!! ומי אמר שאם הוציאו כבר סידור תפילה מעורב זה נכון? האר"י הקדוש אומר שי"ב שערים ברקיע לכל נוסח תפילה! אם הקב"ה רצה "נוסח אחיד" תאמין לי אין לו בעיה לסדר את זה! מה פירוש גישה חרדית? זו גישה יהודית אמיתית!! "אם ראשונים כמלאכים אנו כבני אדם ואם כבני אדם אנו כחמורים.." ואיך חמור יכול לחלוק על בן אדם או בן אדם על מלאך??? בברכה
 
צודק ! בסופו של דבר הקליפות ירדו !

כל הקליפות של המחיצות בעם ישראל ירדו בסוף . בעזרת השם כולנו נהיה עם אחד מאוחד
. גם השילטון של " הערב רב " יגמר בסוף . וגם החרדים יהפכו להיות " חסידים " בעזרת השם יתברך !
שבוע טוב ומבורך .
 

איקו

New member
רבנו MGB מי היום לומד את התלמוד היר

הירושלמי ? הכוונה מי מהזרמים? תודה.
 

mgb

New member
לימוד התלמוד הירושלמי

בס"ד שלום לך איקו! כלימוד קבוצתי מסודר יש היום את ה"דף היומי בירושלמי". רעיון זה יצא לפועל לאחר הצעתו של האדמו"ר מגור רבי שמחה בונים אלתר בעל ה"לב שמחה" בכנסייה הגדולה השישית של אגודת ישראל, שהתקיימה בחודש טבת תש"מ על הדף היומי בתלמוד הירושלמי באותו העקרון של התלמוד הבבלי, לימוד זה לא תפס תאוצה כמו הדף היומי הבבלי והוא נלמד בעיקר על ידי חסידי גור וגם אצלם כמעט שלא. המחזור הראשון של התלמוד הירושלמי החל ביום ט"ו בשבט תש"מ, וכל מחזור בדף היומי של הירושלמי אורך כארבע שנים ורבע (בשונה ממסלול דף היומי הבבלי המסתיים תוך שבע וחצי). בערב ראש השנה תשס"ו (כ"ט באלול תשס"ה) החל המחזור השביעי של הדף היומי בתלמוד הירושלמי, אשר עתיד להסתיים בכ"ו בטבת תש"ע. להחזיר את הלימוד בתלמוד הירושלמי כמו שלומדים את הבבלי. חוץ מלימוד מסודר גדולי תורה ותלמידי חכמים אינם נמנעים מללמוד אותו למרות שבכל מקום בו חולק הבבלי עליו, הלכה כמו הבבלי. הראשונים הייחוד תוס' מרבים להזכיר הלכות וסוגיות בירושלמי ולומד הגמ' לא פעם צריך לפתוח את המקור ולעיין היטב בנאמר שם על מנת לרדת היטב להבנת הדברים. בברכה ------------------------------ חלק מהמידע שהבאתי לקוח מאצר "ויקיפדיה" התודה והברכה להם!
 

asaf2000

New member
שוטנשטיין על תלמוד ירושלמי

הבנתי שבפקרויקט "שוטנשטיין" עובדים כעת על פירוש לתלמוד ירושלמי ובאנגלית כבר יצאו כמה כרכים.
 

mgb

New member
תלמוד ירושלמי..

בס"ד שלום! אתה צודק אבל לכבודה של ירושלים נקרא התלמוד. (ישנה דוגמא נוספת לכיבוד ירושלים ע"י חז"ל בכך שאף שלא בירושלים היה נס פורים בכל זאת קוראים שט"ו אדר את המגילה בירושלים) עוד יש לדע תשהתלמוד הירושלמי נקרא גם המערבי יחסית למיקומה של בבל שהיה מזרחית לארץ ישראל. בברכה
 

mgb

New member
לא, נשמה..../images/Emo9.gif רק הירושלמי נקרא כך.

 
אז אם ככה היינו צריכים לחזור לעירק

היינו צריכים לחזור לעיר של אברהם אבינו : " אור כשדים " . " עתידין כל בתי כנסיות שב-בבל לעבור לארץ ישראל " ( מסכת ברכות - תלמוד בבלי ) .
 

דוד רץ

New member
אנקדוטה מעניינת

מבלי להתייחס יתר על המידה לשאלה, יש לי אנקדוטה מעניינת על מהלך, שאפשר בדוחק להגדיר, כניסיון (כושל) לאיחוד התלמודים. והרי דבר המעשה: לפני ההדפסה הראשונה של התלמוד הירושלמי (כשספרים עוד הועתקו בכתב יד, איש מפי איש) המהדיר לקח את מה שמכונה היום "כתב יד ליידן" וכתב בשולי הגליון "השלמות". תוספות אלו שולבו במהדורה המודפסת הראשונה של התלמוד הירושלמי. המשעשע בכל הסיפור הזה היא שניכר שההשלמות האלו באות להתאים את הסגנון הייחודי של הירושלמי ולקרב אותו לסגנון התלמוד הבבלי. כשמעיינים בתצלום כתב היד מתגלה עובדה מעניינת- מספר "ההשלמות" (שנכתבו בשולי הגליון) פוחת, ככל שמתקדמים בטקסט- ככל הנראה, המהדיר מתרגל לסגנון, ובשלב כלשהו הוא אף מפסיק להעיר משום שהוא לא רואה צורך (או פשוט התייאש) מלשנות את הסגנון. עבודת המהדיר החלה, כמובן, ממסכת ברכות- ומעניין להשוות את העמודים הראשונים של המהדורה המסורתית למהדורה של זוסמן (בהוצאת האקדמיה ללשון העברית) ולתצלום הפקסימיליה של כתב יד ליידן.
 
לרבי יהודה הנשיא היו 600 משניות ...

.....לאברהם אבינו היו 700 , אין לנו היום את כל התלמוד השלם . אולי בעזרת השם שיבוא גואל צדק הוא יחזיר לנו את הספרים החסרים ויאחד את כל המחלוקות הן של סידורי התפילה והן של דפי הגמרא .
 

דוד רץ

New member
../images/Emo5.gif../images/Emo5.gif../images/Emo5.gif

משה רבינו לא ירד מהר סיני עם 2 לוחות הברית שהיו כרוכים בדפוס וילנא של התלמוד הבבלי. אני לא מכיר את המדרש על "המשניות הנעלמות"- אשמח אם תצטט מקור מדויק. בכל אופן כדאי שתדע את ההבדלים בין תורה, משנה ותלמוד. תורה- הם החוקים שע"פ המסורת משה רבינו כתב מפי ה' בלכתם במדבר. ידועים המדרשים על כך ש"הסתכל בתורה וברא עלמא" שמהם משתמע שהתורה היתה קיימת לפני בריאת העולם, ורק נכתבה מחדש על ידי משה. לפי גישה זו, גם לפני אדם הראשון וגם לפני אברהם אבינו (ע"ה) עמד אותו קובץ חוקים. מכאן, ועד לטענה שלך- שמול אברהם אבינו עמדו משניות, הדרך עוד ארוכה (רבי מאיר, לדוגמה, חי כמה שנים טובות אחריהם). התלמוד, אגב, הם שחזורים של הויכוחים של האמוראים והסבוראים על המשניות- כלומר- זה ללא ספק טקסט שבא בעקבות חתימת המשנה. למרות זאת- הגישה שלך ל"טקסט משובש" מעניינת (ומחשידה) למדי- האם אתה מהמצדדים בביקורת המקרא? (ובמילים פשוטות: ההודאה שלך לפיה התורה השתנתה במהלך הדורות, תהיה לך לרועץ בהמשך דרכך)
 
לא יודע איזה שטויות אתה דיברת

אבל בכל מיקרה , אני שמעתי מתלמיד חכם ש-התלמוד הירושלמי ניכתב עם המון טעויות דפוס , בכל אופן ! - היום חסרים לנו כמה משניות וכמה מסכתאות .
 
למעלה